Ga naar inhoud
GENEGEERD

NRG-5 test


elloco999

Aanbevolen berichten

Ik ben al tijd aan het zoeken naar een oplossing voor een kleine voorraad noodvoedsel. Iets wat ik op kan bergen en vervolgens vergeten totdat ik het nodig heb (hopelijk nooit). Dat betekend dus dat het lang houdbaar moet zijn want ik wil het niet elk jaar ofzo moeten verversen.

 

Nu denken veel mensen waarschijnlijk meteen aan gevriesdroogd eten zoals b.v. van Mountain House. Was ook mijn eerste gedachte. Maar dat is ook behoorlijk aan de prijs.

 

Iets waar mijn oog al meerdere malen op gevallen is is NRG-5. Een stuk goedkoper, eten voor een hele dag voor de prijs van 1 Mountain House maaltijd. Maar waarschijnlijk ook een stuk minder smakelijk. Nu heb ik laatst een pakje NRG-5 besteld om eens te kijken wat ik er van vind. De resultaten van mijn (beperkte) test wilde ik graag met jullie delen.

 

Om te beginnen de verpakking. NRG-5 wordt geleverd in een kartonnen doosje waar voldoende in zit voor 1 volwassen persoon voor 1 dag. Ruim voldoende als je niet erg actief bent, maar in een noodsituatie kun je waarschijnlijk wel wat extra calorieen gebruiken, dus met 2300 kcal zou ik 1 doosje per persoon per dag aanhouden.

 

20151006_093035.jpg.54f3337cd40c694828ae7e828645e438.jpg

 

In het doosje zit een in dik aluminium geseald pakketje. Zolang dit pakketje in takt is blijft het eten minimaal 10 jaar goed (en onder de juiste omstandigheden opgeslagen nog veel langer).

 

20151006_093104.jpg.280f7b3a8fd1fe4069e1cdcead321bf2.jpg

 

Daarin zitten dan weer 9 'repen', individueel verpakt in platic. Dat is handig want zo kun je steeds 1 reep opeten zonder dat je geknoei hebt met open verpakkingen etc.

 

20151006_093142.jpg.3789e31e6c05fd8df0050e696f98910a.jpg

 

Allemaal hartstikke mooi natuurlijk, maar wat toch ook erg belangrijk is: hoe smaakt het? Nou had ik van tevoren al het een en ander gelezen van anderen en ik moet zeggen dat mijn verwachting laag was.

 

Ik had bedacht om gewoon 1 hele dag alleen maar NRG-5 te eten. Gewoon om te kijken hoe haalbaar dat is. Ik had nog wat ideeen om de smaak te verbeteren (daarover later meer) en dacht gewoon steeds een andere manier te proberen.

 

Om te beginnen heb ik gewoon 1 reep opgegeten, zo uit de verpakking. Ik was positief verrast over de smaak, deze is licht zoet en doet me ergens aan denken wat ik niet helemaal kan plaatsen. De smaak is in ieder geval prima te doen (zou ik daar aan het einde van de dag nog steeds zo over denken?). Mijn dochter van 2 en een 1/2 dacht dat papa een koekje aan het eten was en wilde natuurlijk ook. Ze kwam steeds nog een hapje halen, dus ze vond het blijkbaar lekker.

 

Het spul is wel erg droog en je krijgt er een behoorlijk droge mond van. Tussen door steeds een slokje water en het was prima weg te krijgen. Als ik rustig at en tussen de happen door mijn mond de tijd gaf weer speeksel aan te maken was het ook zonder drinken goed weg te krijgen. Je moet wel opletten tijdens het eten want het brokkelt nogal makkelijk en als je niet op let verpulvert het gewoon. Het moet natuurlijk wel in je mond terecht komen en niet op de grond.

 

Op het internet had ik van iemand gelezen dat je er ook een pap van kunt maken wat het uiteraard minder droog maakt en het zou ook de smaak ten goede komen. Dat werd dus mijn tweede test.

 

20151006_093848.jpg.72c14813707e7f1b72b30d0c86184d7c.jpg

 

Ziet er niet erg smakelijk uit he? En dat was het ook niet... De smaak op zich was niet echt veranderd, maar de structuur zorgde er voor dat ik het maar moeilijk weg kreeg.

 

Helaas waren mijn ideeen om de smaak te verbeteren allemaal gebasseerd op de pap. Ik heb nog gekeken of de pap met suiker, honing of stroop lekkerder te krijgen was. Met suiker werd het mij al snel te zoet. Hier werd het zeker niet beter van. Honing was iets beter, maar vooral met stroop (schenkstroop voor op de pannekoeken) werd de smaak een stuk beter. Als je van zoet houd ten minste.

 

Als laatste heb ik nog geprobeerd rozijnen toe te voegen. Door de griesmeel vind ik dat altijd erg lekker. Door de rozijnen werd de structuur ook minder onaangenaam. Met een klein beetje stroop er bij was dit nog de beste NRG-5 pap die ik gemaakt heb. Sorry, vergeten foto's van te maken.

 

Gewoon droog eten vond ik nog de beste optie, maar dan wel met voldoende drinken er bij. Dat heb ik dan ook de rest van de dag gedaan. De smaak gaat wel erg tegenstaan als je dit veel eet. Door er iets bij te drinken zoals boulion of thee kun je dat nog een beetje dragelijker maken. Het was mijn bedoeling geweest 7-8 repen op te eten, zon' 1750-2000 kcal. Uiteindelijk heb ik er maar 5 op. Op het einde van de middag moest ik mezelf dwingen om de 5e reep op te eten. En toen ik 's avonds honger kreeg heb ik een zak chips gepakt. Uitdaging niet gehaald...

 

Mijn conclusie is dan ook dat NRG-5 niet iets is wat ik ga inslaan. Ik moet er niet aan denken dat ik dagen op dit spul zou moeten leven. Natuurlijk, als je niks anders hebt eet je het wel en zul je er blij mee zijn. Maar volgens mij kan ik dan beter iets opslaan dat ik liever zou eten. Toch maar eens een smaak test van wat gevriesdroogde maaltijden doen dus :) Voordeel daarvan is ook dat je verschillende maaltijden kunt opslaan, zodat je ook een beetje kunt afwisselen.

 

PS. Ik heb nog een paar repen over dus als iemand nog een serveersuggestie heeft hoor ik het graag. Of als iemand het zelf eens wil proeven, je mag ze gratis komen afhalen of ik wil ze je ook opsturen als je de verzendkosten betaald.

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed idee. Ik mis echter nog het volgende: het gaat om voeding Kcal, wat is de normale dosering van z'n pakket ?

En wat heb je zelf aan arbeid die dag gedaan ? Zware arbeid of kantoor werk ? En wat is het eigenlijk voor spul ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooie review :D en heel erg bedankt voor het testen.

Zelf kom ik deze pakketjes ook regelmatig tegen in m'n favoriete outdoorwinkel maar nooit echt de intentie gehad om ze aan te schaffen.

Wel altijd wel een aantal soorten gevriesdroogde maaltijden in huis en zelfs die komen gevarieerd na een week wel een beetje de neus uit waardoor ik de NRG eigenlijk niet zo snel zou proberen.

Wel nemen ze natuurlijk relatief weinig ruimte in beslag dus eventueel een goede vervanging van tussendoortjes wanneer je onderweg bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elloco999 eindelijk eens een fijne post over een test mbt "prep" gerelateerde zaken.

 

Ik heb BP-5 eens getest en gereviewd. Ik weet niet meer of dat nu hier was of op een ander geweldig forum :cool: In ieder geval vond ik BP-5 goed te eten. Zowel droog als met wat melk. Om de smaak op te leuken kan je er ook wat kaneel doorheen roeren, als je een papje maakt. Het maken van een papje met melk zorgt ook al voor een betere smaak. Ik heb standaard altijd wel kaneel oid bij voor m'n eten. Ik vind dit een heerlijke smaak. Maarja, smaken verschillen vandaar dat ik de hele dag wel BP-5 kan eten en jij al na 5 blokjes NRG-5 stopt. Ik weet ook niet of de smaken van NRG-5 en BP-5 overeenkomen. Oja, om m'n voorraad BP-5 te rouleren eet met enige regelmaat BP-5 op korte trips/hikes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de leuke reacties!

 

Ik was helaas een paar dagen niet in staat om het forum te bezoeken, vandaar deze wat late reactie.

 

Goed idee. Ik mis echter nog het volgende: het gaat om voeding Kcal, wat is de normale dosering van z'n pakket ?

En wat heb je zelf aan arbeid die dag gedaan ? Zware arbeid of kantoor werk ? En wat is het eigenlijk voor spul ?

 

De bedoeling met deze pakjes is dat 1 volwassene 1 pakje (500gr, 9 repen) per dag eet. Maar dat is dus uitgaande van een noodsituatie waarbij je waarschijnlijk wel meer calorieën per dag verbrand dan op een gemiddelde dag. Onder normale omstandigheden wordt geadviseerd voor een volwassen man zo'n 2000 kcal per dag te consumeren en voor een volwassen vrouw zo'n 1800 kcal. Maar onder extreme omstandigheden kun je veel meer dan dat nodig hebben. Bij koud weer verbrand je al extra calorieën om jezelf warm te houden. Ben je ook nog eens fysiek veel bezig (de hele dag lopen met een zware bob?) dan wordt zo'n pakje wel wat krap.

 

Ik ben zelf die dag niet erg actief geweest. Het actiefste wat ik die dag gedaan heb is spelen met mijn dochter. Verder samen televisie gekeken (de speelgoed dokter als ik het me goed herinner) en toen zij in bed lag heb ik nog wat achter de computer gezeten. Daarom was ik ook van plan niet het hele pakje op te eten. Ik heb verder geen honger gehad die dag dus die 5 repen waren blijkbaar genoeg.

 

Eventuele allergie informatie?

 

Kom je hiermee aan de algemene voedingswaarde?

 

Van de prepshop:

1 pakje is speciaal samengesteld voor 1 volwassene en bevat voldoende voedingsstoffen, vitaminen en mineralen om een je 1 dag te voorzien van alle voedingsstoffen die je nodig hebt. In geval van nood kun je bij minimale inspanning er als volwassene zelfs 2 dagen van eten.

 

Ingrediënten

 

Gebakken tarwe

plantaardige olie

suiker

plantaardige eiwitten

mout

vitaminen

mineralen

 

Ik heb ooit eens een mooi tabelletje gezien waarin per ingrediënt stond aangegeven hoeveel % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid er in 1 pakje zit. Natuurlijk kan ik dat tabelletje nu niet meer terug vinden, maar als je de link naar de pagina van de prepshop volgt vind je in ieder geval een tabelletje waarin per ingrediënt staat aangegeven hoeveel er van in zit.

 

Het idee achter NRG-5 (en BP-5 en vergelijkbare producten) is dat in 1 pakje alles zit wat je aan voeding nodig hebt voor 1 dag. Ik ben op dat gebied een leek, maar als ik zo zie wat er allemaal in zit kan ik me niet voorstellen dar er nog veel ontbreekt ;)

 

Wel nemen ze natuurlijk relatief weinig ruimte in beslag dus eventueel een goede vervanging van tussendoortjes wanneer je onderweg bent.

 

Dat was mijn gedachte er achter ook. Ze nemen weinig ruimte in en je kunt ze jaren laten liggen. Hoewel ik niet dagen op alleen dit spul zou willen leven is het denk ik prima te doen als aanvulling op ander eten. Een paar keer per dag een reep wegspoelen met een kop thee is prima te doen :)

 

In een BOB is 3 of 4 van die verpakkingen ook nog wel goed te doen, geen bereiding noodzakelijk en erg compact. Voor thuis geloof ik meer in een roulerende voorraad van smakelijk eten :)

 

Helemaal mee eens. Helaas heb ik thuis weinig ruimte waardoor onze roulerende voorraad niet zo groot is als ik zou willen. Daarom ben ik op zoek naar een optie die ik kan opslaan op alternatieve plaatsen, zoals achter het schot of onder het bed. Daar wil ik niet regelmatig bij hoeven om de boel te rouleren dus vandaar voedsel dat echt lang houdbaar is.

 

@elloco999 eindelijk eens een fijne post over een test mbt "prep" gerelateerde zaken.

 

Ik heb BP-5 eens getest en gereviewd. Ik weet niet meer of dat nu hier was of op een ander geweldig forum :cool: In ieder geval vond ik BP-5 goed te eten. Zowel droog als met wat melk. Om de smaak op te leuken kan je er ook wat kaneel doorheen roeren, als je een papje maakt. Het maken van een papje met melk zorgt ook al voor een betere smaak. Ik heb standaard altijd wel kaneel oid bij voor m'n eten. Ik vind dit een heerlijke smaak. Maarja, smaken verschillen vandaar dat ik de hele dag wel BP-5 kan eten en jij al na 5 blokjes NRG-5 stopt. Ik weet ook niet of de smaken van NRG-5 en BP-5 overeenkomen. Oja, om m'n voorraad BP-5 te rouleren eet met enige regelmaat BP-5 op korte trips/hikes etc.

 

Een papje maken met melk ga ik ook eens proberen. Zou goed beter kunnen smaken dan met water. En kaneel vind ik een briljant idee! Dat ga ik zeker proberen. Ik vind kaneel zelf ook erg lekker en het maakt de boel tenminste niet (nog) zoet(er) zoals suiker. Bedankt voor de tips!

 

Misschien ook maar eens een pakje BP-5 bestellen om te zien of dat beter smaakt.

 

Ik denk dat de smaak niet zo belangrijk is.

Het is bedoeld om op te eten.

Als het echt nodig is eet je het heus wel.

(sja, ik ben over het algemeen niet zo'n lust-ik-niet eter)

 

Ik ben het er mee eens dat je het echt wel zult eten als er niks anders is en je honger hebt. Maar als ik de keus heb eet ik liever iets anders. En ik heb nu de keus wat ik ga inslaan dus daarmee kan ik er ook voor zorgen dat ik wanneer het nodig ik iets heb dat ik liever eet.

 

Ik denk wel dat ik een paar pakjes koop als aanvulling op de rest van de voorraad. Als tussendoortje is het prima te doen en daardoor doe ik dan langer met de rest van de voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergelijk de waarde eens met gewone noedels die je ( droog) in zo'n handig klein zakje koopt! ( a E 0.37 65 gr en ook nog in verschillende smaken)

Deze zakjes zijn( droog bewaard) ook zeker 10 jaar eetbaar.

het lijkt mij dat nrg5 een duur alternatief voor gewoon noedels is!

(De noedels kan je ook fijn knijpen zodat ze minder ruimte innemen)

 

(De cijfers hieronder zijn opgegeven van de producenten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag het net dat de tabellen niet waren overgenomen op het forum

dus doen we het anders :

 

1 pak Noedels gram 65.00 NRG5 500.00

kcal p/gr 4,77 NRG5 4.60

eiwitten p/gr 0,07 NRG5 0,14

Koolhydraten p/gr 0.55 NRG5 0,60

vet p/gr 0.25 NRG5 0.17

prijs p/gr 0.01 NRG5 0.13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd leuk om weinig gebruikte functionaliteit van ons mooie forum te gebruiken. ;)

 

[table=width: 250, class: grid, align: left]

[tr][td][/td][td=align: center]Noedels[/td][td=align: center]NRG-5[/td][/tr]

[tr][td=align: right]Gewicht (g)[/td][td=align: right]65[/td][td=align: right]500[/td][/tr]

[tr][td=align: right]kCal/g[/td][td=align: right]4,77[/td][td=align: right]4,6[/td][/tr]

[tr][td=align: right]Eiwitten/g[/td][td=align: right]0,07[/td][td=align: right]0,14[/td][/tr]

[tr][td=align: right]Koolhydraten/g[/td][td=align: right]0,55[/td][td=align: right]0,6[/td][/tr]

[tr][td=align: right]Vetten/g[/td][td=align: right]0,25[/td][td=align: right]0,17[/td][/tr]

[tr][td=align: right]Prijs/g[/td][td=align: right]€0,01[/td][td=align: right]€0,13[/td][/tr]

[/table]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...