Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gestrand met de trein


Maritimesurvival

Aanbevolen berichten

Ja dat neem ik mee ,maar laten we zeggen het is geen klein probleem ,bijvoorbeeld de roverheid is niet in staat om te helpen en er zijn geen andere diensten die helpen zoals de NS of ander vervoer.

En telefoon netwerk is buiten werking

 

Een paar goede schoenen en succes met teruglopen. Route is goed aangegeven met twee stukken staal verbonden met vele betonnen dwarsverbindingen.

Bivakzak lijkt me ook geen slechte zaak om mee te sjouwen.

 

Schoolboeken zou ik achterlaten.

 

Bij een normale ramp: treinbotsing meld je je bij een officiele organisatie dat je nog in leven bent.

Maar dan werkt je gsm ook nog vermoed ik.

 

Overigens is de kans klein dat je tegelijk een EMP hebt, het grid down gaat er anarchie uitbreekt en jij net onderweg bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Sorry, maar dat is onzin. Satellieten zijn gemaakt om in de ruimte rond te vliegen (ja, echt waar), dat is een onvriendelijke omgeving voor electronica, op de beste dag. Het is een hel voor electronica op een normale dag. Alles wat daar rondvliegt is er op gebouwd om erg veel straling e.d. te overleven. GPS is een militair systeem en zal dus zeker niet minder beschermd zijn dan andere satellieten.

 

Daarnaast zal zelfs in het alle-ergste geval een zonnevlam maximaal de helft van de GPS satellieten slopen (de rest vliegt veilig achter de aarde op dat moment). Het zal daarna wat langer duren voor je een GPS fix hebt en er zullen tijden zijn dat je geen fix kunt krijgen doordat er te weinig satellieten overvliegen, maar GPS (en GLONASS en Galileo e.d.) blijven gewoon werken. Een ontvanger die meerdere van deze systemen aankan zal al helemaal geen last hebben omdat er met de combinatie van deze systemen ruim voldoende satellieten overvliegen om gewoon een fix te krijgen.

 

Natuurlijk mag je er niet vanuit gaan dat GPS altijd zal werken, maar er moeten echt hele rare dingen gebeuren voordat het hele GPS systeem weg is. Een zonnevlam is daar gewoon niet raar genoeg voor.

 

En losse elektronica op aarde heeft geen last van zonnevlammen, hooguit van een EMP van een nuke; maar als dat gebeurt heb je grotere problemen dan een GPS ontvanger die niet meer werkt.

 

Goed antwoord !

 

Maar zo lang er genoeg mensen blijven roepen dat EMP alles plat legt qua elektronica zullen er ook mensen zijn die dat blijven geloven.

 

Tip: lees je in en kijk naar een paar goede docu's over de werking van onze moeder aarde. Met name aardmagnetisme, van Allen gordels, en noorder- / zuiderlicht.

 

Stel, gewoon stel dat een zonnevlam qua stekte door onze natuurlijke bescherming heen komt dan hebben we een groter probleem dan het uitvallen van het elektriek zo als we dat kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel quad ,tractor en boot besturen.

 

Maar die zijn lastig mee te nemen in de trein....

Betekend echter wat je misschien nodig hebt om dat soort voertuigen te bereiken cq. te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed antwoord !

 

Maar zo lang er genoeg mensen blijven roepen dat EMP alles plat legt qua elektronica zullen er ook mensen zijn die dat blijven geloven.

 

Tip: lees je in en kijk naar een paar goede docu's over de werking van onze moeder aarde. Met name aardmagnetisme, van Allen gordels, en noorder- / zuiderlicht.

 

Stel, gewoon stel dat een zonnevlam qua stekte door onze natuurlijke bescherming heen komt dan hebben we een groter probleem dan het uitvallen van het elektriek zo als we dat kennen.

 

Er is wel onderzoek naar geweest en het blijkt dat er geen garantie op de satellieten zit bij een E.M.P.

 

Satellieten veranderd in ruimteschroot

 

Yuri Shprits van de Californische universiteit UCLA in Los Angeles simuleerde met zijn team hoe een dergelijke grote storm de straling rond de aarde zou beïnvloeden. Ze ontdekten dat als de wolk afwezig was, elektromagnetische golven de elektronen in de binnenste stralingsgordel tot ongekende snelheden kon opzwepen – met vernietigende gevolgen voor de gevoelige elektronica in satellieten.

 

http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/zware-zonnestorm-kan-satellieten-voor-tien-jaar-lamleggen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel onderzoek naar geweest en het blijkt dat er geen garantie op de satellieten zit bij een E.M.P.

 

Satellieten veranderd in ruimteschroot

Yuri Shprits van de Californische universiteit UCLA in Los Angeles simuleerde met zijn team hoe een dergelijke grote storm de straling rond de aarde zou beïnvloeden. Ze ontdekten dat als de wolk afwezig was, elektromagnetische golven de elektronen in de binnenste stralingsgordel tot ongekende snelheden kon opzwepen – met vernietigende gevolgen voor de gevoelige elektronica in satellieten.

http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/zware-zonnestorm-kan-satellieten-voor-tien-jaar-lamleggen/

 

Ook de reacties op het artikel zijn het lezen waard.

De aanname dat als de Van Allen gordel (deels) afwezig is, je dan problemen krijgt had ik ook al aangegeven. Echter het aardmagnetisme en dus de de vorm en sterkte kunnen we (gelukkig) nog niet beinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik acht de kans niet zo heel groot dat er echt een situatie ontstaat die zo ernstig is dat school, de vervoerder en zelfs hulpdiensten niet kunnen helpen, maar als je je daar op wilt voor bereiden is daar niks mis mee.

 

Als er iets gebeurd zou ik in eerste instantie proberen met je gsm je ouders te bellen. Lukt dat niet kun je altijd aan anderen vragen of je hun gsm even mag gebruiken. Werken alle gsm's niet is de kans groot dat het probleem beperkt is tot het mobiele netwerk. Probeer bij een vast toestel te komen (bel bij het eerste het beste huis aan), die werken waarschijnlijk wel.

 

Mocht je nou werkelijk helemaal niet kunnen bellen, dan heb je volgens mij geen enkele mogelijkheid om je ouder te laten weten waar je bent. Je kunt wel van te voren je route uitstippelen en je ouders regelmatig op de hoogte houden van waar je bent. Op die manier weten je ouders wel ongeveer waar je zou moeten zijn als ze het contact met je verliezen. In dat geval kun je dus het beste blijven waar je bent en wachten tot ze komen.

 

Een andere optie is dat je zelf probeert naar huis te komen. Of naar een eerder afgesproken ontmoetingsplaats. Maar spreek wel van te voren af met je ouders wat je doet. Als jij zelf je weg naar huis zoekt en je ouders gaan op zoek naar jou gaan jullie elkaar niet vinden.

 

Als je met je school weg bent zou ik trouwens in eerste instantie bij elkaar blijven en kijken wat de school doet om je te helpen.

 

 

Overigens is de kans klein dat je tegelijk een EMP hebt, het grid down gaat er anarchie uitbreekt en jij net onderweg bent.

 

Persoonlijk vind ik het zeer waarschijnlijk dat in het geval er een EMP plaats vind van het soort waar je je zorgen om moet maken, het grid down gaat. En dat er op zijn minst grote paniek uit breekt als op eens alle elektronica er tegelijk mee stopt is ook wel te verwachten. Dat zou kunnen escaleren in anarchie, afhankelijk van hoe de hulpdiensten/ overheid reageren. Maar die zitten ook zonder communicatie middelen, dus die reactie zal wel te wensen overlaten. De kans dat er een EMP plaats vind (die krachtig genoeg is) is dan weer wel erg klein volgens mij.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over een aantal dagen moet ik met mijn school voor een uitwisseling naar Keulen met de trein.

Als prepper bereid je je voor op noodsituaties.

Wat als er een SHTF zou zijn en ik ben in Keulen of op de trein tussen Keulen-Alkmaar.

Hoe zouden mijn ouders me kunnen vinden ,als ik op een random locatie ben beland met de trein tussen Keulen-Alkmaar?

Wat voor uitrusting is handig en wat voor plan.

Denk eraan dat hulpdiensten niet zouden kunnen helpen (zware SHTF zoals EMP ,grid down en civil collapse).

Alvast bedankt voor de tips.

 

@Maritimesurvival

 

Hoe het eruit ziet. Zal er geen grote ramp gebeuren (die jij zelf had genoemd).

Dat kan je meestal wel van te voren zien.

Dus ik zou me hier niet al te veel zorgen over maken.

Maar wat sommige al eerder zeiden is (voor mij) meer logisch.

Zoals: Wat extra warme kleding, iets om te snacken, een route naar huis en zo'n alu slaapzakje.

Ook is het wel handig om je ouders te laten weten welke route je neemt met de trein.

Ik zou zelf namelijk gewoon langs het trein spoor lopen. In jouw scenario's dan hé.

 

Veder zou ik me geen zorgen maken. En gewoon van de reis genieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

landkaart ,papier en pen neem ik sowieso mee ,maar een postduif?

Is een GPS (tracker) geen beter idee?

 

GPS tracker en EMP?

 

de reis duurt volgens mij 3 uur, en dat betekent dat de ramp zich uitgerekent in die drie uur moet plaatsvinden, die kans is er maar die lijkt mij persoonlijk niet heel groot.

 

naar een andere tip, wat snacks en warme kleren lijken mij voldoende, en spreek met je ouder af dat als je in de eerste helft vast komt te zitten dat ze je dan langs het spoor terug naar Alkmaar kunnen vinden, tweede helft van de reis op het spoor naar Keulen. dat lijkt mij de beste optie.

 

en die postduif is er altijd nog, die kun je ook bewaren voor in Keulen, als er zich dan een ramp voltrekt dat je dan kan zeggen waar je heen gaat.

 

het maakt niet uit waar je bent, als er zich een ramp voordoet zijn er altijd problemen om het thuisfront te laten weten waar je bent. Is het niet omdat je telefoon is uitgevallen, dan is het wel omdat de lijnen zwaar overbelast worden

 

veel plezier in Keulen alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun

 

 

Volgens mij zitten we hier juist op dit forum omdat je het dus niet van te voren aan ziet komen? anders zal heel Nederland wel gaan preppen...

 

Iedereen heeft heeft iedereen zijn of haar eigen reden om op dit forum te zitten.

 

Dat van mij is om voorbereid te zijn.

Hier onder zit het gedeelte dat ik info opdoe over wat er zal komen.

En dat ik ongeveer kan zien wanneer iets komt (dit is natuurlijk geen precieze inschatting waarbij ik kan zijn dat het toevallig morgen gebeurd).

Meestal is dit gebaseerd op de info die ik van websites afhaal die ik volg (en mensen met wie ik praat).

 

Dit valt onder mijn ogen onder preppen.

Zodat ik niet door iets compleet onverwachts word overworpen.

Hier hou ik natuurlijk ook rekening mee. Maar ik ga niet elke keer als ik met de trein ga me hele rugzak met al me overleving's spullen mee nemen, als ik er bijna 100% zeker van ben dat er niks zal gebeuren in die paar uur dat ik in de trein zit.

(niks groot bedoelde ik ;) )

 

Dit is wel een (erg klein) risico dat ik neem. En iedereen moet dit voor zich zelf weten of hij al zijn overleving's spullen meeneemt in de trein.

Maar mij zie je dat niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ernstige gevallen kun je directe communicatie denk ik wel vergeten (net als een jaar of 20 geleden nog doodnormaal was). Ik zou van tevoren afspraken maken met je ouders over communicatie (zendfrequenties, dead drops), hereniging (rally point/time, BOL). Met een EMP kun je maar beter uit de randstad weg blijven ivm overstromingsgevaar en dichte bevolking. Als je ouders daar niet voor open staan, dan kun je ze altijd een 'wat te doen in noodgevallen' map in hun maag splitsen, waar ze dan in kunnen kijken als het zo ver is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun

 

 

Volgens mij zitten we hier juist op dit forum omdat je het dus niet van te voren aan ziet komen? anders zal heel Nederland wel gaan preppen...

 

zou heel Nederland al moeten doen, ik denk dat slechts 10% ( TOTAAL niet gebasseerd op onderzoek, een voorzichtige schatting ) zich er op voorbereid, en dan is daarvan het grootste deel alleen voorbereid d.m.v. een voorraadje kaarsen en een kist met dekens op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou heel Nederland al moeten doen, ik denk dat slechts 10% ( TOTAAL niet gebasseerd op onderzoek, een voorzichtige schatting ) zich er op voorbereid, en dan is daarvan het grootste deel alleen voorbereid d.m.v. een voorraadje kaarsen en een kist met dekens op zolder.

 

Ligt er helemaal aan wat er gebeurd en wat je preppen noemt.

Veel mensen halen voor een week eten in huis, hebben rijkelijk drank aan boord en bij mij liggen de dekens ook boven.

Lastiger wordt koken en verwarming als nuts voorzieningen uitgevallen zijn.

 

Maar een noodmap voor mogelijke achterblijvers is eigenlijk de eerste prep die je moet maken :-)

Sorry kan maken.

 

Helemaal geen bekenden, kennissen of familie ergens op de route waar je eventueel heen kan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zeker wel dat heel veel mensen onbewust preppen. Als ik zo om me heen kijk dan zie ik militaire en geneeskundige training, brandblussers en signalering, moestuinen, kippen, voorraden, (near) off grid leven, regentonnen, zonnepanelen, kasten vol met boeken over planten en DIY, 27mc zenders, etc. etc. Zo gek doen de meeste mensen het nog niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zeker wel dat heel veel mensen onbewust preppen. Als ik zo om me heen kijk dan zie ik militaire en geneeskundige training, brandblussers en signalering, moestuinen, kippen, voorraden, (near) off grid leven, regentonnen, zonnepanelen, kasten vol met boeken over planten en DIY, 27mc zenders, etc. etc. Zo gek doen de meeste mensen het nog niet!

 

Veel mensen hebben tegenwoordig zonnepanelen, maar dat heeft weinig met preppen te maken. Dat doen ze alleen om de stroomrekening te drukken en soms voor het milieu. Aan een standaard zonne-installatie heb je ook niks als prep want die doet het namelijk niet meer wanneer het grid down is. Tenzij je een installatie hebt die los staat van het energie net heb je niks aan je zonnecellen wanneer je ze het hardst nodig hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...