Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom is de BOB voor 72 uur?


Mikali

Aanbevolen berichten

Dat is het plan.

Bij de grote instroom van vluchtelingen gaf het Rode Kruis al vrij snel aan dat ze door de hulpgoederen heen waren.

Bij de ingesneeuwde dorpen in Groningen (eind jaren zeventig) duurde het soms tot een week voor er hulp kwam.

Reken dus niet te hard op hulp van de overheid en hulpinstanties.

 

Ik hou natuurlijk rekening met de onverwachte dingen (daarom zit ik ook op dit forum ;) ) maar ik werk zelf ook binnen de hulpdiensten. En de extreme rampen en volmaakt onvoorziene dingen daargelaten hebben we binnen 24 uur wel het een en ander staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Veel landen houden de 72 uur van de FEMA aan. Volgens mij heeft NL geen specifieke termijn genoemd waarbinnen waarschijnlijk geholpen wordt.

 

Ik zou zelf verwachten dat in de meeste situaties in NL de hulp binnen 24 uur idd wel goed op gang is zoals @quiqsilver zegt. Persoonlijk zou ik liever een minimum van 72 uur aanhouden. Misschien dat het gros van de mensen wel binnen 24 de benodigde hulp krijgt, maar wat als jij nou net niet binnen het gros valt? Ik denk niet dat tijdens de watersnoodramp in 1953 iedereen binnen 24 uur geholpen kon worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond hier niet direct een antwoord op ...

 

Van waar komt de redenering "72 uur" ?

 

Ik denk bij mezelf, als ik alles (mijn huis, spullen, etc.) moet achterlaten omdat er zich een SHTF scenario voordoet, is dan 72 uur wel genoeg?

 

een voorraad voor 72 uur werd ook aangeraden door de regering om hen zo extra tijd te gunnen om alles te regelen, want alles zal behoorlijk door de war liggen dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft NL geen specifieke termijn genoemd waarbinnen waarschijnlijk geholpen wordt.
In de hulp ofwel crisisplannen die de Regionale Veiligheidsregio's hebben, staan naast het aantal uren, ook de aantallen.

Voorbeeld

Vanaf het moment dat is vastgesteld dat overgegaan wordt tot grootschalige alarmering en opschaling, beginnen de volgende onderdelen of functionarissen binnen de gestelde tijd met de uitvoering van hun taken (artikel 2.3.1 Besluit veiligheidsregio’s + GRIP regeling):

 een eerste commando plaats incident binnen 30 minuten;

 een Interface binnen 60 minuten;

 een gemeentelijk beleidsteam binnen 60 minuten

 een regionaal beleidsteam binnen 60 minuten;

 

Elke onderdeel en elke discipline die verleend kan worden staat SMART beschreven. Elke Veiligheidsregio heeft zo'n Crisisplan, en oefent ook regelmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de 72 uur als een minimum wat je behoort te hebben. 2 weken als een (persoonlijke) richtlijn welke ik denk standaard aan te moeten voldoen. 2 maanden om op safe te spelen en eventueel anderen hulp te kunnen bieden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de hulp ofwel crisisplannen die de Regionale Veiligheidsregio's hebben, staan naast het aantal uren, ook de aantallen.

Voorbeeld

 

Elke onderdeel en elke discipline die verleend kan worden staat SMART beschreven. Elke Veiligheidsregio heeft zo'n Crisisplan, en oefent ook regelmatig.

 

Dit geldt dan voor de situaties die de overheid realistisch noemt, we weten allemaal dat de aanrijtijden van de brandweer in de buitengebieden enkele jaren geleden al lastig te halen waren.

 

Na de vorige bezuinigingsronde is het helemaal lastig. En dan hebben we het alleen nog maar over een enkele brand. In een (landelijk)shtf scenario kunnen de regio's geen personeel en of materieel aan elkaar uitlenen (de capaciteit zal waarschijnlijk opgeslokt worden door de randstad). En als er dan ook nog eens een fikse stroomuitval is ( zie American black out) zijn de rapen behoorlijk gaar... om nog maar niet te spreken over de capaciteit van de ziekenhuizen en de handhavingsdiensten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

toen ik net begon op dit forum ben ik begonnen met het opbouwen van een B.O.B

(met veel hulp van diverse forum leden )

echter ben ik van een B.O.B afgestapt kortweg omdat ik geen sociaal vangnet heb (familie etc)

in plaats van een B.O.B heeft iedereen in mijn gezin een gedeelte van onze I.N.C.H

deze is dus veel meer op de langere termijn uitgerust

meer gereedschap om dingen te kunnen bouwen

meer tools om eten te vergaren

nu ik werk heb gevonden kon ik eindelijk ook wat meer en beter gaan preppen

 

ook heb ik in de omgeving tonnen begraven met extra hulpmiddelen mocht ik die nodig hebben ....

 

ik weet dat als ik mijn BUG INN moet verlaten dan is er ook echt een giga shtf aan de hand .

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik net begon op dit forum ben ik begonnen met het opbouwen van een B.O.B

(met veel hulp van diverse forum leden )

echter ben ik van een B.O.B afgestapt kortweg omdat ik geen sociaal vangnet heb (familie etc)

in plaats van een B.O.B heeft iedereen in mijn gezin een gedeelte van onze I.N.C.H

deze is dus veel meer op de langere termijn uitgerust

meer gereedschap om dingen te kunnen bouwen

meer tools om eten te vergaren

nu ik werk heb gevonden kon ik eindelijk ook wat meer en beter gaan preppen

 

ook heb ik in de omgeving tonnen begraven met extra hulpmiddelen mocht ik die nodig hebben ....

 

ik weet dat als ik mijn BUG INN moet verlaten dan is er ook echt een giga shtf aan de hand .

 

Ik begin jouw mening hierin ook helemaal te delen.

Mijn BOB/INCH bag is meer en meer een trekkersrugzak aan het worden voor een 3-weken expeditie.

Zoals je zelf al zei, als ik mijn Bug In moet achterlaten, dan is de SHTF van die proporties dat het geen zin heeft na 3 dagen terug te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin jouw mening hierin ook helemaal te delen.

Mijn BOB/INCH bag is meer en meer een trekkersrugzak aan het worden voor een 3-weken expeditie.

Zoals je zelf al zei, als ik mijn Bug In moet achterlaten, dan is de SHTF van die proporties dat het geen zin heeft na 3 dagen terug te komen.

 

Ik weet nog dat ik 3 jaar geleden voor gek uitgemaakt werd omdat mijn bob inch 30 plus kg is.. (berghaus).haha het enige is dat je wel er mee zult moeten trainen. Onder verschillende omstandigheden. Goede schoenen en weten hoe je je rugzak goed af moet stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog dat ik 3 jaar geleden voor gek uitgemaakt werd omdat mijn bob inch 30 plus kg is.. (berghaus).haha het enige is dat je wel er mee zult moeten trainen. Onder verschillende omstandigheden. Goede schoenen en weten hoe je je rugzak goed af moet stellen.

 

30+kg ??? :-) Dat is wel héél zwaar he, ik ben eerder aan het mikken richting 15/20 kg maximum.

Let wel, dit is enkel voor mijzelf grotendeels.

Bedoel is dat er voor mijn vrouw en zoontje ook een zak gemaakt word met voor hen ook een slaapmat/slaapzak/voedsel/tent/mes etc.

De gezamelijke dingen zoals een kookstel zit er bij mij in natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het gewend dus dat scheelt. Loop al ruim 11 jaar met zware rugzakken en weet onderhand wat ik kan hebben. Ligt ook aan het terrein en de afstand die je af gaat leggen. Daar moet je je bepakking op afstemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, 30kg is te doen als je het gewent bent maar meeste mensen zijn het niet gewend en moeten echt veel minder mee proberen te sjouwen. Jaren geleden ben ik met vrienden gaan backpacken in Schotland. We hadden van tevoren aardig getraind maar toch werd een week lang lopen met 22kg me teveel. Ervaren backpackers zie je vaak met kleine rugzakken lopen met vaak extra lichte spullen (slaapzakken, tent etc). Ik probeer mijn BOB onder de 15kg te houden. Dan weet ik zeker dat ik het een tijdje kan uithouden als ik er elke dag een flinke afstand mee moet lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, 30kg is te doen als je het gewent bent maar meeste mensen zijn het niet gewend en moeten echt veel minder mee proberen te sjouwen. Jaren geleden ben ik met vrienden gaan backpacken in Schotland. We hadden van tevoren aardig getraind maar toch werd een week lang lopen met 22kg me teveel. Ervaren backpackers zie je vaak met kleine rugzakken lopen met vaak extra lichte spullen (slaapzakken, tent etc). Ik probeer mijn BOB onder de 15kg te houden. Dan weet ik zeker dat ik het een tijdje kan uithouden als ik er elke dag een flinke afstand mee moet lopen.

 

Schotland is anders dan Nederland. Bovendien zal mijn berghaus lichter worden naar mate de tjjd verstrijkt, water voorraad zal voor de eerste 2 dagen zijn daarna waterfilters.. eten en drinken zal langzaam opraken. Ik bug out met mijn jeep en caravan. Moet ik daar afscheid van nemen, ga ik te voet. Dan wil ik wel genoeg meenemen om een basecamp te kunnen opzetten. Bovendien kan mijn vrouw niet zoveel meenemen, dat verschil compenseer ik. Ik kan met mijn berghaus en opsvest 5dagen voort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotland is anders dan Nederland. Bovendien zal mijn berghaus lichter worden naar mate de tjjd verstrijkt, water voorraad zal voor de eerste 2 dagen zijn daarna waterfilters.. eten en drinken zal langzaam opraken. Ik bug out met mijn jeep en caravan. Moet ik daar afscheid van nemen, ga ik te voet. Dan wil ik wel genoeg meenemen om een basecamp te kunnen opzetten. Bovendien kan mijn vrouw niet zoveel meenemen, dat verschil compenseer ik. Ik kan met mijn berghaus en opsvest 5dagen voort.

 

Schotland is inderdaad Nederland niet, maar dat veranderd niet zo veel aan het feit dat iemand die niet gewend is om 30kg te sjouwen dat misschien de eerste 5 minuten wel prima vind maar na een paar uur lopen toch zal wensen dat ie niet zo veel mee had genomen. En na een paar dagen heeft ie waarschijnlijk een aantal dingen achtergelaten om het geheel wat lichter te maken.

 

Je geeft zelf aan dat jij het wel gewend bent. Dan is het geen enkel probleem voor jou om zo'n zware bob te hebben. Als ik het kon zou ik ook meer in mijn BOB stoppen. Maar de meeste mensen zullen niet zomaar een paar dagen met 30kg op hun rug kunnen gaan lopen. Ik wil iedereen dan ook meegeven dat men of het gewicht laag moet houden of regelmatig moet trainen om met meer te kunnen lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me nog dat dochter van drie haar rugzakje volgestopt had met speelgoed en spullen. Ze liep drie stappen, kukelde achterover en bleef als een schildpad op haar rug liggen, terwijl armen en beentjes in de lucht spartelden...daar moet ik altijd aan denken bij die 30 kilo rugzak-verhalen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je al zegt.. Je kunt er altijd iets uit gooien... en een bob qua gewicht laag houden ... ligt aan de tijd dat je onderweg bent. Ben je 3 uur of 5 dagen onderweg.. bovendien is mijn BOB meer een inch. want ik bug in. Om nou te gaan grammen neuken.. Ik heb liever spul bij wat ik niet nodig heb, dan iets nodig wat ik niet bij me heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...