Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stijgende voedselprijzen

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Wereldwijd stijgen de voedselprijzen. De prijzen van landbouwproducten als graan, rijst, mais, sojabonen, melk en suiker zijn de afgelopen jaren enorm gestegen, waardoor de bevolking in de armste regio's van de wereld de kosten niet meer op kan brengen. Maar ook in Nederland worden supermarkt producten duurder.

'Winkelmand wordt duurder door schaarste'

De huidige grondstoffenschaarste gaat consumenten raken in de portemonnee.

http://www.nu.nl/economie/2873561/winkelmand-wordt-duurder-schaarste.html

'Boodschappen duurder door stijgende grondstofprijzen'

http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/12674673/___Boodschappen_duurder_door_stijgende_grondstofprijzen___.html

Stijgende voedselprijzen

http://www.europa-nu.nl/id/vhubcl2mgsus/stijgende_voedselprijzen

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Je boodschappen voor voeding haal je ook niet bij de supermarkt .............

Markt

boer

tuinder

molenaar

en aldi heeft goedkoop producten

koop lokaal

Groet Jolanda

Link naar reactie

Gelukkig geven wij niet de helft of meer van ons inkomen uit aan voedsel, zoals in ontwikkelingslanden of in de opkomende economiën. Voor ons is het vervelend dat het voedsel duurder wordt, elders is het een regelrechte ramp.

Voor mij reden om nog beter te kijken naar kwaliteit in verhouding tot prijs. En om weer eens te bekijken wat boeren in mijn omgeving te bieden hebben.

Link naar reactie

De helft haal ik net niet.

Maar alle boodschappen bij elkaar, normale plus prep, komen toch al snel in de buurt van die verhouding....

Ben wel bezig om op gewenste omvang te komen, zal over een twee maanden voor wat betreft eten drinken en eerste prep spullen lijst op orde zijn.

Daarna kunnen de andere projecten aan de orde komen, onafhankelijke energie voorziening blijft door mijn hoofd gaan bv.

Grt

Kans

Gelukkig geven wij niet de helft of meer van ons inkomen uit aan voedsel, zoals in ontwikkelingslanden of in de opkomende economiën. Voor ons is het vervelend dat het voedsel duurder wordt, elders is het een regelrechte ramp.

Voor mij reden om nog beter te kijken naar kwaliteit in verhouding tot prijs. En om weer eens te bekijken wat boeren in mijn omgeving te bieden hebben.

Link naar reactie

Je hoeft natuurlijk ook niet alles bij de supermarkt te kopen. Als ik naar de boer ga, haal ik 12 eieren, vier kilo appels, een kilo wortels en vijf kilo frietaardappels voor vijf euro ofzo. Okee, de wortels zijn niet brandschoon en de aardappels moet je wat dikker schillen maar het scheelt de helft. Verder koop ik dingen die ik veel gebruik in de aanbieding. Maak veel zelf en koop niets kant en klaar. Meel haal ik, of bestel ik bij een molen. Kruiden komen deels uit eigen tuin, of van de griekse groothandel. Sommige dingen koop ik in bulk. Als het biologisch vlees voor de helft is koop ik meteen heel veel.

Brandnetels, bramen, vlier, rozenbottels en 100-en andere dingen zijn gratis.

Koek, snoep, voorgebakken spul, suiker, melk... allemaal geen eerste levensbehoefte.

Eet wat meer zoals je (groot)ouders, wat meer uit de buurt... Boer blij, portemonnee blij.

Ik zal niet ontkennen dat prijzen stijgen, maar als ik zie wat en hoeveel de gemiddelde persoon afrekent snap ik niet wat er hier nu altijd zo geklaagd wordt.

Link naar reactie

Je hoeft natuurlijk ook niet alles bij de supermarkt te kopen. Als ik naar de boer ga, haal ik 12 eieren, vier kilo appels, een kilo wortels en vijf kilo frietaardappels voor vijf euro ofzo. Okee, de wortels zijn niet brandschoon en de aardappels moet je wat dikker schillen maar het scheelt de helft. Verder koop ik dingen die ik veel gebruik in de aanbieding. Maak veel zelf en koop niets kant en klaar. Meel haal ik, of bestel ik bij een molen. Kruiden komen deels uit eigen tuin, of van de griekse groothandel. Sommige dingen koop ik in bulk. Als het biologisch vlees voor de helft is koop ik meteen heel veel.

Brandnetels, bramen, vlier, rozenbottels en 100-en andere dingen zijn gratis.

Koek, snoep, voorgebakken spul, suiker, melk... allemaal geen eerste levensbehoefte.

Eet wat meer zoals je (groot)ouders, wat meer uit de buurt... Boer blij, portemonnee blij.

Ik zal niet ontkennen dat prijzen stijgen, maar als ik zie wat en hoeveel de gemiddelde persoon afrekent snap ik niet wat er hier nu altijd zo geklaagd wordt.

koek/gebak/snoep ik maak het lekker zelf ;-)

Groet Jolanda

Link naar reactie

Groet Jolanda

Hier ook :) Gisteren nog een citroentaart gebakken, geen werk en zalig. Kost me iets meer dan 2 euro, bijna alles biologisch. Bij de supermarkt (met dubieuze e-nummers en kunstmatige citroensmaak) zou ik 6 euro kwijt zijn, bij de bakker het dubbele gok ik. Wat nou duur.... :o

Link naar reactie

Duur of duurder worden. Het is allemaal relatief. En het hangt uiteindelijk toch af van vraag en aanbod.

Als iedereen plotsklaps de supermarkt achter zich laat en de boer op gaat, zou de supermarkt wel eens zijn prijzen kunnen verlagen en de boer duurder worden.

Dit zou echter een prachtig scenario kunnen zijn. want de prijzen bij de supermarkt staan meer onder invloed van de wereldhandel dan bij de boer.

Ik vraag me steeds af waarom bij de supermarkt sommige groenten uit verre landen moeten komen. Groenten vaak met subsidies verbouwd.

Alles kan toch lokaal het hele jaar worden verbouwd, op het veld en in de kassen? Of maak ik hier een denkfout?

Gelukkig heb ik mijn eigen moestuin en kan de hele winter boerenkool eten :p

Link naar reactie

Ik ga akkoord met de grote lijnen van je artikel.

Maar ik zou een belangrijke nuance aanbrengen, ik denk dat wij VOORLOPIG nog geen last hebben van hogere voedselprijzen. Maw, dat gaat volgens mij nog komen, als de eurocrisis nog een paar jaar verder gewoed heeft, en de koopkracht van onze munt serieus is aangetast.

Als vele mensen die in de werkloosheid terecht zijn gekomen omwille van de krimpende economie, en hun uitkering omwille van allerlei besparingen continu zien krimpen het moeilijk gaan krijgen om eten te kopen.

Zie maar naar Griekenland, mensen die nog niet zo lang geleden een deftig inkomen hadden staan nu aan te schuiven voor voedselhulp. En als de voedselprijzen internationaal stijgen, blijft die hulp dan nog betaalbaar ?

Je kan ook naar de VS kijken, waar steeds meer mensen moeten leven van foodstamps. In ooit een van de welvarendste naties ter wereld.

Ik zou dan ook absoluut niet willen beweren dat dat bij ons niet kan gebeuren.

Bekijk ook eens deze website : http://peakfood.co.uk/ .

Het kan nooit kwaad van je te informeren he :)

Link naar reactie

......

Dit zou echter een prachtig scenario kunnen zijn. want de prijzen bij de supermarkt staan meer onder invloed van de wereldhandel dan bij de boer.

Ik vraag me steeds af waarom bij de supermarkt sommige groenten uit verre landen moeten komen. Groenten vaak met subsidies verbouwd.

Alles kan toch lokaal het hele jaar worden verbouwd, op het veld en in de kassen? Of maak ik hier een denkfout? ....

Dankzij het leuke Europa, worden er overal subsidies gegeven die dan nog eens overal kunnen blijven plakken, je kent dat wel...

En wij betalen dat en meer dan 1x ....

Link naar reactie

• 4 weeks later...

Je kan ook naar de VS kijken, waar steeds meer mensen moeten leven van foodstamps. In ooit een van de welvarendste naties ter wereld.

Ik zou dan ook absoluut niet willen beweren dat dat bij ons niet kan gebeuren.

Het kan nooit kwaad van je te informeren he :)

Wat dacht je van de gigantische groei van de zogenaamde 'Tentcity's' in de VS? In bijna alle grote steden daar groeien kampen onder bruggen/ in bossen etc met tenten/kartonnendozen etc en dan niet alleen met zwervers en junks die erin trekken maar ook gewone mensen die in de bouw werkten of die hun winkelzaak verloren en werkloos werden. Ik reed toevallig op de fiets door Groningen afgelopen week en zag iets wat ook wel wat weg had van de start een 'Tentcity'. Een braak liggend stuk grond tussen een paar bedrijven met meters hoge struiken en onkruid. Ertussen stonden een paar (ERG) vervallen caravans en gespannen zeilen....100 meter verder op een braakliggend terrein een voedseltuintje.....Toen ging bij mij al snel een lampje branden...gaan we de VS achterna?

http://www.youtube.com/watch?v=sWo6daAoY-I

Toevoeging eerste drie hits op google:

http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/aantal-voedselbankklanten-stijgt-schrikbarend.4978548.lynkx

http://nos.nl/video/359866-wachtlijsten-bij-voedselbanken.html

http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/2313965/grote-stijging-voedselpakketten-voedselbank.aspx?utm_source=laatste+nieuws%20wekelijks&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=nieuwsbrief

Link naar reactie

Groet Jolanda

tove en jolanda

hier ruime hoeveelheid bramen tot jam verwerkt, gewon een paar uur in het bos met kinderen en honden. leuke middag gehad ook.nu heb ik net mango chutney gemak net wat moilijker te vind in nl bos.

ik koop in een keer per mand , basis uit de lidl en aldi,een keer per 3 manden makro en mega toko. aardappellen van de boer per 50 kg.meel bij de marokaans groot handel 1 keer per jaar.

rauw melk ook bij de boer,ik maak boter ,kaas creme fraiche ect zelf.kippen heb ik zelf en best veel groenten uit de tuin. wij eten erg goed en lekker voor weinig geld maar ik wil gewoon mijn geld niet uitgeven aan unilever of ed. steun de boeren om je heen . think global buy local is een van de trend die ik zeker ondersteun.

Link naar reactie

Wat zijn jullie kwijt per persoon aan weekbooschappen dan? (zonder prep)

Ik weet dat de voedselbank €40 per persoon per week hanteert, kom je daaronder dan val je onder armoede en kom je in aanmerking..

Ik kan makkelijk voor €80 per week 2 personen aan eten en huishoudartikelen halen en dan heb ik ook best lekkere dingen en redelijke merken

Weet wel dat bij de plus in het dorp ik zo het dubbele kwijt ben

Ik heb altijd het idee dat de spullen bij de boer duurder zijn.. heb een kaasboer in de buurt een stukje daar is niet goedkoop. De landwinkel hier is ook best prijzig. Dus hoe komen jullie ana goedkope boeren dan?

Link naar reactie

sommige boeren hebben echt beetje chic winkel aan huis. ik weet een paar ,gewoon langs de weg, met zon boordje voor. rij rond op wat kleinere weg. wraag in dorpen ect. ik zoek trouwens nog een imker om honing en bijenwas te kopen. er is ook de krispijn boer ,google hem even.ik kan jou niet echt adress geven .ik week op de weg naar dronten zijn heel veel boeren. wij eten,was,voed de honden en kippen,ed voor minder dan 100 euro per week.

Link naar reactie

een heel varken 500 euro dus 5 euro per kilo gekocht bij de boer

30 kilo rundvlees 300 euro 10 euro per kilo bij de boer gekocht

dit heb ik volgend jaar zelf te koop ;-)

ei heb ik te koop 10 stuks 1 euro

molenaar elke drie maanden bloemmeel,gist,bakpoeder,zeezout 90 euro

roomboter 80 keer 90 cent aldi

ik maak gemiddeld maaltijd voor 6 personen voor 4 euro

Groet jolanda

Link naar reactie

Gelukkig zijn er ook gigantische voordelen bij hogere prijzen. Er wordt meer geld geïnvesteerd in betere technologie om meer per hectare te verbouwen. Er wordt meer gedaan om voorraden aan te leggen.

M.a.w. in 10-15 jaar dan hebben we de bovenstaande dingen bereikt en dan dalen de voedselprijzen vanzelf weer.

Link naar reactie

Gelukkig zijn er ook gigantische voordelen bij hogere prijzen. Er wordt meer geld geïnvesteerd in betere technologie om meer per hectare te verbouwen. Er wordt meer gedaan om voorraden aan te leggen.

M.a.w. in 10-15 jaar dan hebben we de bovenstaande dingen bereikt en dan dalen de voedselprijzen vanzelf weer.

Hier ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. Hogere prijzen zijn meestal inflatie en anders vaak een compensatie voor de gemaakte kosten van een product. Hogere prijzen zullen niet leiden tot grotere of betere investeringen, eerder zullen hogere prijzen compenseren voor de gemaakte kosten die hiervoor aan vooraf gingen (net andersom duz). Het kan als vergoeding worden gezien die doorberekend wordt aan de consument en op deze manier VOORKOMEN dat bepaalde investeringen geschrapt worden vanwege de hoge kosten post.

En voorraden aanleggen zullen bedrijven nooit zomaar doen, alleen indien dit NOODZAKELIJK is. Voorraden vormen technisch en economisch risico, het kan kapotgaan/vergaan/minder waard worden en het aanhouden gaat altijd gepaard met extra kosten. Enigste reden om (tijdelijk) de voorraad uit te breiden is omdat er meer vraag/omzet wordt verwacht en dit de enige oplossing is klant tevredenheid hoog te houden (men kiest bv voor het aanhouden van voorraden omdat uitbreiding van productiecapaciteit MEER kost).

En gezien eerlijk gezegd verwacht ik niet dat voedselprijzen zoveel zullen dalen gezien de stijging van de populatie en tegenvallende resultaten van oogsten etc...Tevens is er nog inflatie..

Hoe denk jij hierover Rothbard? Jij hebt hier wel een goede kijk op geloof ik :)

Link naar reactie

daar heb ik groote twijfels over. gronduitputting lig meer voor de handen. wereld wijd is de populatie exponantieel aan het toe nemen.schaal vergrooting zou eerder een lange termijn schade post zijn.er zijn wel nieuwe landbouw teckniek maar die zij nu meer binnenhuis.

als de populatie sneller grow dan de voedstel productie dan daal vanzelf de populatie, maar honger dood is niet zo wenselijk ,denk ik.

Link naar reactie

Om dan ook maar mijn mening te geven in die richting:p

Ik denk dat ook een groot deel van de winsten absoluut niet bij de verbouwer van het voedsel komen.

De meeste winst gaat naar de zakenmensen, en wat die ermee doen? Nou zeker niet aan zinnige dingen, zoals hollander beschrijft, besteden.......

Grt

Kans

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...