Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Roel

De wereld raakt vol

Recommended Posts

Herman Wijffels (Rabobank, SER, Wereldbank) denkt dat het best mogelijk is om op onze wereld 15 miljard mensen te laten verblijven.

Maar dat moet er wel anders omgaan worden met het milieu/ eco-systeem.

Rond minuut 25 gaat het over de 5 grote wereldproblemen.

Maar ik kan je het gehele interview aanraden, ik vond het interessant.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dat zijn nou net 2 punten waar dit tegen elkaar ingaat. Zelfvoorzienend leven en 11 miljard mensen.

Zelfvoorzienende gezinnen hebben veel meer ruimte nodig, als 11 miljard mensen zelfvoorzienend willen leven dan word het inderdaad snel te vol. 11 miljard mensen onderhouden kan best op deze aarde maar dat vraagt innovatieve manieren om voedsel en overige zaken op grote schaal te kunnen produceren.

Theoretisch gezien zou het wel kunnen. Voor het zelf verbouwen van al je groentes en voeding voor dieren (die je dan weer kan eten) heb je per persoon ongeveer 1000m2 aan grond nodig. Voor 11 miljard mensen kom je dan ongeveer uit op 11 miljoen vierkante km grond (11 miljard x 0,001Km2). De aarde heeft ongeveer 145 miljoen Km2 aan droog land (de rest is water), dus heb je ca 7,5% ((11/145)*100) van het landoppervlak nodig om alle mensen genoeg grond te geven. Ik betwijfel echter of er zoveel grond ook geschikt is om van te leven omdat een groot deel of te droog is, of bevroren of anders niet geschikt voor verbouwen van voedsel.

Standaard maat keuterboerderij was 4 hectare, waarvan 3-3.5ha weide/hooiland. Daar staat dan wel bv een smidse tegenover die aan 1/2ha genoeg heeft voor huis, werkplaats en groentetuin al zal die wel beschikking moeten hebben over bos (houtskool) of steenkool en metaal.

Je kippen en konijnen zullen nog net op die 4000m2 van standaard gezin met 2 kinderen passen, maar al het grotere spul kan je vergeten. Schapen en geiten lusten zo 2500m2 in het groepje van 2-5 dieren die je al gauw hebt (enkel vrouwtjes en jongen), maar hooi voor de winter kan je dan vergeten. Koeien, varkens, paarden hebben allemaal veel meer ruimte nodig en mogelijk voer van buitenaf (kostbaar en ook extra grond nodig ergens anders). Bomen als walnoot, hazelaar en tamme kastanje kunnen een deel calorieën leveren en beschutting + voedsel voor je vee, maar voordat je er vruchten van hebt ben je zo 7-10 jaar verder.

Grond die ongeschikt is voor moderne landbouwmachines en methodes is niet meteen onbruikbaar, begrazing en bosbouw kan er wel mogelijk zijn. Bovendien zal duurzaam hand in hand moeten gaan met biologisch en permacultuur omdat kunstmest, pesticiden en diesel voor de trekkers daat niet zijn. Dat vraagt niet alleen een andere manier van voedsel verbouwen, maar ook een verandering van dieet en dat kan wel eens shocking juist richting meer vlees gaan. In elk geval zal graan verbouwen lastiger worden en daarmee ons basis voedsel als brood schaarser worden.

Deze post delen

Standaard maat keuterboerderij was 4 hectare, waarvan 3-3.5ha weide/hooiland. Daar staat dan wel bv een smidse tegenover die aan 1/2ha genoeg heeft voor huis, werkplaats en groentetuin al zal die wel beschikking moeten hebben over bos (houtskool) of steenkool en metaal.

Je kippen en konijnen zullen nog net op die 4000m2 van standaard gezin met 2 kinderen passen, maar al het grotere spul kan je vergeten. Schapen en geiten lusten zo 2500m2 in het groepje van 2-5 dieren die je al gauw hebt (enkel vrouwtjes en jongen), maar hooi voor de winter kan je dan vergeten. Koeien, varkens, paarden hebben allemaal veel meer ruimte nodig en mogelijk voer van buitenaf (kostbaar en ook extra grond nodig ergens anders). Bomen als walnoot, hazelaar en tamme kastanje kunnen een deel calorieën leveren en beschutting + voedsel voor je vee, maar voordat je er vruchten van hebt ben je zo 7-10 jaar verder.

Grond die ongeschikt is voor moderne landbouwmachines en methodes is niet meteen onbruikbaar, begrazing en bosbouw kan er wel mogelijk zijn. Bovendien zal duurzaam hand in hand moeten gaan met biologisch en permacultuur omdat kunstmest, pesticiden en diesel voor de trekkers daat niet zijn. Dat vraagt niet alleen een andere manier van voedsel verbouwen, maar ook een verandering van dieet en dat kan wel eens shocking juist richting meer vlees gaan. In elk geval zal graan verbouwen lastiger worden en daarmee ons basis voedsel als brood schaarser worden.

4Ha is 40.000m2. Als je dat rekent voor 4 personen kom je met 1Ha per persoon uit op maximaal 14,5 miljard (145 miljoen Km2/0,01Km2) mensen op aarde, echter zie ik het niet gebeuren dat er een groentetuin op de top van de Mount Everest komt te staan, of een veld met tarwe in de Sahara of op Antarctica :) Ik denk dat er nu al teveel mensen op aarde zijn om elke persoon 1Ha te geven die bruikbaar is.

Deze post delen

Ik heb niet alle reacties kunnen lezen maar werd getriggerd door de titel: Vol is vol

Hans Janmaat, bekijk dit filmpje maar eens:

Janmaat riep onder andere VOL IS VOL en Nederland voor de Nederlanders. Hiervoor moest hij voor de rechter komen en hij werd een veroordeeld RASIST. Als je zoiets nu roept zal je er nooit voor veroordeeld worden. Voor de politiek was het een reden om hem te boycotten, wat ze nu ook met Wilders proberen te bereiken mocht hij veroordeeld worden voor bijvoorbeeld zijn MINDER, MINDER .. uitspraken.

Wanneer je Janmaats uitspraken en beweringen echter bekijkt vandaag de dag. Zie je dat veel van zijn beweringen en uitspraken bewaarheid zijn geworden, helaas. Zo gek was die totaal geschifte gek dus toch ook weer niet.

Geografisch gezien is NL een van de drukst bevolkte plekken op aarde. Per NL-er hebben we minder m2 tot onze beschikking dan welk land dan ook, zelfs China. Dat NL behoorlijk vol is, daar ben ik het dan ook mee eens.;)

Deze post delen

Denk ook dat we tegen de max zitten van wat duurzaam mogelijk is met de huidige technology,eigelijk al ver daar voorbij.

Klimaat verandering,woestijn vorming,vervuiling,vernietiging natuur. Het gaat niet stoppen.

Na china wordt india ontwikkeld en als er daarna nog tijd over is dan mag afrika. Dan zijn we voorbij 2100 en met 20 miljard mensen. Want stoppen bij 11 miljard dat zie ik niet gebeuren,althans niet vrijwillig.

Het wordt een vreselijke wereld,overall vervuiling en nergens rust en natuur,enorm verschil tussen arm en rijk maar iedereen kan wel eten en drinken.

Pas rond 2300 zal het weer beter gaan met de wereld,en zullen de geschiedenis boeken de mensheid leren over de vreselijke fouten en misstanden van de 20st en 21st eeuw.

Nu ja, dat hoop ik dan maar,we blijven optimistisch.

Opwarming gaat door,komt een versnelling aan over 25-35 jaar. Opwarming wordt nu nog deels gecounterd door een periode van lage activiteit van de zon maar dat is maar tijdelijk.

Waneer zon terug is naar normale activiteit komt de inhaal slag. Denk dat men minstens 50% te laag zit met schatting over de temperatuur stijging in deze eeuw.

Deze post delen

Per NL-er hebben we minder m2 tot onze beschikking dan welk land dan ook, zelfs China. Dat NL behoorlijk vol is, daar ben ik het dan ook mee eens.;)

:confused:

"Zelfs China"? China staat op de 80e plek wat bevolkingsdichtheid betreft. Nederland op de 28e.

Ja, het is heel makkelijk om je blind te staren op immigratiecijfers. Zeker als al jaren lang geschreeuwd wordt dat dat een probleem is, dan ga je vanzelf geloven dat dat een probleem is. Als je echter gaat kijken naar concrete cijfers, en deze ook in context durft te zetten wordt er een heel ander beeld geschetst. Dan zie je namelijk dat bijvoorbeeld vorig jaar het migratiesaldo (waarbij emigratie- en immigratiecijfers met elkaar verrekend worden) slechts 35 087 was. Dat zijn dus maar 35 087 MEER inwoners in Nederland door immigratie. En dat is toch waar dit topic over gaat, vol = vol??

Zelf denk ik dat een groter probleem zit in het feit dat we maar blijven proberen kunstmatig levens te verlengen. Niet dat ik zo graag mensen dood zie gaan, in tegendeel, maar op een gegeven moment mag je denk ik best de natuur zijn gang laten gaan en accepteren dat iemand zijn tijd is gekomen. Als je je dan toch zorgen maakt om bevolkingsaantallen, en als je je dan toch zorgen maakt om de financiële belasting van Nederland, denk ik dat daar een hoop "winst" te halen is.

Even een heel hard voorbeeld, mijn oma en ik waren heel erg close. Het arme mens heeft zoveel TIA's en andere problemen gehad, dat ze de laatste jaren van haar leven niets meer zelf kon. Ze kon niet lopen, niet zelfstandig eten, niet lezen, door ernstige afasie kon ze zelfs nauwelijks praten. Iedere dag slikte ze meer pillen dan de gemiddelde XTC-junk in een jaar slikt. Het einde van haar leven heeft ze maanden in het ziekenhuis gelegen, waarbij we iedere dag dachten dat het haar laatste was. Minimaal 2x per dag ging ik naar haar toe, en toen ze uiteindelijk dood ging vond ik dat vreselijk, ik ben er echt helemaal kapot van geweest. Maar als ik dan heel eerlijk ben, besef ik me ook dat de laatste jaren van haar leven helemaal geen leven waren. Dus misschien dat we gewoon wat minder egoïstisch moeten zijn, en gewoon accepteren dat mensen nou eenmaal dood gaan.

Als je ziet hoeveel ouderen kunstmatig in leven gehouden worden, dan vraag ik me af wie we daar nou daadwerkelijk een plezier mee doen. Maar als je dat aankaart wordt het in een keer persoonlijk voor velen, want dan leeft het onderwerp, heeft het een naam, een gezicht, een gevoel.

In onze arrogantie denken we steeds weer dat we boven de natuur staan, net zolang totdat ons haarfijn duidelijk gemaakt wordt dat dat dus niet het geval is ben ik bang.

Deze post delen

:confused:

"Zelfs China"? China staat op de 80e plek wat bevolkingsdichtheid betreft. Nederland op de 28e.

Ja, het is heel makkelijk om je blind te staren op immigratiecijfers. Zeker als al jaren lang geschreeuwd wordt dat dat een probleem is, dan ga je vanzelf geloven dat dat een probleem is. Als je echter gaat kijken naar concrete cijfers, en deze ook in context durft te zetten wordt er een heel ander beeld geschetst. Dan zie je namelijk dat bijvoorbeeld vorig jaar het migratiesaldo (waarbij emigratie- en immigratiecijfers met elkaar verrekend worden) slechts 35 087 was. Dat zijn dus maar 35 087 MEER inwoners in Nederland door immigratie. En dat is toch waar dit topic over gaat, vol = vol??

Zelf denk ik dat een groter probleem zit in het feit dat we maar blijven proberen kunstmatig levens te verlengen. Niet dat ik zo graag mensen dood zie gaan, in tegendeel, maar op een gegeven moment mag je denk ik best de natuur zijn gang laten gaan en accepteren dat iemand zijn tijd is gekomen. Als je je dan toch zorgen maakt om bevolkingsaantallen, en als je je dan toch zorgen maakt om de financiële belasting van Nederland, denk ik dat daar een hoop "winst" te halen is.

Even een heel hard voorbeeld, mijn oma en ik waren heel erg close. Het arme mens heeft zoveel TIA's en andere problemen gehad, dat ze de laatste jaren van haar leven niets meer zelf kon. Ze kon niet lopen, niet zelfstandig eten, niet lezen, door ernstige afasie kon ze zelfs nauwelijks praten. Iedere dag slikte ze meer pillen dan de gemiddelde XTC-junk in een jaar slikt. Het einde van haar leven heeft ze maanden in het ziekenhuis gelegen, waarbij we iedere dag dachten dat het haar laatste was. Minimaal 2x per dag ging ik naar haar toe, en toen ze uiteindelijk dood ging vond ik dat vreselijk, ik ben er echt helemaal kapot van geweest. Maar als ik dan heel eerlijk ben, besef ik me ook dat de laatste jaren van haar leven helemaal geen leven waren. Dus misschien dat we gewoon wat minder egoïstisch moeten zijn, en gewoon accepteren dat mensen nou eenmaal dood gaan.

Als je ziet hoeveel ouderen kunstmatig in leven gehouden worden, dan vraag ik me af wie we daar nou daadwerkelijk een plezier mee doen. Maar als je dat aankaart wordt het in een keer persoonlijk voor velen, want dan leeft het onderwerp, heeft het een naam, een gezicht, een gevoel.

In onze arrogantie denken we steeds weer dat we boven de natuur staan, net zolang totdat ons haarfijn duidelijk gemaakt wordt dat dat dus niet het geval is ben ik bang.

Je raakt een goed punt, het migratiecijfer. Deze cijfers geven helaas niet aan "wie er binnenkomt en wie er vertrekken". Algemeen bekend is dat de hoger opgeleiden, middenstanders en welgestelden juist vertrekken de afgelopen jaren en dat wat je binnenhaalt na 5 jaar nog geen kwart aan het werk is. Zie Rotterdam even als NL en neem de Rotterdamwet. Het is nu al zo ver dat mensen zonder vaste baan geen woning in Rotterdam kunnen krijgen. Ze willen dus alleen mensen huisvesten die kunnen bijdragen aan de grote tekorten om de stad leefbaar te houden. Bizar eigenlijk, want je zou min of meer toch moeten kunnen kiezen waar je wilt wonen of in ieder geval welke regio. Daarnaast moeten mensen die voorheen altijd vrijstelling kregen van gemeentelijke belastingen toch gaan bijdragen. Met steeds minder werkenden kunnen die het voor de stad niet meer opbrengen. Rotterdam Zuid zitten een aantal `prachtwijken` waar veel geld in is gepompt dit te verbeteren, miljarden van het rijk (kop van Zuid) en miljoenen van de gemeente zijn erin gegaan en mondjesmaat kwam er enige verbetering al is de strijd nog niet gewonnen. Door het nieuwe beleid vanuit Den Haag zie je deze investering in de stad en de mensen in 1x weer in vlammen op gaan.:mad:

Dat mensen steeds ouder zijn geworden door de toegenomen welvaart enerzijds en anderzijds door de medische technieken is ook een mooi punt wat je aanhaalt. Echter, kunnen we technisch straks allemaal 120 worden maar dat zie ik niet gebeuren. Enerzijds heb je hiervoor goede genetica nodig en anderzijds de medische ontwikkelingen. De afgelopen generaties is het eigenlijk steeds beter gegaan, dan bij onze voorouders maar we hebben een keerpunt bereikt. Generaties na ons zullen het minder goed gaan krijgen dan de huidige, dat zie je nu al. Ook hebben we te maken met welvaartsziekten en toenemende mate van armoede, dus worden we minder oud is de verwachting.

Deze post delen

Ik heb niet alle reacties kunnen lezen maar werd getriggerd door de titel: Vol is vol

Hans Janmaat, bekijk dit filmpje maar eens:

Janmaat riep onder andere VOL IS VOL en Nederland voor de Nederlanders. Hiervoor moest hij voor de rechter komen en hij werd een veroordeeld RASIST. Als je zoiets nu roept zal je er nooit voor veroordeeld worden. Voor de politiek was het een reden om hem te boycotten, wat ze nu ook met Wilders proberen te bereiken mocht hij veroordeeld worden voor bijvoorbeeld zijn MINDER, MINDER .. uitspraken.

Wanneer je Janmaats uitspraken en beweringen echter bekijkt vandaag de dag. Zie je dat veel van zijn beweringen en uitspraken bewaarheid zijn geworden, helaas. Zo gek was die totaal geschifte gek dus toch ook weer niet.

Geografisch gezien is NL een van de drukst bevolkte plekken op aarde. Per NL-er hebben we minder m2 tot onze beschikking dan welk land dan ook, zelfs China. Dat NL behoorlijk vol is, daar ben ik het dan ook mee eens.;)

[mod] Nogmaals het vriendelijke verzoek niet ook dit draadje richting de allochtonen / vluchtelingen / islamieten discussie manoeuvreren en on-topic te blijven. De discussie gaat over een te volle wereld. @Roel als topic starter ben jij ook zelf verantwoordelijk er voor te zorgen dat dit onderwerp gaat over het door jezelf beoogde onderwerp. In de forumregels staat onder andere: "Als een gebruiker een topic opent (Topic Starter) in het forum is hij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in dit topic." In mijn onderschrift staat een link naar de forumregels. [mod]

Deze post delen

Het zal eerst slechter gaan, voordat het tij keert. We zijn al op weg naar 11 Miljard mensen rondom 2050, dit is al bijna niet meer te stoppen. En voor degene die hopen op een nasty virus, vergeet het maar, de acceleratie in genetisch manipuleren en medicijnen, zal voldoende zijn om een heuse epidemie te stoppen. Ook voedsel-voorziening, het klopt door klimaat-verandering zal vruchtbaar grond verdwijnen, maar ook hier is technologie ver, zodra energie richting "zero costs" gaat om te produceren (ik verwacht veel van zonne-energie), dan kan ook zoet water goedkoop geproduceerd worden, en theoretisch woestijnen groen gemaakt worden. Wat kan het afremmen: WWIII wellicht (niet ondenkbaar, helaas), maar ik verwacht niks van wereldwijde programma's door overheden, enz..en bottom-up processen (spontane acties door groepen mensen), mogelijk in westerse wereld, maar de rest van de wereld wil eerst groeien in de sociale klassen (lees: consumeren). Dus, eerst zal het slechter gaan, als we de 2 graden opwarming voorbij zijn (wellicht rondom 2050), en klimaat nogmeer uit balans raakt, wellicht dan dat de mens tot inzicht komt

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...