Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kippen


tijgertje19

Aanbevolen berichten

3 uur geleden, Rataplan zei:

Ik wordt af en toe gek van die bloedluizen ( de kippen nog meer als ik natuurlijk ). Heb zelfs mijn oude hok er voor afgebroken en verbrand nadat alle behandelingen ze niet weg kregen. Daarna heb ik ze in een oude kunstof regenton geplaatst, dacht zonder naden e.d. het wel beter zou gaan, niet dus. Weer anti-bloedluis middel gespoten, tabaksstelen in het hok en de kippen zelf met ( zal zeker wel troep zijn) spuitbusnevel bewerkt. Resultaat is nihil en denk er nu over om met legkippen te stoppen en over te gaan op het houden van vleeskippen.

 

Of iemand moet hier nog een briljante tip hebben? 

 

Diatomeeënaarde!     Ik heb een zak hier staan van 25 kilo,   ik gebruik het voor alle dieren tegen luizen, vlooien en wormen.    Het droogt extreem uit, dus je kan het in de legkastjes doen en op de kippen zelf, wel op je ogen letten en niet inademen wegens het uitdrogende effect.   

 

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 uur terug, Piroska zei:

 

Diatomeeënaarde!     Ik heb een zak hier staan van 25 kilo,   ik gebruik het voor alle dieren tegen luizen, vlooien en wormen.    Het droogt extreem uit, dus je kan het in de legkastjes doen en op de kippen zelf, wel op je ogen letten en niet inademen wegens het uitdrogende effect.   

 

 

Nooit van gehoord, ga het opzoeken, thanks??

 

https://www.kippenhuis.nl/diatomeeenaarde-10l

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Piroska zei:

 

Diatomeeënaarde!     Ik heb een zak hier staan van 25 kilo,   ik gebruik het voor alle dieren tegen luizen, vlooien en wormen.    Het droogt extreem uit, dus je kan het in de legkastjes doen en op de kippen zelf, wel op je ogen letten en niet inademen wegens het uitdrogende effect.   

 


Wat @Piroska zegt klopt als een bus.

 

Wat dat inademen betreft, bleef het maar bij uitdrogen. In Amerika behandelen ze het al bijna net zo erg als asbest. Niet meteen schrik hebben want dit spul werkt perfect. Daarnaast kun je het ook perfect in je moestuin gebruiken, alleen zorgen dat je geen hele wolken naar binnen gaat inhaleren ?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Rataplan zei:

Ik wordt af en toe gek van die bloedluizen ( de kippen nog meer als ik natuurlijk ). Heb zelfs mijn oude hok er voor afgebroken en verbrand nadat alle behandelingen ze niet weg kregen. Daarna heb ik ze in een oude kunstof regenton geplaatst, dacht zonder naden e.d. het wel beter zou gaan, niet dus. Weer anti-bloedluis middel gespoten, tabaksstelen in het hok en de kippen zelf met ( zal zeker wel troep zijn) spuitbusnevel bewerkt. Resultaat is nihil en denk er nu over om met legkippen te stoppen en over te gaan op het houden van vleeskippen.

 

Of iemand moet hier nog een briljante tip hebben? 

 

 Niet mijn tip maar komt van het Moestuinforum: Jorieke schrijft:

Quote

Wat bij ons goed werkt is het insmeren van de zit-stokken met olie. Gewoon oude frituur olie. Vooral in de hoekjes, waar de stok vast zit aal muur of staander. Zo plak je de luizen vast, en kunnen ze niets meer. Het maakt niet uit als de kippen er aan gaan eten/pikken. En het is toch (frituur)afval.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Erny zei:

 

 Niet mijn tip maar komt van het Moestuinforum: Jorieke schrijft:

 

 

Ik had ze aan de buitenkant van de regenton zitten, echt ongelooflijk. De kippen liggen in het stro te slapen heb nooit een stok gehad, wel meerdere hokken en kippen, maar nog nooit zo erg als afgelopen jaren met bloedluis. Ik ga eerst die diatomeeënaarde bestellen en toepassen. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor (lees: lees) van mensen dat ze dan ook echt het hele hok onder de frituurvet smeren, alle kieren en hoekjes en gaatjes. Jij zou dan blijkbaar ook een vette regenton krijgen.

Mocht die scherpe aarde niet werken dan kun je altijd nog bij je plaatselijke frietkot langs voor wat afgewerkte olie. ?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, Rataplan zei:

Of iemand moet hier nog een briljante tip hebben? 

 

Briljant zal het niet zijn maar wel logisch.

Het probleem met bloedluis (het is eigenlijk geen luis maar een mijt) is niet zozeer die bloedluis maar de eitjes die je niet kan doden met de standaard middeltjes.

 

Bloedluis (jaja, ik weet het maar ik zal het toch maar bloedluis blijven noemen) zit niet op een kip maar zit in het hok. Dus je zal je moeten richten op het hok en niet op de kip.

Waar het fout gaat is dat men de bloedluis gaat bestrijden met een middel (maakt niet zoveel uit of wat je koopt, het werkt allemaal wel) terwijl de duizenden eitjes na de behandeling een dag of 5 a 10 later weer uitkomen en je dus denkt dat het niet heeft gewerkt.

 

Bloedluis is vrijwel onmogelijk 100% uit te roeien want iedere vogel/duif die komt aanvliegen zal weer een startpunt zijn voor nieuwe bloedluis.

 

Wat is het probleem met bloedluis?

Het probleem is dat bloedluis de kip tijdens zijn verblijf in het nachthok zal verzwakken want hij zal zich volzuigen met bloed van de kip. Een gezonde kip zal het nog redelijk lang vol houden maar na verloop van tijd zal de kip verzwakken / geen eieren meer leggen / ziek worden / sterven.

 

Hoe kom ik er van af?:

Niet/nooit maar je kan het prima onder controle houden met het volgende stappenplan.

- Indien je hok compleet onder de bloedluis zit (dan heb je het eigenlijk te ver laten komen) dan hok in brand steken of met de hogedrukreiniger er doorheen.

- Hierna je hok inspuiten met "dasty ontvetter" van de wibra of je koop voor een factor 50 keer zo veel een middel bij de dierenarts.

- Dit HERHAAL je na 3 dagen

- Dit HERHAAL je een 2e keer na 3 dagen.

 

Hoe zorg je dat het onder controle blijft?:

- Zorg dat je kippen op stok kunnen zitten en NIET op de grond

- Gebruik tabaksblaren in het nesthok

- Besprenkel de wanden van het hok met slaolie (niet met frietvet)

- Gebruik eventueel Diatomeeënaarde.

 

Overige tips:

- Probeer een hok te maken zonder veel kieren.(want hoe meer kieren, hoe comfortabeler een bloedluis het zal vinden en ook zijn eitjes leggen)

- Smeer vaseline aan de uiteinden van de zitstok. Hierdoor zullen de paar bloedluizen die je te slim af zijn alsnog de geest geven als ze in de avond de kip proberen te bereiken.

- Bezoek een het kippenforum.nl

 

Hoe werkt die ontvetter van de wibra?

Die ontvetter is flink agressief en de bloedluis "lost" als het ware op als deze in aanraking komt met het middel (bloedluis is heel klein, geen PANIEK, je kan ook gif gebruiken maar heeft eigenlijk geen enkele meerwaarde)

 

Hoe werkt Diatomeeënaarde ?

De structuur van Diatomeeënaarde is extreem scherp. Het bestaat voor het grootste gedeelte uit fossiele skeletten van kiezelwieren en onder een microscoop zie je de scherpe randen.

Een luis/vlo/mijt die over dit materiaal gaat "lopen" beschadigd zijn pantser en zal bezwijken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin bedankt.

 

Ik ga het volgende veranderen; 

1, Regenton vervangen voor IBC.

2, stok aanbrengen ipv slapen in het stro.

3, vet op de uiteinden van de stok.

4, slaolie aan de wanden.

5, evt. wibra ontvetter al heb ik ook nog een blik staan voor gebruik bij auto’s en weet dat diesel ook gebruikt wordt tegen bloedluis. Wil alleen eigenlijk niet tot geen chemicaliën gebruiken achter in de tuin.

6 Gebruik van Dioatomeeënaarde.

 

Hopelijk verbeterd het hiermee.

Blijft wel dat ik een open ren heb wat contact met andere vogels dus niet kan voorkomen. Dat wordt dus een keuze tussen persoonlijke voorkeur of blijven bestrijden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Deze morgen was een pech morgen voor mij.

Na konijnen voer in de kippenvoer bak te hebben gedaan 

De kippen gevoederd. Kwam ik tot de conclusie dat ik een dode kalkoen had.

De complete hals open gescheurd dit is ongeveer 20cm

Gisteren liep hij nog mooi rond. Dus hij is afgelopen nacht aangevallen door een of ander beest.

Een verlies van ongeveer 8kg vlees. Zonde.

En alle geluk komt per drie ook het ongeluk.

Mijn riolering afvoer bij mijn kippen verstopt.

2uur extra werk. Maar dat is voorlopig opgelost.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Flos zei:

Deze morgen was een pech morgen voor mij.

Na konijnen voer in de kippenvoer bak te hebben gedaan 

De kippen gevoederd. Kwam ik tot de conclusie dat ik een dode kalkoen had.

De complete hals open gescheurd dit is ongeveer 20cm

Gisteren liep hij nog mooi rond. Dus hij is afgelopen nacht aangevallen door een of ander beest.

Een verlies van ongeveer 8kg vlees. Zonde.

En alle geluk komt per drie ook het ongeluk.

Mijn riolering afvoer bij mijn kippen verstopt.

2uur extra werk. Maar dat is voorlopig opgelost.

 

Zou dat vlees niet meer goed zijn dan?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, Flos zei:

Moest het dier nog niet stijf geweest zijn ok. Maar het was al zo stijf als een plank toen ik het vond.


Oke, nu zegt stijfheid van een beest niet altijd iets over de duur van dood zijn, maar beter het zekere voor het onzekere. Het is tenslotte om van te leven en nog niet overleven.

Misschien interessant om zo’n wildcamera te plaatsen, dan kan je nakijken wat er gebeurd en evt ontdekken hoe ze binnenkomen en het daarna proberen te verhinderen. Een beest verliezen na een tijd van opkweken is niet tof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uur geleden komt een buurman een praatje maken. Zijn gesprek begint zo.

Ha buurman hier is het lekker klussen bij de kachel.

Zeg moet je nu wat weten we gaan moeten legkippen kweken.

Die van mij zijn dood gebeten gisteren een en van morgen een.

Waarop ik mijn verhaal doe van mijn kalkoen.

En mijn buurman gelijk verwijst naar een marter .

Dus je zit er maar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kennen dit product borax van de heer @vheeswijk .

Misschien is het een probaat middel tegen de Bloedluis.

 

--------------------------------------------------------

Mieren verdelgen borax - Tuinadvies

 

https://www.tuinadvies.nl › zoek › mieren-verdelgen-borax

In cache

AMP 2 MG poeder tegen mieren - 750 gram ... Diaterrants DCM tegen mieren, bloedluizen, zilvervisjes. ... Poeder tegen mieren en andere kruipende insecten.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=17&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwii8ejAyoHnAhWBalAKHcn2BY0QFjAQegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.tuinadvies.nl%2Fzoek%2Fmieren-verdelgen-borax&usg=AOvVaw1Qlj_sFEnMm4wTnOWUCL3N

 

Ik zie uit naar jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-12-2019 om 20:23, Rataplan zei:

@martin bedankt.

 

Ik ga het volgende veranderen; 

1, Regenton vervangen voor IBC.

2, stok aanbrengen ipv slapen in het stro.

3, vet op de uiteinden van de stok.

4, slaolie aan de wanden.

5, evt. wibra ontvetter al heb ik ook nog een blik staan voor gebruik bij auto’s en weet dat diesel ook gebruikt wordt tegen bloedluis. Wil alleen eigenlijk niet tot geen chemicaliën gebruiken achter in de tuin.

6 Gebruik van Dioatomeeënaarde.

 

Hopelijk verbeterd het hiermee.

Blijft wel dat ik een open ren heb wat contact met andere vogels dus niet kan voorkomen. Dat wordt dus een keuze tussen persoonlijke voorkeur of blijven bestrijden. 

 

Pas geleden heb ik een stukje gelezen van iemand die zijn houten kippenhok heeft vervangen door een kunststof kippenhok en daarna geen last meer heeft gehad van bloedluis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, candyman zei:

Pas geleden heb ik een stukje gelezen van iemand die zijn houten kippenhok heeft vervangen door een kunststof kippenhok en daarna geen last meer heeft gehad van bloedluis.


Ik heb mijn oude houten kippenhok afgebroken en ter plekke verbrand vanwege bloedluis wat ik niet verholpen kreeg. Heb ze nu gehuisvest in een oude kunststof regenton met dezelfde gedachte van geen naden etc dus hopelijk geen bloedluis, het probleem is gebleven helaas. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Roel zei:

Ik behoor tot de gelukkigen zo te lezen. Wij hebben nog nooit bloedluis in het hok gehad.

En onze kippetjes lopen er stralend bij. Niet dat er nooit eens eentje opeens de geest geeft, maar bloedluis is nog niet de reden daarvan geweest.

 

DSCF3493.JPG


Gelukkig maar voor de kipjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat toch voor Konijnen gaan denk ik de voortplanting is grandioos, voedsel kan heel goedkoop, ik ging vroeger als kleine jongen veel klaver en gras snijden met een zeis, ook veel groente afval is goed te gebruiken, gedroogde brood word ook op geknabbeld.

Ziekten hebben we nooit mee gemaakt.

Vader had toen ik heel klein was, tegen de duizend kippen, een paar koppels fazanten en wat eenden, en later dus konijnen, hij had toen ik getrouwd was gezegt beging nooit met kippen, (want die krabben achter uit (op zijn Gronings)), hij bedoelde zijn ervaring dat het niet uit kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn bedoeling is om dit jaar vleeskippen aan te schaffen en die ook zelf te leren slachten.

Dat slachten zal wel lukken maar het schoonmaken lijkt me nog best lastig.

De Mechelse koekoek lijkt me wel een geschikte kip.

Maar voor mijn werk ben ik vaak 3 of 4 dagen van huis.

Kunnen ze zo lang alleen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb ook kippen... en ik heb een oud geitenhok (vol met naden en kieren) als kippenhok... Ik had na een jaar wel een bloedluis-invasie... Ik heb toen het hok schoongespoten (hogedruk) en roofmijt losgelaten (voor de duurzame prepper, die kun je ook zelf kweken of in het kippenhok een kweekplekje geven)  en dat doe ik 1x in de twee jaar uit voorzorg, maar nooit meer last gehad van bloedluis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...