Ga naar inhoud
GENEGEERD

favoriete onderkomen


Gast chrisprep

Aanbevolen berichten

eens benieuwd, wat is jullie favoriet onderkomen als je overnacht in de bossen?

Bij mij is dit de combinatie tarp hangmat.

 

Voordelen volgens mij,

-licht

-snel op te hangen

-geen last van oneven ondergrond, uitstekende wortels enz.

-je zit afgeschermd, maar hebt toch nog een goed kontakt met de natuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb op en onder ongeveer alles geslapen. :D (onder boten, trailers, bruggen, stadsparkjes, weilanden, viaducten en grotten) Maar tijdens wandel tripjes neem ik een matje mee, tijdens surivival tripjes slaap ik tegenwoordig op een DHZ gemaakt bed/bank. Het ligt een stuk lekkerder dan de grond en warmer. Ik hou hiermee ook een hoop beestjes bij me vandaan. Ik ben wel aan het kijken naar een hangmat met tarp gewoon voor het comfort en het gemak.

 

Om bij teken weg te blijven zou ik niet onder een eikenboom gaan slapen. Die beestjes zitten in grotere getallen daar. Ze weten namelijk dat er dieren komen om de eikeltjes te eten en daar proberen ze bij te komen. ( Ja ook teken zijn slim)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij hangt het af van de tijd die ik heb om op te bouwen, tijd die ik heb om te rusten en weersomstandigheden.

Snelheid en weinig rusttijd dan wordt het de militaire M90 slaapzak en gore tex hoes er om heen + matje

Snelheid met meer rusttijd: zie bovenstaande maar dan met poncho laag boven mij gespannen

Flink de tijd en langere periode op dezelfde plek. A frame van takken varens en modder. Eventueel een verhoogd bed van takken en varens erop ivm isolatie en een vuur + reflector voor het A frame.

 

Laatste vind ik het leukst al heb ik in mijn diensttijd ook vaak putten uitgegraven en die volledig weggecamoufleerd, levend in/onder de grond. Magisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder de grond vond ik het mooiste maar erg arbeidsintensief

Diepe kookkuil graven, waarnemingsplek voor de waarnemer en vlak onder het afdak een slaapplek. Liefst bij een heuvel in de nabijheid van een boom waar grasgrond is (al zijn de wortels een pain the ass bij het graven). Plaggen wegsteken en bewaren. Al het uitgegraven zand in de omgeving verspreiden zodat niet zichtbaar is dat er gegraven is. takken afdekken camozeil erover en dan de plaggen er weer netjes op. Heb meegemaakt dat oefenvijand erover heen liep zonder ons te ontdekken. Heerlijk

Lastig is alleen in de winter omdat de warmte van de waarnemingsput de sneeuw daarboven laat smelten en je sneller ontdekt wordt.

 

Maar absoluut een aanrader om een keer te doen, maar niet in NL want hier mag je natuurlijk................... nergens graven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de M90 en M60 + goretex hoes voor eur 65 bij het militair warenhuis gezien maar die is inmiddels failliet. Eigen gear van een afgezwaaide luchtmobieler gekocht via marktplaats. Had voor 150,- mijn hele uitrusting rond icl Berghaus 120 ltr, pioschep en veldfles + foudralen, poncho, grondzeil, matje, brander, spinners etc

Dus dat zou ik in de gaten houden want er zwaaien er een hoop (gedwongen) af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen als je tweedehands koopt let dan wel op............. sommige snurkers hebben de slaapzak voor de verkoop in de wasmachine gegooid en dan koop je een kat in de zak. Heb ik met een M-90 gehad en met -5 bevroor ik. Slaapzak moet luchtig en donzig aanvoelen. Als hij gewassen is dan voelt hij zwaarder en platter waardoor de iso werking minimaal is.

Zal eens vragen bij de eigenaar van voormalig militair warenhuis of hij nog met spullen schuift. Let you know

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net voormalig eigenaar militair warenhuis proberen te bereiken maar die is off air. Advies.............. ca. 6.000 militairen moeten eruit dus als je op marktplaats een 'gezocht' bericht zet, heb je dikke kans dat daar op gereageerd gaat worden de komende tijd.

Tweedehands maakt echt niet uit (tenzij hij gewassen is ;-) Slaapzakken worden goed onderhouden en altijd met wasbare binnenhoes gebruikt. Veel eenheden hebben hem als gear maar gebruiken hem zelden omdat zij een voertuig ipv veldfunctie hebben dus dikke kans dat je dan een bijna gloednieuwe hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De (oude) M90 slaapzak wordt eigenlijk officieel al niet meer sinds 2005/2006 uitgegeven door het kpu (kleding en persoonlijke uitrusting).

Wij moesten toen de M90 compleet met goretex hoes en compressiezak inleveren.

Defensie is toen der tijd overgestapt op nieuwe uitrusting en daar zat ook een nieuwe slaapzak bij (lees 2stuks).

We kregen een dikke slaapzak (3 seizoenen) en een dunne deze 2 in elkaar maken een winterslaapzak.

Hierbij geleverd zit ook een bivakzak enkelboogs.

Ikzelf vindt het een rotding eerste klas.

Ik heb in de oude goretex hoes van de M90 een rits laten zetten en gebruik wel de nieuwe slaapzak. Met daarboven een tarp mocht dat nodig zijn.

Kijk goed rond op marktplaats en houd de dumpzaken in de gaten die verkopen nog regelmatig M90 slaapzakken.(net als de oude gevechtlaarzen haha).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

Hoe herken ik een M90? Staat dit erin vermeld? Ik heb nog een slaapzak uit mn diensttijd op zolder liggen, geen idee welk type het is. Ik weet alleen dat ik in de winter op oefening geen oog dicht deed van de kou. Ik ben voor mn nummer opgeweest ergens eind 80'er jaren, wellicht dat iemand me zo kan vertellen wat ik nog heb liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...