Ga naar inhoud
GENEGEERD

of the grid, mogelijk of utopie ?


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Tja eerst dacht ik nee natuurlijk niet. Maar nu ik er al een paar uur over nadenk vind ik het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet klinken. Zku wel uitgewerkt moeten worden m.b.t andere mensen op de camping. Maar je hebt een plek die als uitvalbasis kan dienen als SHTF. Beveiliging kan je vooraf bedanken zodat als SHTF je die in no time kan neerzetten als het zover is. Hmmm....toch een discussie verder waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Heksenboot

Nou @Jager, bijkomend voordeel, is dat een afgelegen camping niet op de hoofdroute ligt. Snij de heenweg af, straatstenen weg, struiken erin. Op je plek ga je alsnog ingraven en camoufleren in het bos. Zit de drukte uit en je kan altijd nog overal heen verdwijnen.

 

En gewoon voor nu, lijkt me wel gezellig. Jullie hadden toch ook al survival-tochten? Dat is eigenlijk wat zwaar voor me, maar dit kan ik wel aan.

Een ontmoetingsplaats. Tips en skills uitwisselen. Spullen bekijken/aanpassen, jeweetwel, dat heb je al eens gedaan toch?

 

Waarom zouden andere mensen last van ons hebben? Gewoon een stelletje survival-freaks.

 

Heb je veel jacht-skills? Ben benieuwd. Zou nu niet graag een dier doden, ben toch al grotendeels vega, maar wil wel alles weten. Kan vissen schoonmaken. Eet ik ook graag. Hier in de buurt heb je forellen-vijvers. Kan je zelf vangen, maar ook gewoon vers kopen voor een paar euro. Zelf schoonmaken en gerechten op het vuur verzinnen.

 

Enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe langer ik er over nadenk hoe beter ik het idee vindt. Voordelen zijn Terrein is vooraf bekend en er zijn sanitaire voorzieningen die met behulp van bepaalde preppers ook na SHTF kunnee werken. Een goed veiligheidsplan kan vooruit opgesteld worden en in no time opgezet worden. Sommige preppers.hebben misschoen geld en kunnen/zullen een caravannetje plaatsen, maar ook budgetpreppers kunnen er met hun tent terecht. Misschien kunnen er voor de.vaste staanplaatsen tuintjes aangelegd worden. Etc. etc. wel ben ik.voor een low profile. Gewoon opgaan in de camping zondar dat andere gasten er wat achter zoeken. Als SHTF zullen de.meeste niet deze camping opzoekem en misschien een enkeling die.dat wel doet en wij al hebben.leren kennen zal als die komt op dat moment pas.weten wat wij al die tijd al hebben voorbereid. Het is altijd goed dat de buitenwereld van.niks weet want waar zou je zelf heen gaan als je wist dat er zo'n geeenschap is die je eerst altijd hebt lopen uitlachen opeens voor jou kan zorgen? Liever niet. Wat jullie? Idee om verder over te praten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot zowel jagen als de veiligheid verzorgen kan ik alsmede met weinig spullen voorzieningen bouwen (ex timmerman en survival skills). Jagen is al heel erg moeilijk voor een klein groepje.personen dus.er.zouden van elke.skill meerdere mensen moetwn zijn. Denk ook aan medische verzorging. Planten en oogsten. Verzorging etc. etc. Maar met genoeg mensen is alles te realiseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Jager. Je hebt gelijk.

 

Jagen ben ik niet van plan nu. Maar om iemand erover te horen praten, ook de veiligheid, is interessant.

O ja, tuintje voor je caravan is alleen handig, als je er regelmatig naar toe kan. Of anders zou je in ploegendiensten moeten werken in een gezamenlijke tuin. Moet onderhouden worden he.

Low profile, zoals ik al zei. We zijn gewoon survival technici.

Verschillende skills in een groep samen is mooi idd. Beste leer je dan alles van elkaar. Des te veelzijdiger wordt je. Zijn we op dit forum ook al mee bezig. Maar je kan nu al bij elkaar komen, om dingen te demonstreren en uitproberen en oefenen.

Hoorde ik nou van een preppers-dag? Is dat vaker? Of gaat dat per provincie?

Sanitair: wel eens van Nonolet gehoord? Chekc gelijk die site maar. Erg leuke dingen daar. Ben er wel eens langs geweest voor een rondleiding.

 

http://www.de12ambachten.nl/nonolet.html

 

Waar is de rest van de groep trouwens gebleven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

;-) ik was er even uit door werk want helaas moet dat ook alhoewel ik eigenlijk bezig moet zijn met Being Prepared

Ik vind het mooi wat ik lees!! Mijn geplaatste idee is een giant leap en een camping in NL is een mooie eerste stap en hoe jullie erover hebben gebrainstormd in mogelijkheden hebben gedacht, enthousiast zijn geworden............... I am in.

Neemt niet weg dat ik ook verderop zal blijven kijken omdat ik niet uitsluit dat NL en daarmee de prepperscamping onder water komen te staan maar door het samen op te pakken, samen een begin te maken, leer je elkaar in ieder geval kennen, aanvullen en wie weet is het de eerste stap.

 

Is het een idee om hier een topic in het forum over te starten en te kijken wat daar uitkomt?

 

Lijkt mij in ieder geval een heerlijk idee en goed vooruitzicht om mijn vakanties zinvol door te brengen door het idee op te starten op locatie en ik ben het met jullie eens LOW PROFILE maar taking care of safety voor als het nodig is.

 

BePrepared

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@BePrepared

 

Mooie tussenstap toch? In meerdere opzichten. Leren/oefenen/uitproberen, ervaring uitwisselen en weg uit de stad, dichter bij je ultime BOL.

 

Maak jij een topic aan? Kan je gelijk je eigen gedachten daarover delen.

 

 

Een volkstuin, dichter bij je eigen huis is ook een goede oefening in zelfvoorzienendheid.

 

@Jager, ik weet niet waar je precies zit, maar toen ik nog stadsmens was, vond ik de gemeente-tuinen en volks-tuinen een oase van rust. Net of je de stad al uit bent. Samen met vrouw en kinderen gedaan, perfecte bezigheid. Water, met kano vanuit het complex een recreatiegebied in. Leren van ervaren mensen, die altijd bereid zijn nieuwelingen op weg te helpen.

Er zijn verschillende soorten tuinen. Die gemeente-tuinen kostten 30 euro per jaar. Die volks-tuinen hebben vaak een eigen huisje.....;)....BOL extra, met voorraad extra.

Dicht bij huis is beter, dan kan je vaker erheen. Maak vrienden daar en jullie kunnen elkaars tuin in elkaars vakantie een beetje bijhouden. Groenten ruilen, extra voorraad. Leren inmaken, drogen, enz. en je voorraad groeit met gezonde alternatieven voor blikvoer. Zelf MRE's samenstellen. Leuk, leerzaam, nuttig.

 

Voorbeeld:

 

http://www.weisz.tweakdsl.nl/1527212.htm

 

Zelf zoeken:

 

http://volkstuin.startpagina.nl/

 

Extra idee.

 

Simpel bootje met goedkope ligplaats erbij: weer een extra vluchtroute als je geen kant op kan en het water staat je aan de lippen (:p flauw).

 

Allersimpelste (hier heb ik al heel wat hints aan besteed). Drijvende steiger, drijvend terras, vlonderboot, terrasboot. Veel uitvoeringen en maten.

Worden als werk-vlets gebruikt. Worden feesten op gegeven, compleet met podium. Worden huizen op gebouwd. Kan je met een auto op.

Zelf maken, laten maken, tweedehands.

Zelf maken kan ook modulair: 2 drijvers + bodem in delen = meenemen met auto. Drijvers kunnen afzonderlijk als een soort kano's worden gebruikt.

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&ds=i&pq=werkvlonder&cp=10&gs_id=1z&xhr=t&q=drijvend+terras&um=1&rlz=1C1CHFA_enNL484NL484&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38093640&biw=1289&bih=632&wrapid=tljp1352405975141216&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=7xOcUOjNBcmk0QWn9IDoCQ

 

Varend:

 

http://www.indekop.nl/dineren-op-een-varend-vlot/

 

Extra inspiratie:

 

http://surprisetickets.nl/reizen/vlotvaren-zweden

 

 

Al deze ideeën samen, geeft:

auto op vlot,

tent opzetten,

struiken/camouflage rondom,

bakken groenten erop (houd hier rekening mee, dat je nu al bakken maakt met diverse groenten/kruiden = voedsel en medicijn) en hup

weer een BOV/BOL extra.

 

Met meer mensen dit idee uitvoeren = drijvend dorp.

 

Vissen is ook een vorm van jagen, toch? :)

 

Nou weet je gelijk waarom er boot in mijn naam voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat voor NL een drijfende dorp een fantastish idee is.er is in europa echt behoefde aan vrij plaats waar je anders kun leven en denken.

mijn plannen komen steeds meer rond.ik heb een container gekocht om langzaam te vullen met alles wat ik koop.van pressure canner tot windturbine. en nu zullen jullie dubbel gaan van het lachen.

waar is mijn container ,nou in the US want daar koop ik mijn spullen.en waar in the US,nou dicht bij familie om op te letten en in te laden.mijn container is in new jersey,onder water door die sandy ellende.how ironic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Mrsjones.

 

Balen!

Alles goed met je familie? Dekt de verzekering nog wat?

Had ik je nou maar eerder dat vlot-verhaal verteld. Volgende container op een vlot plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Jager.

 

Drijft dat eiland ook? Kan je er mee varen? Past je auto erop? :)

Dat vlot is een drijvend eiland.

Heb je mn verhaal nog gehoord over die hippie, die van oud piepschuim en dekkleed en aarde een drijvend eiland had gemaakt?

Compleet met huisje, tuin, windmolen, zonnepanelen en aandrijving...

 

Ja, ik haal me ook heel wat in mijn bol :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ heksenboot en mrsjones. precies daarom omdat je uiteindelijk toch nooit wat kan plannen prep ik geen luxeartikelen. Ik hoef geen auto op mijn boot. Ik hoef ook eigenlijk helemaal geen boot, op misschien een paar kano's na. Ik wil wel een boot. Maar dan moet het een oceaanstormer zijn. Zit ik goed als de halve wereld onder water komt te staan na eerst heeeel veeel tsunami's en andere dingen enzo. Maar ja geen geld voor een boot he :(

Nee ik heb diverse bol's verspreid over heel veel locaties waar ik met zo min mogelijk spullen heen kan.

Het idee van een camping/gemeenschap staat me echter wel aan. Kan in Nederland maar ook iets (maar nooit te) verder weg.

Als je zoiets nu al opbouwt dan ken je de gemeenschap en stel dat de camping die we uitkozen er niet meer is? Dan kun je met de hele gemeenschap (goed voor veiligheid) een ander betrekken.

Always back up plan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Jager.

Auto hoeft niet mee, maar kan wel aandrijving/onderdak/energievoorziening zijn, als je toch met je auto naar je BOL gaat.

Vlot hoeft ook niet duur te zijn. Zelf maken.

2 kano's met plank ertussen is ook een vlot.

Andersom: drijvers van vlot kunnen ook als kano worden gebruikt. Kosten: 2 platen multiplex en knutsel. Kunnen gelijk als bagage box op het dak van je auto worden gebruikt.

See what I mean?

 

http://www.youtube.com/watch?v=XY2YuO_BD1c&feature=fvwrel

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1C1CHFA_enNL484NL484&q=vlottocht+zweden&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38093640&biw=1289&bih=632&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=aVmdULCYHKLH0QXam4DADA

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij zitten in een heel andere positie, onze bol is ooit genoeg geweest voor een stuk of 10 gezin.ik heb zelf einde jaren 80 met een aantal mensen bomen geplant ,is nu het mest waardevol op de plantage. inu zijn mijn plannen deze, een zeep fabriek opzetten, 5 bungalow voor bed and breakfast open zetten( bungalow zijn klaar) zo veel mogelijk verchilende gewas , plus geiten , kippen ed.

ik wil over 2 jaar volledig off the grid and liefs geen fosiel brandstof meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heksenboot en Jager............ Heb het topic nog niet geplaatst waarvoor excuus. Maar Heksenboot jij hebt mij op een idee gebracht waar ik vandaag mee op pad ben gegaan. Namelijk een volkstuin. Vriend van mij heeft dat en is volledig self sufficient. Staat een perceeltje naast hem te koop dus ben even op jacht gegaan.

Is de eerste stap.

Ga dat eerst uitwerken en start dan de volgende fase........ Naast mijn NL bolletje waar ik een eartship wil realiseren, een Preppers United BOL in het buitenland in het kader van I have a dream.

 

Heb ook weleens gedacht toen ik looptochten deed om een terrein te kopen tbv Bushcraft Holidays.

 

Back to basic vakanties. Trekkers kunnen zelf een A frame bouwen. Mensen die langer komen een gezinsonderkomen met allerlei cursussen zoals jagen, vallen zetten, villen, roken, conserveren, eetbare planten ed.

Mensen kunnen net als op campings ook een vaste plaats krijgen en een onderkomen voor de lange termijn bouwen. Vee houden etc dat in hun afwezigheid door de beheerder(s) wordt onderhouden.

 

Kan het misschien bijstellen van Bushcraft Holidays naar Preppers Holidays ;-)

 

En wat ex legionairs voor survival skills en beveiliging ;-)

 

Kom zo spoedig mogelihj terug op het net voor de Preppers United topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee, dat is leuk, @BePrepared, dat je met een tuintje kan beginnen.

 

Die Preppers United, naar je earthship in het buitenland, is dat ver weg? Leuke ontmoetings-/leerplek voor preppers en eco liefhebbers.

 

Misschien een idee voor een tussenstop, als je steeds naar je bouwlocatie moet reizen? Dan wordt het makkelijker bereikbaar voor geïnteresseerden.

Vandaar ook mijn voorstel voor een camping in Nederland. Of Duitsland, een eind in de goede richting, maar toch wat dichter bij. Een tussen-station-BOL.

 

Zelf dacht ik meer aan samen oefenen, ideeën uitwisselen en plannen smeden.

Denk jij meer richting commercie, of toch een echt samenwerkingsverband? Dan zou er plek moeten zijn voor meerdere earthships of dergelijke eco-woningen, toch?

 

Mijn plan is een Heksenboot, dat is de naam van mijn eigen SunShip. Een drijvende woning, die je met de zon kan laten meedraaien. Zowel voor op het water, als op het land, in een (evt. zelf gegraven) vijver.

Weg naar het buitenland hoeft voor mij niet, want ik zit wel goed hier en kan gewoon in mijn eigen tuin een Heksenboot maken.

Daarom zoek ik ook een ontmoetingsplek wat dichter bij huis. Dat is gelijk een betere BOL voor mensen uit de steden en een stap in de goede richting van "weg uit de drukte", of hoe je het ook noemen wilt.

 

Hou me op de hoogte van je plannen, BePrepared en succes met de plantjes alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ heksenboot en bepreparred. Allebei mooie ideeen zowel in nederland als duitsland. Denk dat we op de goede weg zijn. Maar als we er uit komen wat dan? Wanneer en hoe kunnen we acties omzetten in daden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar dagen naar een afgelegen camping lijkt mij helemaal tof, veel oefenen en luisteren naar de ervaringen van anderen. Of the grid willen wij wel maar hebben hier geen financiële middelen voor wij kunnen geen plek ergens anders bekostigen, wij zijn thuis wel bezig om zoveel mogelijk zaken voor elkaar te krijgen om zelfvoorzienend te zijn. Elektriciteit (zonnepanelen en accu's, regenwater systeem en een moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@ Jager, ik denk dat je geen spatie moet gebruiken achter @.

 

@Jager, @BePrepared, @Orca2000.

 

Het ziet ernaar uit, dat we al met zn vieren een weekendje ergens kunnen gaan kamperen.

 

Die camping, waar ik het laatst over had, heeft toevallig een open dag/proefkamperen, alleen met tenten:

 

http://www.kampeerclub.nl/proefkamperen.php?m=0

 

Het woord dekt de lading. Als we dit even proeven, wordt er duidelijker wat iedereen voor ogen heeft.

 

Lekker vroeg dag, :p.

O nee, morgen is SHTF, geintje.

 

Orca2000, zo te zien ben je al behoorlijk richting off the grid.

 

 

Doet me ineens denken, dat ik wel eens vergat de lampen van mijn auto uit te doen. O, die gaan vanzelf wel uit, werd er dan guitig over gedaan.

Dat is met off the grid gaan eigenlijk ook zo. O, we gaan vanzelf wel off the grid, hihihi.

 

Gooi eens een brainwave in de groep mensen, dus het maakt dan ff niet uit of het onzin is of niet, dat filteren we later wel.

 

Wat neem je mee?

EDC en BOB i.i.g., lijkt me zeker leuk om van elkaar te zien in het echt.

Iemand een kampeer-lijst?

 

Waar wil je het over hebben?

Jagen, off the grid, groepen vormen, voedsel, energie.

 

Wat wil je doen?

Vuur maken (van brandstof en tinder uit het bos), voedsel bereiden (we kunnen een verse forel halen in de buurt, om schoon te maken en op te peuzelen).

 

Handig om lijstjes mee te nemen/aantekeningen-boekje, laptoppie, smartphone, hehe?

 

Weet je evt. een andere camping, die open is? Liefst waar je vuur mag maken, maar anders is het gewoon een "BBQ", ahum.

 

Ken je meer mensen die mee willen?

 

Muzikanten? Biertje?

 

......

......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er mensen zijn die miss een terein zoeken waar iets kan gebeuren ..vuur ed.De onderstaande link is van n camperplek waar ik wel s kom.Groot bos gebied...forellen vijver,,,,,waarschijnlijk niemand in deze winter maanden....De eigenaar kan mee gepraat worden denk ik.

http://www.campervaria.nl/camperplaatsen/flevoland/zeewolde-camperpark-de-wielewaal/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@offgrid, ja ook leuk.

 

Kunnen daar ook tenten of caravans, voor de mensen die geen camper hebben?

 

Ben je ook van de partij? Niks politieks hoor, :)

 

Ja, die bushcraft dingen zijn gewoon een leuk extra'tje. In principe is daar de bushcraft groep voor.

Dus waarschijnlijk voldoet iedere camping.

Maar beetje bushcraft erbij, lijkt mij wel leuk.

 

Roept u maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...