Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zout, en hoe verder?


Roel

Aanbevolen berichten

En het zouten van je huiden? Pekelen van vlees/worst? Het lullige van zout is dat je het in het algemeen maar één keer gebruikt. In je eten, om iets te pekelen, huiden prepareren. etc. Er is geen mogelijkheid om het te hergebruiken.

Dus een schier onmogelijke hoeveelheid zout is iets om over na te denken. En dan komt ruilhandel nog niet eens in beeld....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tijdens een shtf zul je zeer waarschijnlijk meer zout gaan gebruiken. Om bijvoorbeeld wildvlees te pekelen.

yep daar heb je gelijk in. Ik ging er alleen vanuit dat het zout bedoeld was voor je gezondheid om aan je ADH te komen.

Bedankt voor de eye opener., meer zout preppen dus :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom koken in zeewater soms niet lukt of langer duurt.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp168.htm

 

Belangrijk verschil is ook dat zout water een hogere temperatuur nodig heeft om aan de kook te geraken.

 

On-topic:

Zout is makkelijk en zéér goedkoop te preppen. Je bent nog het meest gebonden aan hoeveel ruimte je beschikbaar wenst te stellen tbv je zoutvoorraad.

Echter houd wel in het achterhoofd dat je eigenlijk niet teveel zout op voorraad kan hebben. Gebruik je het namelijk niet zelf is en blijft het mijn inziens een zéér gewaardeerd ruilmiddel.

Vergeet niet dat het woord salaris afkomstig is van het woord sal, wat zout betekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en dan doe ik vervelend... maar hoeveel brandhout heb je op voorraad? Na een ineenstorting is de hoeveelheid brandhout opeens eindig. Ok, je leeft in een bosrijke omgeving, dan gaat het nog even, maar hoe dichter bij de grote stad, hoe minder hout.

We hebben 2000 kg kolen staan. Opgestookt in kleine branders doe je daar heel lang mee en kun je dus heel veel voer klaar maken. Verwarming van je huis moet je dan even vergeten, dat is niet het belangrijkste. En zo zijn er veel meer zaken, niet alleen zout. Hoeveel lucifers heb je? Hoeveel aanstekers? Hoeveel soda? Hoeveel ammoniak? Hoeveel van wat dan ook dat je nu heel normaal vindt en bijna niks kost.

Want, om even op het hout terug te komen, met onze hoeveelheid mensen is het bos in minder dan geen tijd historie. En dan gaat het vervelend worden.

Ammoniak? Aanstekers? Lucifers?

Goed, je kunt vuur maken op andere manieren, maar wil je dat elke dag doen?

Ja misschien moet je dat wel, maar dan moet je het wel eerst kunnen. En wie maakt elke dag een kooltje vuur en heeft de rest van de dag de kachel aan?

Ik doe dit al jaren en zelfs ikheb nog dagen dat het me gewoon even niet lukt.

Lullig als je stamppot andijvie met spekjes op het menu hebt staan....:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en dan doe ik vervelend... maar hoeveel brandhout heb je op voorraad? Na een ineenstorting is de hoeveelheid brandhout opeens eindig. Ok, je leeft in een bosrijke omgeving, dan gaat het nog even, maar hoe dichter bij de grote stad, hoe minder hout.

We hebben 2000 kg kolen staan. Opgestookt in kleine branders doe je daar heel lang mee en kun je dus heel veel voer klaar maken. Verwarming van je huis moet je dan even vergeten, dat is niet het belangrijkste. En zo zijn er veel meer zaken, niet alleen zout. Hoeveel lucifers heb je? Hoeveel aanstekers? Hoeveel soda? Hoeveel ammoniak? Hoeveel van wat dan ook dat je nu heel normaal vindt en bijna niks kost.

Want, om even op het hout terug te komen, met onze hoeveelheid mensen is het bos in minder dan geen tijd historie. En dan gaat het vervelend worden.

Ammoniak? Aanstekers? Lucifers?

Goed, je kunt vuur maken op andere manieren, maar wil je dat elke dag doen?

Ja misschien moet je dat wel, maar dan moet je het wel eerst kunnen. En wie maakt elke dag een kooltje vuur en heeft de rest van de dag de kachel aan?

Ik doe dit al jaren en zelfs ikheb nog dagen dat het me gewoon even niet lukt.

Lullig als je stamppot andijvie met spekjes op het menu hebt staan....:)

Brandhout kan ik enigszins nog wel iets vinden maar die andere zaken vallen nog wel. Aanstekers kan je heel lang doen en zelfs als er geen gas meer in zit kan je nog met het vuursteentje vuur maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke dag met je vuursteentje en vuurslag vuur maken is bewonderingswaardig. Maar niet leuk.

 

Maar als je uit gaat van het feit dat de ellende een keer op gaat houden, dan kan het.

 

Maar wat als het lang gaat duren?

 

Jaren?

 

Voor altijd?

Kost niet zo veel werk, met een aansteker gewoon vonkjes maken en klaar is kees. Gewoon behendig in worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vonkjes houden een keer op...

Vervelend..maar waar..

 

Goh, lijkt het leven wel!

Alles houdt ooit op.

Maar ik hoop, dat als er een SHTF of TEOTWAWKI komt, ik tegen de tijd dat ik geen makkelijke en minder makkelijke methodes meer heb om vuur te maken,

Ik andere oplossingen heb gevonden om warm te blijven en voedsel te bereiden.

Preppen is, in mijn ogen, ook niets meer dan tijd winnen om je aan te passen, aan de nieuwe situatie om daarin te overleven.

En het tijd winnen kan zowel in voorraden, als kennis en het liefst beiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal, het is zaak om zoveel als mogelijk aan kennis op te doen. Maar daar zul je dus een grote voorraad aan essentiële goederen naast moeten zetten.

Voor je in staat bent om alles, van vuurslag tot ouderwetse tondeldoos tot lucifer te bereiken gaat er nogal water water door de zee.

Voor je echt goede zeep kunt maken ben je al die tijd erg blij met de voorraad zeepblokjes die je hebt opgeslagen.

Olie voor verlichting en consumptie is te maken, maar voor je het goed kunt...?

Als de zaak echt eens in elkaar klapt moet je er rekening mee houden dat het misschien wel voor jaren is.

 

En eerlijk gezegd weet ik ook niet precies hoe ik t.z.t, wanneer m'n voorraad op is, aan het witte goedje moet komen waar dit topic mee startte...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Elk product kent zijn seizoen.

 

In de zomer kan je je bezig houden met zout winning.

Neem een grote vlakke bak en blijf die vol gooien met zeewater.

Na een zomer van verdampen houdt je wel een mooi batch over.

 

Als je niet in de buurt van de zee woont zorg dan dat je weet waar de gemeentes hun strooizout bewaren. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Maurits, voor pekelen van vlees, prepareren van huiden, etc. heb je kilo's zout nodig, geen grammen...

Maken van zuurkool, zouten van boontjes, zouten van worst etc...

Zorg gewoon voor vreselijk veel zout en je zal er lol aan beleven... t.z.t.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee.

 

Je hebt inderdaad veel zout nodig maar erg veel kan je recyclen.

 

Voor het maken van zuurkool heb je niet veel nodig.

Voor het pekelen van vlees weer wel.

Wanneer je na het pekelen het zout goed heet maakt zijn alle bacterien dood en kan je het opnieuw gebruiken.

Pekelwater hoef je maar 15 minuten te koken om het te kunnen hergebruiken.

 

 

Je hoeft maar 30 liter zeewater te verdampen om een kilo zout te winnen.

 

Neem een hele brede pan en vul die met zeewater.

Daaronder brand je een vuur die lang en langzaam brand. (Gebruik dus hardhout of turf)

Vul de pan regelmatig bij en houdt het rond de 70 graden.

Het vuil komt aan de oppervlakte en kan je weg scheppen.

(Je kan ook ossenbloed toevoegen waar het vuil zich aan zal binden)

Hoe langer je het laat koken des te fijner worden de zout kristallen.

2-3 dagen moet wel voldoende zijn.

Laat het op het laatst nog een halve dag op 100 graden doorkoken voor een fijn korrelig resultaat.

 

Wanneer het meeste vocht is verdampt kan je het zout er uit scheppen en laten drogen op een zolder ofzo.

(leg het natte zout op een schuine plank zodat het vocht omlaag kan trekken.)

 

Het vocht wat overblijft in de pan zit tjokvol met jodium en magnesium.

In een SHTF situatie is beschikbaarheid over jodium best wel nuttig.

 

Het zieden van zout is wel wat werk maar dat geldt voor de meeste zaken.

Ik weet niet of je wel eens een varken hebt geslacht?

Het verwerken van één varken ben je dagen mee bezig.

 

Als prepper heb ik het belangrijkere nitriet in huis.

Zout is makkelijker te winnen dan nitriet.

En nitriet is essentieel bij het pekelen van vlees en het maken van worsten.

Botulisme is een groot gevaar.

 

In Nederland is nitriet alleen verkrijgbaar in een 0,6% oplossing. (Pekelzout)

Via Ebay kan je aan Instacure #1 komen waarvan het percentage nitriet 6,25% is.

Met een paar kilo hiervan kan je een leven lang veilig pekelen. (3 gram Instacure #1 + 30 gram zout per kilo vlees is meer dan voldoende)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem een hele brede pan en vul die met zeewater.

Daaronder brand je een vuur die lang en langzaam brand. (Gebruik dus hardhout of turf)

Vul de pan regelmatig bij en houdt het rond de 70 graden.

Het vuil komt aan de oppervlakte en kan je weg scheppen.

(Je kan ook ossenbloed toevoegen waar het vuil zich aan zal binden)

Hoe langer je het laat koken des te fijner worden de zout kristallen.

2-3 dagen moet wel voldoende zijn.

Laat het op het laatst nog een halve dag op 100 graden doorkoken voor een fijn korrelig resultaat.

Het probleem is niet dat het proces zo moeilijk is, het probleem is de brandstof.

 

 

Brandstof, hout zoeken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Beelden komen aardig overeen met bv beelden in Syrië nu.

 

resolve?urn=urn:gvn:NFA03:cas-5821-1&role=image&size=medium

 

resolve?urn=urn:gvn:NFA03:cas-5811-11&role=image&size=medium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...