Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Dreutel

Het bewaren van munten/baren/PM

Recommended Posts

Ik zat eens wat filmpjes over PM te bekijken op de jijbuis, en wat mij opviel is dat niemand zijn/haar munten nog in een muntenalbum bewaart, zoals ik deed toen ik nog klein was. Leuk die Beatrix-munten die nu niets meer waard zijn :p

Munten bewaar je tegenwoordig blijkbaar in plastic doosjes of ziplock zakjes, en die stop je dan weer in een buisje, of een tupperware-, sigaren-, of schoenendoos, vergezeld van vochtvreterzakjes. Oja dan vergeet ik de monsterboxen nog.

Nu moet iedereen vooral doen wat hij/zij zelf verstandig vindt, maar vooral het luchtdicht bewaren in combinatie met vochtvreters verbaasde mij. Het betreft immers edelmetaal, en dat heeft als eigenschap dat het niet regeert met andere stoffen, en dus ook niet met vocht, Bekijk maar eens een video van een vondst van een gouden munt met een metaaldetector. Die munten komen gewoon glimmend uit de grond, dus waarom zou je ze luchtdicht en vochtvrij bewaren?

Nu mijn vraag aan de PM-stackers op dit forum: Hoe bewaren jullie je munten? In luchtdichte doosjes, in muntenhouders, in een album, in een schoenendoos of een gereedschaps- of munitiekist? Of op een andere wijze? En waarom?

:o

Deze post delen

@Dreutel ik doe ook niets bijzonders om mijn PM te "preserveren". Zilveren munten zitten in zakjes die vervolgens weer in een tasje zitten dat vervolgens weer in een kluisje ligt. Maar dat is alleen om de boel bij elkaar te houden.

Goud bewaar ik gewoon in de verpakking zoals het geleverd werd. Maar de munten zijn dan ook niet bijzonders los van hun PM waarde.

Ik kan mij wel voorstellen dat je munten met enige verzamelwaarde extra beschermd opbergt, met name om krassen te vermijden. Ook wil je dan waarschijnlijk vermijden dat er vingerafdrukken opkomen, niet omdat die perse het metaal aantasten maar omdat om ze te verwijderen je het metaal moet poetsen en dan het risico loopt krasjes te maken of metaal te verwijderen.

Maar voor een Jan met de pet PM stash zie ik het nut ook niet.

Deze post delen

@Dreutel,

Goedkope bullion gaat in kokers die ze in monsterboxen leveren.

Semi numi's gaan in air tites.

Echte numi's koop ik in slab of laat ik slabben bij NGC of PCGS.

Greener

Deze post delen

Gewoon in een brandkast of kluis.

Los op een hoopje, of in doosjes/zakjes, met of zonder vochtverdrijver of luchtverfrisser? Een album kan ook in een kluis (of niet?)

PS, dit draadje gaat NIET over het beveiligen of verstoppen van PM.

Deze post delen

Zilver onwikkelt na verloop van tijd een soort aanslag.

Dit dus beter in de buisjes laten zitten.

Goud heeft dat probleem niet.

Deze post delen

Los op een hoopje, of in doosjes/zakjes, met of zonder vochtverdrijver of luchtverfrisser? Een album kan ook in een kluis (of niet?)

PS, dit draadje gaat NIET over het beveiligen of verstoppen van PM.

De zilveren munten heb ik in de originele kokers gelaten, en dan in een munitiekistje gestopt. Dat op zich is al redelijk luchtdicht.

Enkele gouden munten zijn ingepakt in een kunststof muntcapsule, en die zitten dan weer in een klein blikje.

En zo in een brandkast gezet die ook goed dicht is.

De zilveren munten blinken nog alsof ze nieuw zijn, recent nog gecontroleerd.

Het nut van een luchtverfrisser zie ik helemaal niet in, en met vochtvreters moet je opletten. Die zijn meestal op basis van CaCl2 en in combinatie met metaal kunnen die wel eens meer kwaad dan goed doen. Je moet maar eens een stukje metaal in een CaCl2 oplossing dompelen. Corrodeert vrij snel.

Met Ag en Au heb ik het natuurlijk nog niet geprobeerd, zijn edele metalen, dus zouden in principe niet mogen aangetast worden, het kan wel zijn dat ze mat worden dan, dat weet ik niet.

Deze post delen

De zilver muntjes zitten in van die kokers waarin ze geleverd zijn.

Goud, in een soort plastic hoesjes. En dat in een bakje om het bij elkaar te houden.

Alles wel zo opgeborgen dat de munten niet op elkaar krassen.

Dus niets bijzonders om te bewaren, ik zie niet in waarom.

Deze post delen

Zilver onwikkelt na verloop van tijd een soort aanslag.

Dit dus beter in de buisjes laten zitten.

Goud heeft dat probleem niet.

Zilver is half een edel metaal dus zal gaan oxideren (zwart worden), goud is een edel metaal dus daar heb je nauwelijks problemen mee.

Deze post delen

Zilver is half een edel metaal dus zal gaan oxideren (zwart worden), goud is een edel metaal dus daar heb je nauwelijks problemen mee.

Toch is de mate van oxideren voor zover ik weet redelijk verwaarloosbaar en primair cosmetisch. Ik heb het dan niet over de waarde die het heeft voor mensen die alles 'mint' condition willen bewaren, maar de zilverwaarde an sich. Als het zou oxideren zoals niet-edelmetalen, dan werden er niet van dit soort mooie schatten gevonden:

* http://www.nu.nl/buitenland/4031970/zilverschat-van-47-miljoen-euro-teruggevonden-in-gezonken-schip.html

* http://www.nationalgeographic.nl/artikel/zilverschat-gevonden-in-den-haag

* http://wibnet.nl/verleden/geschiedenis/arabische-zilverschat-gevonden-in-duits-veld

Deze post delen

Deze collectie om van te watertanden zit gewoon in een doosje. Dat geeft de term "unboxing video" een veel leukere betekenis. :-)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...