Ga naar inhoud
GENEGEERD

Plunderende bendes

martin
 Share

Recommended Posts

Nu zie ik op het forum heel vaak een bepaald onderwerp ontsporen naar het onderwerp van plunderende bendes.

Laten we er dan een apart draadje van maken, dus bij deze.

Ik persoonlijk denk niet dat we tijdens een SHTF veelvuldig te maken gaan krijgen met plunderende bendes. Ik zal proberen toe te lichten waarom ik dat denk.

In het verleden zijn er al diverse SHTF momenten geweest

De meest bekende zijn de eerste en tweede wereldoorlog en de grote depressie

Op het eind van de tweede wereldoorlog was de beruchte hongerwinter

Naar schatting zijn er toen 20.000 omgekomen van honger en/of kou.

In de randstand was er een nijpende schaarste. De mensen hadden voedselbonnen en stonden keurig in de rij te wachten bij de gaarkeukens. Niks voordringen, niks duwen/slaan/roepen gewoon gedwee wachten terwijl er mensen dood neer vielen tijdens het wachten.

Dit verhaal is letterlijk door familieleden aan me verteld en ik heb geen reden om aan te nemen dat ze dit hebben verzonnen.

Dat er in die tijd veel werd gestolen is een algemeen gegeven.

Voornamelijk stelen uit verlaten huizen (van de joden), en stelen uit openbare gebouwen.

De gewilde goederen waren brandhout want op geld zat niemand te wachten.

Hoewel ik me er van bewust ben dat mensen met honger heel ver zullen gaan om te overleven denk ik dat het niet zal betekenen dat er grote groepen met plunderaars zullen ontstaan.

Dat de huidige criminelen die er nu al zijn, zich hiertoe zullen ontwikkelen wil ik nog wel aannemen. Dat de gemiddelde burgen zich tot zoiets ontwikkeld lijkt me onwaarschijnlijk.

Laat ik een parallel trekken met een lidmaatschap met de NSB tijdens de tweede wereldoorlog.

Iedereen kon tijdens de 2e wereldoorlog zich aansluiten bij de NSB. Voor de tweede wereldoorlog had je al 32.000 leden, want de NSB bestond al in 1931.

Een reden dat vrijwel niemand zich bij de NSB aansloot was de angst dat indien de oorlog ooit afgelopen zou zijn, men dan een onzekere toekomst tegemoet zou zien.

Zoals iedereen weet zijn er nogal wat “ongelukken” gebeurd met NSB’er net na de bevrijding.

Wat denk je dat er met leden van een bende gaat gebeuren als we de SHTF periode achter de rug hebben? Ik denk dat men in een toekomstige SHTF situatie dezelfde afweging zal maken en dat men zich niet zo snel zal aansluiten bij een bende

Wat ook een afweging kan zijn om je niet te verlagen tot plunderen is het rationele besef dat plunderen je probleem niet zal oplossen. Je stelt het probleem alleen uit met enkele dagen/weken.

Als laatste de afweging dat je als plunderaar niet opgewassen bent tegen een grote menigte. Iedereen kan wel denken dat mensen geen kans maken tegen gewapend geweld, maar de recente geschiedenis leert ons anders. (Egyptische revolutie)

Vanuit de psychologie zijn er ook nog diverse theorieën op te noemen waarom het onwaarschijnlijk zal zijn dat mensen zich massaal tot plunderende bendes zouden ontwikkelen, maar daar zal ik in dit stadium maar niet op door gaan, omdat er vermoedelijk ook diverse theorieën zijn die het tegendeel beweren.

Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening en ik heb de indruk dat er nogal wat leden zijn die het hier beslist niet mee eens zullen zijn. Dit vind ik prima en sta open voor suggestie waarom ik het verkeerd zou zien.

Maar dan wel graag met enige onderbouwing.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 77
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ja, allemaal erg leuk, maar je vergeet het aller belangrijkste; in ww2 was er nog een structuur in de samenleving. De politie, het elektriciteit, water, alles werkte, daar zorgden die Duitsers wel voor.

Denk nou eerst allemaal eens na. Er is geen water, geen elektriciteit. De supermarkten zijn leeg geroofd. De politie en het leger zijn druk bezig met rellen in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Er zijn demonstraties loos. Er is een recalcitrante dominee uit Urk die oproept dat dit de grote dag des Heren is, het einde der tijden, boete doening voor de ongelovigen. Zo ook is er een orthodoxe mufti die hetzelfde beweert, maar dan uit naam van Allah. Bij jou in de straat zijn er al twee mensen in elkaar geslagen voor hun levensmiddelen, even verderop is een bakker vermoord en de meel voorraad verdwenen. Je hoort berichten dat vissers lui hun hele gezin mee aan boord hebben genomen en de zee op zijn gegaan. En het is slechts drie weken geleden dat het computer virus begon...eerst in China, het ging echter sneller dan vuur. Alle computers liepen vast. Wereld wijd zijn er twintig kernreactoren.de lucht in gegaan, Israël heeft nog vlak voor het uitvallen van hun elektriciteit alles afgevuurd naar rivalen, zonder dat die veel konden terugdoen. Er hangt de hele dag een rood grijze sluier in de lucht.

Via radio zenders van amateurs en via de mond tot oor, bereiken langzaamaan deze berichten de bevolking. Ondertussen is er steeds minder te eten, er gaan mensen dood, er zijn wat mensen die op straat iets ruilen. Je buurman geeft je een konijn, hij was gisteren naar de kinderboerderij geweest en hij kon vannacht niet slapen door het gehuil van jouw kindertjes.

In dit hele verhaal, in een dergelijke setting, wat is dan het meest waarschijnlijk;

A. Plunderingen, berovingen, stelen bij boer, etc.

B. Men gaat rustig thuis zitten wachten, doet nog een spelletje bij kaarslicht en wacht tot het hart stopt

C. Iedereen pakt zijn zakjes zaad, strooit dit in maart in de grond, kan zich prima redden met voorraden die massaal zijn aangelegd, dorst geen probleem iedereen heeft water filter, de overheid heeft alles in een werk weer onder controle, we schakelen moeite loos over op vroeg twintigste eeuw technieken, bijna iedereen wordt boer.

D. De marsmannen komen en redden ons

• Leuk 1
Link naar reactie

@Martin

Je bent de plunderingen vlak na Hurricane Katrina vergeten?

Je bent de rellen in Londen van 2011 vergeten?

In de achtertuin, plunderingen in Rotterdam eerder vorige maand?

De rellen in Parijs????

Zelfs als het gaat om zoiets simpels als een verlaging van de pensioenleeftijd

Moet ik nog even doorgaan? Welterusten Martin... Ik hoop dat je snel wakker wordt...

P.S. Klik mijn link onder dit bericht eens aan... "Nine meals away from total anarchy"...

Link naar reactie

En bovendien, dat geleuter over ww2, er is maatschappelijk ook zoiets loos als verandering. Zo ook in oorlogsvoering, ik weet dat je de oorlogen tussenRomeinen en Hunnen niet kan vergelijken met die tussen de Hollanders en de Spanjaarden in de Tachtig jarige oorlog, Vietnam niet met Waterloo. Er zit een soort exponentiële factor in.

Vroeger riepen de supporters: hup! Schiet het leer maar in de touwen!

Nu roepen ze: godverdomme! Schoffel die hufter onderuit!

Als er vijftig jaar geleden een orkaan door Amerika raasde, dan kroop men in kelders en ging elkaar daarna helpen. Na Kathrina werden mensen in een stadion gedreven en aldaar werden ze verkracht, beroofd en vermoord.

Enfin, mijn conclusie: als de supermarkt leeg is, als elektriciteit en water het niet meer doen, dan komen er plunderingen. En vallen er doden. Een heleboel. Dus laten we hopen dat de supers blijven draaien, dat je kraan en licht knopje het blijven doen.

Link naar reactie

Ik kan me vinden in beide reacties. Waar het om gaat is de vraag of onmiddellijk iedere vorm van ordehandhaving zal verdwijnen. In het scenario van Keyser Suze is het in no time een enorme chaos, Martin kijkt naar het (verre) verleden en ziet dat anders.

Ik denk niet dat opeens de hele politiemacht en het leger (want dat gaat dan ook ingezet worden) alleen maar naar rellen in grote steden gestuurd zal worden. Volgens mij blijft er gewoon een deel achter en daarnaast verwacht ik dat al heel snel mensen zich op straat- en buurtniveau gaan organiseren. Dat gebeurt nu al in de VS. Volgens mij gaan we een heel gemengd beeld zien: buurten, kleine steden, dorpen en zelfs landstreken waar het redelijk rustig blijft (nee, geen paradijsjes) en waar een basaal soort orde gehandhaafd blijft: barricades op de toegangswegen en wie ongewenst naar binnen wl krijgt een klap op z'n kop, een avondklok en plunderaars worden opgehangen/doodgeschoten. Een risisco is dan dat een politiepief of officier zijn eigen plaatselijke dictatuurtje begint maar dat is een heel ander probleem. Daarnaast kunnen delen van het land no go-areas worden waar plunderaars hun gang kunnen gaan en eenzame preppers zich nog een tijdje verschansen. En niemand die nu kan zeggen welk deel veilig zal zijn en welk deel niet. Misschien wordt een BOL op het platteland snel beroofd vanwege de eenzame ligging, misschien blijkt het een perfecte plek te zijn, alles is mogelijk. Het voordeel van dorpen en steden is dat je je kunt organiseren, als groep (op buurtniveau) sta je soms sterker dan in je huis op het vlakke land.

Is de structuur van ordehandhaving in Nederland echt zo gammel? Ik heb geen hoge pet op van de overheid maar ik denk dat er minstens een paar rampenplannetjs in werking treden in de situatie die Keyser Suze schetst. Daarvan zullen er sommige niet werken maar andere wel, of een beetje. Wat Keyser schetst is heus niet onmogelijk maar zelfs dan zullen er groepen mensen zijn, verwacht ik, die zich zullen organiseren op lokale schaal. Net zoals plunderaars zich zullen organiseren, zullen de beschaafden dat ook doen en die laatste groep doet dat waarschijnlijk beter - want stabieler - dan de eerste.

Neemt niet weg dat we ons zo goed mogelijk moeten voorbereiden op beide scenario's, waarbij ik nog steeds denk dat we nu al in een overgangsperiode zitten naar een andersoortige samenleving. Over een paar jaar zijn we allemaal armer en kunnen we veel minder beschikken over producten die voor de fabricage of het gebruik gebaseerd zijn op aardolie. En dát is pas een heftig verandering!

Link naar reactie

Grappig, steeds weer die verwijzingen naar kortdurende plaatselijke rellen in verre steden, al dan niet lang geleden. De overeenkomst is dat ze allemaal plaatselijk waren én kortdurend, zegt dat niet genoeg?

Overigens mis ik in het rijtje van Johny BravoNL een verwijzing naar het Palingoproer uit 1886 in Amsterdam. Dat was ook best erg, hoor.

Link naar reactie

Hoera, weer eens een topic met menings veschillen.

Wapens, plunderen ja/nee ze doen het altijd goed.....

Naturlijk hangt het volledig af hoe het scenario ontwikkeld, zodra de controlerende macht het laat afweten en/of militairen het niet overnemen enz dan breekt de pleuris uit.

En zelfs als die macht er wel is kan het uit de hand lopen, zie egypte, syrie enz.

We zijn als samenleving zo complex en afhankelijk geworden dat het instabiel is geworden.

Een kleine hickup kan snel uitgroeien tot een ramp. De deskundigen stellen dat als de samenleving ontwricht wordt er een korte tijd is waarin eea hersteld kan worden en als dat niet lukt de maatschappij onherstelbaar onderuit gaat.

Nee het hoeft niet te gebeuren, de vraag is wil je als prepper het risico nemen om je er niet op voor te bereiden?

Of het valt mee en dan was preppen waarschijnlijk niet nodig alleen handig, waarom zou de rest anders wel kunnen overleven zonder te preppen?

Of het was noodzaak om te overleven en dan zal er geplunderd worden door de rest.

Grt,

Kans

Link naar reactie

Maar dit wás steeds een daadwerkelijk SHTF-situatie! Tot nu toe begrijp ik uit je voorbeelden dat overheden - hoe matig ze ook functioneren - er steeds weer in slagen om de problemen op te lossen, dus wat is nou je punt?

Jouw redenering - en die van Keyser Suze - volgend kunnen we er dus van uit gaan dat het ook bij toekomstige SHTF-situaties best wel een tijdje mis gaat en dat het dan niet leuk is, als je pech hebt. Dan wordt je namelijk verkracht en/of vermoord. Voor zover mogelijk is het inderdaad verstandig om je daarop voor te bereiden.

Link naar reactie

Heb ik iets gemist? In WO2 hadden we ook één gezamelijke vijand. Nu gunnen we elkaar het licht in de ogen niet eens als, iemand anders net op het parkeerplekje gaat parkeren waar jij zojuist aan het insteken was.....

Het lijkt haast alleen nog maar over dit soort zaken ( bewapening / plunderen) te gaan hier?

Misschien handig om een losse sectie hiervoor te maken op het forum, met als titel: " je angsten en hoe hier tactisch mee om te gaan" :D Ok nu serieus iets van:" Beveiliging en uitvoering" Met dan meteen een restrictie voor members?

Link naar reactie

de sectie was er al in preppers only

ook zijn daar al verschillende draadjes over dit onderwerp

maar ja een paar meer of minder maakt het ook niet minder overzichtelijker:p

Link naar reactie

SHTF = WROL dus wapens + plunderingen.

Daarom doen deze topics het goed. Zou naief zijn als hier geen topics over bestonden toch?

RedPill

Ik vind het ook goed, en normaal, dat deze topics er zijn!

Het is alleen een kleine loopgraafvoorlog van mensen die denken dat ja wapens nodig zijn om te verdedigen oa omdat er geplunderd gaat worden en mensen die denken dat wapens onnodig of ongewenst zijn en dat er niet geplunderd gaat worden.

Menings verschillen zijn goed, al worden ze soms wat te hard van toon of worden meningen veroordeeld...

En inderdaad van mijn mag dit bij elkaar een een appart draadje bij elkaar.

Ik zie vaak dezelde argumenten langs komen.

Grt

Kans

Link naar reactie

Eigenlijk is het grote discussiepunt de vraag hoe waarschijnlijk het is dat we in een SHTF-situatie te maken krijgen met plunderende hordes. Sommigen denken dat ze zeker komen, anderen schatten in dat de kans daarop niet zo groot is.

Maar wat maakt het uit? Krijg ik te maken met af een toe een poging tot inbraak of plundering dan kan ik dat wel aan, denk ik. In ieder geval is zo'n situatie te overzien en kan ik me er op voorbereiden. Maar zwerft er opeens een groep van dertig man/vrouw met knuppels, flessen benzine en nog zo wat rond mijn huis dan ben ik toch verkocht .. Toch?

Twee vragen: Heeft het zin je voor te bereiden op zoiets? O ja, en hoe dan wel (realistisch graag: verhuizen naar verre streken - waar ze ook kunnen plunderen in hordes - en Rambo-achtige oplossingen zijn géén realistische opties)?

Link naar reactie

Wat houdt een default van Nederland BV in ?

1= geen politie meer *want die hebben geen loon meer

2= geen leger meer *ook die worden zijn ontslagen

3= geen overheid ook lokaal geen burgemeester meer

4= geen stroom/gas en mogelijk ook geen water

5= geen geld en pinnen stopt

6= winkels worden leeg geplunderd/gekocht

7= geen nieuwe voorraden /

8= massa ontslag

9= lokaal ruil markt

10= Geheime leger betaald door elite neemt de macht over

want vergeet niet wij gaan massaal in een default ................

Groet Jolanda

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...