Ga naar inhoud
GENEGEERD

TUSK - The Universal Survival Knife


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De tegenvraag :) waarom zou je willen weten wat voor messen de afzeikerts hebben?

Als daar geen goede bijzitten heb je geen recht van spreken of kunnen en mogen die geen waardeoordeel vellen?

Je maakt er weer wat moois van ....... ik snap niet wat er moeilijk is voor alleen en simpel de vraag dat ik benieuwd ben wat voor messen die gasten dan hebben .... niets meer niets minder.

 

Voelt degene zich aangesproken dan kan hij m/v zeggen/schrijven wat voor fantastisch mes hij m/v zelf heeft..... en dan kunnen we het er over hebben en ik als messen fetishist laat me graag verrassen met 'nieuwe' goeie messen.

Voelt degene zich niet aangesproken dan kan hij m/v door naar het volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, wat een ontzettend mooi mes. Helemaal in de kleur op de foto.

Helaas moet ik een mes wat een 'Universal Survival Knife' is wel met een kritisch oog bekijken.

Alhoewel het meeste al genoemd is, een aantal dingen die mij opvielen:

- Gepolijste Mikarta schalen? Ik had toch liever antislip gezien.

- Gebruik als speer? Als dit je enige mes is moet je wel goed op je hoofd zijn gevallen om er een speer van te gaan maken. Dan kan je hem beter gebruiken om houten speren te maken.

- Hex wrenches in het handvat? Waar ga je kracht mee zetten dan? Je moet wel verdomde goed opletten dat je niet kracht zet op de snede van het mes... Ik weet, dat zou niemand doen, expres.

 

Goed, hier laat ik het bij. Wat ik al schreef, eigenlijk is alles al gezegd. Kritiekpunten daargelaten, het is een verrekte mooi ding.

Zou ik het kopen als survival mes? Nee, zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik me toch een beetje aangesproken voel zal maar even reageren mbt mijn eigen messen, ik gebruik onder andere een zweedse puukko (handgemaakt blad door petterson) , een heel erg old skool Ka-Bar ( zeker al meer als 20 jaar oud en heeft me nog nooit in de steek gelaten, een supergoedkope Hultafors (model mora , maar kost slechts 6 euro.) en mijn eigenbouw heksenboot model gemaakt van ouderwets 1095 staal is bijna klaar.

 

En omdat ik mijn messen niet misbruik om mee te hakken heb ik daarvoor een Grandforsbruks bijl....

 

 

 

Nou kom maar op wat hier allemaal mis mee is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik allemaal. Als het op survival aankomt heb ik liever een roestig scherp mes dan een blinkend bot mes :)

 

Tot je je er zelf mee snijdt of er eten mee moet klaarmaken.

 

Ik geef liever een beetje scherpte af voor iets dat ik weet dat ik veilig eten mee kan versnijden en bij het gebrek aan een spiegel ook nog mee kan signaleren mits al dan niet polieren en met een gladde zijkanten zullen andere taken vlotter gaan, een roestig mes stremt en beperkt het gebruiksgemak..

 

Maar zoals eerder vermeld ieder zijn voorkeur, skills en smaak. komt er ook nog bij wat je verwachting is.

 

Je kan ook je mes goed onderhouden en zorgen dat het niet roest :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

En omdat ik mijn messen niet misbruik om mee te hakken heb ik daarvoor een Grandforsbruks bijl....

 

Messen vanaf 4 mm dik zijn ontworpen en gemaakt om er zwaardere taken mee te doen...

 

Met een claever kan je ook een aardappel schillen maar daarvoor is hij niet ontworpen, een mes is ook niet ontworpen om initieel een firesteel te doen vonken of met een vork kan ik ook een broodje mooi in de helft opensijden,... en zo zijn er nog vele dingen... hoe durven mensen trouwens hun aansteker misbruiken om een biertje open te doen?!? :p:rolleyes:

 

Multifunctionaliteit gebruik van belangrijke items (onderdeel van skills) is een deel van aanpassen van de situatie en imo heel belangrijk voor survival, alsook zelf een aanpassing doen aan een item waardoor het comfortabeler (wat weer bijdraagt tot ergonomie en psychologische rust) en multifunctioneel wordt ( 2 is 1 en 1 is geen) horen daar voor mij ook bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ontwikkel ik zelf een nieuw Survival/Bushcraftmes die met enkele weken klaar dient te zijn.

Geen fancy gadgets, maar een mes waar je een leven lang altijd op kan vertrouwen....

 

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met items te ontwerpen (de mijne zouden juist wel meerdere features hebben :rolleyes:)

De vraag die ik van een paar mensen en alsook van de gecontracteerde producenten/fabrikanten kreeg (voor ik ze een schets liet zien):

 

Wat maakt jou mes (het ontwerp) zo speciaal en anders tegenover andere reeds ontworpen, geteste en reeds ontwikkelde messen. Is het louter voor eigen gebruik of is het als einddoel dat er een oplage van x aantal stuks komen andere mensen het ook kunnen aankopen en gebruiken. In geval van het laatste moet je de productie oftewel de fabricatiekost (materiaal, cnc programmatie, werkuren,...) maal 4 tellen om een retail prijs te bekomen.

 

Na het beantwoorden van die vragen hebben ze mij bij enkele fabrikanten een beetje laten weten welke procedures overlopen moeten worden... zo moeten sommige bedrijven bij opstart een aardig aantal stuks verkopen om allereerst de productie en ontwikkelingskosten eruit te hebben (het gaat hier echt over veel geld en niet elk bedrijf staat te springen om een ontwerp te maken dat afwijkt van hun lijn wegens reputatie ed.). Het kan interessant zijn om een ontwerp te maken waar een grote retailer of afnemer (bv een militair contract) interesse voor kan hebben.

 

Als je het zelf gaat doen moet je zien dat het niet duurder uitkomt of zelf aan moet toeleggen dan de topmerken die hun naam en faam al verdient hebben over de jaren...ook moet je oppassen met het ontwerp dat het niet sprekend lijkt op een ontwerp dat beschermd is door een octrooi... --> belangrijk als je bv aan export wil doen en het ontwerp wil presenteren op grotere beurzen. de afname markt in Benelux is niet zo groot.

 

Niet om je te demotiveren ofzo maar is gewoon ff om te melden dat er heel wat bij kijken komt... ik ben er zelf nu al meer als 2 jaar mee bezig en het 'wachten' is soms onhoudbaar... heb wel positieve feedback gekregen van enkele internationale survivalisten op het ontwerp maar zolang ik effectief nog geen tastbaar prototype heb kunnen testen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met items te ontwerpen (de mijne zouden juist wel meerdere features hebben :rolleyes:)

De vraag die ik van een paar mensen en alsook van de gecontracteerde producenten/fabrikanten kreeg (voor ik ze een schets liet zien):

 

Wat maakt jou mes (het ontwerp) zo speciaal en anders tegenover andere reeds ontworpen, geteste en reeds ontwikkelde messen. Is het louter voor eigen gebruik of is het als einddoel dat er een oplage van x aantal stuks komen andere mensen het ook kunnen aankopen en gebruiken. In geval van het laatste moet je de productie oftewel de fabricatiekost (materiaal, cnc programmatie, werkuren,...) maal 4 tellen om een retail prijs te bekomen.

 

Na het beantwoorden van die vragen hebben ze mij bij enkele fabrikanten een beetje laten weten welke procedures overlopen moeten worden... zo moeten sommige bedrijven bij opstart een aardig aantal stuks verkopen om allereerst de productie en ontwikkelingskosten eruit te hebben (het gaat hier echt over veel geld en niet elk bedrijf staat te springen om een ontwerp te maken dat afwijkt van hun lijn wegens reputatie ed.). Het kan interessant zijn om een ontwerp te maken waar een grote retailer of afnemer (bv een militair contract) interesse voor kan hebben.

 

Als je het zelf gaat doen moet je zien dat het niet duurder uitkomt of zelf aan moet toeleggen dan de topmerken die hun naam en faam al verdient hebben over de jaren...ook moet je oppassen met het ontwerp dat het niet sprekend lijkt op een ontwerp dat beschermd is door een octrooi... --> belangrijk als je bv aan export wil doen en het ontwerp wil presenteren op grotere beurzen. de afname markt in Benelux is niet zo groot.

 

Niet om je te demotiveren ofzo maar is gewoon ff om te melden dat er heel wat bij kijken komt... ik ben er zelf nu al meer als 2 jaar mee bezig en het 'wachten' is soms onhoudbaar... heb wel positieve feedback gekregen van enkele internationale survivalisten op het ontwerp maar zolang ik effectief nog geen tastbaar prototype heb kunnen testen...

Ho ho niet zo snel! :p

In principe ontwerp ik graag mijn eigen mes voor mijzelf en wat bekenden. Ik wil er wat extra laten maken (als het eindproduct helemaal klaar is) en zodoende wat mensen om mij heen kunnen laten meegenieten van een goed mes voor een relatief goede prijs.

Het is niet de bedoeling om gelijk groot groter grootst te gaan denken... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met items te ontwerpen (de mijne zouden juist wel meerdere features hebben :rolleyes:)

De vraag die ik van een paar mensen en alsook van de gecontracteerde producenten/fabrikanten kreeg (voor ik ze een schets liet zien):

 

Wat maakt jou mes (het ontwerp) zo speciaal en anders tegenover andere reeds ontworpen, geteste en reeds ontwikkelde messen. Is het louter voor eigen gebruik of is het als einddoel dat er een oplage van x aantal stuks komen andere mensen het ook kunnen aankopen en gebruiken. In geval van het laatste moet je de productie oftewel de fabricatiekost (materiaal, cnc programmatie, werkuren,...) maal 4 tellen om een retail prijs te bekomen.

 

Na het beantwoorden van die vragen hebben ze mij bij enkele fabrikanten een beetje laten weten welke procedures overlopen moeten worden... zo moeten sommige bedrijven bij opstart een aardig aantal stuks verkopen om allereerst de productie en ontwikkelingskosten eruit te hebben (het gaat hier echt over veel geld en niet elk bedrijf staat te springen om een ontwerp te maken dat afwijkt van hun lijn wegens reputatie ed.). Het kan interessant zijn om een ontwerp te maken waar een grote retailer of afnemer (bv een militair contract) interesse voor kan hebben.

 

Als je het zelf gaat doen moet je zien dat het niet duurder uitkomt of zelf aan moet toeleggen dan de topmerken die hun naam en faam al verdient hebben over de jaren...ook moet je oppassen met het ontwerp dat het niet sprekend lijkt op een ontwerp dat beschermd is door een octrooi... --> belangrijk als je bv aan export wil doen en het ontwerp wil presenteren op grotere beurzen. de afname markt in Benelux is niet zo groot.

 

Niet om je te demotiveren ofzo maar is gewoon ff om te melden dat er heel wat bij kijken komt... ik ben er zelf nu al meer als 2 jaar mee bezig en het 'wachten' is soms onhoudbaar... heb wel positieve feedback gekregen van enkele internationale survivalisten op het ontwerp maar zolang ik effectief nog geen tastbaar prototype heb kunnen testen...

 

Ik begrijp echt helemaal niet waar de hoge kosten (en wat is hoog?) inzitten bij het ontwikkelen van een mes als deze uit een bestaand soort staal/metaal word gemaakt. Als je echt zelf een legering gaat ontwikkelen dan lopen de kosten aardig op.

Het proces om een mes te maken is simpelweg niet duur. De hoogste kosten zitten in het eventueel handmatig slijpen van het mes.

 

Vaak is het gewoon een kwestie van beginnen en als je echt wat goeds heb en dit kenbaar maakt op de verschillende fora dan kan je prima in kleine aantallen produceren en verkopen ..... de markt is redelijk duidelijk en transparant.

Als ik bv 50 messen zou willen laten maken dan heb ik dat binnen 8 weken voor elkaar incl foudraal, greepplaten.

De gevestigde orde zit waarschijnlijk niet op je te wachten.... die houden je aan het lijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp echt helemaal niet waar de hoge kosten (en wat is hoog?) inzitten bij het ontwikkelen van een mes als deze uit een bestaand soort staal/metaal word gemaakt. Als je echt zelf een legering gaat ontwikkelen dan lopen de kosten aardig op.

Het proces om een mes te maken is simpelweg niet duur. De hoogste kosten zitten in het eventueel handmatig slijpen van het mes.

 

Vaak is het gewoon een kwestie van beginnen en als je echt wat goeds heb en dit kenbaar maakt op de verschillende fora dan kan je prima in kleine aantallen produceren en verkopen ..... de markt is redelijk duidelijk en transparant.

Als ik bv 50 messen zou willen laten maken dan heb ik dat binnen 8 weken voor elkaar incl foudraal, greepplaten.

De gevestigde orde zit waarschijnlijk niet op je te wachten.... die houden je aan het lijntje.

 

Om een prototypes te maken (instelling machines en manueel werk) en vervolgens in een lab te laten testen trekken grote bedrijven als TOPS een paar duizend euro voor uit... Je kan op de goede hoop ontwerpen maken en ze verkopen maar als ze gebreken vertonen is je reputatie naar de maan.

 

Ik heb bedrijven gecontacteerd of ze interesse hadden om mijn ontwerp in hun gamma wilde opnemen. Zelf voor al die prototypes en de clichés betalen kan ik financieel niet bekostigen evenzeer als 50 messen zou bestellen.. 50 messen komt alsnog op een bedrag van bijna 4000 euro...

 

Heb ook eens een nederlandse smederij gecontacteerd en daar zou het prototype minstens 1000 euro kosten, enkel voor het ijzer, de vorm, de harding de tempering, een cryo bad en slijpen. zonder handvaten zonder foerdraal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...