Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Het volgende artikel werd gepost in het topic "Aanvallen in Frankrijk" door @Loesje1980.

(Sorry @Dreutel, ze was je 8 pagina's voor). (Het zou me niet verbazen als het meer gepost is).

(Peter Knoope was tot vorig jaar directeur van het ICCT, het Internationaal Centrum voor Contra-Terrorisme, waar hij nu associate fellow is. Daarnaast is hij senior visiting fellow bij Clingendael, het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen).

Na het lezen ervan, vond ik het belangrijk genoeg om er een aparte discussie over te beginnen.

Dit gaat namelijk veel verder en dieper dan de link met terrorisme.

Eén (van de vele) belangrijke stukjes uit het artikel:

Pretentieuze geschiedenisopvatting

Een beter inzicht in wat geschiedenis voor een ander betekent, is een begin, vindt hij. Want de kiem van het gevaar zit al in onze pretentieuze geschiedenisopvatting. 'Onze westerse samenleving, met haar modernistische kijk op het leven, is behept met een geloof in de toekomst. De hele moderniseringsgedachte gaat over de maakbaarheid van de toekomst: de wereld wordt beter, de wereld zal veranderen, onze economie zal groeien. Maar voor veel mensen in deze wereld is tijd iets heel anders. Voor grote delen van de wereldbevolking gaat de wereld niet over morgen maar over gisteren: wat hebben we meegemaakt, wat is er in het verleden met mij en mijn cultuur, met mijn voorouders aan de hand geweest. Die honderden jaren van geschiedenis zijn de bagage op ieders rug. De toekomst is een fantasie.' En daar ligt volgens hem een deel van het probleem. 'Het westerse modernisme is geneigd die visie op geschiedenis te ontkennen. En dat geeft een enorme kortsluiting.'

'Een groep van meer dan vijf miljard mensen wijst die moderniseringsgedachte af. Zij zeggen: "Wat jullie ons komen vertellen over de toekomst, is niet onze toekomst maar jullie toekomst".

Eigenlijk kun je tot de conclusie komen dat wij, het westen, in een ivoren toren leven.

Vandaar uit kijken wij neer op de rest van de wereld. Immers, wij zijn toch verlicht?

Wij hebben mensenrechten, emancipatie, democratie, secularisatie, de vrijheid van het individu.

Wij weten wat goed is. Voor ons, en de rest van de wereld.

Ik kan mij goed voorstellen dat 5 miljard mensen niet blij met ons zijn.

Met name ook omdat wij het rijkste en het welvarendste zijn.

Rijkdom en welvaart die we de afgelopen paar honderd jaar veelal elders hebben weggehaald.

Wij zijn de cultuur geweest met de grootste (wereldwijde) invloed op alle anderen.

Als gevolg van het goede voorbeeld, maar ook door anderen botweg onze wil op te leggen.

Veel van de huidige wereldproblemen zijn/worden veroorzaakt door de manier waarop wij de zaken doen.

Het was onze industriële revolutie. Het is ons (wereldwijde) economisch systeem.

Het is onze onevenwichtige en belastende levenswijze die een natuurlijke balans in grondstoffen en andere resources heeft verstoord.

(Ik wil hiermee niet zeggen dat anderen het dan wel goed doen. Maar helaas is het ook wel weer zo dat ook onze slechte gewoontes worden overgenomen).

Het ziet ernaar uit dat de hoogtij dagen van onze (culturele) invloed voorbij zijn.

Steeds meer andere culturen verzetten zich, en ontgroeien ons en onze invloed.

Sommigen doen dit op een vreedzame, anderen op een gewelddadige wijze.

Hoe moeten we daarmee omgaan?

Voor een deel zullen we ons er bij neer moeten leggen.

Want we kunnen ons toch moeilijk verzetten tegen de rest van de wereld?

En blijven pogen om de rest onze zienswijze op te dringen?

5 Miljard mensen?!

Daarnaast zullen we moeten kijken hoe we onze nieuwe plek in de nieuwe situatie gaan vormgeven.

Uiteindelijk, of wij, of zij, dat nu willen of niet, zitten we met zijn allen op dezelfde aardkloot.

Ik ga er in ieder geval van uit dat wij ons de komende decennia wereldwijd meer met elkaar zullen vermengen.

Dat deze wereld meer één geheel wordt. Niet uit idealisme, maar uit noodzaak en natuurlijke oorzaken.

Welke culturen daarin de grote hoofdrollen gaan spelen? Er zijn wat kandidaten.

Maar ik ga er ook vanuit dat het niet één cultuur, of één groep zal zijn.

Daarvoor zijn er tegenwoordig teveel spelers op het toneel.

Het is beter om zelf uit onze ivoren toren af te dalen, dan dat we van grote hoogte naar beneden storten.

Lezen dus:

• Leuk 3

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is een interessante theorie en hoe gek het ook klinkt, ik kan mij er in vinden.

Voornamelijk omdat ik dankzij mijn reis richting zo'n gebied mij gedegen bewust ben dat de manier van de ander 'ook werkt'. Gaat het ineffectiever dan de onze? Ja, dat zeker. Maar dat maakt het niet per sé slechter.

Aan de andere kant moeten we ook niet alle bagage van onze voorouderen opnemen. Want de rug van onze over-grootouders nemen minder bagage op dan mijn over-kleinkinderen (zit ruim 100 jaar tussen).

De vraag is, welke houdt het langer vol? Wij of die 5 miljard anderen :D?

• Leuk 1

Deze post delen

Het volgende artikel werd gepost in het topic "Aanvallen in Frankrijk" door @Loesje1980.

(Sorry @Dreutel, ze was je 8 pagina's voor). (Het zou me niet verbazen als het meer gepost is).

(Peter Knoope was tot vorig jaar directeur van het ICCT, het Internationaal Centrum voor Contra-Terrorisme, waar hij nu associate fellow is. Daarnaast is hij senior visiting fellow bij Clingendael, het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen).

Na het lezen ervan, vond ik het belangrijk genoeg om er een aparte discussie over te beginnen.

Dit gaat namelijk veel verder en dieper dan de link met terrorisme.

[....]

Helemaal mee eens, Marc.

Ik las nog een interessant artikel. Geschreven door Lydia Wilson, onderzoekster bij Artis International, een consortium voor wetenschappelijke studie in dienst van conflict oplossing. Uit dit onderzoek komt naar voren dat veel van de ISIS strijders helemaal niet extreem zijn of de sharia aanhangen. Velen weten niet eens wat de sharia precies inhoudt. Dit zijn de strijders die in Irak of Syrië geronseld worden, gedwongen door de situatie. Zie What I Discovered From Interviewing Imprisoned ISIS Fighters.

Ik wil hier alleen mee zeggen, dat niet alles zo zwart-wit is als onze media ons voorhoud.

Deze post delen

Lezen dus:

Beste @Marc67NL, dat @Loesje1980 het artikel al acht pagina's eerder postte dan ik was mij helemaal ontgaan. De discussie's zijn tegenwoordig zo hevig op het forum dat de meeste berichten heel snel weer ondergesneeuwd raken. Inmiddels is het genoemde draadje alweer een pagina of tien verder. Daarom ben ik blij dat je dit artikel aan de vergetelheid ontrukt hebt, want het is inderdaad een eigen draadje waard.

Tegen iedereen zou ik daarom (jou citerend) willen zeggen: "Lezen dus!"

http://m.knack.be/nieuws/wereld/terrorisme-expert-knoope-een-groot-deel-van-de-wereld-haat-ons/article-normal-624191.html

Deze post delen

Als iedereen het westen zoveel haat, waarom willen er dan wel zoveel hierheen komen? Haten ze hun eigen leven dan nog meer dan het onze? Er zijn genoeg plekken op aarde waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden, als ik moet vluchten dan ga ik daar toch ook niet heen?

• Leuk 1

Deze post delen

Als iedereen het westen zoveel haat, waarom willen er dan wel zoveel hierheen komen? Haten ze hun eigen leven dan nog meer dan het onze? Er zijn genoeg plekken op aarde waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden, als ik moet vluchten dan ga ik daar toch ook niet heen?

Precies. Ik denk ook niet dat het klopt, dhr Knoope gebruikt naar mijn mening de verkeerde terminologie. Ik zou het eerder op jaloezie gooien, of iets vergelijkbaars.

Jaloezie lijdt tot frustraties en boosheid maar dat vloeit in feite allemaal weg en veranderd in voldoening wanneer je bereikt wat de ander heeft bereikt.

Deze post delen

dat was mijn eerste gedachte dus ook. brutaliteit, jaloezie en hebzucht komen meer in de richting van mijn ervaringen in die contreien.

Deze post delen

Ik denk vooral dat "de belofte" van rijkdom en een beter leven de voornaamste factor is voor mensen om hier (naar het Westen) te komen. Als je in een dorp ergens te midden van de rieten hutjes of tussen de vaak kapot geschoten gebouwen zit en op tv en op de reclames allemaal rijkdom en lachende mensen ziet, kan ik me voorstellen dat mensen zoiets hebben van 'dat wil ik ook!'. Sommigen van hen zullen dat wat ik hier boven schreef als motivatie hebben, en anderen zullen de pure haat dat door een verloren jeugd, gedode ouders en meer van dat soort narigheid komt hebben als motivatie om hier te komen. Just my two cents.

Deze post delen

Scherp gezien! Maar hebben we het hier nu over de vluchteling of over de vroegere kolonie bewoners. Als het vluchtelingen zijn is dat wat je zegt vast waar. Als het de kolonie bewoners zijn dan denk ik eerder dat ze de overheersing van onze invloed en 'het beter weten' een beetje zat zijn/willen inperken. Ik begrijp het ook wel want in onze cultuur is het ook altijd 'meer, verder, grootser' maarja, ook de wereld heeft maar een vaste hoeveelheid km2 land. Wanneer alles is veroverd/bekeerd, wie wil je dan gaan bekeren (figure of speech, geen religie uitspraak)

Edit: @Zefanja, dit kan ik bevestigen. Op tv wordt van alles gedaan om ze te verlekkeren. Ik heb het zelf tijdens mijn reizen gemerkt. Deze mensen kunnen niet relativeren op de content van tv. Dat is niet hun schuld maar eerder die van het westen omdat we alle pogingen uit de kast halen om ze over te halen

Deze post delen

Artikel klopt wel gedeeltelijk,een deel van de wereld haat ons

Voor een deel met rede,voor een deel ook door jaloezie.

De rol van reclame in dit alles is inderdaad erg interessant,had het zelf nog niet zo bekeken.

Deze post delen

Heel interessant artikel!

Toevallig dat ik in precies dezelfde thread zelf ook een soortgelijk probleem heb aangekaart:

N.a.v de recent ontstane media-interesse in de problematiek in België, Schilderswijk en Frankrijk. Misschien wel leuk om ook even te lezen.

http://preppers.nl/forum/threads/11834-Aanvallen-in-Frankrijk?p=397821#post397821

Vergeef me de aankomende essay, maar ik ben onlangs door een aantal redelijk intense ervaringen en gesprekken me van veel dingen bewust geworden die ik eerder misschien niet zag of wilde zien, en wil het graag delen.

Ik heb veel buitenlandse vrienden vanuit letterlijk elke hoek van de planeet. En heb door de jaren altijd veel gehoord over de (vaker ongewenst dan gewenste) menging van onze "Westerse Empire" in hun moederlanden die ik verbazingwekkend genoeg nooit in het nieuws of andere bronnen zou terug vinden. Daardoor ben ik eigenlijk ook heel erg geïnteresseerd geraakt in de wereldpolitiek en wat er achter de schermen speelt.

Het is mij helaas ook al eerder opgevallen dat wij in ons les systeem eigenlijk heel weinig inhoudelijk ingaan op hoe wij nou echt aan onze "Westerlijke" welvaart zijn gekomen (hier begint dus al de doctrinatie van wat wel en niet relevant is voor ons).

veel van mijn Surinaamse, Molukse en Antiliaanse vriend(inn)en voelden zich vaak achtergesteld en zelfs ontkent als Nederlander wanneer ze erachter kwamen dat ze bij onze geschiedenislessen nog niet eens 1 volledige pagina vernoemd worden, dit heeft in mijn vroegere klas de nodige discussies met de geschiedenis docent opgeleverd wat weer leidde tot interessante presentaties die uiteindelijk toch geen toegevoegde waarde voor het "examenprogramma" hadden.

Echter zegt het veel over hoe wij denken over een periode waaruit wij vrijwel al onze welvaart te danken hebben als westers land.

Namelijk letterlijk over de ruggen van miljoenen mensen uit onze oude kolonies, Over-overgroot ouders van veel mensen die hier nu wonen en werken.

Onbewust draagt dit allemaal bij in onze ignorance jegens onze medelanders, zien we allochtonen vaak onbewust toch nog als "gasten" of "profiteurs" als puntje bij paaltje komt. Maar staan we er verder totaal niet bij stil dat juist wij tot de dag van vandaag nog steeds profiteren van wat "wij" van "hun" hebben afgepakt.

Ik ben bijvoorbeeld een keer in Suriname op vakantie geweest met een goede vriendin en ze nodigde me uit om met haar daar de plantage van haar (correctie: de plantage van de eigenaar van haar-) overgroot ouders te bezoeken. Die ervaring heeft mij echt geraakt, het maakte dingen uit onze gedeelde geschiedenis ineens heel tastbaar. (Voor de reisgekke prepper ook zeker een aanrader). Het feit dat wij dan bijvoorbeeld wel de 2e wereld oorlog en de slachtoffers herdenken elk jaar, maar nog geen seconde stilte houden voor de miljoenen doden in naam van onze welvaart, heeft me veranderd als mens en hoe ik in de wereld ben gaan zien.

Het feit dat wij dit als natie bijvoorbeeld pas vorig jaar na jarenlang verzoek in een korte speech "sorry" hebben gezegd voor het slavernij verleden, maar zelfs tot de dag van vandaag weigeren om daadwerkelijk een formeel excuus te geven (zelfs na jarenlang aandringen van instanties en zelfs regeringen die onze ex kolonies vertegenwoordigen) is al een zeer zorgwekkend teken van hoe scheef ons Westerse denkbeeld eigenlijk is.

Besef dat we het vervolgens wel elk jaar in hun gezicht blijven duwen als een gangster die met jouw gestolen auto elke maand even rustig langs je huis rijdt nadat je een recht zaak erover tegen hem verloren hebt.

Elk jaar dat de koninklijke met Surinaams goud beplakte koets door de straten van ons land paradeert word dit weer in onze "niet westerse allochtone" medelanders hun gezicht gedrukt. Terwijl wij als een stel blinde zakken patat dit staan te applaudiseren.

Wanneer onze medelanders hierover beginnen zeggen we dat ze zich niet moeten aanstellen, of dat het allemaal overdreven is. En ontkennen we met dat soort uitspraken tegelijkertijd dat er wel degelijk mensen zijn die hierover grappen maken of dit allemaal gebruiken om onze medelanders minder te laten voelen.

Ondertussen gaan we wel allemaal met een bepaald messias-syndroom een maandje vrijwilligerswerk in Afrika doen en voor facebook foto's maken met die lachende negerkindjes. Zo, hebben we ons deel wereldverbetering ook weer gedaan.:p

Ik noem dit omdat het volgens mij een fundamenteel onderdeel is van onze problematische kijk op de wereld, met alle gevolgen van dien.

Veel mensen praten over een "mislukte multiculturele samenleving" en dat heeft veel met dit soort onderliggende zaken te maken imo.

We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn (pun intended).

Onze missionarissen vonden ook dat zij al die wilde beesten uit onze kolonies moesten bekeren terwijl wij hun land innamen (We geven ze het boek en nemen hun land), en dat zij ons daarom maar dankbaar moesten zijn omdat zij nu ons schrift konden lezen en een plekje in de hemel konden krijgen.

We vergeten in een minuut wat voor onrecht er in onze naam is gedaan, maar verwachten dankbaarheid voor de "goede" daden die wij, vaak puur uit eigen belang, ongevraagd verrichten in andere landen.

En ja dit is vast nog maar een klein onderdeel van een groter verhaal, en ik noem nu als voorbeeld ons als Nederlanders en onze (voornamelijk christelijke) kolonies. De Amerikanen, andere Europeanen en Fransen hebben daar ook een groot aandeel in zoals ik in mijn andere post beschrijf.

Maar het gaat dan wel ook om onze Westerse broeders van de EU, en wij staan voor elkaar (tenminste dat zeggen we), en als je daarnaast de 'niet-westerse' definitie van familie begrijpt, zou je zelfs kunnen zeggen dat wij in die zin dan ook voor elkaars daden in staan en verantwoording nemen.

Wie weet zullen we ooit elkaar leren echt als broeders en zusters te behandelen, en daad bij het woord te voegen.

Maar ja zoals we hier nog altijd zeggen.. "Je Maintiendrai" :p

gouden-koets.jpg.cba4a93a523108c12abfcb30afc82dea.jpg

• Leuk 5

Deze post delen

Heel interessant artikel!

Toevallig dat ik in precies dezelfde thread zelf ook een soortgelijk probleem heb aangekaart:

N.a.v de recent ontstane media-interesse in de problematiek in België, Schilderswijk en Frankrijk. Misschien wel leuk om ook even te lezen.

http://preppers.nl/forum/threads/11834-Aanvallen-in-Frankrijk?p=397821#post397821

Vergeef me de aankomende essay, maar ik ben onlangs door een aantal redelijk intense ervaringen en gesprekken me van veel dingen bewust geworden die ik eerder misschien niet zag of wilde zien, en wil het graag delen.

Ik heb veel buitenlandse vrienden vanuit letterlijk elke hoek van de planeet. En heb door de jaren altijd veel gehoord over de (vaker ongewenst dan gewenste) menging van onze "Westerse Empire" in hun moederlanden die ik verbazingwekkend genoeg nooit in het nieuws of andere bronnen zou terug vinden. Daardoor ben ik eigenlijk ook heel erg geïnteresseerd geraakt in de wereldpolitiek en wat er achter de schermen speelt.

Het is mij helaas ook al eerder opgevallen dat wij in ons les systeem eigenlijk heel weinig inhoudelijk ingaan op hoe wij nou echt aan onze "Westerlijke" welvaart zijn gekomen (hier begint dus al de doctrinatie van wat wel en niet relevant is voor ons).

veel van mijn Surinaamse, Molukse en Antiliaanse vriend(inn)en voelden zich vaak achtergesteld en zelfs ontkent als Nederlander wanneer ze erachter kwamen dat ze bij onze geschiedenislessen nog niet eens 1 volledige pagina vernoemd worden, dit heeft in mijn vroegere klas de nodige discussies met de geschiedenis docent opgeleverd wat weer leidde tot interessante presentaties die uiteindelijk toch geen toegevoegde waarde voor het "examenprogramma" hadden.

Echter zegt het veel over hoe wij denken over een periode waaruit wij vrijwel al onze welvaart te danken hebben als westers land.

Namelijk letterlijk over de ruggen van miljoenen mensen uit onze oude kolonies, Over-overgroot ouders van veel mensen die hier nu wonen en werken.

Onbewust draagt dit allemaal bij in onze ignorance jegens onze medelanders, zien we allochtonen vaak onbewust toch nog als "gasten" of "profiteurs" als puntje bij paaltje komt. Maar staan we er verder totaal niet bij stil dat juist wij tot de dag van vandaag nog steeds profiteren van wat "wij" van "hun" hebben afgepakt.

Ik ben bijvoorbeeld een keer in Suriname op vakantie geweest met een goede vriendin en ze nodigde me uit om met haar daar de plantage van haar (correctie: de plantage van de eigenaar van haar-) overgroot ouders te bezoeken. Die ervaring heeft mij echt geraakt, het maakte dingen uit onze gedeelde geschiedenis ineens heel tastbaar. (Voor de reisgekke prepper ook zeker een aanrader). Het feit dat wij dan bijvoorbeeld wel de 2e wereld oorlog en de slachtoffers herdenken elk jaar, maar nog geen seconde stilte houden voor de miljoenen doden in naam van onze welvaart, heeft me veranderd als mens en hoe ik in de wereld ben gaan zien.

Het feit dat wij dit als natie bijvoorbeeld pas vorig jaar na jarenlang verzoek in een korte speech "sorry" hebben gezegd voor het slavernij verleden, maar zelfs tot de dag van vandaag weigeren om daadwerkelijk een formeel excuus te geven (zelfs na jarenlang aandringen van instanties en zelfs regeringen die onze ex kolonies vertegenwoordigen) is al een zeer zorgwekkend teken van hoe scheef ons Westerse denkbeeld eigenlijk is.

Besef dat we het vervolgens wel elk jaar in hun gezicht blijven duwen als een gangster die met jouw gestolen auto elke maand even rustig langs je huis rijdt nadat je een recht zaak erover tegen hem verloren hebt.

Elk jaar dat de koninklijke met Surinaams goud beplakte koets door de straten van ons land paradeert word dit weer in onze "niet westerse allochtone" medelanders hun gezicht gedrukt. Terwijl wij als een stel blinde zakken patat dit staan te applaudiseren.

Wanneer onze medelanders hierover beginnen zeggen we dat ze zich niet moeten aanstellen, of dat het allemaal overdreven is. En ontkennen we met dat soort uitspraken tegelijkertijd dat er wel degelijk mensen zijn die hierover grappen maken of dit allemaal gebruiken om onze medelanders minder te laten voelen.

Ondertussen gaan we wel allemaal met een bepaald messias-syndroom een maandje vrijwilligerswerk in Afrika doen en voor facebook foto's maken met die lachende negerkindjes. Zo, hebben we ons deel wereldverbetering ook weer gedaan.:p

Ik noem dit omdat het volgens mij een fundamenteel onderdeel is van onze problematische kijk op de wereld, met alle gevolgen van dien.

Veel mensen praten over een "mislukte multiculturele samenleving" en dat heeft veel met dit soort onderliggende zaken te maken imo.

We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn (pun intended).

Onze missionarissen vonden ook dat zij al die wilde beesten uit onze kolonies moesten bekeren terwijl wij hun land innamen (We geven ze het boek en nemen hun land), en dat zij ons daarom maar dankbaar moesten zijn omdat zij nu ons schrift konden lezen en een plekje in de hemel konden krijgen.

We vergeten in een minuut wat voor onrecht er in onze naam is gedaan, maar verwachten dankbaarheid voor de "goede" daden die wij, vaak puur uit eigen belang, ongevraagd verrichten in andere landen.

En ja dit is vast nog maar een klein onderdeel van een groter verhaal, en ik noem nu als voorbeeld ons als Nederlanders en onze (voornamelijk christelijke) kolonies. De Amerikanen, andere Europeanen en Fransen hebben daar ook een groot aandeel in zoals ik in mijn andere post beschrijf.

Maar het gaat dan wel ook om onze Westerse broeders van de EU, en wij staan voor elkaar (tenminste dat zeggen we), en als je daarnaast de 'niet-westerse' definitie van familie begrijpt, zou je zelfs kunnen zeggen dat wij in die zin dan ook voor elkaars daden in staan en verantwoording nemen.

Wie weet zullen we ooit elkaar leren echt als broeders en zusters te behandelen, en daad bij het woord te voegen.

gouden-koets.jpg.cba4a93a523108c12abfcb30afc82dea.jpg

Wat een goede post! Wakker worden iedereen!

Deze post delen

..............

We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn.

...............

Geweldige post. De vinger op de zwerende zere plek.

De reden waarom ik dit artikel "aan de vergetelheid ontrukt" heb, is omdat het feitelijk gaat over de grote veranderingen wereldwijd.

Dus niet alleen over IS/Daesh en terrorisme. Het gaat over het einde van "Het Westen".

(Overigens wordt Zuid Amerika niet vernoemd, maar mogen we dat er wel bij rekenen.

Ook daar zijn ze het westen meer dan zat. Ook daar heeft het westen heel wat "geplunderd".

En is van grote invloed geweest op politiek, economie, religie, en cultuur).

Het gaat over het drastisch veranderen van onze cultuur, van onze invloed op de wereld, en van onze manier van leven.

We stevenen af op een wereld waar het er op z'n Russisch aan toe gaat. Of op z'n Chinees.

Op z'n Zuid Amerikaans, of op z'n Indisch. Waarschijnlijk een combinatie daarvan.

In ieder geval niet meer op z'n westers.

Ik hoop dat er een discussie losbarst over dit voor ons toch wel heel belangrijke onderwerp.

Passen we ons aan? Hoe?

Houden we stand? Hoe?

Wat betekent het voor de huidige generaties westerlingen?

En waarom blijft het argument "Dat was ik niet, dat waren onze voorouders" terugkomen.

Waarom denken velen dat dat ons het argument en de rechtvaardiging geeft om niets te veranderen?

Het wordt denk/vind ik hoog tijd dat wij die "Oost-Indische" oorpluggen eens verwijderen.

Doen we dat niet, dan blijft de rest van de wereld ons haten. Met alle gevolgen van dien.

Deze post delen

Idem. Ook ik ben opgegroeid met elke cultuur en elke nationaliteit die ons landje rijk is. Vele mooie gesprekken en omdat geschiedenis nu ook nog eens mijn interesse heeft, kun je al gauw een beetje meepraten over het onderwerp.

Alhoewel slavernij verschrikkelijk is en never niet goed te praten, heeft dit voor den Hollanders maar een klein deel uitgemaakt van hun geschiedenis.

De WIC was weinig winstgevend en de handel in Oost leverde veel meer op.

De Indonesiers zijn door ons onmenselijk behandeld en met name toen Indonesie zich eigenlijk pas onafhankelijk wilde verklaren.

De Nederlanders kwamen destijds met goedkeuring van de heerser op dat moment en heeft eigenlijk nooit heeel Indonesië bezet.

We hadden een fort (batavia) en eigenlijk kwamen we daar liever niet uit. Ziektes in de jungle, gevaarlijke dieren en Indonesiërs die ons weg wilden hebben, belette ons om ons als het niet nodig was verder het land in te trekken.

De overwinnaar schrijft de geschiedenis zeggen ze wel eens. Onze geschiedenis is wat mooier gemaakt dan het destijds was en ook al werd er geroofd en gemoord, veel werd gewoon middels handel met de Indonesiërs verkregen.

Toch hebben wij wrede dingen gedaan die een excusses zeker rechtvaardig zouden maken. Wij kwamen immers in hun land en hiewel dat in eerste instantie mocht, hebben wij ons nu niet bepaald als goede gasten gedragen.

Wat betreft moederland van Surinamers. Je bedoelt zeker de oorspronkelijke Indianen? Want dat zijn de enigen die eigenlijk van moederland kunnen en mogen spreken.

Hier ga ik nog wel eens een discussie mee aan als men praat over moederland.

Want wanneer werd het dan precies het moederland van de Surinamers?

Het was van de Indianen. Toen kwamen de Hollanders (nadat we het ruilden tegen New York met de Engelsen) en was het van Nederland. Pas na de onafhankelijkheid werd het van de Surinamers en Surinamers zijn altijd goed in het praten over racisme, doch vergeten nog wel eens hoe zij zelf de Indianen behandelen. Niet te vergeten hoe de Hindoestanen werden behandeld toen die naar Suriname kwamen.

Racisme heeft vele vormen en is niet alleen een blanke uitvinding. Iets wat veel mensen nog wel eens vergeten...

Slavernij valt echter niet goed te praten. Laten we wel vooropstellen dat het de Afrikanen waren die ons de eerste slaven aanboden omdat er verder niks te verhandelen viel en dat dit bij hun ook al een eeuwen oud gebruik was.

De Noord Afrikaanse slavenhandel was nog vele malen erger, langduriger en wreder dan de Slavenhandel van den Nederlanders.

De Noord Afrikanen haalden zwarte slaven op, castreerden de mannen zodat deze geen nakomelingen konden maken (tevens de reden dat het een vergeten geschiedenis is) en lieten de slaven helse tochten door de woestijn lopen waardoor meer slaven zijn omgekomen dan door de hele Westerse slavenhandel.

Ik ben voor meer aandacht mbt slavenhandel op school. Ik onderwijs mijn eigen kinderen die van gemengde afkomsten zijn mbt tot dit onderwerp, doch leer ik ze de gehele waarheid en niet alleen dat alle schuld altijd alleen bij den blanken mensch ligt.

Het waren wrede tijden waarin Jan met de Pet ook niet beter dan als een dier gebruikt werd door den regering.

Ik ben bijvoorbeeld een keer in Suriname op vakantie geweest met een goede vriendin en ze nodigde me uit om met haar daar de plantage van haar (correctie: de plantage van de eigenaar van haar-) overgroot ouders te bezoeken. Die ervaring heeft mij echt geraakt, het maakte dingen uit onze gedeelde geschiedenis ineens heel tastbaar. (Voor de reisgekke prepper ook zeker een aanrader)

Wij leven anno 2015. Ik schaam me rot dat de Hollander vroeger ooit in slavenhandel gedaan heeft net zoals velen andere Nederlanders dit gevoel hebben.

Natuurlijk vergeten wij dit liever en dat gevoel is dan ook niet vreemd.

In hetzelfde 2015 ken ik geen vriend of familielid die zich onderdrukt voelt anders dan zoals wij allen onderdrukt voelen en worden door de Nederlandse staat.

Natuurlijk bestaat racisme, maar zoals gezegd is dit niet enkel aan den blanke Nederlanders voorbehouden.

Ik kan je talloze verhalen vertellen van blanke jochies en meisjes die onderdrukt en gepest werden/worden door gekleurde medelanders van alle afkomsten en nationaliteiten die zich superieur en verheven voelen boven hun blanke medelanders.

Op een enkeling na, kan een ieder die hard werkt zich naar boven toe klimmen middels hard werken.

Degenen die dit niet lukken en vaak het hardst schreeuwen om racisme zijn vaak ook wel de lieden met de broek op de kont en de pet scheef opgezet.

Wat ook heel belangrijk is dat we wel het verleden kennen middels educatie, maar daar niet in blijven hangen.

In plaats van me rot te schamen om het Slavernij verleden, ben ik liever trots op mijn voorouders die het afschaften.

Ik ben trots op mijn vrienden met een kleurtje waar ik een moord voor zou doen en ben ook trots op een Nederland anno 2015 waar ik gewoon met mijn Antilliaans/Surinaamse vrouw heb kunnen trouwen en 4 kinderen mee heb kunnen krijgen.

Ook ben ik gewoon nog steeds trots op mijn eigen afkomst en verlaag ik mijzelf niet aan de opgelegde schaamte die je tegenwoordig voor je blanke kleurtje dient te hebben.

Hmm oo de Molukkers na die wij nog heel wat verschuldigd zijn hebben wij met het afschaffen van slavernij al een eerste stap. Met de onafhankelijkheid van Suriname en het geven van een compleet land rijk aan grondstoffen en waarvan ten tijde van geven gezegd werd dat de straten van goud geplaveid waren, werd een behoorlijke tweede stap gezet.

De reden dat de regering geen officieel excusses aan wil bieden, is omdat rechts extremistische Surinamers herstelbetalingen willen alszijnde ze zelf een slaaf geweest zijn.

Van mij persoonlijk en van vrijwel elke Nederlander kun je zo een excuses krijgen als je wilt.

Laten we ons focussen op een gezamenlijke toekomst en de overeenkomsten die we door alle jaren heen hebben gekregen.

Je moer je verleden weten om je toekomst te kunnen plannen. Maar wie blijft leven in het verleden zal zijn toekomst nooit kunnen maken...

Wanneer onze medelanders hierover beginnen zeggen we dat ze zich niet moeten aanstellen, of dat het allemaal overdreven is. En ontkennen we met dat soort uitspraken tegelijkertijd dat er wel degelijk mensen zijn die hierover grappen maken of dit allemaal gebruiken om onze medelanders minder te laten voelen

De koets stelt zogenaamd juist de verbondenheid voor, maar je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk.

Mooier zou zijn als we een nieuw plakaat maken waarbij dezelfde mensen rechtop en naast elkaar staan met de armen in elkaar in de lucht gehouden en zodoende het Nederland van 2015 en de toekomst symboliseren.

We ontkennen aan een kant onze rol in de wereldgeschiedenis, maar willen wel krediet voor alle dingen die in onze ogen wereld verbeterend zijn geweest. Ik schaam me dan ook echt als ik iemand hoor zeggen dat het jaloezie is.. We hebben de helft van de wereld hun rijkdom geroofd en in ons eigen land gestopt (om nog maar niet te beginnen hoe we er mee omgaan). Het lijkt soms echt wel alsof we Oost Indisch-doof zijn (pun

IZE]

Het is altijd wat 'wij' gedaan hebben. Ja we kwamen verder en werden groter. Dankzij tecniek en ontwikkeling.

Weet je hoe de kruistochten begonnen? Wat als de Afrikanen of Indonesiërs eerder schepen hadden uitgezonden en onze wapens hadden gehad? Wat als de Indianen niet ziek waren geworden door onze bacteriën? Waren zij anders omgegaan met ons blanken als het andersom was geweest?

De wereld was en is wreed. De focus behoort te liggen op samenwerking en kijken naar de toekomst.

Er staan namelijk alweer nieuwe naties klaar om hetzelfde te doen bij ons en waarschijnlijk nog wel heel wat wreder dan wij ooit geweest zijn...

Deze post delen

Je kunt de mensen van nu niet verantwoordelijk stellen voor de daden van hun voorouders. Het waren andere tijden en er golden andere regels. Je zou je moeten verplaatsen in de tijdsgeest en met de middelen van toen. In die tijd trok je niet een vriezer vol frikadellen open als je honger had.;) Je kunt iets hooguit betreuren en wensen dat het anders was gelopen. Onze voorouders hebben ook 5 jaar onder Hitler geleefd, we hebben 80 jaar met de Spanjaarden gevochten, de Fransen niet te vergeten en zo nog een hele boel ellende.

Vanuit humanitair gezichtspunt zijn wij velen malen erger dan bijv. onze voorouders uit de koloniale tijd. Kijk eens wat er momenteel in de wereld gebeurt en hoe we wegkijken en niet ingrijpen. Juist nu we wel over middelen beschikken er iets aan te doen.

Ik schaam me dus niet voor mijn voorouders en hun gedrag. Bovendien staan de geschiedenis boeken vol leugens. Het zijn de verhalen van de overwinnaars en ieder volk geeft er een andere draai aan. Allemaal BS dus.:eek:

• Leuk 1

Deze post delen

...........De focus behoort te liggen op samenwerking en kijken naar de toekomst.

..........

En daar gaat het om. Zeker nu we steeds meer op 1 wereld leven. (Steeds afhankelijker van elkaar).

............

Vanuit humanitair gezichtspunt zijn wij velen malen erger dan bijv. onze voorouders uit de koloniale tijd. Kijk eens wat er momenteel in de wereld gebeurt en hoe we wegkijken en niet ingrijpen. Juist nu we wel over middelen beschikken er iets aan te doen.

..........

We hoeven heus de hele wereld niet te redden. Maar het zou mooi zijn als we een rol spelen in een betere wereld.

We hebben heel wat te bieden.

Deze post delen

Net halverwege in “Civilisation” van Niall Ferguson. Geeft nog meer diepte aan het onderwerp "The West and the Rest". Ik vond Guns Germs and Steel ook interessant, maar dat liet nog meer ruimte aan de toeval. Dit was eigenlijk ook de morele ondertoon: u Westerling heeft eigenlijk alleen geluk gehad, moet u daarvan rekenschap geven in internationale verhoudingen en kan er dus ook niet zoveel aan doen om voorsprong te behouden.

Ferguson toont (tot nog toe, IMO) goed aan dat de cultuur ook een belangrijke oorzaak, drager is van voorsprong en buffer is tegen achteruitgang. Morele ondertoon: kom nou niet hier naar toe met zijn allen, want je kunt zelf je cultuur op de juiste richting zetten en na maar een paar generaties een enorme inhaalslag maken. Red je land en je nageslacht.

Waarheid / wijsheid ligt waarschijnlijk weer es in het midden.

JD

• Leuk 2

Deze post delen

De moslims in mijn team zeggen allemaal.

blijf maar weg.

is er drama in Syrie?

laat ze het zelf uitzoeken, jullie willen ook niet dat wij hier gaan oorlog voeren.

onder de noemer humanitaire hulp is de VS enkel bezig om de olie voorraad van dat land in te pikken.

• Leuk 1

Deze post delen

17 uur geleden, John Durden zei:

Net halverwege in “Civilisation” van Niall Ferguson. Geeft nog meer diepte aan het onderwerp "The West and the Rest". Ik vond Guns Germs and Steel ook interessant, maar dat liet nog meer ruimte aan de toeval. Dit was eigenlijk ook de morele ondertoon: u Westerling heeft eigenlijk alleen geluk gehad, moet u daarvan rekenschap geven in internationale verhoudingen en kan er dus ook niet zoveel aan doen om voorsprong te behouden.

Ik ken dat boek niet, maar ik meen me te herinneren dat Niall wel een "slimme gast" is.

Het ultime boek over het ontstaan, bloei en ondergang van beschavingen is "Die Untergang des Abendlandes" van Oswald Spengler. Al raad ik je wel aan een enigsinds moderne vertaling (Engels) te lezen. Het oorspronkelijke Duitse boek is namelijk een flinke dobber. Ik ben slechts tot ca 1/3 gekomen en heb toen toch maar liever de Engelse vertaling gepakt. Ook kun je om een wat sneller overzicht te krijgen naar de tig-delige youtube serie van John David Ebert luisteren.

Als je specifiek aan de voorsprong van het westen geïnterreseert bent kan ik je ook "The Uniqueness Of Western Civilization" door "Ricardo Duchesne" aanbevelen. Zelf ben ik aan dat boek begonnen, maar heb het nooit uitgelezen. Wel heb ik enkele interviews met hem gehoord, dus dat is eventueel een goed alternatief.

Mij ligt dit thema nogal aan het hart en heb me er al een jaar of twee (drie?) mee beziggehouden. Ik zie mezelf als een Spenglarian want niet alleen vindt ik zijn theorie het best, maar ook zie ik steeds meer wetenschappelijk bewijs voor zijn theorie.

Oh, en ik zou je te kort doe wanneer ik niet ook naar de posts van Curt Doolittle zou verwijzen op zijn website propertarianism.com. Zij het dat dit laatste iets meer indirect is.

• Leuk 2

Deze post delen

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Het ultime boek over het ontstaan, bloei en ondergang van beschavingen is "Die Untergang des Abendlandes" van Oswald Spengler. Al raad ik je wel aan een enigsinds moderne vertaling (Engels) te lezen. Het oorspronkelijke Duitse boek is namelijk een flinke dobber. Ik ben slechts tot ca 1/3 gekomen en heb toen toch maar liever de Engelse vertaling gepakt. Ook kun je om een wat sneller overzicht te krijgen naar de tig-delige youtube serie van John David Ebert luisteren.

...Kijk hier heb je wat aan. Thanks! Direct alles op de Amazon wishlist gezet en Subscribed op YT. Al faciliteer je nu wel een verslaving, maar dat is niet jouw schuld 😉

Spengler zegt me wel iets, maar ik ben nog een enorme achterstand aan het weglezen op klassieke werken. Net de Russische 20e eeuw een heel klein beetje bijgewerkt. Man man man wat een fantastische wijsheid we al zouden moeten hebben. 

Kan me trouwens voorstellen dat je Duchesne niet afmaakt met zijn 500+ pagina's voor 100+ euri. Ook jammer dat dit soort dingen nog niet op Audible staan. 

Zoveel te weten, zo weinig tijd.

Thanks!

JD

Deze post delen

hey,

misschien wat kort door de bocht, maar ik vrees wel mogelijk pijnlijk correct:

bekijk het westen eventjes als een ruw, bloed dorstig ignorant monster dat alles zit op te vreten ...

en indien capabel tot enige zelfreflectie, weet dat dit enigszins correct is, en meer, het verklaart veel;

- de continue onrust in het midden oosten, waardoor het westen de vruchten blijft plukken, ...en je niet kunt snappen dat er personen rondlopen die eventjes het "feestje" willen bederven ...

- de steeds onvolmaakte éénbrenging van de EU, want gedirigeerd door de US

Altijd weer die verdeel en heers systemen ...

Met de rode draad in het verhaal; nog niet zo erg lang geleden was het midden oosten het centrum van de wereld, door zijn open attitude

En merk dat dezelfde attitude, ons bracht tot het nieuwe centrum,

en dezelfde vernauwing, fixatie, dat ons brengt tot het einde ervan, en nu nieuwe krachten klaar staan ...

als voorbeeld ervan: eerst geef je de sleutels van de economie naar china, wegens economisch mooi (niet vergetend de exploitatie van dit hele gegeven) ...en nu het westen bijna niet in staat is om industrieel gezien zelfs te voorzien in hun eigen elementaire zaken ...zit china nu klaar om zich in te kopen in het westen dat door de schuldenopbouw, en hun eigen constructie, is gebruikt om zich in het westen in te kopen. :D

Een communistisch regime, dat door het gebruik van het kapitalisme groot gaat worden ... (nog niet te vermelden de geo-politieke verschuivingen van china in Afrika)

Het is een goeie grap, ergens, want serieus kan ik dit niet meer nemen, dit terwijl ik steeds deze issues heb aangekaart, en ik steeds als spelbreker/party pooper werd aanzien, want kortzichting gezien, niet relevant ...

Deze post delen

Ik heb laatst nog een serie gekeken, is dan wel fictie, maar dat doet niet af aan het realisme van die tijd.

Een stukje van die serie gaat over hoe de blanke man de indianen verdreven van hun grond, indianen waren nog minder "negers". Ze moesten geassimileerd worden, waren vies tuig en moesten gered worden in naam van god.

Om misselijk van te worden. Dus nee ik vind die haat tegen het westen helemaal zo gek nog niet, het westen gedraagt zich nu eenmaal haatdragend tegen het niet westen. En dat vaak zonder andere reden dat anders zijn.

Deze post delen

7 uur geleden, Sterredag zei:

Ik heb laatst nog een serie gekeken, is dan wel fictie, maar dat doet niet af aan het realisme van die tijd.

Een stukje van die serie gaat over hoe de blanke man de indianen verdreven van hun grond, indianen waren nog minder "negers". Ze moesten geassimileerd worden, waren vies tuig en moesten gered worden in naam van god.

Om misselijk van te worden. Dus nee ik vind die haat tegen het westen helemaal zo gek nog niet, het westen gedraagt zich nu eenmaal haatdragend tegen het niet westen. En dat vaak zonder andere reden dat anders zijn.

yep 😕  ik ben zelf een westerling, maar heb wat zelfreflectie toegelaten, en je kan er niet omheen dat het westen ergens een heel ignorant en héél dorstig beest is, ergens, continu gebruik makend van het midden oosten en zijn eindeloze conflicten, nog steeds gebaseerd op de geschiedenis (kolonialisme).

En als fictie kan dit wel tellen; kijk gewoon nog eventjes naar de klassieker Lawrence of Arabia.

En niets is veranderd ten goede van de gewone man, laat staan de inclusie ervan tot een beter bestaan voor allen.

ps bedankt om deze kritieken niet direct en eenzijdig aan te vallen, als ik initieel had gevreesd.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...