Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

Oud ambacht of flitsende techjob (zoek een oude reserve job)

Recommended Posts

Weet zo niet of we er al eens over gehad hebben, maar nu weer actueel

Volgens Sam De Kegel, auteur van Zeg, ken jij de mosselman?, zijn er veel oude beroepen uitgestorven en is elke job dat lot beschoren, ook de moderne jobs.

Wat je ook doet, blijf jezelf heruitvinden, is zijn advies en als er dan bij 1 groep een lampje gaat branden zijn dat de preppers!

En dan doorborduren op dit onderwerp denken we dan aan een vak/beroep die los staat van moderne technieken.

Dus welk "reserve" vak kiezen we.

Uiteraard iets wat je ligt en je interesse heeft. Maar het hoeft niet iets te zijn uit vervlogen tijden, als de energie voorziening blijft is er nog genoeg te vinden zoals smid, lasser, truckchauffeur, (hobby)boer, kleermaker met naaimachine om maar wat te noemen.

Maar in het krantartikel is het gewoon in de huidige maatschappij toepasbaar en gaat het om geld dus een salaris te verdienen uit een oud beroep. En als je het kunt samenvoegen dus een prepberoep (juist woord?) met een oud ambacht zit je aardig goed.

Zelf ben ik als jongen petroleumboer geweest bij mijn oom, maar dat valt meer onder venten en wat is venten ook al weer:rolleyes:

Het krantartikel;

http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature/article/detail/2541105/2015/11/30/Oud-ambacht-of-flitsende-techjob-blijf-jezelf-heruitvinden.dhtml

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Dick Berts met zijn Singers en "naaiclubje" had al lang geleden door dat dit na SHTF belangrijk zou zijn en nam maatregelen :)

• Leuk 1

Deze post delen

Je moet er niet aan denken dat na een SHTF iedereen er bij loopt in vodden, en op halve zolen.

Maar zonder gein, kleding en schoeisel zijn belangrijk in een gematigd klimaat.

Schoeisel sowieso overal.

Daarnaast kun je met beide ambachten, die elkaar overlappen (ja, woordspeling) veel meer.

Tenten maken, slaapgoed, rugzakken, visnetten, ed.

Deze post delen

Ik heb een paar jaar geleden bij een schaapherder gewerkt misschien niet echt een ambacht maar wel een nuttige Job als reserve baan :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

• Leuk 1

Deze post delen

Oeps,foutje...wil ik ook wel...iets met verwend worden enzo...maar ja, daar is geen prijsinformatie over (staat er ook tussen, sjee, slecht gekopieerd Stuud!)

Deze post delen

Oeps,foutje...wil ik ook wel...iets met verwend worden enzo...maar ja, daar is geen prijsinformatie over (staat er ook tussen, sjee, slecht gekopieerd Stuud!)

Er staan wel meer vage zaken tussen ;)

Deze post delen

Joh, dat kan de beste overkomen. Jou ook dus. Trek het je niet aan. "Mooie lijst" zei ik al.

Deze post delen

Probeer maar eens eens een beroep als smid, vioolbouwer of houtbewerker naast je normale beroep te leren.

Je komt niet verder als YouTube / doe het zelf school nivo. Niemand neemt de tijd en moeite om je iets te leren

Heb het zelf ondervonden, gelukkig alleen hobbymatig.

Op korte cursussen krijg je alleen 'handvaten' dat is dus net te weinig voor de persoon die ze volgt ,maar genoeg om de beurs te vullen van die gene die ze geeft.

Ik ken heel wat mensen met talent in meerdere zaken, alleen niemand besteedt tijd en energie aan deze personen.

Kijk maar eens in je eigen werkgebied. Als je slim bent wordt je weggepest omdat je meerdere aan jobprotection doet.

Als je te goed je best doet dan pas je niet goed in het team. Je moet een beetje dom overkomen en vooral onderdanig doen dan lukt het misschien.

Opleidingen die vakverbredend zijn worden bijna niet meer gegeven. Alleen de lekker goedkope 'on the job training'

Jammer voor onze nieuwe generatie....en mensen die het nu pas zien.

Deze post delen

Probeer maar eens eens een beroep als smid, vioolbouwer of houtbewerker naast je normale beroep te leren.

Je komt niet verder als YouTube / doe het zelf school nivo. Niemand neemt de tijd en moeite om je iets te leren

Heb het zelf ondervonden, gelukkig alleen hobbymatig.

Op korte cursussen krijg je alleen 'handvaten' dat is dus net te weinig voor de persoon die ze volgt ,maar genoeg om de beurs te vullen van die gene die ze geeft.

Ik ken heel wat mensen met talent in meerdere zaken, alleen niemand besteedt tijd en energie aan deze personen.

Kijk maar eens in je eigen werkgebied. Als je slim bent wordt je weggepest omdat je meerdere aan jobprotection doet.

Als je te goed je best doet dan pas je niet goed in het team. Je moet een beetje dom overkomen en vooral onderdanig doen dan lukt het misschien.

Opleidingen die vakverbredend zijn worden bijna niet meer gegeven. Alleen de lekker goedkope 'on the job training'

Jammer voor onze nieuwe generatie....en mensen die het nu pas zien.

Ik ben blij dat ik deze ervaring niet heb. Ik ben zelf breed geschoold. Daardoor ben ik van grote waarde voor mijn werkgever. Die stimuleert me ook bij de cursussen die volg. Afgelopen jaar heb ik de imker cursus gedaan. De docent en leermeesters deden hun best om zo veel mogenlijk kennis en ervaring door te geven aan de cursisten. En ze deden dat nog vrijwillig ook! Mijn werkgever vond het zo leuk dat ik de cursus ben gaan doen dat er op het werk een bijenstal komt. En dat is niet de enige werkgever die dat doet. Bijvoorbeeld in de tuin van het ziekenhuis in Almelo is vorig jaar een bijenstal gebouwd nadat een medewerker de cursus gedaan had. Dit jaar is er in het ziekenhuis een imker cursus gegeven waar 12 medewerkers van het ziekenhuis aan mee hebben gedaan.

Mijn punt is: er zijn altijd uitzonderingen.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik heb helaas het lijstje gemist denk ik, maar ik zou beroepen als schoenmaker en slager graag willen leren. Gek genoeg zijn dat wel een beetje mannenberoepen, maar de meeste vrouwenberoepen die ik kan verzinnen kan ik wel een beetje freewheelen :D (behalve verpleging ofzo, want ik heb niet veel medische kennis)

Deze post delen

Ik heb helaas het lijstje gemist denk ik, maar ik zou beroepen als schoenmaker en slager graag willen leren. Gek genoeg zijn dat wel een beetje mannenberoepen, maar de meeste vrouwenberoepen die ik kan verzinnen kan ik wel een beetje freewheelen :D (behalve verpleging ofzo, want ik heb niet veel medische kennis)

Het lijstje van @Stuudje dat hier genoemd wordt staat op de vorige pagina. Maar wat zijn vrouwen - en wat zijn mannen beroepen? Waarom wordt een man kleermaker en een vrouw naaister? Tegenwoordig kan iedereen alles worden!

Tijd voor een vrouwelijke Sinterklaas!

Deze post delen

Het lijstje van @Stuudje dat hier genoemd wordt staat op de vorige pagina. Maar wat zijn vrouwen - en wat zijn mannen beroepen? Waarom wordt een man kleermaker en een vrouw naaister? Tegenwoordig kan iedereen alles worden!

Sinterklazina? :D

Ik vind mannenberoepen beroepen die van oudsher meer door mannen werden uitgeoefend omdat er meer fysieke kracht voor nodig is. Nou doe ik voor een gemiddelde man niet onder aan gewicht, maar de spieren mis ik echt wel.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er geen crossover mogelijk is of mag zijn. Sterker nog, ik juich het toe. Maar je moet er wel gevoel voor hebben :D

Deze post delen

Ik vind mannenberoepen beroepen die van oudsher meer door mannen werden uitgeoefend
Tot na de oorlog, tot de wet veranderde in 1956 zelfs, werden vrouwen ontslagen als ze trouwden. Zodoende was alles vroeger een mannenberoep.

Deze post delen

Dick Berts met zijn Singers en "naaiclubje" had al lang geleden door dat dit na SHTF belangrijk zou zijn en nam maatregelen :)

Ja klopt inderdaad een slapend bedrijf noemde hij dit.

Deze post delen

werden vrouwen ontslagen als ze trouwden.

Ja, die goeie oude tijd, hè? :p

(Grapje dames!)

Ik heb nu een flitsende techjob, maar ben oorspronkelijk "Ambachtelijk" geschoold (al zijn al die formules wel wat verwatert). :o

Deze post delen

Kan het zijn dat @Stuudje de lijst verwijderd heeft?

• Leuk 1

Deze post delen

Kan het zijn dat @Stuudje de lijst verwijderd heeft?

Ja, was een lange lijst wilde ik nog kijken vanmorgen maar was weg. Dacht dat het om sommige vage beroepen ging die er tussen zaten.

Deze post delen

Yep een lange lijst ambachten, en ambachtopleidingen en meer plekken waar je terecht kan om oude ambachten te leren....maar er stonden twee foutjes, niet eens beroepen.

De aandacht gaat dan naar de twee foutjes en dan denk ik, zoek ze dan maar zelf.

De focus van mensen lijkt me een beetje verkeerd afgesteld. Geen goh wat goed dat er nog zoveel plekken zijn waar je wat van die oude ambachten op kan steken (inhoudelijk dus), maar beetje lollig doen omdat er een foutje in de lijst staat? Bizar.

Deze post delen

Yep een lange lijst ambachten, en ambachtopleidingen en meer plekken waar je terecht kan om oude ambachten te leren....maar er stonden twee foutjes, niet eens beroepen.

De aandacht gaat dan naar de twee foutjes en dan denk ik, zoek ze dan maar zelf.

De focus van mensen lijkt me een beetje verkeerd afgesteld. Geen goh wat goed dat er nog zoveel plekken zijn waar je wat van die oude ambachten op kan steken (inhoudelijk dus), maar beetje lollig doen omdat er een foutje in de lijst staat? Bizar.

Jammer, ik had graag van je kennis gebruik gemaakt... :)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...