Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Oud ambacht of flitsende techjob (zoek een oude reserve job)

Recommended Posts

Yep een lange lijst ambachten, en ambachtopleidingen en meer plekken waar je terecht kan om oude ambachten te leren....maar er stonden twee foutjes, niet eens beroepen.

De aandacht gaat dan naar de twee foutjes en dan denk ik, zoek ze dan maar zelf.

De focus van mensen lijkt me een beetje verkeerd afgesteld. Geen goh wat goed dat er nog zoveel plekken zijn waar je wat van die oude ambachten op kan steken (inhoudelijk dus), maar beetje lollig doen omdat er een foutje in de lijst staat? Bizar.

Trek het je niet aan, ik merk wel dat steeds meer de focus is op fouten, punten en komma's, lekker belangrijk. Op deze manier kan het zijn dat iemand iets belangrijks te melden heeft en niet durft omdat hij/zij misschien dyslectisch is en denkt voordat ik hier opmerkingen over krijg, laat maar. Wel jammer dat jouw lijst weg is, was best wel nieuwsgierig, zelfs met de twee foutjes.:p

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

helemaal met je eens mensen kunnen veel zout in kleine wonden leggen.

ook al zou het niet zo bedoeld zijn is het niet leuk om commentaar te krijgen op kleine foutjes.

"beheers" gelukkig veel vaardigheid in hout , metaal , dieren en verwerking van dieren.

beste oude ambacht wat ik beheer is roken van vis.

stelmaker is ook een leuk beroep , gewoon handig zijn met hout en te kunnen maken wat je ziet al zit het ontwerp in de grijze cellen opgeslagen.

dit is een heel lastige voor mij want ik vind bijna álles wel leuk om te leren....

wat ik nu eventueel al kan:

boerinneke

tuinder

kunstschilder

glasgraveur

lerares

bovenstaande zijn gelinkt aan mijn opleidingen.

wat ik graag (beter) zou willen leren:

slager

Jager

muskusrattenvanger

Kwakzalver:p

Op de lijst van stuudje stond ook goudsmid...dat wou ik als kind graag worden!

dit is een heel lastige voor mij want ik vind bijna álles wel leuk om te leren....

boerinneke

tuinder

kunstschilder

glasgraveur

lerares

slager

Jager

muskusrattenvanger

En ik wou als kind altijd boerin worden, misschien moet ik bij je in de leer komen @!EVA! ;)

Slager en jager wil ik ook wel worden. Bakker, slager, jager en boerin. Dat moet mij toch wel ver brengen. Nu het ook nog leren...

Leuk dames! Als we een keer samen op een SC zijn moeten we zeker ervaringen uit gaan wisselen.

boerinneke

tuinder

kunstschilder

glasgraveur

lerares

slager

Jager

muskusrattenvanger

Cool !EVA!

bij mij op glasgraveur na, idem.

Ik zou van jou wel willen leren hoe glas te graveren. Glas in lood ben ik ook geïnteresseerd in.

het "boeren" doe ik op basis van permacultuur.

Voor wat mijn "oude ambachten" betreft zou ik nog willen toevoegen:

kleding naaien

leerbewerken

meubels maken

natuurgeneeswijzen (fytotherapie)

voedingskunde

wat ik nog wil leren:

wijn maken

huizen met hout en strobalen bouwen/earthships/"levend bouwen"

imkeren

ik denk altijd maar zo: als je zelfvoorzienend wilt zijn moet je veel kunnen en een goeie groep om je heen hebben.

• Leuk 1

@sunnysuzanna

ik dacht al dat we wat overeenkomsten hadden;)

natuurgeneeskunde is wat ik gekscherend met kwakzalverij bedoelde haha.

ik weet wel wat basic natuurgeneeskunde, ik kan wel wat zalfjes en drankjes maken maar ik zou me er graag wat meer in willen verdiepen. ook in de chemie.

kleding naaien, leerbewerken en meubels maken heb ik ook wel gedaan maar daar gaat mijn interesse niet echt naar uit.

Meubels maken vind ik dan nog wel het leukst.

Wijn maken is niet vreselijk moeilijk, net als bierbrouwen. mijn man doet dat.

maar ik zou nog wel graag willen leren destilleren. en dan liefst in en met zelfgemaakte materialen.

imkeren...jawel, ook iets wat ik nog wil leren! er zijn zoveel dingen...

Maar jagen, slachten en slageren hebben eerste prioriteit.

Kippen, eenden, ganzen, duiven en hazen heb ik wel eens geslacht en bereid. zo ging dat bij ons thuis als kind al, ik heb dat nooit zielig gevonden.

maar wat je dood moet je ook opeten....

maar het gaat mij vooral om wat groter wild zoals wild zwijn en hert. dat heb ik nog nooit gedaan en eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik dat kán.

dus ik weet ook nog niet hoe ik dat ga aanpakken.

er staan zoveel voorbeelden (met plan) op het net over earthships maken...ik zou zeggen; gewoon doen! uitproberen is leuk...

zelfvoorzienend zijn betekend voor mij; veel zelf kunnen en vooral durven...en natuurlijk een groep om je heen met hun eigen handigheidjes zou geweldig zijn.

@InfernoSis en @Tanfana

Ik deel mijn kennis met alle liefde hoor! workshops geven en gidsen heb ik altijd heel leuk gevonden.

maar als je gewoon eens een vraag hebt kun je natuurlijk ook bij me terecht. als ik kan helpen dan doe ik dat graag.

ik weet écht niet alles (zou ik wel willen;)) vaak alleen de basics en nog een beetje, maar als er iets is waarmee ik kan helpen....tuurlijk!

Kan er hier iemand misschien ook manden vlechten? lijkt me ook een leuke skill.

Ik heb mijn moeder gevraagd om me te leren breien. Gaat nog niet heel hard, we zijn nu bezig met recht toe recht aan dingen zoals een sjaal. Gezien mijn huidige fysieke beperkingen vallen veel beroepen af en moet ik iets kiezen wat niet veel kracht-energie kost. Met een flinke voorraad wol kan ik dan een klein ruilhandeltje in bv gebreide sokken beginnen als SHTF.

Met 1 pen recht 1 pen averecht zijn we allemaal ooit begonnen. :cool: Goed initiatief en leuk dat je moeder zo haar kennis kan overdragen.:)

Wij kregen zelfs nog breien (poppedasje) én haken (pannelappen) op de lagere school, tweede klas was dat geloof ik. Gelukkig kon ik dat toen al, ook van mijn moeder geleerd. Helaas heeft mijn vader zijn skills niet doorgegeven... hij was leraar bouwkunde, had graag leren houtbewerken van hem... dat is nu wel een gemis.

Tip om de pennen glad te houden zodat die niet zo stroef worden waardoor je steken blijven "hangen"... Steek de pen of even door je haar (hoofdhuid) of even bij je blote rug langs, je huid/haarvet zorgt er dan voor dat de steken lekker over de pen glijden. En bij elke pen herhalen voor het beste resultaat.

Ik kan je aanraden om dan ook te gaan leren haken, dat is echt heel handig. Je kan dan bijvoorbeeld snel even een netje haken of een koord. En je kan op simpele manier b.v. stof en leer aan elkaar haken.. Of snel/gemakkelijk een passend hoesje of container voor een bepaald voorwerp maken... bijvoorbeeld. En vergeet niet het mutsen haken. Ook belangrijk, een warm hoofd.:cool:

Zelf kan ik daarnaast o.a. ook nog weven, spinnen, vilten, en naaien. Edelsmeden en fietsen repareren (vooral van meerdere oude fietsen 1 werkende fiets maken) en groente verbouwen en verwerken. En in (ver)bouwsituaties ben ik een prima cementmengmeester gebleken. :cool:

Tja.. De naam is niet voor niets Anvil natuurlijk ;-) Want ik heb het smeden als 2e beroep. En daar probeer ik zsm m'n primaire Job van te maken.

Dit is van origine in de groene sector, dus die kleur hebben m'n vingers gelukkig ook al...

Daarnaast heb ik gelukkig genoeg medische achtergrond om nuttig te kunnen zijn. Heb ik nog een bak nautische kennis, wat ook steeds schaarser wordt (let wel: steeds meer bootjes, maar steeds minder kennis). Dus ook weer kennis met lijnen en touwen, blokken en takels... Leerbewerking doe ik ook he meeste dingen zelf mee.

Ik doe nu weer een hoop technische kennis op als monteur voor scootmobielen en rolstoelen. en klus al jaren aan m'n eigen auto's en brommers.

houtkachels en schoorstenen weet ik na 2 restauraties ook wat vanaf.

Ook ik wil nog wel leren mandenvlechten. En heb links en rechts zelfs wat over breien opgestoken toen dat weer zo populair was een paar jaar terug (jekan het maar weten he).

Dus heb gelukkig een hoop kennis die SHTF-proof is...

Ik weet niet zeker of het onder oude ambachten geschaard moet worden, maar ik overweeg een stap van marketing/pr naar uitvaartondernemer ?

Waarom? Altijd klanten, in het vak is er vooral vraag naar 40 plussers en dat terwijl in marketing steeds meer bezuinigd wordt, gebruik wordt gemaakt van stagiaires en de jonge lichting goedkoper is en meer weet van de nieuwste technologieën (en natuurlijk vind ik het interessant). Natuurlijk is senioriteit en ervaring een belangrijk goed waar ik mijn voordeel mee doe maar ik zie de tendensen om me heen en vind dit voor mij een serieuze plan B.

Koken en verschillende creatieve bezigheden vallen ook onder mijn skills om op terug te vallen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...