Ga naar inhoud
GENEGEERD

Krachten bundellen met ieders expertise


Extreme Fuselier

Aanbevolen berichten

De titel is een van mijn motto's, als op een gegeven moment de SHTF scenario naderd en iedereen in zijn BOL zit dan ga je op een gegeven moment toch op zoek naar je medemens of de medemens gaat op zoek naar jouw!

Wanneer weet je of iemand goed volk of kwaad volk is?

Als iemand in je groep ernstig ziek of gewond raakt?

Voedsel of schoonwater tekort?

Voertuigproblemen of problemen met plunderaars?

 

Samen sta je sterk, ik heb het niet over een sekte, ik heb het over overleven, met ieder zijn taak.

Uiteraard niet in het begin stadium, dan kies je uiteraard voor jezelf en je partner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De titel is een van mijn motto's, als op een gegeven moment de SHTF scenario naderd en iedereen in zijn BOL zit dan ga je op een gegeven moment toch op zoek naar je medemens of de medemens gaat op zoek naar jouw!

Wanneer weet je of iemand goed volk of kwaad volk is?

Als iemand in je groep ernstig ziek of gewond raakt?

Voedsel of schoonwater tekort?

Voertuigproblemen of problemen met plunderaars?

 

Samen sta je sterk, ik heb het niet over een sekte, ik heb het over overleven, met ieder zijn taak.

Uiteraard niet in het begin stadium, dan kies je uiteraard voor jezelf en je partner.

 

Ben ik volledig mee eens, toch ben ikzelf niet zo iemand die zo snel in een groep zal stappen. Nee zelfs niet als het op overleven aankomt.

Mijn simpele ervaring is dat je meestal zonder dat je het daadwerkelijk voor ogen hebt je wel in een groep wordt gezogen en je daar niet echt naar opzoek moet gaan.

Laat me dat even uitleggen. Als een individu een groep tegen komt en zich daar daadwerkelijk bij wil aansluiten om weet ik wat welke redenen .

Raar maar waar de problemen in de groep loeren om de hoek. Ik ben geen psychologe ik weet ook niet hoe dat komt maar kijk gewoon even in je eigen omgeving en verleden, ben zeker dat je dat herkend.

Daarbij komt EF dat jij de toelating tot , laat het jouw groep noemen ziet als ruilhandel. Mijn kennis voor een plaats in de groep, wat doe je dan wanneer die ene kennis uit meerdere mensen bestaat? Denk maar aan even eentje met een handicap.

Eentje Homo .

Misschien een lesbische erbij of een mama met 5 Kinderen?

Gaat de groep die jij voor ogen hebt dat alles tolereren ?

Of gewoon even ja zeggen omdat het nu eenmaal past op dat moment?

Ik heb mij jaren terug reeds voorgenomen dat met wie ik optrekt geen reet moet weten of kennen.

Ik ben wijs genoeg om die waar ik omgeef te onderwijzen. Weet ik alles? Nee zekers niet. Maar juist genoeg om te doen wat ik doen moet.

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

> Chenika, wat kan "Eentje Homo misschien een lesbische erbij" voor meer problemen in een groep veroorzaken dan een hetro man of vrouw? Bang dat je word verkracht door een lesbo? Nee, idd, zal een hetro man noooooit doen.

Wat een onzin argument... Straks ga je nog roepen dat iedereen in de groep blond haar & blauwe ogen moet hebben omdat het anders problemen oplevert.

 

Pfft, kijk naar de skils & karakter van iemand, niet naar zijn uiterlijk, geloof of wat dan ook maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat met bepaalde nog nader overeen te komen radio frequenties hulp ingeroepen kan worden.

bijvoorbeeld als jezelf in de penarie zit of je andere hulp nodig hebt,

Je zou bijvoorbeeld 1 groep verantwoordelijk kunnen stellen voor veiligheid, je kunt ze dan raadplegen.

Ze kunnen een landkaart bijhouden met risicogebieden, je kunt dit ook per provincie doen met ieder zijn eigen frequentie.

Zo kun je van te voren vragen voor een eventuele veilige reisroute, uiteraard moet je dit soort dingen wel regelen voor TSHTF anders kun je niemand meer vertrouwen en in een val lopen.

Zo ook een eventuele noodschuilplaats of onderduikadres. ( hoeft natuurlijk niet je eigen BOL te zijn, maar bijvoorbeeld een locatie die je verkend hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

> Chenika, wat kan "Eentje Homo misschien een lesbische erbij" voor meer problemen in een groep veroorzaken dan een hetro man of vrouw? Bang dat je word verkracht door een lesbo? Nee, idd, zal een hetro man noooooit doen.

Wat een onzin argument... Straks ga je nog roepen dat iedereen in de groep blond haar & blauwe ogen moet hebben omdat het anders problemen oplevert.

 

Pfft, kijk naar de skils & karakter van iemand, niet naar zijn uiterlijk, geloof of wat dan ook maar.

 

Ik geloof niet dat dit Chinaka's persoonlijke mening is maar dat zij doelt op de groep. Er zullen ongetwijfeld mensen in de groep zijn die ergens bezwaar tegen hebben zoals bv mensen met een andere geaardheid. Wie zegt dat deze leden uit de groep (in tegenstelling tot jou) deze mensen zullen tolereren puur omdat ze kennis hebben die de groep kan gebruiken? Er zullen ongetwijfeld mensen in de groep zitten die zo vast aan hun geloof klampen of principes dat ze liever honger lijden dan een maaltijd delen met iemand die volgens hun geloof of principes 'onrein' is. Zo'n groep kan dan niet werken.

 

Verbeter me als ik het fout opgevat heb Chinaka ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kracht is het over de balk gooien van andermans geld (het liefst in grote hoeveelheden) en het doen van super slechte adviezen.

Bij wie mag ik in het groepje?? ;)

 

Blanky,

 

Wedden dat meeste mensen jou kiezen .............want mens word graag bedonderd

 

Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat dit Chinaka's persoonlijke mening is maar dat zij doelt op de groep. Er zullen ongetwijfeld mensen in de groep zijn die ergens bezwaar tegen hebben zoals bv mensen met een andere geaardheid. Wie zegt dat deze leden uit de groep (in tegenstelling tot jou) deze mensen zullen tolereren puur omdat ze kennis hebben die de groep kan gebruiken? Er zullen ongetwijfeld mensen in de groep zitten die zo vast aan hun geloof klampen of principes dat ze liever honger lijden dan een maaltijd delen met iemand die volgens hun geloof of principes 'onrein' is. Zo'n groep kan dan niet werken.

 

Verbeter me als ik het fout opgevat heb Chinaka ;).

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

> Chenika, wat kan "Eentje Homo misschien een lesbische erbij" voor meer problemen in een groep veroorzaken dan een hetro man of vrouw? Bang dat je word verkracht door een lesbo? Nee, idd, zal een hetro man noooooit doen.

Wat een onzin argument... Straks ga je nog roepen dat iedereen in de groep blond haar & blauwe ogen moet hebben omdat het anders problemen oplevert.

 

Pfft, kijk naar de skils & karakter van iemand, niet naar zijn uiterlijk, geloof of wat dan ook maar.

Ik denk dat jij mij op zijn minst gezegd totaal verkeert begrepen/ gelezen hebt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk topic:p

 

Mijn ideale groep is redelijk duidelijk, net zoals de locatie en middelen die we nodig hebben.

Ik zou zo een paar mensen kunnen opnoemen waarmee ik een groep zou willen maken.

Het beste kun je natuurlijk al alledaags met die mensen moeten omgaan en weten dat het klikt met al die personen.

Dat alle gewenste expertise er is en geborgt bij anderen.

Dat de spullen werken zoals beoogd en te repareren zijn.

 

Het opzetten van een Amisch gemeeschap gaat me nu echter nog wat te ver.

Het organiseren gaat langzaam kost tijd frustratie en het vinden van de juiste mensen, middelen enz lijkt nu ondoenlijk.

Je kunt dus opgeven of er toch voor gaan.

 

En dan heb je nog de groep die absoluut niet in organiseren/samenwerken geloven.

 

Zelf denk ik dat nu alvast eraan werken een voordeel geeft tov straks pas iets doen.

Zoals aan alles wat je doet risicos zitten gaat dat ook op voor dit.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk topic:p

 

Correct, deze draad verdient meer aandacht IMO.

Als je zo realistisch mogelijk bent kun je wel in je BOL zitten bij een SHTF maar hoe lang hou je het alleen of met een paar man uit ?

Uit de Bosnische thread blijkt duidelijk dat o.a. aantallen tellen.

 

Wat is dan de definitie van een SHTF in deze context? Even een paar weken/maand chaos en dan komt alles weer op gang of hebben we het dan over een langdurige anarachie van jaren ?

Als er een echte langdurige SHTF is komen allerlei plunderaars ook wel naar je BOL op het platteland. Sta je daar met twee man en een hooivork.

 

Samenwerking in zo'n situatie is een must. Dan doen alle verschillen er niet meer toe want je wil overleven.

 

Wat zijn de mogelijkheden om zoiets op touw te zetten met "vreemden"?

Gewone samenwerking op het werk is al moeilijk maar als er een aantal gelijkgestemden zijn kan er veel.

 

De oplossing hiervoor is er niet 1-2-3 m.i. omdat het een vraagstuk is waar allerlei meningen en belangen bij komen kijken.

Hiervoor moet je een plan maken met gelijkgestemden.

 

Ik ben daar wel voor. Alleen al om te kijken hoe ver een samenwerking kan gaan.

Het eerste feit is dat we allemaal verspreid over NL zitten. Is dat een probleem voor het bundelen van krachten ? Hoeft niet denk ik. Als je afspraken maakt voor ontmoetingsplekken zou je al een distributienetwerk op kunnen zetten of starten met groepsvorming.

 

Zijn er nog meer ideeën ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenwerking moet groeien, denk ik, net als de wens daartoe. Pas als het echt noodzakelijk is zullen (de meeste) mensen samen gaan werken en die noodzaak is er nu nog niet. Kleine irritaties en kleine verschillen van mening zijn nu nog redenen om niet samen te kunnen of te willen werken en pas in een shtf-situatie zullen mensen hun ego's aan de kant zetten en boven die kleine verschillen uitstijgen. Op kleine schaal, dat wel, per straat en per buurt en er zullen misschien een soort stamverbanden ontstaan (daar is op dit forum al eerder over geschreven).

 

Ik vergelijk het met het buurtje waar ik woonde in de jaren 80. Ieder leefde daar voor zich, je groette elkaar en dat was het wel. Tot de gemeente de buurt wilde afbreken voor mooie glanzende nieuwbouw, toen wisten we elkaar te vinden. Er werd actie gevoerd en ja, er ontstonden wel ruzies maar die werden opgelost. De paar mensen die écht niet konden samenwerken werden uit het buurtcomité gewerkt, de CPN probeerde ons voor hun karretje te spannen maar dat hadden we door en de buurt bleef bestaan.

 

Misschien een beetje een halleluja-verhaal en de tijden zijn inderdaad veranderd, mensen zijn harder en egoïstischer geworden. Ik denk echter nog steeds dat op plaatselijk niveau mensen hun expertise kunnen en zullen bundelen, met vallen en opstaan, op het moment dat ze geen andere keus meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenwerking moet groeien, denk ik, net als de wens daartoe. Pas als het echt noodzakelijk is zullen (de meeste) mensen samen gaan werken en die noodzaak is er nu nog niet.

Daar heb je wel een paar goede punten maar dat is waar preppen over gaat; actief voorbereiden en niet op het laatste moment in actie komen. Dit forum is in ieder geval een goede start om ideeën en ervaringen uit te wisselen.

 

Gr,

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik eerst tegen samenwerken met andere was begin dat een beetje te veranderen met name door andere preppers. Eerst werd ik uitgelachen door andere (niet preppers) over mijn activiteiten dus waarom zou ik mij voorbereiden voor hun. Maar nu blijkt dat ik niet de enige ben die prept en ik weet dat er soortgelijke zijn die met goeie ideen rondlopen zou ik het wel tot een mogelijkheid zien om met andere preppers samen te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorspronkelijk geplaatst door Pathfinder

Samenwerking moet groeien, denk ik, net als de wens daartoe. Pas als het echt noodzakelijk is zullen (de meeste) mensen samen gaan werken en die noodzaak is er nu nog niet.

Daar heb je wel een paar goede punten maar dat is waar preppen over gaat; actief voorbereiden en niet op het laatste moment in actie komen. Dit forum is in ieder geval een goede start om ideeën en ervaringen uit te wisselen.

 

Gr bart,

 

 

 

Is het een heeeel gek idee een echte groep, op facebook, of vind iedereen facebook maar niks ?

 

Is misschien voor die paar mensen die al wel echt met een groepje dingen wil delen ?

 

besloten preppers groep dan he.

 

kunnen mensen die niet lid zijn de berichten niet lezen.

 

Had wel het idee dat er een paar mensen op het preppers forum, en vooral ook een paar in dit lijntje al gevonden.

 

 

Die hier bijna omvroegen, je hoeft je eigen adres of plaats niet op te geven of ook niet je echte naam op facebook, maakt gewoon een nieuwe naam aan net zoals op preppers, alias voor naam en achternaam. alleen moet je bij elke nieuwe Facebook aanmelding ook een nieuw bestaand telefoon nummer voor verificatie in voeren dat is wel lastig maar zelf heb ik nu 3 facebooks. zolang het goed gaat dat facebook meerder facebook accounts toelaat op 1 of meeerder ip s adressen computer adressen...

 

En bij de groepen, kun je je meldingen, uitzetten dat je niet bij ieder bericht mailtjes krijgt !

 

 

Dit is geen reclame , is alleen een pol idee, Krachten Bundelen. ! met expertise. ik vond het lijntje topic emigreren of bol ook heel leuk. !

http://preppers.nl/forum/threads/473-Emigreren-of-een-BOL

 

 

Groetjes b514.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik eerst tegen samenwerken met andere was begin dat een beetje te veranderen met name door andere preppers. Eerst werd ik uitgelachen door andere (niet preppers) over mijn activiteiten dus waarom zou ik mij voorbereiden voor hun. Maar nu blijkt dat ik niet de enige ben die prept en ik weet dat er soortgelijke zijn die met goeie ideen rondlopen zou ik het wel tot een mogelijkheid zien om met andere preppers samen te werken.

 

"Het zal allemaal wel meevallen" klinkt je bekend in de oren ? :D

 

Vooralsnog kan het met de crisis en de wereld alle kanten opgaan maar plannen maken kost niets. Baat het niet, schaadt het niet.

Omdat er veel verschillende scenario's mogelijk zijn komt er voor groepsvorming en actieve samenwerking enige research kijken alvorens er plannen gemaakt kunnen worden.

Misschien is het een idee om eerst naar een worst case scenario te kijken om te zien wat de mogelijkheden zijn. Ik denk in dat kader dan bijvoorbeeld aan bug-out lokaties uitzoeken, vluchtwegen naar het buitenland, een hulp-,distributie en communicatie netwerk opzetten.

 

Het lijkt allemaal wel een beetje bizar op het moment maar erover nadenken en bediscuseren kan veel opleveren. Hoe zijn de gedachten hier verder over bij preppers.nl ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorspronkelijk geplaatst door Pathfinder

Samenwerking moet groeien, denk ik, net als de wens daartoe. Pas als het echt noodzakelijk is zullen (de meeste) mensen samen gaan werken en die noodzaak is er nu nog niet.

Daar heb je wel een paar goede punten maar dat is waar preppen over gaat; actief voorbereiden en niet op het laatste moment in actie komen. Dit forum is in ieder geval een goede start om ideeën en ervaringen uit te wisselen.

 

Gr bart,

 

 

 

Is het een heeeel gek idee een echte groep, op facebook, of vind iedereen facebook maar niks ?

 

Is misschien voor die paar mensen die al wel echt met een groepje dingen wil delen ?

 

besloten preppers groep dan he.

 

kunnen mensen die niet lid zijn de berichten niet lezen.

 

Had wel het idee dat er een paar mensen op het preppers forum, en vooral ook een paar in dit lijntje al gevonden.

 

 

Die hier bijna omvroegen, je hoeft je eigen adres of plaats niet op te geven of ook niet je echte naam op facebook, maakt gewoon een nieuwe naam aan net zoals op preppers, alias voor naam en achternaam. alleen moet je bij elke nieuwe Facebook aanmelding ook een nieuw bestaand telefoon nummer voor verificatie in voeren dat is wel lastig maar zelf heb ik nu 3 facebooks. zolang het goed gaat dat facebook meerder facebook accounts toelaat op 1 of meeerder ip s adressen computer adressen...

 

En bij de groepen, kun je je meldingen, uitzetten dat je niet bij ieder bericht mailtjes krijgt !

 

 

Dit is geen reclame , is alleen een pol idee, Krachten Bundelen. ! met expertise. ik vond het lijntje topic emigreren of bol ook heel leuk. !

http://preppers.nl/forum/threads/473-Emigreren-of-een-BOL

 

 

Groetjes b514.

 

Wanneer er concreet samengewerkt gaat worden is een besloten "iets" op internet wel handig. Ben zelf geen voorstander van Facebook (big brother) maar er zijn genoeg alternatieven waar je berichten en documenten kan uitwisselen. Goeie input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...