Ga naar inhoud
GENEGEERD

Konijnen fokken


CityPrepper

Aanbevolen berichten

Konijnenuithongering...zucht...

Niemand die de gevallen eens goed heeft bestudeerd? Dit kán gebeuren bij wild konijn. Niet bij tam konijn. Die is namelijk veel vetter dan wild konijn en bevat veel meer proteïnes.

 

Mijn man lag op de grond van het lachen na het lezen van dit topic :)

 

Weet je wat ook heel grappig is?

Als je iets ziet dat in jouw ogen niet klopt, of als je ziet dat mensen iets niet weten of in jouw ogen verkeerd begrijpen, je eigen kennis delen met die mensen in plaats van ze uit te lachen of te zuchten om hun onwetendheid.

Dat is namelijk de manier waarop geleerd wordt: iets dat je eerst niet (volledig/juist) wist, te weten komen doordat nieuwe informatie of nieuwe inzichten op je pad komen.

Dat is niet dom of lachwekkend, dat is normaal.

 

Wat konijnen fokken betreft weet ik in ieder geval nog helemaal niets. Nou ja, ik gok dat je meer bereikt als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zet, dan wanneer je twee mannetjes of twee vrouwtjes bij elkaar zet. Wat mij betreft is dan ook alle info die gedeeld wordt welkom :)

 

Had ik dat nog niet verteld dat het lachwekkend is dat je van konijn eten dood gaat . Of had jullie dat er niet uit begrepen .

 

Het maakt niet uit wat men hier wel of niet aanneemt, daar gaat het niet om.

Maar denk wel dat men zich hier zelf in kan verdiepen. Het is in elk geval een goed idee om op de hoogte te zijn.

En valse van correcte informatie scheiden, zal men door verdere naspeuring zelf kunnen doen.

 

Maar ik vind het ronduit gevaarlijk om willekeurig wat te roepen, of belachelijk te maken, zonder kennis van zaken.

( zoals het feit dat konijnenuithongering "niet zou gelden voor tamme konijnen"... )

 

Konijnenvlees is mager.

Het maakt dan NIKS uit of het wild of tam konijn betreft.

Het fenomeen geldt voor knaagdieren in het algemeen.

 

Hoe 'vet' je je konijn ook mest, het 'type vet' dat een konijn opbouwt is van een geheel andere soort dan wij nodig hebben.

 

http://www.raising-rabbits.com/rabbit-starvation.html

http://floridahillbilly.com/my-take-on-rabbit-starvation/

http://thewannabehomesteader.com/why-rabbit-meat-is-not-the-best-survival-food/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Advivo

 

Direct het eerste linkje:

Rabbit starvation: Man cannot live by rabbits alone - the meat is too lean. Add fats and a few carbs to the proteins in lapin, and you can easily survive.

 

Duh? Werkelijk? Kan een mens niet leven van uitsluitend Konijnen? Wie had dat nou verwacht?

 

Mensen kunnen ook niet overleven op alleen sla. Alleen konijn is dus ook niet mogelijk. Sterker nog, er is geen enkel diersoort óf plantensoort die geschikt is om als enkelzijdig voedingspatroon te dienen.

 

Hoewel een beetje verouderd kan dit voor jou en anderen misschien toch nog een leuke lees tip zijn:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schijf_van_vijf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Advivo

 

Direct het eerste linkje:

Rabbit starvation: Man cannot live by rabbits alone - the meat is too lean. Add fats and a few carbs to the proteins in lapin, and you can easily survive.

 

Duh? Werkelijk? Kan een mens niet leven van uitsluitend Konijnen? Wie had dat nou verwacht?

 

Mensen kunnen ook niet overleven op alleen sla. Alleen konijn is dus ook niet mogelijk. Sterker nog, er is geen enkel diersoort óf plantensoort die geschikt is om als enkelzijdig voedingspatroon te dienen.

 

Hoewel een beetje verouderd kan dit voor jou en anderen misschien toch nog een leuke lees tip zijn:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schijf_van_vijf

 

Ik volg u niet helemaal?

Het fenomeen Konijnenuithongering heeft betrekking op het ènkel overleven op konijn.

En precies dat werd expliciet bediscussieerd.

 

Om dan de schijf-van-vijf en het nut van gevarieerde voeding te gaan aanhalen is overbodig lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg u niet helemaal?

Het fenomeen Konijnenuithongering heeft betrekking op het ènkel overleven op konijn.

En precies dat werd expliciet bediscussieerd.

 

Om dan de schijf-van-vijf en het nut van gevarieerde voeding te gaan aanhalen is overbodig lijkt me.

 

Enkel overleven op konijn kan niet. Net zo goed als overleven op enkel sla niet kan. Maar heeft iemand wel eens gehoord van sla-uithongering?

Konijn is een goed onderdeel van een gevarieerd dieet.

 

Daarbuiten geef ik je te doen om zoveel konijnen te fokken om enkel daar op te overleven. En een konijn per man per dag haal je ook niet uit de bossen. Volgens mij is het gewoon een verhaal op deze wijze in het leven gebracht door konijnen liefhebbende veggie's (no offense, maar jullie weten welke catagorie veggie's ik hier mee bedoel) om ze te "helpen". Nergens vind je hier namelijk enig betrouwbare lectuur over.

 

Voor iedereen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering

Het heeft dus niets met konijnen en konijnenvlees te maken.

Het heeft te maken met te eenzijdige voeding en vettekorten.

 

Vandaar de schijf van 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering

Het heeft dus niets met konijnen en konijnenvlees te maken.

 

Dat heeft het dus juist wèl ... :confused::confused:

 

Enkel overleven op konijn kan niet.

Net zo goed als overleven op enkel sla niet kan.

Maar heeft iemand wel eens gehoord van sla-uithongering?

 

Enkel overleven op kroppen sla / mais / wortels / whatever, is prima mogelijk.

 

Deze leveren namelijk wel energie, en houden het lichaam in staat om in leven te blijven

( leven = lichaamstemperatuur op 37 graden houden en bloedcirculatie in stand houden ).

 

Dat het verder niet gezond is vanwege eenzijdige vitaminen/mineralen, etc. is een heel ander verhaal.

 

Maar dat doet niet ter zake in de discussie over het specifieke geval van konijnenuithongering,

waar het om de energie-opname gaat.

 

 

Nergens vind je hier namelijk enig betrouwbare lectuur over

Getuige de eveneens door u aangehaalde Wikipedia-link, betwist ik dat.

Google levert ook genoeg resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://vvd-dierenkliniek.be/medischeinfo/42-algemeen/82-vaccinatie

 

Puntje 6 even goed doorlezen. Gaat je een hoop geld besparen ;)

 

Ik heb 2 of misschien wel 3 jaar terug een brief in de bus gekregen dat het verplicht was jou konijnen te vaccineren. Het kan natuurlijk ook uit GAS komen dat weet ik niet meer . Van dan af vassineer ik mijn konijnen en iedereen die ik ken dat konijnen fokt doet dat hier .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft het dus juist wèl ... :confused::confused:

 

 

 

Enkel overleven op kroppen sla / mais / wortels / whatever, is prima mogelijk.

 

Deze leveren namelijk wel energie, en houden het lichaam in staat om in leven te blijven

( leven = lichaamstemperatuur op 37 graden houden en bloedcirculatie in stand houden ).

 

Dat het verder niet gezond is vanwege eenzijdige vitaminen/mineralen, etc. is een heel ander verhaal.

 

Maar dat doet niet ter zake in de discussie over het specifieke geval van konijnenuithongering,

waar het om de energie-opname gaat.

 

 

 

Getuige de eveneens door u aangehaalde Wikipedia-link, betwist ik dat.

Google levert ook genoeg resultaten.

 

Konijnen-uithongering is niets meer dan vetgebrek in de voeding. Valt dus in eenzelfde categorie aandoeningen als scheurbuik wat ontstaat door een gebrek aan vit C in de voeding.

Het heeft echter niets te maken met konijnen an sich.

 

Ik vind het overigens niet erg als jij toch denkt dat het door de konijnen komt hoor.

Dan nodig ik je graag eens uit voor een maaltijdje.

Eten wij de lekkere konijntjes en trek ik voor jou wel een krop sla uit de grond.

 

@Keyser Suze : Kan jij uitsluitsel geven over wat konijnen-uithongering medisch exact inhoud?

Niet voor mij uiteraard, maar voor het groter goed hier op preppers.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 of misschien wel 3 jaar terug een brief in de bus gekregen dat het verplicht was jou konijnen te vaccineren. Het kan natuurlijk ook uit GAS komen dat weet ik niet meer . Van dan af vassineer ik mijn konijnen en iedereen die ik ken dat konijnen fokt doet dat hier .

 

In België, Nederland en Duitsland is het overigens wél verplicht je konijnen te enten als je de konijnen mee laat doen aan shows en wedstrijden.

Neem je ze niet op sleeptouw en zijn ze voor consumptiefok dan is het dus niet verplicht.

 

Of je het wel of niet doet is dus aan jou. Wat is GAS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België, Nederland en Duitsland is het overigens wél verplicht je konijnen te enten als je de konijnen mee laat doen aan shows en wedstrijden.

Neem je ze niet op sleeptouw en zijn ze voor consumptiefok dan is het dus niet verplicht.

 

Of je het wel of niet doet is dus aan jou. Wat is GAS?

Gemeentelijke Administratieve Sancties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen-uithongering is niets meer dan vetgebrek in de voeding. Valt dus in eenzelfde categorie aandoeningen als scheurbuik wat ontstaat door een gebrek aan vit C in de voeding.

Het heeft echter niets te maken met konijnen an sich.

 

Ik vind het overigens niet erg als jij toch denkt dat het door de konijnen komt hoor.

Dan nodig ik je graag eens uit voor een maaltijdje.

Eten wij de lekkere konijntjes en trek ik voor jou wel een krop sla uit de grond.

 

@Keyser Suze : Kan jij uitsluitsel geven over wat konijnen-uithongering medisch exact inhoud?

Niet voor mij uiteraard, maar voor het groter goed hier op preppers.nl

 

U begrijpt het niet, of wilt het simpelweg niet begrijpen? :confused:

Hebt u het artikel in de link wel gelezen??

 

Heb niet echt zin om er nog verder over te discusiëren ,

Maar konijnenuithongering heeft niks -maar dan ook helemaal NIKS- te maken met eenzijdige voeding.

Het heeft te maken met de energieopname.

Simpel gezegd : Konijn verteren kost meer energie dan het oplevert. Je pleegt derhalve roofbouw op je lichaam.

 

Het gevaar van eenzijdige voeding is van een geheel andere aard (eigenlijk het omgekeerde van konijnenuithongering).

Je krijgt dan energie genoeg, maar mist essentiële bestanddelen die je lichaam ook nodig heeft.

Ik heb het idee dat u daar een beetje mee in de war bent?

 

Konijnenuithongering is een fenomeen dat echt specifiek voor mager vlees, zoals konijnen (wild of tam) geldt.

Tevens een vrij gevaarlijk fenomeen, aangezien het niet goed herkenbaar is, tot eigenlijk al te laat is.

 

Uit het artikel op Wikipedia :

 

" Mager vlees, dat grotendeels uit proteïnen bestaat, moet worden afgebroken tot aminozuren en dan worden omgezet in glucose (via gluconeogenese) om als energiebron gebruikt te kunnen worden. Hoewel dit proces tijd nodig heeft, kan het snel genoeg plaatsvinden om aan de energiebehoeften van een actieve persoon te voldoen. Er kunnen echter niet genoeg calorieën worden geconsumeerd om te voldoen aan de extra energiebehoefte om lichaamswarmte te genereren in een koud klimaat. Nadat de vetreserves in het lichaam zijn uitgeput, is er onvoldoende energie om de basale levensprocessen van het lichaam te onderhouden "

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Advivo

 

Ik denk dat wij beiden een anders perspectief hebben.

 

Jij zegt dat het tekort aan energie (vet) in konijn maakt dat dit onrendabel is als voedsel.

Ik suggereer dat de proteïnen die konijnenvlees leveren wel goed zijn mits je ze aanvult met vetten.

 

Als ik het dus goed begrijp laat jij konijn dus links liggen. Wat voor vlees eet je dan wel als ik vragen mag? Haas? Ree? Hert? Wilde eend? Wild zwijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Advivo

 

Ik denk dat wij beiden een anders perspectief hebben.

 

Jij zegt dat het tekort aan energie (vet) in konijn maakt dat dit onrendabel is als voedsel.

Ik suggereer dat de proteïnen die konijnenvlees leveren wel goed zijn mits je ze aanvult met vetten.

 

Als ik het dus goed begrijp laat jij konijn dus links liggen. Wat voor vlees eet je dan wel als ik vragen mag? Haas? Ree? Hert? Wilde eend? Wild zwijn?

 

Goed lezen is ook belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed lezen is ook belangrijk.

Probleem is dat ik dat ook doe.

 

Citaat van dezelfde wikipediapagina:

 

Konijnenuithongering is een vorm van acute ondervoeding die veroorzaakt wordt door de consumptie van grote hoeveelheden mager vlees (zoals konijnenvlees) tezamen met een gebrek aan andere voedingsstoffen (vooral vet), meestal in combinatie met andere stressoren, zoals een ernstig koude of droge omgeving.

 

Omdat het konijnenuithongering heet zal het dus wel uitsluitend te maken hebben met konijnen eten. Net als dat hondsdolheid alleen bij honden voorkomt en een tennisarm alleen opgelopen kan worden door tennis...

 

Konijnenuithongering heeft dus simpelweg niets te maken met konijnen maar met een niet uitgebalanceerd dieet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Maar we zitten hier dus op een preppers-forum, waar mensen zitten die (meer) zelfvoorzienend willen zijn, eventueel als voorbereiding op een SHTF waarbij ze geheel afhankelijk zullen zijn van het voedsel waarin ze zelf kunnen voorzien.

Er zijn dus preppers die konijnen willen fokken voor vleesconsumptie, als aanvullen op de groenten uit de moestuin. Voor die mensen is het zeer belangrijk om te weten wat konijnenuithongering is, en hoe dat werkt. En voor die mensen heeft het dus wel degelijk wat te maken met konijnen.

Zo zullen er ook mensen zijn die denken dat ze wel kunnen overleven door konijntjes te strikken of schieten, samen met het eten van wilde planten. Voor hen lijkt het me ook aardig relevante en nuttige info om te weten. Het is helemaal niet raar om te denken dat je aan je vetbehoefte kan voldoen door het eten van vlees, het is dus wél belangrijk om te weten dat het eten van konijnenvlees je daar niet bij helpt (en zoals vaker gezegd is in dit topic, je lichaam juist uitput).

 

Verder mbt nog wat andere uitspraken in dit topic: het is wel degelijk mogelijk om te overleven op eenzijdige voeding, sterker nog, het is mogelijk om heel gezond te leven mbv eenzijdige voeding. Zo heb je stammen van de Masaï die puur en alleen leven van hun koeien: ze drinken het bloed gemengd met melk, en af en toe eten ze het vlees.

 

Een tennisarm kan je niet alleen krijgen door tennis, maar er is wel degelijk een verband tussen tennis en een tennisarm. Zoals in dit topic al vaker is gezegd, konijnenuithongering kan je niet alleen krijgen door konijnenvlees, maar er is wel degelijk een verband tussen konijnenvlees en konijnenuithongering.

 

Oftewel ik snap je probleem niet @Bla Bla. Wat is er mis met het benoemen van het fenomeen van konijnenuithongering? Volgens mij heb ik in heel dit topic niemand zien zeggen dat je geen konijn mag of kan eten, ik heb alleen mensen zien wijzen op het gevaar van eventuele problemen daardoor. Wat is daar mis mee?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen :

Lees even bericht #81 van dit topic. Eerste citaat (van mij) en het antwoord van @Advivo .

Daar word verklaard dat konijnenuithongering niet een algemeen fenomeen is maar daadwerkelijk ligt aan het eten van konijnen.

 

Ik zal het nog eens een keer uitleggen:

 

Konijnenuithongering is een acuut ondervoedingsverschijnsel veroorzaakt door acuut vetgebrek tezamen met andere voedingsstoffen.

Het is dus niets meer dan een ondervoedingsverschijnsel zoals scheurbuik etc.

 

Konijn is mager en TEVEEL konijn ZONDER aanvullende voedingsstoffen kan dus konijnenuithongering veroorzaken.

Eet je gevarieerd, waar konijn een gezond onderdeel van is, kan van konijnenuithongering nooit sprake zijn.

Helemaal niet bij tam konijn daar de vet% veel hoger ligt dan bij wild konijn.

 

Wie geen konijn wil eten moet dat zelf weten. Eet dan (citaat) Sla, Mais, Wortel dan zal je het ook oplopen ivm met vetgebrek. Deze producten bevatten namelijk nog minder vet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen :

Lees even bericht #81 van dit topic. Eerste citaat (van mij) en het antwoord van @Advivo .

Daar word verklaard dat konijnenuithongering niet een algemeen fenomeen is maar daadwerkelijk ligt aan het eten van konijnen.

 

Ik zal het nog eens een keer uitleggen:

 

Konijnenuithongering is een acuut ondervoedingsverschijnsel veroorzaakt door acuut vetgebrek tezamen met andere voedingsstoffen.

Het is dus niets meer dan een ondervoedingsverschijnsel zoals scheurbuik etc.

 

Konijn is mager en TEVEEL konijn ZONDER aanvullende voedingsstoffen kan dus konijnenuithongering veroorzaken.

Eet je gevarieerd, waar konijn een gezond onderdeel van is, kan van konijnenuithongering nooit sprake zijn.

Helemaal niet bij tam konijn daar de vet% veel hoger ligt dan bij wild konijn.

 

Wie geen konijn wil eten moet dat zelf weten. Eet dan (citaat) Sla, Mais, Wortel dan zal je het ook oplopen ivm met vetgebrek. Deze producten bevatten namelijk nog minder vet.

 

Ben je nou expres dingen zo aan het verdraaien of zie je het echt niet?

Er wordt in bericht nr 81 NIET gezegd dat konijnenuithongering niet gaat over mager vlees in zijn algemeen. Er wordt NIET gezegd dat konijnenuithongering ALLEEN over konijnen gaat.

Jij zegt: Het heeft dus niets met konijnen en konijnenvlees te maken.

 

En zoals @Advivo daarop terecht zegt:

Dat heeft het dus juist wèl ...

 

Het heeft WEL met konijnenvlees te maken, EN andere vormen van mager vlees. In dit topic gaat het over het fokken van konijnen, in het bijzonder het fokken van konijnen voor vleesconsumptie. Dus in dit topic gaat het over de mogelijkheid van konijnenuithongering door het (eenzijdig) eten van konijnenvlees.

Daarom is het zeer relevant om te vermelden dat konijnenvlees mager vlees is, en je dus alert moet zijn bij het eten van konijnenvlees om konijnenuithongering te voorkomen.

 

De enige die steeds loopt te blaten over geen konijn eten ben jij. Niemand zegt dat je alleen sla oid moet gaan eten, behalve jij.

Veel plezier nog met je verdraaifeestje, ik ben er nu al weer helemaal klaar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je nou expres dingen zo aan het verdraaien of zie je het echt niet?

Er wordt in bericht nr 81 NIET gezegd dat konijnenuithongering niet gaat over mager vlees in zijn algemeen. Er wordt NIET gezegd dat konijnenuithongering ALLEEN over konijnen gaat.

Jij zegt: Het heeft dus niets met konijnen en konijnenvlees te maken.

 

En zoals @Advivo daarop terecht zegt:

Dat heeft het dus juist wèl ...

 

Het heeft WEL met konijnenvlees te maken, EN andere vormen van mager vlees. In dit topic gaat het over het fokken van konijnen, in het bijzonder het fokken van konijnen voor vleesconsumptie. Dus in dit topic gaat het over de mogelijkheid van konijnenuithongering door het (eenzijdig) eten van konijnenvlees.

Daarom is het zeer relevant om te vermelden dat konijnenvlees mager vlees is, en je dus alert moet zijn bij het eten van konijnenvlees om konijnenuithongering te voorkomen.

 

De enige die steeds loopt te blaten over geen konijn eten ben jij. Niemand zegt dat je alleen sla oid moet gaan eten, behalve jij.

Veel plezier nog met je verdraaifeestje, ik ben er nu al weer helemaal klaar mee.

 

Je kunt lastig communiceren met mensen die iets anders Willen zien of lezen. Verder meldt Bla dat er zoiets bestaat, in zijn fantasie, als acuut vet gebrek. Zoiets kost drie maanden om te ontstaan en is dus allerminst acuut. Ergo, discussie en uitleg van jouw kant zal weinig uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff wat een gedoe weer om met veel verschillende manieren hetzelfde te zeggen :p Konijn is prima, zeker wanneer je hem zelf kweekt en combineert met plantjes en vis uit je eigen hydroponics tuin :)

 

Ps. @Loreen in diezelfde post #81 zegt @Advivo wel degelijk

Enkel overleven op kroppen sla / mais / wortels / whatever, is prima mogelijk.

wat natuurlijk ook onzin is, van enkel sla eten ga je net zo dood als van alleen konijn eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...