Ga naar inhoud
GENEGEERD

Off-grid solar setje, de trip en realisatie


Aanbevolen berichten

Fijn dat jullie er weer zijn en inderdaad @Charlie het lijntje is soms erg dun tussen geluk en ongeluk...

Vreemd dat er op de grens BE/NL niemand was, heeft onze MP alweer gelogen?! Die sprak in een TV conferentie met zijn bekende mooie bewoordingen o,a, dat er ook in NL grensbewaking was ingevoerd... Niet dus!! Waarschijnlijk een extra 0,003 MP camera geplaatst in de omgeving van de landsgrenzen... zo doen wij dat hier in NL hahahah (je moet het niet te duur maken he)

En als er werkelijk moet worden ingegrepen, moet er eerst worden overlegd wie een van de weinige kogels meekrijgt en wie er "PANG" moet roepen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Goed verwoord @Charlie

 

Ik stond ervan te kijken dat er meer zwaar bewapend personeel in Spanje klaar stond, ook bij een tol-overgang dan in Frankrijk zelf... Ik ben blij dat wij allemaal veilig thuis zijn! Daarom in "noodsituaties" eerst snel in overleg, zodra de neuzen gelijk staan direct handelen;)

 

De vorige trip naar Spanje kwamen @FincaInSpanje en ik ook zwaar bewapend personeel op de weg tegen waar we doorheen moesten slalommen.

Dat doen ze kennelijk vaker daar, niet alleen n.a.v. de aanslagen in Frankrijk.

 

Gelukkig is iedereen weer veilig thuis. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren nog even op het dak gekeken en alles staat zo stevig als een huis. Beton is bijna uitgehard en we hebben een mooi stukje werk geleverd, nog beter dan gedacht eigenlijk. Als hij ooit nog eens goedkoop 100m2 tegels weet te scoren, dan is het dak helemaal waterdicht en af.

b6716cb6dfd32d906936d9a2d1b279f4.jpg

 

4ac5f512488c8aaf1917027cf7ec3af3.jpg

 

a61840ed27b4ef8c71912816cb15a0c0.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

60cf0c9a28ef23333a1c69934acc665e.jpg

 

640522c39686cbd5e05bd2d40b8e1488.jpg

 

Alleen het rechterdeel van het dak moeten we nog gedeeltelijk van pannen voorzien. Dat en het afmaken van twee gastenkamers wordt een volgend project. Ook blijf ik nog uitkijken naar extra accu's ter uitbreiding van de opslag capaciteit. Al heb ik nu al gemerkt dat het voor alleen licht en zijn laptop zelfs in de winter voldoende is.

 

Rogan heeft nog een bedankje geschreven voor op het forum. Deze zal ik plaatsen en ook moest ik het van hem in het Vlaams vertalen voor @Geert. :p

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik die pootjes maar erg dun vind.

Ook al staan ze in beton. Het zware hek plus panelen weegt wel wat in de wind.

 

Voor de goede orde: ik hoop dat het eeuwig blijft staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik die pootjes maar erg dun vind.

Ook al staan ze in beton. Het zware hek plus panelen weegt wel wat in de wind.

 

Voor de goede orde: ik hoop dat het eeuwig blijft staan.

De poten zelf zijn van m20 draad in stalen kokerprofiel. Onderkant van de poten zit uiteraard nog een plat stuk staal waarin we 2 gaten hebben geboord. Uiteraard heb ik nog even aan de kaders staan trekken maar het is behoorlijk stevig. De tijd zal het leren maar ook de wind kan in feite overal langs.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De poten zelf zijn van m20 draad in stalen kokerprofiel. Onderkant van de poten zit uiteraard nog een plat stuk staal waarin we 2 gaten hebben geboord. Uiteraard heb ik nog even aan de kaders staan trekken maar het is behoorlijk stevig. De tijd zal het leren maar ook de wind kan in feite overal langs.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 

Yep maar het is dun en smal en de massa (gewicht) zit hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik die pootjes maar erg dun vind.

Ook al staan ze in beton. Het zware hek plus panelen weegt wel wat in de wind.

 

Voor de goede orde: ik hoop dat het eeuwig blijft staan.

 

Klop -geanonimiseerd- 20mm is niet veel . Maar het hekken is van aluminium weegt geen drol . Het geheel staat volledig vrij dus de wind kan er overal langs. De paar kettinkjes doen wonderen. Een massa sneeuw zal er ooit opkomen . En ik heb vertrouwen in de plaatsers als ook in mijn eigen laswerk .

En zoals Charlie zegt het is op het laatste moment beslist om de constructie te verhogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geheel staat volledig vrij dus de wind kan er overal langs. De paar kettinkjes doen wonderen..

 

Bij windmolens op zee kan de wind er ook langs. Toch "botst" de wind tegen de bladen en draaien deze maximaal.

Ik ken het klimaat in Spanje niet, maar in Nederland zou ik met deze opstelling geen vertrouwen hebben dat het bestand is tegen storm.

Ik hoop natuurlijk dat het wel voldoende is want het project op zich is natuurlijk top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er netjes uit!

En degelijk!

Ik deel de zorgen met betrekking tot de wind totaal niet.

 

Het zwakste punt zal de bevestiging op van de panelen op de hekken zijn.

maar door de constructie heeft de wind hier ook de kleinste hefboom op.

zolang er geen hele extreme buien zullen komen denk ik dat de verankering meer dan genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Namens Rogan:

 

Aan alle Preppers waar ook ter wereld,

 

Ik schrijf dit om mijn dank uit te spreken voor alle hulp die mij werd geboden bij mijn huis in Noord Spanje. De mannen die vanuit Nederland reisden om mij te komen helpen bij de installatie van een zonne-energie systeem en het leggen van een nieuwe cementvloer op mijn dak hebben niet alleen ver gereisd maar ook hard gewerkt.

 

Valerie, mijn vriendin en vrouw stierf een week eerder. Ze was alles voor mij en we zijn zeer lang samen geweest. In mijn leven heeft zij me enorm geholpen om te gaan met verschillende tragedies en haar invloed is erg belangrijk geweest voor ons werk als archeoloog en bij ons bedrijf, het importeren van traditioneel handwerk van overal ter wereld. Ze was een fantastische vriendin voor mij en het is jammer dat ze niet al het werk heeft kunnen zien aan het zonne-energie systeem. Ze zou net als mij verbaasd zijn over wat er is gebeurd. Ik denk dat het waarschijnlijk de eerste keer is in ons leven dat iemand ons op zo´n manier geholpen heeft.

 

 

 

Het zonne-energie systeem persoonlijk fantastisch. Misschien nog belangrijker was het gezelschap, het bezoek, het werk (en de wijn) dat mij ook nieuwe hoop heeft gegeven het verlies te verwerken en mijn nieuwe leven zonder Valerie op te pakken. Ze zou hebben gewild dat ik door zou gaan op dezelfde manier en dat ga ik ook doen te zijner tijd. Valerie zou gelachen hebben wanneer ik mijn wetenschappelijke werkzaamheden niet meer bij kaarslicht hoef te doen. Ik kan nu gewoon het licht aanschakelen.

 

Het is erg moeilijk om mijn dank goed te betuigen voor het werk dat is verricht. Er zijn eigenlijk geen woorden voor. Het is misschien niet correct om individuen te noemen, maar ik wil Finca en zijn vrouw bedanken voor hun hulp in zware tijden. Ik schrijf dit bericht thuis in de Spaanse bergen en ik ben me er zeer van bewust dat een kleine groep preppers me vertrouwen hebben gegeven in het organiseren van zaken vanuit een grotere groep Preppers.

 

 

Rogan Jenkinson

Benissanet Spain.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er netjes uit!

En degelijk!

Ik deel de zorgen met betrekking tot de wind totaal niet.

 

Het zwakste punt zal de bevestiging op van de panelen op de hekken zijn.

maar door de constructie heeft de wind hier ook de kleinste hefboom op.

zolang er geen hele extreme buien zullen komen denk ik dat de verankering meer dan genoeg is.

 

Ik maak me wel zorgen m.b.t. de wind.

Ik heb 3 maanden geleden een "pergola" geplaatst in deze regio (regio mora la nova)

(ik zet het tussen quotes, want het lijkt op een soort pergola, maar het heeft een andere naam, die me niet te binnen schiet)

 

Mijn idee was dat ik hierdoor een schaduwplek kon creëren waar ik de auto onder kon plaatsen.

 

Deze "pergola" had een stalen constructie die minstens zo dik was als jullie constructie.

Het "dak" bestond uit een gespannen doek.

 

Toen ik naar de feestelijke jaarmarkt ging op mora la nova, was het redelijk hard aan het waaien.

Ik had de constructie compleet in de grond verankerd, dus het was onmogelijk dat deze zou bezwijken (dacht ik)

 

Toen ik terugkwam was mijn "pergola" verdwenen, en waren de verticale ijzeren staven als luciferhoutjes geknakt.

 

Nu heb ik uiteraard het volste vertrouwen in de gebruikte materialen, en de degelijke constructie, maar onderschat de kracht van wind niet.

Toen ik het probleem voorlegde aan mijn Engelse "buurman" moest hij enorm lachen en confronteerde me met de vraag waarom de "afdakjes" van het irrigatiesysteem in catalonie zo degelijk zijn geconstrueerd.

 

Zie afbeelding.

 

afdak_spanje.jpg.4d27ed2ee5c7c3254efda40c617f2888.jpg

 

Dus ik hoop echt dat het geheel blijft staan, maar als ik terugdenk aan mijn "pergola" dan zie ik het somber in.

Ik zou minimaal op 2 hoekpunten een ketting bevestigen en deze aan de grond/beton bevestigen.

(of 2 extra diagonalen creëren per steun)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update:

En het verhaal houdt nog niet op. Rogan heeft momenteel een redelijk zware omvormer, ook aangeschaft voor uitbreiding van zijn accubank in de toekomst. Hij gebruikt echter maar wat lampen, opladers en zijn laptop in de meeste gevallen. Later komt er hooguit een koelkast bij.

 

Ik kreeg de kans voor een prikkie een 24volt omvormer te kopen als op de foto maar dan nieuw in doos. 650 watt continue en dus ruim voldoende in 90% van de gevallen.

 

spongebob.jpg.f6fa2496ddfb134766e9d95953f6aceb.jpg

 

Deze gaat dus de komende trip mee naar Spanje, onder het mom van één is geen. Ik kocht er twee want ook een andere Catalaanse buur wil dat ik solar bij hem ga aansluiten.

 

Update 2 zie ook memoriam Valerie waar ik het ook ga plaatsen. Het graf van Val heeft nog geen steen en marmeren rand, wat gebruikelijk is in Spanje. Een vriend die niet bij naam genoemd wil worden heeft aangeboden hiermee te helpen. Hij kent Rogan (en Val) ook persoonlijk en komt tijdens mijn december trip ook een weekje langs. Dan gaan we een waardige steen uitzoeken samen met Rogan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...