Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bug out: Te voet


homerun

Aanbevolen berichten

Ik weet niet zeker of hier nou echt al een topic over is. Ik kon het iig niet vinden.

 

Zoals sommige van jullie wel weten ben ik erg gericht op mijn Bug out.

Hier bij hou ik er rekening mee dat ik misschien ooit wel eens een bug out zal moeten doen waarbij ik moet lopen naar mijn BOL.

Het probleem is dat ik (afhankelijk van de situatie) niet meer richting huis ga. Dus ik zal in deze scenario mijn INCH bij me hebben.

Die is gok ik rond de 15 kilo. Dit is natuurlijk veel te zwaar voor mij als onervaren loper.

Ik ben ook aan het werk om een wat ervarener loper te worden en het misschien ooit met mijn tas een paar honderd km te halen.

 

Hierbij train ik in de sportschool mijn rug en conditie.

Ook ga ik komende week alvast oefenen, en ja natuurlijk kan ik multi tasken en zal ik een gedeelte van mijn bug out route lopen.

 

Ja maar waar slaat dit topic nou op?

 

Wat ik wil vragen aan jullie is: waar moet ik nou opletten met het inpakken met de tas als ik een stuk ga lopen. En hoe ik deze het best kan indelen.

En hoe pakken jullie het hele gebeuren aan? Hier vraag ik wat jullie hele tactiek is in het lopen?

Ook ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen!!

 

Groet,

Homerun

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben een redelijk ervaren loper...en kan alleen maar adviseren om de tas op te bouwen er zij al draadjes hoe een backpack te pakken...qua gewicht.

Niet ineens 15 kg en max gaan lopen rustig opbouwen en je voeten harden....!? Ik ik doe dat met 100 % alcohol en dep de onderkant van m.n voeten ermee...klinkt raar maar je droogt de huid ermee uit en voorkomt blaren...

Tijdens een marche de l.arme..(tocht in Luxemburg) heeft het me erg geholpen...

 

 

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.oppad.nl/?uitrusting=tips-rugzak-inpakken hier vind je heel duidelijke, praktische tips mbt het inpakken van een rugzak van 15 kg.

Volgens mij is het draagcomfort van de tas ontzettend belangrijk bij het gewicht dat je aan kan. Daarom heb ik voor mijn kinderen en mezelf ook geïnvesteerd in goede rugzakken (2x Deuter, 1x Osprey).

Daarnaast is een van de belangrijkste dingen met inpakken volgens mij om de zwaarste dingen zo dicht mogelijk tegen je rug te dragen.

 

Volgens mij was het @Stuudje die je eerder ook al de tip gaf om bij het oefenen de tas te vullen met flessen water. Mocht dan tijdens het lopen de tas toch te zwaar zijn, kan je gemakkelijk gewicht lozen. Dit vond ik echt een super goede tip.

 

Wat mijn eigen bevindingen waren en wat ik zelf allemaal had meegenomen toen ik geoefend had met de kids voor een bug out, en waar we tegen aan gelopen waren staat hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ga lopen met de volle tas, inclusief tent, dan zorg ik dat ik de tent (wat het zwaarst is) in de midden van de tas, rechtop, tegen mijn ruggengraat heb staan. Daarmee heb ik het zware langs de as van mijn lichaam. De slaapzak (dons=lichter) onderin de tas en alles wat enigszins zwaar is zo dicht mogelijk langs je lichaam.

Kleding in kleinere pakketjes verdelen en in een plastiek zakken langs/naast de rest in de rugzak, plastiek zakken om de boel droog te houden en om vuil van schoon te scheiden.

Als de tas hebt ingepakt, alles lekker strak aansnoeren, je wil niet dat je tas heen en weer schommelt tijdens het wandelen.

 

Trainen werkt idd prima met flessen water, begin met 7,5kg in je tas en vul het op met kleding. Breid dat uit naar meer kilo's.

Je tas draag je voor 70% op je heupen, niet alles met je banden op je schouder.

 

En @homerun trainen voor het lopen in de sportschool!!! Serieus?? Ga naar buiten, zoek een leuk wandelpad en ga lopen! Dan train je ook echt.

Begin met een 10km en max 7,5kg op je rug, en na een tijdje moet je een 20km kunnen lopen met een 10 tot 12kg tas op je rug.

Check: www.wandelnet.nl voor wandelroutes bij jou in de buurt.

 

Succes!

 

***EDIT**

 

Niet vergeten pauze te nemen en te genieten van het moois om je heen.

Wij liepen 2 uur, +/-15 minuten pauze, niet langer want dan willen je benen niet meer ;)

Tijdens een lunch pauze kun je lekker met je firesteel een vuurtje maken en wat lekkers uit de natuur zien te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het goed inpakken van je tas maakt gevoelsmatig kilo's verschil. Zware items wil je het liefst onderaan, tegen je rug. Geen bungelende dingen aan je tas, helpt ook al een hoop. Oefenen en het verschil voelen, opdat je op een gegeven moment je tas blind in én uit kan pakken, heeft mij veel geholpen.

 

Persoonlijk zou ik nooit alleen een focus leggen op het versterken van je rug. Wil je toch de focus leggen op een bepaald gebied, richt je dan op je core. Wissel hierbij oefeningen van tegenovergestelde spieren/spiergroepen af. Vooral ook lekker gaan wandelen met je tas, waarbij je het gewicht opbouwd. Elke oefeningen is namelijk weer anders, een goede fietser kan alsnog een waardeloze wandelaar zijn.

 

Let ook goed op het afstellen van je tas. Een beetje backpack heeft onzettend veel mogelijkheden: van lengte van de straps, tot aan hoe dicht je tas op je rug zit. Hierbij is ook weer experimenteren het toverwoord (of laat je tas eens afstellen in de winkel waar je deze hebt gekocht).

 

Heb je ook al de optie overwogen om op je route dingen achter te laten? Te verstoppen/in te graven of bij mensen die je kent. Dat maakt de hoeveelheid die je mee hoeft te nemen al een stuk behappelijker vaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier allemaal al erg goede tips voorbij komen!!!!

@Bushmattie dank je voor de tip om niet in 1x met 15kg op de rug te gaan lopen. Ik zal dit met een lager gewicht op gaan bouwen bedankt:)

Met mijn voeten harde is ook wel een slimme ik zal hier zeker over na denken!

 

@Loreen bedankt voor de link. Ik zal deze goed doorgaan lezen.

Zelf heb ik de Low Alpine Sting. Die zit voor zover ik ervaren heb erg lekker. En bedankt dat je me helpt te herinneren aan de tip van @Stuudje deze tip was ik helemaal vergeten. En ga ik deze week ook zeker gebruiken!

 

@Lekker

Ik heb idd gemerkt dat je je tas goed moet aansnoeren dit loopt gek genoeg een stuk comfortabeler. En ik hoop ook na een ervaring gehad dat je niks aan je tas moet laten bungelen. :p

En ik vind zelf dat trainen in de sportschool voor het lopen ook een beetje raar klinkt. Maar ik zie voor me zelf wel de logica ervan in. Want hierbij kan ik gelijk ook mijn rug trainen en een schema aanvragen om in om aan hun te vragen hoe ik dat het best kan gaan doen. Met hun bedoel ik de mensen van de sportschool.

 

@Miss Jade

Ik ben nog niet op het punt geweest dat het misschien nuttig zal zijn om iets te gaan begraven. Ik heb toto nu toe best dicht bij huis gelopen en als ik daar wat begraaf kost het alleen maar tijd om het weer op te graven en in mijn tas te stoppen en dan heb ik toch weer het zelfde gewicht.

 

Maar ik zal wel als ik veder op mijn route ben wat begraven bij een eventuele slaapplek

Link naar reactie
Delen op andere sites

aanvullende tip ; tijdens de oefenrondjes wat voetenverzorgspul ( met het oog op blaren) meenemen in je tas. het is fijn als je daar halverwege al wat aan kunt doen ipv wachten tot thuis

denk aan blarenpleisters of old skool leukoplast, schaartje, kampferspiritus, talkpoeder en schone sokken

 

ik weet niet hoe ver je uiteindelijke loopdoel is maar indien het echt flink wat kilometers zijn is het raadzaam om niet alleen te zorgen voor goede schoenen maar ook goede naadloze !! wandelsokken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun pak lekker je tas in zoals jij denkt dat het goed is, elk lichaam is verschillend, elk mens vindt weer wat anders...ga lopen oefen en verander... wat voor jou lekker voelt is belangrijk !

Heb je het gevonden wat voor jou lekker voelt, onthoudt het en doe het elke keer zo.

 

Gewoon doen en spelen....maakt het koppie zeker;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ontdekken wat goed gaat en wat niet.

 

Ergens in een donker verleden ben ik een nacht geweest met een kameraad van mij we waren allebei 16 en hebben getukt onder een bouwzeil wat ons onderdak en vloer was tegelijkertijd. Nooit aan een matje gedacht of wat dan ook. Beroerdste nacht ooit maar daar heb ik het meeste van geleerd. Nu ik mn eigen bosje heb kan ik mijzelf aardig redden met een kleine tas. Ik weet niet hoeveel liter hierin kan: https://www.frostriver.com/shop/day-packs/sojourn-pack/ maar ik red mij er aardig mij. Samen met een haversack voor meer voedsel en ik voel mij goed.

 

Ontdekken homerun! thats the name of the game.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand of er tassen bestaan die zowel aan de voorkant en tegelijkertijd aan de achterkant te vullen zijn? Dus dat je het gewicht verdeelt over rug en borstkas? Ik hou van wandelen, maar het gewicht draag ik nu schuin over de borstkas, en bandouliere, dus. Merk dat ik daarbij bijna al het gewicht met mijn rug draag, en dat het een belasting is voor de schouder. Daardoor ga ik met een bolle rug lopen, niet zo goed dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand of er tassen bestaan die zowel aan de voorkant en tegelijkertijd aan de achterkant te vullen zijn? Dus dat je het gewicht verdeelt over rug en borstkas? Ik hou van wandelen, maar het gewicht draag ik nu schuin over de borstkas, en bandouliere, dus. Merk dat ik daarbij bijna al het gewicht met mijn rug draag, en dat het een belasting is voor de schouder. Daardoor ga ik met een bolle rug lopen, niet zo goed dus.
Een goede rugtas die goed is afgesteld, belast de rug niet, het gewicht wordt gedragen door de heupen. Ga naar een buitensportzaak en laat je helpen met een rugtas kiezen en de tas leren afstellen. Daar kan je ook verschillende tassen passen, om het verschil te voelen.

Bedenk vantevoren hoeveel spullen je erin wilt vervoeren en wat het weegt (of neem het mee) zodat je niet met te kleine tas thuis komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loesje1980

Bedankt voor de tip!

 

@Geert

Nee de fiets is niet stuk :p.

Ik wil er alleen rekening mee houden dat ik misschien lopend een Bug out moet gaan doen.

Ik weet namelijk van mezelf wel dat ik op de BOL kom met de fiets. Misschien duurt het wat langer dan bij wielrenners of bij de Die-Hard fietsers, maar ik kom der wel!

En bedankt voor de tip over een gelijk tempo aan te houden!

 

@Toef

Ik zal zeker gaan experimenteren met dingen. Ook zal ik natuurlijk de tips die gegeven zijn gebruiken. Of ideeën hiervan afhalen :D

@MyronPrps

Intressant verhaal, ik kan me nog goed herinneren dat @Stuudje altijd tegen mij zij toen ik iets niet goed deed. Dat was het is geen fout maar een leer moment.

Dit heb ik sinds SC Gilze al heel echt heel vaak tegen mezelf gezegd. En meestal deed ik het die keer daarna wel goed :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

enkele honderden kilometers te voet? wat ben je allemaal van plan?

als ik jou was zou ik me nog eens buigen over dat plan. waar ga je het voedsel vandaan halen om je die energie te leveren?

 

anyway, my 2 cents

- gewicht draag je op je heupen, niet op je schouders

- gewicht zo dicht mogelijk tegen je rug (kracht maal arm)

- drinkslangetje op handzaam drinksysteem scheelt vaak je tas afnemen (= tijd en energie)

- opletten met rare bewegingen bij afnemen van de tas: blijf met je benen tillen en zet hem eerst op je been, dan op de grond. als het op zo'n stom moment in je rug schiet kan het einde oefening zijn

- verdedigende wapens voor handen (kunnen) hebben

- oefen met sprintjes, dekking zoeken, ontwijkende manoeuvres, obstakels, wisselend terrein, slecht weer, slecht zicht

 

veel plezier :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...