Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wonen in Duitsland [meedenk topic]


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Andere volken afzeiken omdat zij geen andere talen beheersen en je eigen vrouw heeft taalcursussen waar zij zelf niets mee doet?

Een beter milieu begint bij jezelf.

("Kikkervreters" krijgen pas de laatste paar jaar Engels op school, neem het ze eens kwalijk dat ze het niet kunnen...)

 

Welkom trouwens.

 

Greener

 

Ah maar kijk daar gaat het al fout.. dat wil niet zeggen dat mijn vrouw zich niet in Duits of Engels weet uit te drukken. Ze heeft de cursussen om vloeiender te worden in de talen. De basis heeft ze al.

Assumption is the mother of all f*** ups.

 

Bedankt voor de welkom :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kun je eens lezen op wegnaarzelfvoorziening.blogspot.nl

en dan met name de blogjes met het label emigreren

 

 

Maia, 31 jaar.

Maarten, 38 jaar.

 

Al jaren dromen wij van financiële onafhankelijkheid en zelfvoorziening, van wonen in een huis op het platteland en genieten van het leven in vrijheid.

 

Omdat wij het niet bij dromen willen laten hebben wij in de zomer van 2013 een vrijstaand huis gekocht, net over de grens in het noorden van Duitsland. Wij willen de hypotheek zo snel mogelijk aflossen en daarnaast ons huis zelf duurzaam verbeteren.

 

Gelukkig heeft Maarten twee rechterhanden want er liggen plannen voor een rocketstove, een zonnepanelen installatie, een zonnecollector, verbeterde isolatie en nog vele andere dingen. Hij zal het grootste deel van deze technische projecten voor zijn rekening nemen.

 

Ik, Maia ben ondertussen druk in de (moes)tuin en keuken. Omdat wij nu eindelijk een grote tuin hebben kan ik mij uitleven met het verbouwen van groente en fruit en natuurlijk het verwerken van de opbrengst. Wij hebben al een hugelkultur en kippen, en hopelijk hebben wij voor volgende zomer een kas. Er blijft altijd wat te dromen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heel erg interessant stukje, zelf heb ik met deze gedachte ook veelvuldig gespeeld, alleen het vaste goede leven wat we nu hier hebben zal je dan achter moeten laten.

 

Ik zal dit draadje op de voet volgen. Succes met jullie avontuur! En inderdaad snel Duits leren, daarmee maak je zoveel sneller vrienden en kennissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom wel erg vaak in Duitsland.

Heb via een uitwisseling met een Duitse school een nieuwe kameraad ontmoet, wat tot me verbazing eigenlijk ook een prepper was.

Ze hadden een redelijk grote voedselvoorraad, de ouders en hij jagen en ze hadden Mora´s ,kom je gewoon bij een random Duits gezin kom je Mora´s tegen.

En inmiddels hebben we samen een plan bedacht in geval van een TEOTWAWKI.

Hij helpt me zeker met de kennis over Duitsland, dus als iemand vragen heeft stel die en dan vraag ik die aan de Duitsers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Tom Gelukkig zullen de hoofdinkomsten niet van deze toerisme afhankelijk zijn. Maar meer een andere manier van leven inluiden voor ons. Bezig zijn met mensen en de natuur. Dat we daaruit dan een bron van extra inkomsten kunnen genereren is een hele grote pré, maar in principe kunnen we de last van de locatie met de huidige bronnen van inkomsten met gemak dragen.

.

 

Goede keuze! Andere manier van leven, meer natuur, schonere lucht, vriendelijkere mensen, minder stress, wellicht eigen voedsel verbouwen, etc..Ik zie dit steeds vaker gebeuren (al dan niet in de planning of reeds de stap genomen), en je hoeft niet krankzinnig hiervoor te sparen, aangezien deze nieuwe manier van leven vaak samen gaat met een lager budget (doordat men minder gaat consumeren, ook slimmer zelf dingen regelt, enz..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Maritimesurvival

 

Wil je eens vragen of het Thüringerwald een goede BOL locatie is? Is het er nog veilig met alle opvangplaatsen?

Hoorde laatst dat de Poolse gastarbeiders eerst gaan "soliciteren" bij een bedrijf of locatie en dan als je weg bent hun slag slaan!

 

Met name het hoge gebied rondom de schneekopf in een straal van 25 km.

zit je daar goed of als ratten in de val bij een SHTF scenario.

Wil je daar eens over informeren, hoe denken de Duitsers in een ander gebied daar over en wat is hun ideale BOL locatie in Duitsland, Oost of Zuid. Of maakt het niet uit

Wat vinden ze bijvoorbeeld van het Moezeldal rond de plaats Cochem, mooi dichtbij voor ons. Maar zouden ze daar zelf naar toe vluchten?

 

Bedankt al vast voor de moeite:)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Dat heb je in NL toch ook?

 

Zorg dat je van te voren met banken hebt gesproken over de hoogte van de hypotheek en de mogelijkheden.  In Duitsland is een mondelijke overeenkomst (of in afwachting van hypotheek) niet bindend. 

Je hebt eigen vermogen nodig. Kosten koper is in bijna alle gevallen voor eigen rekening en als je pech hebt moet je 5-20% van de koopsom zelf inleggen. Dat was in ieder geval in mijn tijd zo. 

Als het je lukt, probeer verkopers/huizen te benaderen zonder tussenkomst van de makelaar. Zodra je een folder bij hen hebt opgevraagd ben je aan hen gebonden, maar met alleen internet  (en fysieke) research kun je hen omzeilen en scheelt dat je al gauw 5% op de koopsom! En het is hier geen beschermd beroep, dus er lopen veel tussen die van de ballen verstand hebben. Zonder makelaar kun je prima kopen! (hebben wij ook gedaan) 

aangepast door Red
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort een huis kopen in Duitsland, heeft iemand tips ivm met de koop.... Dat hele gedoe met overbieden zit me niet lekker... 

Inderdaad, check hoe het zit met de hypotheek. Toen wij hierheen verhuisde hadden we nog onze Nederlandse banden die we mee konden nemen. Heel veel banken snapte dat niet of wilde dat risico niet aangaan dus bij ons werd de keuze aardig beperkt. Daar komt wel bij dat wij niet aan de NL grens gingen wonen.

Zoals gezegd eigen geld is een must.

Verder kan ik ook niet hee erg helpen aangezien wij een grondstuk gekregen hebben en er op gebouwd hebben.

Ps. Mocht je hier niet uit m’n verhaal halen wij zijn dus ook ondertussen verhuisd naar Duitsland.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigen geld heb je absoluut nodig om een huis te kopen in Duitsland. Zeker 20 tot 25% van de koopsom. Ik zou voor het kopen van het huis met Duitse banken gaan praten over een hypotheek. Duitse hypotheken zijn over het algemeen annu"iteitenhypotheken, in tegenstelling tot de Nederlandse hyptheken met deels belegging, aflossingsvrij en weet ik veel wat nog meer. Dat kun je daar ook wel nemen, maar dat is veeeeel duurder dan een gewone hypotheek waarbij je dus aflost. Een hypotheek bij een Nederlandse bank raad ik af, dat is duurder dan een hypotheek bij een Duitse bank. Als er nog Nederlandse banken zijn die dat doen. Als je niet in de grensregio met NL woont, zijn banken extra voorzichtig, maar als je een stabiel inkomen hebt is dat geen probleem.

 

Er wordt in Duitsland, netzoals in NL geboden op een huis. Er is een vraagprijs, maar die is meestal flink te hoog. Het hangt natuurlijk van de regio af waar je zit of je er ook flink onder kan bieden of niet. Nederlanders betalen standaard veel te veel, want die kennen de markt niet. In zee gaan met een Duitse makelaar is echter ook niet aan te raden, dat kost alleen geld en die doet verder ook niet veel voor je. Behalve de huizen in zijn portefeuille aanbieden. Je zult zelf het huis moeten laten onderzoeken op bijvoorbeeld verborgen gebreken (grondverontreiniging, bouwkundige fouten enz.). 

 

Wat je absoluut wel moet doen is het koopcontract door een notaris laten controleren! In ieder geval erin laten zetten dat jij het huis schuldenvrij koopt, want op veel huizen zitten schulden. En dat je het huis ook van ALLE eigenaren koopt (oude huizen hebben bv vaak meerdere eigenaren als de ouders zijn overleden, die moeten allemaal tekenen!). Mondelinge koopovereenkomst is inderdaad niet bindend.

 

Water, stookkosten, electriciteit en je ziektekostenverzekering zijn in Duitsland wel flink duurder dan in Nederland, maar daar staat tegenover dat de overige kosten voor het levensonderhoud wel goedkoper zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat de kosten in NL zijn, maar ik heb niet het idee dat water en stroom nu veel duurder is? Ziektekosten ligt er aan wat je doet. Blijf je in NL werken betaal je voor een NL ziektekostenverzekering. In Duitsland heb je de gesetzliche Krankenkasse, die is weliswaar iets duurder, maar daarvoor vind ik dat hij wel omvangrijker is. Al moet je soms wat extra bij betalen bij bepaalde behandelingen en sta je zonder Privat vaak in de wachtrij... 

 

Andere verzekeringen (auto, WA, huis ed) zijn wel weer wat prijziger dan in NL. Maar daarvoor heb ik het idee dat het wel beter geregeld is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...