Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het vuurkitje


Dauntless

Aanbevolen berichten

Ik heb verschillende fire kitjes (in mijn bob, mijn ghb, mijn edc in de noodpakketten thuis en in de auto's) maar de meeste bevatten het volgende:

 

- 1 of meerdere gas aanstekers (zowel met wieltje + vuursteentje als met elektrische ontsteking)

- waterbestendige lucifers

- vaseline watten

- tampon

- firesteel

- aluminium folie

 

In een aantal kitjes zit ook:

- benzine aansteker (zippo, peanut lighter)

- charcloth

- puntenslijper

- lens

- experimentele firestarters zoals watten met vaseline in kaarsvet, (strike anywhere) lucifers in kaarsvet en andere dingen die ik op het internet heb gezien en mijn eigen variaties daarop

- waxine lichtjes/ kaarsjes

 

Watten met vaseline zijn een fantastische firestarter, maar zijn ook best rommelig. Verpak ze dus goed want je wilt niet al je spullen onder de vaseline hebben zitten. Ik gebruik hiervoor oude doosjes voor foto rolletjes (kun je gratis bij de meeste foto speciaal zaken krijgen) of ik verpak ze in rietjes zoals @vheeswijk doet mijn zijn lucifers.

 

De aluminium folie kan gebruikt worden om een droge basis te maken als de grond nat is. En het reflecteert de hitte ook nog eens omhoog waardoor alles sneller vlam vat.

 

De puntenslijper kun je gebruiken om van een droog takje snel een lading dun tondel te maken dat makkelijk vlam vat. Gaat sneller dan met een mes krullen schaven of feathersticks maken en het resultaat is ook veel dunner dan ik het met een mes kan krijgen.

 

Ik wil nog even een kanttekening plaatsen bij het gebruik van pluis uit de droger. Dit werkt inderdaad erg goed maar houd er rekening mee dat hier vaak ook materiaal in zit dat niet goed brand of erg kan stinken wanneer het verbrand (haar, synthetische vezels, wol) Daarom gebruik ik liever 100% katoenen watten. Bij b.v. de action voor heel weinig te koop (0,60 voor een pak o.i.d.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een firesteel aan mijn mes zitten.

Het heeft niet veel zin om te pogen vuur te maken als je geen mes bij je hebt om tondel te schrapen.

Je hebt meestal ook een mes nodig om brandbaar materiaal te verzamelen.

 

Schraap een paar keer met je mes over je spijkerbroek en je hebt genoeg pluis om als tondel te gebruiken.

Een stukje van je onderbroek of Tshirt zo klein mogelijk scheuren en je hebt je tondel.

 

Heb je wat meer tijd om spullen te verzamelen voordat je de bossen in vlucht, ga dan niet moeilijk doen en neem een aansteker en aanmaakblokjes mee.

Een blik gevuld met zand en benzine is een perfect alternatief voor een kampvuur.

 

Spullen verzamelen is leuk. Kennis en ervaring opdoen is veel belangrijker.

Ik heb erg vaak de openhaard aangestoken met zelf gemaakte tondel en een firesteel om te oefenen.

 

Naast de openhaard staat een fles brandgel.

Die gaat als eerste in mijn tas wanneer ik moet vluchten. ;)

 

P.s. Brandgel kan je ook heel makkelijk zelf maken door piepschuim op te lossen in benzine.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Napalm klinkt gelijk weer zo gevaarlijk maar het is inderdaad wat ik bedoel. :cool:

 

Preppen met kennis kost veel minder dan preppen met gadgets.

 

Truukje met blikje zand en benzine is al erg oud.

Google maar eens op Benghazi burner

 

Pak een blik/ijzeren beker/whatever vul die met zand en giet daar benzine over heen.

Steek dat aan en je hebt een mooi vuurtje om iets op te koken.

 

Zand en benzine heb ik niet in mijn BOB maar een blik wel.

Ik heb ook 3 meter accu slang in mijn BoB zitten. Daar kan ik heel makkelijk benzine mee aftappen en zand kan je overal vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom sterretjes? Om de sfeer te verhogen?

Ik heb nog nooit wat aangestoken gekregen met een sterretje... Maar misschien heb ik het niet goed genoeg geprobeerd :D

 

Met een beetje tape en pvc root het als een gek ;) en ik heb er verscheidene vuirtjes mee aangekregen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen vuurkitje, ik maak wel dagelijks vuurtjes, vaak wel 3x per dag. Ik heb genoeg aan een aansteker, wat ( plastic) kurken of wat stukjes van een schuimrubberen matras. Per keer gebruik ik ofwel 1 kurk ofwel 1 stukje schuimrubber.

 

De stukjes schuimrubber moet je wel droog bewaren al had ik vandaag een stuk uit de tuin, de onderkant was nat daar zakt immers het vocht heen, toen ik de bovenkant aanstak kon ik toch prima een vuurtje maken. Voor mij is dit de meest perfecte firestarter. Je kan voor in je BOB ze eventueel vacumeren in een zakje, ze worden dan heeeeel klein en het weegt sowieso niets. ( moet je wel een vacumeermachine hebben natuurlijk, geweldig apparaat overigens)

 

Voordeel van de plastic kurken is dat ze nat mogen worden, je veegt ze gewoon droog en steekt ze daarna aan terwijl je ze ronddraait.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vuurkitje.

 

Hierbij heb ik verder in mijn broekzak altijd een @Raycoupe aansteker en een exotac matchcap met verschillende lucifers (van strike anywhere tot survival) als ik de bossen in ga ook nog een extra firesteel.

 

Mooie firesteel! 5,5" zo te zien? Mag ik vragen waar je die gekocht hebt?

 

Ik heb genoeg aan een aansteker, wat ( plastic) kurken of wat stukjes van een schuimrubberen matras.

 

Niet bepaald de meest milieu vriendelijke tondel hè, plastic en schuimrubber. Prima als alternatief in een noodsituatie, maar voor dagelijks gebruik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie firesteel! 5,5" zo te zien? Mag ik vragen waar je die gekocht hebt?

 

Maar natuurlijk.

 

Hier de link: http://www.selfrelianceoutfitters.com/hd-6-ferrocerium-rod-with-striker/

 

Toen ik hem gekocht heb was die wel wat goedkoper en had die niet zo'n striker erbij.

Verder geweldige vonken alleen je moet hem even leren gebruiken omdat die zoveel groter is. Perfecte prepper firesteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, die had ik ook overwogen. Ik wilde er eigenlijk de 1/2" x 6" van firesteel.com maar die verzenden niet naar NL. Toen zag ik die bij selfreliance outfitters en was al bezig hem te bestellen totdat ik zag dat ie in china gemaakt word. Eerst maar eens in China kijken dus, en op aliexpress vond ik er 1 voor 10 euro incl gratis verzending. Dus die heb ik toen gekocht. Prima firesteel, produceert een regen van vonken.

 

Als we eens beide op een SC zijn zou ik ze graag eens vergelijken. Voor 10 euro verwachte ik er niet veel van maar ik ben er zeker tevreden over. Toch ben ik benieuwd of die van selfreliance outfitters het nog een stukje beter doet :)

 

Edit: voor wie geïnteresseerd is hier nog de link van de firesteel bij ali.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf altijd in mijn zak: aanstekers en een bolletje watten met vaseline in waterdicht zakje.

 

simpel maar doeltreffend.

 

ik heb aanstekers en een stuk tondelzwam in een waterdicht zakje. nog redelijk milieuvriendelijk ook.

 

oh, en ik heb ook nog een firesteel aan m'n sleutelbos. nog nooit gebruikt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...