Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

martin

Terroristische aanslagen Nederland, hoe te preppen ?

Recommended Posts

In Nederland zijn we tot nu toe nog redelijk goed weg gekomen met terrorisme. Na de aanslagen in Frankrijk heb ik niet de illusie (had ik ook niet) dat ons dit bespaard zal blijven.

Ik ben bang dat het in de toekomst onderdeel zal worden van het weekoverzicht in de krant en op het nieuws.

Omdat het mij niet zoveel uitmaakt of het een blauwe smurf, een groene dwerg, of een zwarte trol is, die de aanslag zou plegen, wil ik het beslist niet hebben over de oorzaak van mogelijke aanslagen, of het voorkomen van deze mogelijke aanslagen.

Ik wil het wel hebben over de impact die dit indirect zal hebben op afwegingen die we als prepper zullen (moeten?) maken, en het conflict waar ik nu al tegen aanloop, terwijl er (nog) geen aanslagen in Nederland zijn gebeurd.

Persoonlijk ben ik nogal extreem in het afwegen van risico’s, maar ik probeer de balans tussen reële risico’s en verwaarloosbare risico’s zo goed mogelijk te maken.

Maar wat kan je doen in een situatie als en terroristische aanslag?

In theorie is het simpel, het mijden van een drukke menigte.

Praktijkafweging:

Pinkpop 1990 was dankzij RHCP voor mij een onvergetelijke belevenis. En volgend jaar staan ze er weer, en heb ik mijn dochter beloofd om kaartjes te regelen.

Kijk nog even naar de afbeelding hoeveel mensen er op dit evenement bij elkaar staan

pinkpop2015.jpg

Ik wil daar eigenlijk helemaal niet tussen staan.

En nu kom ik dus in conflict met mijn eigen (extreem) rationele persoonlijkheid.

In 2014 hadden we 570 dodelijke verkeersslachtoffers. Ik maak bijna dagelijks deel uit aan het verkeer. Zodra ik mijn auto instap (eventueel met mijn gezin) stel ik me bloot aan het risico om te verongelukken.

Ik weet dat dit voorbeeld compleet ongepast kan overkomen in relatie met de gruwelijke gebeurtenissen van 13 november, maar moet ik nu werkelijk mijn leven zover gaan laten beïnvloeden, dat ik maar “veilig” in mijn huis blijf zitten, zodat ik geen risico meer loop op dit soort zaken?

Ik bagatelliseer beslist niets, en ik vind het van ongekende triestheid dat dit is gebeurd, maar ik vertik het om mijn leven te laten beïnvloeden door een stelletje gestoorde figuren.

Ik leef liever in een gevaarlijke vrijheid, dan in een veilige gevangenschap.

Dus fuck terrorisme, ik ga gewoon naar pinkpop 2016, en genieten van de RHCP. Want de kans dat ik tijdens de autorit ernaartoe kom te verongelukken ligt zoveel hoger dan de kans om te komen overlijden aan een terroristische aanslag.

Maar wat doe jij? Ga jij na 13 november bewust anders om met het bezoeken van plaatsen waar veel mensen aanwezig zijn?

Goed at je verkeer aanhaalt, daar sterven er iedere dag mensen in, nemen ook iedere dag heel veel mensen aan deel. Zelfs al vindt er zo een aanslag plaats en ben je ter plaatse, dan nog kan het zijn dat je het er ongeschonden van af brengt.

Dus wat doe je? Net als dat je in het verkeer goed oplet op de gedragingen van anderen, doe je dat op een festival ook en zie je iets dat niet pluis is, neem je de benen en vanop een veilige afstand licht je de juiste mensen in...

Beetje gezond boeren verstand gebruiken, het heeft generaties laten overleven, het zal nu ook nog wel zijn dienst bewijzen.

Ik ga er al jaren bewuster mee om. En dan in de zin van continue de omgeving monitoren, geschikte (soms minder voor de hand liggende) vluchtroutes zoeken, etc. Ik denk dat een menigte in paniek het grootste probleem is.

Gast idefix

ik deed de drukte al ontwijken ik kan heel slecht tegen mensen massa,s ,

maar soms ontkom je er niet aan , eenmaal binnen is het eerste waar ik naar zoek

vluchtwegen , alarm knoppen , en eventueel sprinkler systeem , ik kijk naar de samenstelling in de winkel

bevalt het me niet ben ik zeer snel weer vertrokken.....

niet anders dan anders dus...

Ik kom dagelijks op een groot OV knooppunt en na de aanslag op de Thalys ben ik begonnen met bedenken wat ik kan / moet doen.

Ik ken de plattegrond en de nooduitgangen. Ik let meer dan voorheen op verdachte zaken. Ik heb iets om mijzelf te verdedigen, een eventuele dader vast te maken en EHBO-kit in mijn EDC.

Voorts probeer ik het nodige qua zelfverdediging op te steken.

Tevens heb ik de volgende manuals gelezen (en zoek ik nog andere):

'Emergency response to terrorism'

'US Marines manual FMFRP 12-80'

'SAS Urban Survival'

Al deze preps gaan er natuurlijk vanuit dat ik niet meteen uiteengereten op het plaveisel lig.

vivere, aut mori

Als artiest zijnde bevind ik me vrijwel elk weekend op drukke locaties. Natuurlijk zijn het niet altijd grote evenementen, maar het maakt wel degelijk deel uit van mijn leven. Dat ik dus afgelopen weekend een fantastisch gezellig en leuk weekend heb gehad, staat in schril contrast met wat er momenteel op deze aarde gebeurt. En ik laat dit bewust toe bij mezelf. Terwijl wij afgelopen vrijdag stonden na te genieten van een gezellige avond en ff gauw de smartphone erbij pakte, keerde onze maag om. Klaar pret, en de schrik en het ongeloof zat er even goed in. direct contact gehad met het thuisfront, en de dag erna wat extra stappen ondernomen wat betreft onze eigen veiligheid en reactiesnelheid.

Ik ben zo alert als ik maar zijn kan, maar laat het mijn dagelijkse leven zo min mogelijk negatief beïnvloeden. Dat is een dun lijntje om te bewandelen, en meestal lukt het. Ik ben zelf sowieso geen festivalganger, en bevind me eigenlijk nooit in grote bijeenkomsten. Nooit gedaan, en de kans dat dat ooit wel gaat gebeuren is behoorlijk klein.

Ik kan dus redelijk goed stellen; in ons leven zal er na die verschrikkelijke vrijdag de 13de weinig veranderen.

Ik ga nog wel gewoon naar de bioscoop, theater, uit eten etc, dus de impact is niet heel groot

Maar....voor de het kiezen van de zomervakantie speelt het stieum wel een rol.

Wij gaan meestal op een zon/zee/strand vakantie, lekker luieren maar we hebben nu wel een aantal landen geschrapt uit de selectie.

Als iemand die toch geregeld naar (metal) concerten gaat, heeft deze gebeurtenis (en de brand een tijdje geleden tijdens een metal optreden) mij toch weer even met mijn voeten op de grond gezet. Deze gebeurtenissen hebben mij doen beseffen dat ik te laks ben geworden (vreemd hoe iemand alles weer zo snel vergeet). Ik hou er sowieso niet van om midden in een grote groep te staan, dus zal ik altijd wel aan de buitenkant staan. Ik let nu ook weer op waar de nooduitgang is en eventuele andere vluchtwegen. Ik probeer meer aan situational awareness te doen en niet steeds naar mijn eigen voeten te kijken tijdens het wandelen.

Verleden jaar ben ik naar Tomorrowland geweest, en toen zat het toch ook in mijn hoofd: wat als hier nu iemand in het rond begint te schieten? Wat doe je dan? Als de beschietingen uit 1 richting komen, dan heb je nog andere richtingen te lopen. Maar als ze nu van verschillende richtingen beginnen te schieten, wat dan?

Ik weet niet of je volledig kan preppen tegen een terroristische aanslag in het openbaar. Veel hangt af van hoeveel "geluk" je hebt denk ik. Want wat heb je aan preppen als de man naast jou ontploft? Ik denk dat je vooral moet opletten op de omgeving en de mensen om je heen. En heb je ergens een slecht gevoel, ga dan weg.

Binnenkort gaan we naar een optreden in de Lotto Arena en mijn schoonmoeder vertelde mij vandaag dat in het Sportpaleis achter het podium een groen licht brandt. Als dat op oranje springt, dan wil dit zeggen dat er iets is. Dit hoeft niets erg te zijn en ze zullen dan nog niet evacueren. Maar als je het licht op orange ziet springen, maak dan toch maar dat je weg bent. Maar ja, wat als iemand al schietend binnen komt? Hopen dat het niet in mijn buurt is?

Ik probeer meer aan situational awareness te doen en niet steeds naar mijn eigen voeten te kijken tijdens het wandelen.

Het gaat niet alleen waar je kijkt tijdens wandelingetje. Avondje naar concert? Dat is dus ook, de nooduitgangen weten, checken of er niets voor staat, kijken welke route je ernaartoe moet afleggen, liften ontwijken, geen alcohol op zo'n avond gebruiken (doe je naderhand thuis maar) van te voren mogelijke verstopplekken zoeken, afspraak met je vrienden over noodsignalen om elkaar te waarschuwen(gebaren?) en datzelfde allemaal nog een keer voor parkeerplek als auto in parkeergarage staat en de route met auto misschien omleiden zodat je minder/niet op drukke hotspots terecht komt. Auto altijd zo parkeren dat je makkelijk weg kan rijden(neus in rijrichting)

Eigenlijk zou ik dit weekend naar Parijs gaan, maar achteraf ben ik blij dat het niet doorgegaan is. Nu twijfel ik eraan of ik binnenkort nog wel naar Parijs wil.

• Leuk 1

Eigenlijk zou ik dit weekend naar Parijs gaan, maar achteraf ben ik blij dat het niet doorgegaan is. Nu twijfel ik eraan of ik binnenkort nog wel naar Parijs wil.

Naast de afweging van een terroristische dreiging is denk ik de huidige bedrukte sfeer in Parijs ook een reden om een andere keer te gaan.

Zelf kom ik nooit op plekken met heel veel mensen zoals concerten e.d. ik schiet al in de stress op een SC van 100 man. ;)

Misschien toch ook interessant voor ons, ook al is het op sommige punten nogal Amerikaans (ik zit nu eenmaal vooral op Amerikaanse sites):

How to Survive a Terrorist Attack

http://www.theorganicprepper.ca/how-to-survive-a-terrorist-attack-11152015

Think about what you would do in an event like the ones that have taken so many lives and harmed so many people. Thinking through events before they occur is what allows us to act quickly when they do happen. Believing in the possibility of bad things helps you to accept it and move to save yourself and your family, while others stand there in shock, making targets of themselves. It’s time to consider what you would do to survive a terrorist attack.

Het gaat niet alleen waar je kijkt tijdens wandelingetje. Avondje naar concert? Dat is dus ook, de nooduitgangen weten, checken of er niets voor staat, kijken welke route je ernaartoe moet afleggen, liften ontwijken, geen alcohol op zo'n avond gebruiken (doe je naderhand thuis maar) van te voren mogelijke verstopplekken zoeken, afspraak met je vrienden over noodsignalen om elkaar te waarschuwen(gebaren?) en datzelfde allemaal nog een keer voor parkeerplek als auto in parkeergarage staat en de route met auto misschien omleiden zodat je minder/niet op drukke hotspots terecht komt. Auto altijd zo parkeren dat je makkelijk weg kan rijden(neus in rijrichting)

Gelukkig drink ik geen alcohol, dat is al 1 probleem uit de weg. Alleen heb ik nooit gedacht aan verstopplekken zoeken, goed dat je het aanhaalt @Stuudje. In het artikel dat ik hierboven post staat dit ook. Ik besef na het lezen hiervan ook dat ik degene ben die in paniek stilstaat (wat al enkele keren is gebeurd).

Alleen heb ik nooit gedacht aan verstopplekken zoeken, goed dat je het aanhaalt @Stuudje. In het artikel dat ik hierboven post staat dit ook. Ik besef na het lezen hiervan ook dat ik degene ben die in paniek stilstaat (wat al enkele keren is gebeurd).
Je hebt gewoon minder paniek als je je beseft wat je kán doen. Als je weet hoe te handelen en welke mogelijkheden je hebt, zal je ook minder stilvallen.

Kijk, het klinkt natuurlijk paranoïde om te bedenken dat je in een garderobe je kan verstoppen onder een berg jassen...maar, het kan wél. En als je in een situatie zit zoals in Parijs, dán is het ineens niet zo'n gek plan om je onder berg jassen te verstoppen. Als je je awareness al op orde hebt, heb je meer mogelijkheden om te handelen. Maar let op he, maak jezelf er ook niet gek mee. Maak er eerder een spelletje van met je vriend om nieuwe dingen te verzinnen qua awarenes.

Ik zou met mijn vriendin een weekend naar london gaan met kerst, om de sfeer te proeven en een goede vriend te zien die in newcastle woont. Echter zijn we beide aan het nadenken of het wel zo verstandig is. London is een risico stad en ik vind kerst ook een risico periode, veel massas mensen en het lijkt mij voor een terrorist een perfecte periode. Mij lijkt het mij misschien verstandiger volgend jaar te gaan, in het voorjaar.

Wat denken jullie ervan?

Ik zou met mijn vriendin een weekend naar london gaan met kerst, om de sfeer te proeven en een goede vriend te zien die in newcastle woont. Echter zijn we beide aan het nadenken of het wel zo verstandig is. London is een risico stad en ik vind kerst ook een risico periode, veel massas mensen en het lijkt mij voor een terrorist een perfecte periode. Mij lijkt het mij misschien verstandiger volgend jaar te gaan, in het voorjaar.

Wat denken jullie ervan?

Gaan en voorzichtig zijn zoals altijd.

Wat denken jullie ervan?

Tja, ik begrijp je afweging maar tegelijkertijd moet je in het achterhoofd houden:

-kans dat er iets gebeurd is relatief klein dat het net op het moment is dat jij er bent, en

-als er iets gebeurd is de kans relatief klein dat jij daar net in de buurt bent, en

-als je er wel in de buurt bent is de kans weer relatief klein dat je ook een slachtoffer bent.

Wat allemaal niet wil zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren. Maar zie hier in de praktijk wat de terroristen willen bereiken: angst, ontwrichting, invloed op economie enz.

Het is aan jou om te bepalen of je je laat leiden door angst en kansberekening.

• Leuk 1

Wat denken jullie ervan?

Naast de voorgaande argumenten nog een volgende.

- Juist nu zijn ze overal hyperalert en de controles strenger dan over een half jaar.

Heb hier dubbele gevoelens over. Wanneer we allemaal thuisblijven en nergens meer heen durven te gaan dan hebben zij al gewonnen... Wat alerter zijn kan echter geen kwaad, hele drukke plaatsen vermijden indien je daar niet perse hoeft te zijn.

Zag deze Facebookpagina voorbij komen, https://m.facebook.com/stopterrorismenl Er staat een filmpje op van een fanatiekeling die beweert 'morgen' naar Nederland te komen... Paniekvoetbal of echte dreiging?

Heb hier dubbele gevoelens over. Wanneer we allemaal thuisblijven en nergens meer heen durven te gaan dan hebben zij al gewonnen... Ik heb op vreemde momenten en plaatsen ook de dood in de ogen gekeken, zónder een terroristische aanslag. Wat alerter zijn kan echter geen kwaad, hele drukke plaatsen vermijden indien je daar niet perse hoeft te zijn.

Zag deze Facebookpagina voorbij komen, https://m.facebook.com/stopterrorismenl Er staat een filmpje op van een fanatiekeling die beweert 'morgen' naar Nederland te komen... Paniekvoetbal of echte dreiging?

Wellicht als je een Facebook account heb, ik zie alleen maar de drie artikelen op de hoofdpagina en niet het filmpje.

Ik denk dat het niet zo moeilijk zal zijn om een filmpje op internet te vinden van jeugdige radicaal sympathisanten die dergelijke claims maken, die gekken heb je eenmaal en dat zijn eigenlijk de minst gevaarlijke. De echte terroristen pakken dat heel anders aan.

Vandaag hoorde ik dat een paar straten verderop in de wijk, er jonge gasten waren geweest die leuzen scanderend met de Hitlergroet voor twee huizen marcheerden. Daar woonden voormalig asielzoekers (al 15 jaar of zo). Kameraad van mij is op zijn scootmobiel (hij kan niet zo goed lopen) erachter aan geweest, want ze gingen meteen op de loop.

Laat je niet lijden voor angst van de terroristen of de dood.

Als je hiervoor je eigen gaat opsluiten ben je niet goed bezig.

Dit is nog maar kinderspel bij wat er nog komen gaat.

Zorg dat je niet bang bent voor de dood, dat is het beste prepmiddel.;)

Je komt toch een keer aan de beurt.

Wat denken jullie ervan?

Ik zou nu gaan! Volgend jaar, in het voorjaar is het nóg onveiliger!

Om de TS nog even aan te halen, Pinkpop heeft naast de RHCP ook nog Rammstein op het programma :) 2 bands die ik graag wil zien maar wil ik wel tussen zoveel mensen staan?? Lastig dilemma maar gelukkig gaan de kaarten pas in februari in de verkoop, kan ik nog even nadenken...

Ik weet niet hoe serieus we deze site moeten nemen, ze zeggen zelf dat ze vanuit allerlei bronnen (zowel open source als afgeschermde bronnen online en offline) een dossier opstellen. In ieder geval melden ze het volgende: https://terrorismemonitor.nl/alert-dreiging-voor-aanslag-in-nederland/

Melding:

Er is informatie binnengekomen op 15 november 2015 dat terroristen een terreuraanslag in Nederland plannen.

Datum

Mogelijk zou de aanslag worden uitgevoerd in de dagen tussen 16 -21 november 2015.

Doelwit

Watertransport (bruggen, sluizen etc.) lopen extra risico om getroffen te worden door een explosie. Ook is het mogelijk dat terroristen gebruik maken van watertransport om een aanslag te plegen.

Alert is actief sinds 15 november 2015.

Ik weet niet hoe serieus we deze site moeten nemen, ze zeggen zelf dat ze vanuit allerlei bronnen (zowel open source als afgeschermde bronnen online en offline) een dossier opstellen. In ieder geval melden ze het volgende: https://terrorismemonitor.nl/alert-dreiging-voor-aanslag-in-nederland/

Wat betekenen de symbooltjes op het kaartje bij de link?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...