Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een prepplan de eerste stap (voorbeeld)


Gast

Aanbevolen berichten

Dus u bent een prepper gefeliciteerd!

Welkom in de wondere wereld van mensen die graag een extra verzekering hebben in geval van nood.

[ATTACH=CONFIG]20870[/ATTACH]

 

Een prepplan optrekken begint meestal klein en men kijkt vaak eerst in huis welke voorwerpen men al heeft om mee te beginnen.

De basis waar men meestal dan aan denkt zijn o.a.:

 

-Batterijen

-Dekens

-Zaklampen

-Radio op batt

-Kaarsen en/of waxinelichtjes

-Voedel en drinken voor minimaal een paar dagen

-Veiligheid

-etc etc

 

Als je goed rondkijkt in je huis, dan zie je dat vrij alledaagse dingen, eigenlijk al reeds in je bezit zijn.

Verzamel deze goederen op een vaste plek in huis zodat je als het nodig is, je geen extra tijd kwijtraakt aan het lopen zoeken naar spullen.

 

Vanuit deze eerste stap ga je kijken naar wat je nodig hebt om te kunnen overleven. In het begin is het handig om ervan uit te gaan dat je minimaal 3 dagen zelfstandig zonder hulp moet kunnen en dus is het handig om daar je plan verder op te bouwen.

Wat is dan waar je aan moet denken?

 

Primaire levensbehoeften

[ATTACH=CONFIG]20871[/ATTACH]

 

Dit zegt eigenlijk al alles! Leuk al die gadgets en tricks, maar als de primaire levensbehoeften niet voldaan zijn, dan zal het niet lang duren voordat je in de problemen komt.

Wat zijn de primaire levensbehoeften?:

 

-Voedsel

-Drinken

-Onderdak

-Warmte

-Kleding

-Veiligheid

 

Voedsel

 

Men kan drie weken zonder voedsel, doch na dag drie zal uw geestelijke toestand door het verhongeren reeds verminderen. Zorg er dan ook voor dat uw voedselvoorraad op peil is.

 

Drinken

 

Prioriteit nummer 1!

Een mens kan maar 3 dagen zonder drinken en dan zal de dood intreden. Niets is zo belangrijk als het hebben van een drinkvoorraad.

Een goedkoop en zeker aanbevelingswaardig item is het hebben van een waterfilter.

Deze zijn al voor rond de drie tientjes op de markt en verwijderen 99% van alle bacteriën (GEEN chemicaliën en zware metalen).

Lees altijd goed de bijsluiter en mocht het mogelijk zijn (qua tijd en brandstof) kook het water alsnog voor de zekerheid voor zo'n 15 min.

 

Onderdak

 

Oftewel Shelter.

Droog kunnen zitten in het prachtige Nederlandse weer, vermindert de kans op ziektes en zal in uw voordeel werken.

Mocht u huis en haard moeten verlaten, zorgt u dan voor een optie om uzelf onderdak te verschaffen. Dit kan al middels een simpel bouwzeiltje of Tarp, tot een tent of anders.

 

Warmte

 

Wat kan een mens zonder warmte? Zorg voor een voorraad aanstekers, firesteels, kaarsen etc etc.

Zonder de mogelijkheid om u zelf warm te houden, zullen zelfs de beste andere prepspullen u niet helpen als onderkoeling in zal treden.

 

Kleding

 

Zorg altijd voor een setje (warme) kleding en goed schoeisel. U hoeft echt geen 7 onderbroeken voor 7 dagen in te slaan, maar zorg voor degelijke kleding die u zo anoniem mogelijk op de beste manier op uw bestemming kan doen laten komen zonder dat de onderkoeling zoals genoemd in Warmte optreed, of u voor een militair word aangezien omdat veel beginnende preppers denken dat ze er zo uit horen te zien.

 

Veiligheid

 

Een goed mes doet wonderen op het moment van Survival. Niet eens zozeer qua veiligheid, als wel een zeer belangrijk stuk gereedschap wat altijd goed van pas komt. Een multitool kan eveneens diverse wonderen verrichten...

De rest van Veiligheid laat ik aan uw fantassie over, maar denk nu niet dat een luchtbuks u zal redden in de wereld en wees dus voorbereid om desnoods aan andere middelen te denken.

 

 

 

Zodra u eigenlijk deze basisbenodigdheden hebt verzameld, kunt u verder uitbreiden en zich verdiepen naar stap 2. Hierover later meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Duidelijke uiteenzetting @Gamble! Zal zeker de beginnende preppers goed opweg helpen :)

 

En als ik nog wat feedback mag geven: kijk even goed naar de volgorde in de lijstjes. Zet prioriteit nr 1 (water) ook op 1 ;)

 

Wat betreft water koken uitsluitend om bacteriën te doden, 15 minuten is verspilling van zowel brandstof als water (verdamping).

 

Boiling is the most certain way of killing all microorganisms. According to the Wilderness Medical Society, water temperatures above 160� F (70� C) kill all pathogens within 30 minutes and above 185� F (85� C) within a few minutes. So in the time it takes for the water to reach the boiling point (212� F or 100� C) from 160� F (70� C), all pathogens will be killed, even at high altitude. To be extra safe, let the water boil rapidly for one minute, especially at higher altitudes since water boils at a lower temperature (see page 68.)
bronvermelding: http://www.princeton.edu/~oa/manual/water.shtml

 

Je zou ook nog kunnen vermelden dat (niet alle) filters en koken geen chemicaliën en zware metalen uit het water halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijke uiteenzetting @Gamble! Zal zeker de beginnende preppers goed opweg helpen :)

 

En als ik nog wat feedback mag geven: kijk even goed naar de volgorde in de lijstjes. Zet prioriteit nr 1 (water) ook op 1 ;)

 

Wat betreft water koken uitsluitend om bacteriën te doden, 15 minuten is verspilling van zowel brandstof als water (verdamping).

 

bronvermelding: http://www.princeton.edu/~oa/manual/water.shtml

 

Je zou ook nog kunnen vermelden dat (niet alle) filters en koken geen chemicaliën en zware metalen uit het water halen.

Als ik het boek schrijf zal ik dergelijke aanvullingen zeker doen :p

 

Vanaf mijn telefoon is het soms moeilijker om een goede post te plaatsen zonder achteraf aanvullingen te doen, maar ben uitstekend tevreden met jouw meer dan welkome aanvulling op mijn post ;) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble Kijk dit is nou informatie waar ik als beginnende prepper (alweer een poosje geleden) naar op zoek was.

Gewoon, heel in het kort de meest belangrijke zaken op een rijtje!

 

Op de wiki staat ook al een hele korte samenvatting: http://preppers.nl/wiki/Snelle_Start_Handleiding

Het zou fijn zijn als je jouw informatie daarin ook zou kunnen verwerken, is het weer makkelijker terug te vinden. :)

Want daar is de wiki toch voor in het leven geroepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble Kijk dit is nou informatie waar ik als beginnende prepper (alweer een poosje geleden) naar op zoek was.

Gewoon, heel in het kort de meest belangrijke zaken op een rijtje!

 

Op de wiki staat ook al een hele korte samenvatting: http://preppers.nl/wiki/Snelle_Start_Handleiding

Het zou fijn zijn als je jouw informatie daarin ook zou kunnen verwerken, is het weer makkelijker terug te vinden. :)

Want daar is de wiki toch voor in het leven geroepen?

Bedankt Yvonne, daar doe ik het dus voor en het is fijn dat dat gewaardeerd word.

Mocht je met vragen zitten, voel je altijd vrij om deze te vragen ;)

Met de wiki ben ik geen held, maar mocht jij of iemand anders zich geroepen voelen om mijn informatie daar te delen dan is mijn toestemming ten alle tijden verleend ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi werk maar wat ik toch steeds meer zie terugkomen nu ik een tijdje bezig ben met preppen/survival is dat water eigenlijk niet altijd op nummer 1 staat. dat was ook altijd mijn eerste gedachte maar gezien het feit dat je 3 dagen zonder zou kunnen maar het wel binnen een paar uur met je gedaan kan zijn als je jezelf niet beschermd tegen de kou komt onderdak/shelter bij mij steeds meer op 1 te staan. Zeker als de situatie zich voordoet dat je genoodzaakt bent je woning te verlaten (of dit al van plan was) staat bij mij bescherming tegen de elementen (extreme kou, regen, sneeuw of extreme hitte) toch bij mij op 1. In een aantal van deze gevallen kun je namelijk er ook voor zorgen dat je shelter je voorziet van water (denk maar eens aan opvang van regenwater bijvoorbeeld).

 

weet niet hoe de meesten van jullie daarover denken!?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi werk maar wat ik toch steeds meer zie terugkomen nu ik een tijdje bezig ben met preppen/survival is dat water eigenlijk niet altijd op nummer 1 staat. dat was ook altijd mijn eerste gedachte maar gezien het feit dat je 3 dagen zonder zou kunnen maar het wel binnen een paar uur met je gedaan kan zijn als je jezelf niet beschermd tegen de kou komt onderdak/shelter bij mij steeds meer op 1 te staan. Zeker als de situatie zich voordoet dat je genoodzaakt bent je woning te verlaten (of dit al van plan was) staat bij mij bescherming tegen de elementen (extreme kou, regen, sneeuw of extreme hitte) toch bij mij op 1. In een aantal van deze gevallen kun je namelijk er ook voor zorgen dat je shelter je voorziet van water (denk maar eens aan opvang van regenwater bijvoorbeeld).

 

weet niet hoe de meesten van jullie daarover denken!?

 

Voedsel - Water - Onderdak

Staan alledrie op de 1e plaats. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi werk maar wat ik toch steeds meer zie terugkomen nu ik een tijdje bezig ben met preppen/survival is dat water eigenlijk niet altijd op nummer 1 staat. dat was ook altijd mijn eerste gedachte maar gezien het feit dat je 3 dagen zonder zou kunnen maar het wel binnen een paar uur met je gedaan kan zijn als je jezelf niet beschermd tegen de kou komt onderdak/shelter bij mij steeds meer op 1 te staan. Zeker als de situatie zich voordoet dat je genoodzaakt bent je woning te verlaten (of dit al van plan was) staat bij mij bescherming tegen de elementen (extreme kou, regen, sneeuw of extreme hitte) toch bij mij op 1. In een aantal van deze gevallen kun je namelijk er ook voor zorgen dat je shelter je voorziet van water (denk maar eens aan opvang van regenwater bijvoorbeeld).

 

weet niet hoe de meesten van jullie daarover denken!?

 

Even kort uitgelegd want ik snap wel wat je bedoeld:

 

Een Shelter is met een beetje creativiteit altijd wel te maken. Een simpele Tarp of bouwzeil, takken en bladeren, onder een brug of een verlaten pand.

Dit kan je dan beter maken door te zorgen voor minder windgevoelig en ervoor te zorgen dat je minimaal 5cm van de koude grond af ligt.

Een heel belangrijk punt wat je aanreikt dus, maar ten alle tijden te realiseren.

Water verkrijgen echter is vaak makkelijker over nagedacht dan verkregen.

Er zijn tal van manieren om ook water tot je te laten komen zoals bv het opvangen van regenwater, maar wat als het hoogzomer is en het niet regent?

Zelfs dan kan je nog meerdere manieren bedenken, maar waarom dat aan het lot overlaten (want dat doe je dan)?

Met een zo grote prioriteit als het gaat om overleven, moet je water/drinken niet van de eerste eerste levensbehoefte afhalen.

Ga er maar eens een weekendje op uit en probeer het voor jezelf. Ik weet zeker dat jij die Shelter binnen no time geregeld hebt en mij daarna met het water voor de volle 100% gelijk gaat geven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je eerste prioriteit is hangt af van de situatie. Is het een mooie nazomerdag met een temperatuur rond de 22 graden en zijn de voorspellingen dat het zo nog wel even blijft, dan is water belangrijker dan shelter. Is het winter en staat er een flinke wind terwijl er ook nog eens natte sneeuw valt en de temperatuur 's nachts goed onder het vriespunt daalt, dan zijn shelter en vuur belangrijker dan water.

 

Maar bedenk wel dat het misschien 3 dagen duurt voordat je dood gaat door uitdroging, maar als je 1 dag niets drinkt voel je je de volgende dag niet bepaald lekker. Dat heeft echt wel effect op je lichaam. Je zult minder kracht hebben en minder goed na kunnen denken. Dus hoewel shelter in slechte weersomstandigheden wel belangrijker is dan water moet je toch ook echt wel aan water denken.

 

Hetzelfde geld voor voedsel. Je kunt misschien wel 3 weken overleven zonder voedsel, maar verwacht niet dat je na 2 weken nog vrolijk met een 20kg zware BOB op de rug lange afstanden zult lopen.

 

Ik denk dat het beste wat je nu kunt doen is er voor zorgen dat je in je kit de spullen hebt zitten waarmee je zowel voor water, vuur en shelter kunt zorgen. Op het moment dat een situatie zich voor doet kun je dan bepalen wat je prioriteit is maar heb je wel alles wat je voor de andere zaken nodig hebt bij de hand voor nadat je die eerste prioriteit hebt afgehandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je eerste prioriteit is hangt af van de situatie. Is het een mooie nazomerdag met een temperatuur rond de 22 graden en zijn de voorspellingen dat het zo nog wel even blijft, dan is water belangrijker dan shelter. Is het winter en staat er een flinke wind terwijl er ook nog eens natte sneeuw valt en de temperatuur 's nachts goed onder het vriespunt daalt, dan zijn shelter en vuur belangrijker dan water.

 

Maar bedenk wel dat het misschien 3 dagen duurt voordat je dood gaat door uitdroging, maar als je 1 dag niets drinkt voel je je de volgende dag niet bepaald lekker. Dat heeft echt wel effect op je lichaam. Je zult minder kracht hebben en minder goed na kunnen denken. Dus hoewel shelter in slechte weersomstandigheden wel belangrijker is dan water moet je toch ook echt wel aan water denken.

 

Hetzelfde geld voor voedsel. Je kunt misschien wel 3 weken overleven zonder voedsel, maar verwacht niet dat je na 2 weken nog vrolijk met een 20kg zware BOB op de rug lange afstanden zult lopen.

 

Ik denk dat het beste wat je nu kunt doen is er voor zorgen dat je in je kit de spullen hebt zitten waarmee je zowel voor water, vuur en shelter kunt zorgen. Op het moment dat een situatie zich voor doet kun je dan bepalen wat je prioriteit is maar heb je wel alles wat je voor de andere zaken nodig hebt bij de hand voor nadat je die eerste prioriteit hebt afgehandeld.

 

Zie je! Je geeft zelf de antwoorden al aan.

Vandaar Primaire levensbehoeften ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard zijn ze alle 3 zeer belangrijk, zo niet even belangrijk maar wilde alleen even aangeven dat er bij mij dus niet per se een 1 voor het water hoeft te staan. zoals steeds naar voren zou komen is elke situatie ook anders en staan je prioriteiten wellicht in een andere volgorde. zelf kijk ik vaak meer naar de moeilijke momenten die je door moet komen dan naar de makkelijke tijden. zelf denk ik dat ik bij mooi weer het een stuk gemakkelijker gaat (al is water regelen dan wat moeilijker maar zijn genoeg manieren om daar aan te komen als je creatief bent) dan wanneer het bijvoorbeeld vriest, wellicht alleen al door het moraal wat dan hoogstwaarschijnlijk anders is.

 

vond het stuk verder perfect hoor maar wat mij betreft hoeft er dus bij deze punten geen volgorde te staan omdat het allen basis behoeften zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je eerste prioriteit is hangt af van de situatie. Is het een mooie nazomerdag met een temperatuur rond de 22 graden en zijn de voorspellingen dat het zo nog wel even blijft, dan is water belangrijker dan shelter. Is het winter en staat er een flinke wind terwijl er ook nog eens natte sneeuw valt en de temperatuur 's nachts goed onder het vriespunt daalt, dan zijn shelter en vuur belangrijker dan water.

 

Juist. Vandaar dat je de inhoud van je BOB aanpast op de seizoenen. Natuurlijk is food-water-shelter even belangrijk, maar die dikke trui gooi ik er in de zomer toch echt uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist. Vandaar dat je de inhoud van je BOB aanpast op de seizoenen. Natuurlijk is food-water-shelter even belangrijk, maar die dikke trui gooi ik er in de zomer toch echt uit.

 

Die dikke trui is sowieso niet handig, meerdere laagjes dunnere kleding isoleert veel beter door de lucht tussen die verschillende laagjes... Kennis net weer opgefrist bij de EHBO-herhalingslessen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...