Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Berk (Betula Pendula): Levensboom


Aanbevolen berichten

@Geert

Als de blaadjes gaan komen of het sap word troebel (soort grijze waas kleur) even proeven want dan is het meestal niet meer lekker.

Dan moet je stoppen met tappen, late lente en vlug warm dan is de tap tijd korter.

 

Voorlopig gaat het nog goed het is nog steeds glas helder .

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
@Geert

Mooi, maar put de boom niet uit!

Of gebruik je verschillende bomen?

Wij gebruiken alleen de boom op onze plaats en de blaadjes komen er nu aan, dus het tappen daar houd ik mee op!

Ik zal wel wat (beetje) likeur meenemen van diverse kruiden naar de meeting :o

 

. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Mooi, maar put de boom niet uit!

Of gebruik je verschillende bomen?

Wij gebruiken alleen de boom op onze plaats en de blaadjes komen er nu aan, dus het tappen daar houd ik mee op!

Ik zal wel wat (beetje) likeur meenemen van diverse kruiden naar de meeting :o

 

Ik gebruik verschillende bomen . Als het stopt met lopen hang ik mijn fles aan een andere boom . Het is in een vrij groot Bos berken in overvloed . Het is wel telkens een half uur lopen er geen . Maar dan laat ik de hond uit vindt hij ook prettig in het Bos lopen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
9 minuten geleden, Cailleagh zei:

zou het water van een goudberk erg anders smaken dan van een zilverberk en hoe zit het met de de wet op "stropen"?in sommige gemeente doen ze al moeilijk over een bakje bramen of een paar bladeren daslook

Hoi @Cailleagh welkom,

Bramen eten terplekke daar mag een gemeente niet moeilijk over doen, het verzamelen en meenemen ja daar mogen ze moeilijk over doen, zelf veel struiken weg snoeien daar hebben ze geen problemen mee dat word gewoon gedaan, daar door heeft de stuik het een stuk minder opbrengst.

De smaak verschil kan  ik je niets over zeggen, ja daslook groeit ook in de natuur.

 

De daslook is een plant uit de narcisfamilie. Het is in België en Nederland een vrij algemene soort die sinds 1950 is gelijk gebleven of toegenomen. De ovale bladeren zijn 3–5 cm breed, donkergroen en parallelnervig. De bloemen hebben zes witte bloemdekbladen en zijn in losse bolvormige schermen gegroepeerd. Wikipedia

daslook - Google zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, JJ&A zei:

Hoi @Cailleagh welkom,

Bramen eten terplekke daar mag een gemeente niet moeilijk over doen, het verzamelen en meenemen ja daar mogen ze moeilijk over doen, zelf veel struiken weg snoeien daar hebben ze geen problemen mee dat word gewoon gedaan, daar door heeft de stuik het een stuk minder opbrengst.

De smaak verschil kan  ik je niets over zeggen, ja daslook groeit ook in de natuur.

 

De daslook is een plant uit de narcisfamilie. Het is in België en Nederland een vrij algemene soort die sinds 1950 is gelijk gebleven of toegenomen. De ovale bladeren zijn 3–5 cm breed, donkergroen en parallelnervig. De bloemen hebben zes witte bloemdekbladen en zijn in losse bolvormige schermen gegroepeerd. Wikipedia

daslook - Google zoeken

Ik geloof dat je mij verkeerd begrijpt over de wet op stropen, mijn vraag was mag je zomaar in de natuur(park,natuurgebied)aftappen of valt dit onder stropen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Cailleagh zei:

Ik geloof dat je mij verkeerd begrijpt over de wet op stropen, mijn vraag was mag je zomaar in de natuur(park, natuurgebied)aftappen of valt dit onder stropen?

Een fijne dag @Cailleagh een mooie naam trouwens, mag ik vragen hoe je bij deze naam komt en heeft het voor jou ook nog een speciale betekenis.

 

Ik ga het voor je na vragen, tot later dat word misschien aan de eind van de dag.

 

Wat mensen ook nog wel eens vergeten dat je de wond van de boom moet afsluiten ter bescherming, een boom kan leegbloeden, en er kunnen schimmels in de boom komen, en sterft hij over een tijdje als nog.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Voor de gezondheidsfreaks onder ons?

 

Je kan het gat in de bast ook dichten met het vocht, de gel van een Aloe Vera plant,

dan help je de natuur met de natuur.

Ik heb twee berken bomen in mijn tuin, zijn komen aanwaaien vermoed ik.

heb ik in ieder geval niet geplant.

 

Volgens deze (oude) info is het nu al te laat om af te tappen?

er zitten al blaadjes aan de boom...

Volgend jaar nieuwe kansen! 

Jammer dat @Tom en @ Kans niet meer hier actief zijn.... Of toch nog wel....? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 7-5-2021 om 22:01, Sjuul zei:

Voor de gezondheidsfreaks onder ons?

 

Je kan het gat in de bast ook dichten met het vocht, de gel van een Aloe Vera plant,

dan help je de natuur met de natuur.

Ik heb twee berken bomen in mijn tuin, zijn komen aanwaaien vermoed ik.

heb ik in ieder geval niet geplant.

 

Volgens deze (oude) info is het nu al te laat om af te tappen?

er zitten al blaadjes aan de boom...

Volgend jaar nieuwe kansen! 

Jammer dat @Tom en @ Kans niet meer hier actief zijn.... Of toch nog wel....? 

Beste @Sjuuldit om de aandacht van @Tom en @Kans te trekken.

 

Ja kan de vraag ook stellen aan een boomchirurg.

Maar een goede tuincentrum moet het ook weten en het product hebben waar mee je beschadigingen ik de boom kan verplegen.

Success met het aftappen en wat je meer in de natuur kunt vinden, en doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...