Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn nieuwe groentetuin


coan

Aanbevolen berichten

Na een tijdje zeuren is het eindelijk zover ik mag 4 vierkante meter gebruiken voor prepperstuff ik wil voornamelijk groenten en fruit planten en ook iets maken waarmee ik regenwater kan opvangen en de groente in iets drogere tijden water mee kan geven of na na zuivering drinkbaar is ii wil optimaal gebruik maken van de ruimte en dus misschien hebben jullie tips over het 'wateropvangsysteem' of andere tips.

 

groetjes coan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tov Coan. Op 4 m2 kun je best wel wat doen.

Wat water opvang betreft: tomaten houden niet zo van hevige plensbuien en kunnen ook prima omlaag groeien = in een pot die je hoog ophangt.

Je zou aan de noordzijde vier palen in de grond kunnen zetten en daar een iets naar de zuidzijde aflopend afdak boven maken., met een extra ondersteuning in het midden om daar de tomaten aan te hangen. Een goot aan de zuidzijde, pijpje er aan naar een regenton. Als het geheel hoog genoeg is, heeft de grond onder het afdak zon.

Om de tomaten planten te beschermen tegen zijregen, kun je daar plastic ophangen die je kunt oprollen.

 

Er zijn verschillende boeken over de vierkante meter tuin in het Nederlands, o.a.:

 

- Groenten kweken op een vierkante meter | Hubert Fontaine

- Tuinier beter op de vierkante meter I Duane Newcomb

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommers groeien heel makkelijk omhoog. Verder doen aardbeien en courgettes het altijd prima, met veel eetbaars als resultaat!

En inderdaad het principe van de vierkante meter tuin is zeer geschikt voor het stukje dat je mag gebruiken. Wel super dat je dit voor elkaar hebt! Overigens is de beste overtuiging voor meer m2 de heerlijke smaken uit jouw tuintje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als regenopvang systeem is het het meest praktische om gewoon een regenton (oud olievat of wijnvat of een IBC) onder een bestaande regenpijp te zetten. Dan houd je meer ruimte over op je 4m2 grond en je vat is ook veel sneller vol wat wel nodig is als het warm is.

 

Misschien heb je wel een tuinhuisje, garage of buis die van het dak van je huis komt waar je een ton onder kan zetten of waarvan je de waterstroom kunt verleggen naar waar je je ton hebt. Wij hebben hier 2 regentonnen die gevuld worden met water dat op het dak van de veranda valt. Omdat dat in de hete zomermaanden wat te weinig water geeft heb ik de buis die van het dak komt omgeleid zodat die op het dak van de veranda uitkomt en nu hebben we bijna altijd genoeg water. Alleen wanneer er langere tijd geen regen valt zijn de tonnen leeg (we zouden eigenlijk nog 1 of 2 tonnen moeten bijplaatsen want wanneer het wel regent zitten de bestaande 2 tonnen al gauw vol en spoelt de rest weg via een overloop buisje).

 

Voor de indeling en wat er in gepoot kan worden moeten we eigenlijk weten hoe de ligging en omstandigheden zijn van je 4m2. Krijgt het de hele dag zon? Zit het naast een schutting? Wat voor grond heb je (kleigrond, natte grond, droge grond)? Ik kan nu namelijk wel lulkraak wat suggesties noemen maar als deze niet goed passen bij de omstandigheden krijg je een veel minder goed resultaat dan wanneer we het passend zouden ontwerpen. Misschien heb je ook een foto of tekening van je stukje grond en wat er omheen staat wat eventueel schaduw kan werpen.

 

Lees je anders eens in in Permacultuur, hier kun je veel goede dingen van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag alvast de grond afgezet met kippengaas (i.v.m. honden) ik ben van plan om niets op de orginele grond te verbouwen het is namelijk maasklei grond er wil nog geen onkruid op groeien. Ik ga van afvalhout grote bakken maken en deze vullen met potgrond en ik hoop dat ik aan zo'n folie kan komen waar je een soort broeikas van kunt maken voor beschutting tegen regen en wind en dan gewoon handmatig water geven. ik denk dat ik in het begin allemaal verschillende dingen planten en dan maar eens ga kijken hoe het verder gaat. Ik hou jullie op de hoogte groetjes coan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf. Ik zat ook vandaag aan zo iets te denken ik moet alleen de vrouw nog ff zover krijgen dat ze het ook goed vind. Ik geloof alleen dat het plant seizoen wel voorbij is maar je kan natuurlijk wel vast alles voorbereiden zodat je in het voorjaar direct van start kan.

Mocht je in de buurt van amsterdam komen dan heb ik nog wel een oud olievat voor je. Of als er andere zijn die een olievat nodig hebben dan hoor ik het wel. (oud = net leeg maar geen roest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf. Ik zat ook vandaag aan zo iets te denken ik moet alleen de vrouw nog ff zover krijgen dat ze het ook goed vind. Ik geloof alleen dat het plant seizoen wel voorbij is maar je kan natuurlijk wel vast alles voorbereiden zodat je in het voorjaar direct van start kan.

Mocht je in de buurt van amsterdam komen dan heb ik nog wel een oud olievat voor je. Of als er andere zijn die een olievat nodig hebben dan hoor ik het wel. (oud = net leeg maar geen roest)

 

Hoi JvS,

 

Er is nog een hele hoop te planten op dit moment hoor! Juist zelfs. Je kunt nog ( winter) prei zetten, boerenkoolplanten poten, late spinazie wil misschien ook nog wel lukken wanneer het een beetje blijft kwakkelen ( te heet en te nat schiet ie snel door.) Ook andijvie kan in de groeitijd die nog rest een oogst opbrengen. Zo ook sla. Waarschijnlijk zijn er nog wel meer gewassen, maar zoals je ziet, keuze zat om nu nog mee te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi JV,

ggd

Natuurlijk hangt heel veel af van hoe het weer is gedurende een jaar. Maar van sommige groenten kun je makkelijk 2x oogsten en zelfs vaker. Je hebt bijvoorbeeld vroege en late andijvie soorten. Zo ook met spinazie. Ook sla blijft tot aan de vorst groeien en kun je telkens opnieuw zetten tot het niet meer wil. In de regel kun je stellen dat snel groeiende groenten, waarvan het blad gegeten wordt, in een goed seizoen vaker geoogst kunnen worden. Een groente die daarin niet te versmaden is, heet snijbiet. Hierbij snij je letterlijk de goede eetbare bladeren af en de plant blijft doorgroeien. Wij hebben daar vroeger echt kilo's van geoogst en ingevroren. Je moet eens kijken naar de oud-hollandse groenten soorten. Hiervan is geloof ik onlangs ook een topic geweest. Hier kun je ook veel info vandaanhalen.

 

grt

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...