Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Katadyn Pocket Pro Waterfilter


Johnny BravoNL

Aanbevolen berichten

- Het is een andere keramische filter (met vergelijkbare capaciteit).

- Ze verschillen in bouw kwaliteit (plastic versus alluminium)

- Koolstof optie ingebouwd is zeker een pluspunt, je kan hem met een adapter ook direct aan je waterleiding koppelen en kraanwater filteren.

 

Dus niet een of een vergelijkbaar. Maar elke filter heeft wel zo zijn voor en nadelen.

 

Is de Combi ook te gebruiken zonder koolstof? Als ik geen verse koolstoffilters meer heb, wil ik niet gedwongen zijn om de oude er in te laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Johnny BravoNL ..herstel: fantastisch goede onderbouwing!!! En bij nader lezen zie ik dat @Kans een goede oplossing heeft genoemd voor het onnodig vervuilen van je filter in zijn vroege respons.

Zijn er ook mensen die nadenk over situaties waarin je mogelijk langere tijd van de buitenwereld afgesloten bent (ik refereer aan mijn schuilnaam) en je wellicht je verbruikte water moet recyclen. Dus filters voor grotere hoeveelheden water voor een heel gezin met bijvoorbeeld jonge kinderen?

Ik heb daar zelf ook wel ideeën over, maar ik ga niet continu mijn verhaal doen (ben wat voorzichtig geworden :eek:). Ik denk dus aan mogelijk recyclen van bepaald soort lichaamsvocht (urine) en water wat gebruikt is om te wassen e.d.

Zijn hier ideeën over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Mocht het Pocketfilter te duur voor je zijn, koop dan voor 70 euro de Katadyn Siphon. Nadeel van dit druppelfilter is, dat je niet meteen schoon drinkwater hebt, maar het enorme voordeel is, dat aan dit ding vrijwel niets stuk kan. Wel oppassen dat er geen barst in het filter komt, dat is weer een ander verhaal.

 

http://www.katadyn.com/en/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-wasserfilter-endurance-series-produkte/katadyn-siphon/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Volgens de website van katadyn zelf, kan de Combi wel degelijk 50.000Liter zuiveren met het keramisch filter.

 

Sorry, je het gelijk, ik zat bij de Vario te kijken. Ik heb nooit moeite om een fout toe te geven, maar in dit geval wel. Want de actieve koolstof patronen van de Combi gaan maar 200 liter mee. Bovendien geeft Katadyn maar 2 jaar garantie op dit soort wrakkige filters en 20 jaar garantie op het Pocket filter. Die zijn ook tien keer zo goed. Eerlijk gezegd ga ik zo langzamerhand nog liever deelnemen aan de door mij zo gehate vuurwapendiscussie, dan dat ik door blijf zeuren over waterfilters. De pure, onverwoestbare degelijkheid van het Pocketfilter, dat overal over de wereld met groot succes wordt ingezet door hulporganisaties en door krijgsmachten (waaronder het Zwitserse leger dat altijd de beste spullen koopt), die onverwoestbare degelijkheid wordt niet meer gewaardeerd. Mensen hebben liever een wrakkig filter met een hoop franje eraan, waarmee je kortstondig een paar leuke kunstjes kunt doen. Het zij zo. Je kunt lullen als brugman, het helpt toch niet. Bij een shtf moet je oerdegelijke spullen hebben van onverwoestbare kwaliteit. Ik heb dus Katadyn Pocketfilters. Nog steeds de Rolls Royce onder de waterfilters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan ik ook niets tegen in brengen @Dick Berts, Je hebt gewoon gelijk.

Maar gezien de financiele status van mijn portomonee, denk ik meer:

 

Beter iets...

 

Ik heb ook de Steripen gekocht een tijdje geleden, en ben er wel achter dat dit enigszins een miskoop is geweest.

Ik hoop met deze Katadyn Combi een betere keus te hebben gemaakt.

 

Er staan wat review filmpjes op youtube en die maken mij toch wel enigszins gelukkig met mijn gemaakte keuze.

 

Dat doet niets af aan jouw verhaal, want de pro is de beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerlijk gezegd ga ik zo langzamerhand nog liever deelnemen aan de door mij zo gehate vuurwapendiscussie, dan dat ik door blijf zeuren over waterfilters. ... Die onverwoestbare degelijkheid wordt niet meer gewaardeerd. Mensen hebben liever een wrakkig filter met een hoop franje eraan, waarmee je kortstondig een paar leuke kunstjes kunt doen. Het zij zo. Je kunt lullen als brugman, het helpt toch niet.

 

Bert Dicks! Denk een beetje aan je hart! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator

Ik heb ook de Steripen gekocht een tijdje geleden, en ben er wel achter dat dit enigszins een miskoop is geweest

Kan je aangeven waarom dit een miskoop is geweest voor je? Werkt het niet, apparaat snel defect?

 

@Holbewoner

Ben al jaren in het bezit van een Berkey, maar na het lezen van wat minder positieve reviews zal die binnenkort gaan fungeren als plan B filter

Waar staan die, en wat zijn dan de minder positieve reacties? Werken ze niet of onvoldoende? Heb je een link van een website oid waar het eea is na te lezen?

 

Thx

PA

Link naar reactie
Delen op andere sites

die big berkey zijn prima voor thuis, ze bestaan al heel lang en worden veel gebruikt om je eigen put of regen water te filteren.ze zijn heel makelijk te gebruiken.je doe s avond een emmertje water erin en in de ochtend heb je drink water. je kunt ook de filters goed schoonmaken als hij wat langzaamer filtert. ik vind ze juit erg goed en zeker handig voor een gezin.iederekind kan een glas er onder houden en vullen. ik heb ook een katadijn pocket en ook die is prima voor zijn doel, meeronderweg en bijna gelijk heb je water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, je het gelijk, ik zat bij de Vario te kijken. Ik heb nooit moeite om een fout toe te geven, maar in dit geval wel. Want de actieve koolstof patronen van de Combi gaan maar 200 liter mee. Bovendien geeft Katadyn maar 2 jaar garantie op dit soort wrakkige filters en 20 jaar garantie op het Pocket filter. Die zijn ook tien keer zo goed. Eerlijk gezegd ga ik zo langzamerhand nog liever deelnemen aan de door mij zo gehate vuurwapendiscussie, dan dat ik door blijf zeuren over waterfilters. De pure, onverwoestbare degelijkheid van het Pocketfilter, dat overal over de wereld met groot succes wordt ingezet door hulporganisaties en door krijgsmachten (waaronder het Zwitserse leger dat altijd de beste spullen koopt), die onverwoestbare degelijkheid wordt niet meer gewaardeerd. Mensen hebben liever een wrakkig filter met een hoop franje eraan, waarmee je kortstondig een paar leuke kunstjes kunt doen. Het zij zo. Je kunt lullen als brugman, het helpt toch niet. Bij een shtf moet je oerdegelijke spullen hebben van onverwoestbare kwaliteit. Ik heb dus Katadyn Pocketfilters. Nog steeds de Rolls Royce onder de waterfilters.

 

De pocket heeft (volgens mij) geen koolstof, wat de combi wel heeft. Dat lijkt mij een pluspunt voor wat betreft chemische verontreiniging. Ik ben geen expert, maar vraag me af waarom die +100 euro (pocket tov combi) echt de moeite waard is. 20 jr garantie toont natuurlijk vertrouwen, maar kan ook een verkoopargument zijn (misschien presteert de combi in praktijk net zo goed, geen idee). De pocket een uitstekende reputatie, maar dat (en de garantie) zijn voor mij niet direct doorslaggevende factoren om de pocket te prefereren boven de combi. Ik hoor graag meer van je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die big berkey zijn prima voor thuis, ze bestaan al heel lang en worden veel gebruikt om je eigen put of regen water te filteren.ze zijn heel makelijk te gebruiken.je doe s avond een emmertje water erin en in de ochtend heb je drink water. je kunt ook de filters goed schoonmaken als hij wat langzaamer filtert. ik vind ze juit erg goed en zeker handig voor een gezin.iederekind kan een glas er onder houden en vullen. ik heb ook een katadijn pocket en ook die is prima voor zijn doel, meeronderweg en bijna gelijk heb je water.

 

@Mrsjones

Die Berkeys zijn er ook in verschillende kaarsen types. Kaarsen voor zware metalen, Steracyl, Super Steracyl, ATC etc etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veelvuldig in gebruik bij professionals, dé waterzuiveraar als het gaat om snelheid, lichtgewicht, gemak in gebruik en effectiviteit. Perfect in noodsituaties, evenzo geschikt voor vakantiegangers, backpackers, zakenreizigers en outdoormensen.

SteriPEN is effectief tegen outdoor microben zoals virussen (zoals influenza), bacteriën, giardia en cryptosporidium, vogelgriep, e-coli en salmonella, staphylocossus en streptokokken, diarree, dysenterie, hepatitis, veteranenziekte, botulisme, cholera, waterpokken, typhoid.

 

Hoe werkt de SteriPEN? Steripen creëert ultraviolet licht dat de DNA-structuur van microben in seconden vernietigd. Zonder DNA-structuur kunnen microben zich niet reproduceren of je ziek maken. Met een druk op de knop wordt automatisch de microprocessor in werking gesteld die de timing en censor in het water controleert. Mocht het water vervuild zijn met grovere deeltjes, dan is de (optionele) pre-filter raadzaam. Zodra het water gefilterd is doet de SteriPEN dan de rest van de zuivering.

 

Mja, miskoop is wellicht iets overtrokken, maar voor het gevoel ga ik echt meer hebben aan de katadyn combi. die filtert het water schoner dan de Steripen. Zonder een fatsoenlijke filtering van het water lijkt mij de steripen vrij nutteloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
De pocket heeft (volgens mij) geen koolstof, wat de combi wel heeft. Dat lijkt mij een pluspunt voor wat betreft chemische verontreiniging. Ik ben geen expert, maar vraag me af waarom die +100 euro (pocket tov combi) echt de moeite waard is. 20 jr garantie toont natuurlijk vertrouwen, maar kan ook een verkoopargument zijn (misschien presteert de combi in praktijk net zo goed, geen idee). De pocket een uitstekende reputatie, maar dat (en de garantie) zijn voor mij niet direct doorslaggevende factoren om de pocket te prefereren boven de combi. Ik hoor graag meer van je!

 

Allereerst; ga die filters nou eens vasthouden in een winkel. VOORZICHTIG!! anders gaan ze kapot(behalve het pocketfilter).

 

Die actieve koolstof is op zich niet verkeerd, maar het is maar zeer beperkt houdbaar. En daar gaat ie weer, ik krijg zo meteen alle preppers die dagelijks biologisch bronwater drinken over me heen, maar een beetje chemische verontreiniging daar ga je niet meteen dood aan. Zoek een schone sloot of gebruik grond- of regenwater. En als zich nou een zware chemische ramp voordoet ik je omgeving? Tsja.... kan natuurlijk, maar dan ga je echt wel on the move met je Pocketfilter. Ieder filter heeft voor- en nadelen, maar als je een goede afweging maakt, dan kom je vrijwel altijd op het Pocketfilter uit. Dat koop je, je legt het op de plank zonder dat je er omkijken naar hebt. Dertig jaar later is hij dan nog steeds onmiddellijk klaar voor gebruik. Dat moeten we hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst; ga die filters nou eens vasthouden in een winkel. VOORZICHTIG!! anders gaan ze kapot(behalve het pocketfilter).

 

Die actieve koolstof is op zich niet verkeerd, maar het is maar zeer beperkt houdbaar. En daar gaat ie weer, ik krijg zo meteen alle preppers die dagelijks biologisch bronwater drinken over me heen, maar een beetje chemische verontreiniging daar ga je niet meteen dood aan. Zoek een schone sloot of gebruik grond- of regenwater. En als zich nou een zware chemische ramp voordoet ik je omgeving? Tsja.... kan natuurlijk, maar dan ga je echt wel on the move met je Pocketfilter. Ieder filter heeft voor- en nadelen, maar als je een goede afweging maakt, dan kom je vrijwel altijd op het Pocketfilter uit. Dat koop je, je legt het op de plank zonder dat je er omkijken naar hebt. Dertig jaar later is hij dan nog steeds onmiddellijk klaar voor gebruik. Dat moeten we hebben!

 

Zo makkelijk gaan ze ook al niet kapot. Maar ook een pocket kan je niet 30 jaar in de kast zetten en verwachten dat het blijft werken. Die heeft ook gewoon o-ringen die af en toe gesmeerd moeten worden.

 

Ik heb de pocket gehad en heel veel andere waterfilters. Mijn 'probleem' met de pocket is dat voor een lange termijn oplossing pompen gewoon dood vervelend wordt en ik gewoon een zwaartekracht model wil hebben. Als ik onderweg ben en direct water wil, dan is een pocket weer loodzwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, miskoop is wellicht iets overtrokken, maar voor het gevoel ga ik echt meer hebben aan de katadyn combi. die filtert het water schoner dan de Steripen. Zonder een fatsoenlijke filtering van het water lijkt mij de steripen vrij nutteloos.

 

Als jij geen nutteloos vind neem ik hem graag over hoor, zet ik er nog wat euro's tegenover. Iedereen heeft zo zijn eisen aan wat men wil in een filter, die Barclay klinken goed voor mijn waterput bijvoorbeeld. De pocket is super, maar zeker voor een budget prepper vaak niet haalbaar. Je kan wel van alles het beste willen, maar soms is dat niet haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst; ga die filters nou eens vasthouden in een winkel. VOORZICHTIG!! anders gaan ze kapot(behalve het pocketfilter).

 

Dat is natuurlijk wat gechargeerd, anders overleeft de combi die 2jr garantie niet. Voor beiden geld dat de garantie op materiaal- en productiefouten zit. Ondeugdelijk gebruik valt daar niet onder. Ik hoop dat je er 1 meeneemt bij een volgende meeting (kan ik hem ook eens vasthouden), ik neem de combi mee zodat mensen beide kunnen bekijken. De pocket ziet er wel stevig uit en heeft een goede trackrecord, maar ik vraag me af of dat 100 euro meerwaarde geeft voor een product waar je sowieso heel zuinig op bent.

 

Die actieve koolstof is op zich niet verkeerd, maar het is maar zeer beperkt houdbaar. En daar gaat ie weer, ik krijg zo meteen alle preppers die dagelijks biologisch bronwater drinken over me heen, maar een beetje chemische verontreiniging daar ga je niet meteen dood aan. Zoek een schone sloot of gebruik grond- of regenwater. En als zich nou een zware chemische ramp voordoet ik je omgeving? Tsja.... kan natuurlijk, maar dan ga je echt wel on the move met je Pocketfilter. Ieder filter heeft voor- en nadelen, maar als je een goede afweging maakt, dan kom je vrijwel altijd op het Pocketfilter uit. Dat koop je, je legt het op de plank zonder dat je er omkijken naar hebt. Dertig jaar later is hij dan nog steeds onmiddellijk klaar voor gebruik. Dat moeten we hebben!

 

Je kan de combi ook zonder koolstof gebruiken, of extra koolstof aanschaffen of zelf maken. Misschien niet altijd nodig maar wel prettig om de optie te hebben, zeker vanwege alles dat hier in NL geloosd wordt.

 

De pocket is een absoluut top filter, maar voor mij persoonlijk heb ik de >100 euro meerprijs tov een combi nog niet kunnen vinden. Misschien ontbreekt het eea in mijn vergelijking:

 

-Combi is >100 euro goedkoper dan de Pocket

-Combi heeft een koolstof optie voor chemische verontreiniging

-Pocket heeft 20 jr, Combi 2 jr.

-Pocket is grotendeels van aluminium (?), Combi van plastic

-Pocket heeft al jaren een uitstekende reputatie, Combi is nog vrij nieuw

  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Zo makkelijk gaan ze ook al niet kapot. Maar ook een pocket kan je niet 30 jaar in de kast zetten en verwachten dat het blijft werken. Die heeft ook gewoon o-ringen die af en toe gesmeerd moeten worden.

 

Ik heb de pocket gehad en heel veel andere waterfilters. Mijn 'probleem' met de pocket is dat voor een lange termijn oplossing pompen gewoon dood vervelend wordt en ik gewoon een zwaartekracht model wil hebben. Als ik onderweg ben en direct water wil, dan is een pocket weer loodzwaar.

 

De prijs (minstens 300 kudo 's) om hierop te reageren is me te hoog.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar een beetje chemische verontreiniging daar ga je niet meteen dood aan.

 

Inderdaad , je kunt zelfs weerstand / immuniteit opbouwen door gefaseerd "minder velig" water te drinken.

 

Dezelfde reden waarom wij als westerlingen in bepaalde landen direct een Delhi-belly oplopen als we het

water daar drinken , terwijl de lokale bevolking nergens last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de Katadyn Vario wat qua kwaliteit?

 

Greener

 

Definieer kwaliteit. Alle katadyn filters die ik heb gezien en/of gebruikt zijn wel goed, maar wel voor een bepaald gebruik.

 

Wil je een goed gebouwde, niet kapot te krijgen is er weinig beters dan de 'Pocket'. Voor gewoon outdoor gebruik is een vario goed en stevig genoeg. In mijn ogen zit vaak het verschil in verwachtingsmanagement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat water op nummer 1 staat maar de verwachting in mijn optiek is dat ik het maar een heel enkele keer gebruik.

Vandaar de vraag of de vario voor die paar keer zijn werk zal doen ipv drie keer zoveel te betalen en de Porsche onder de filters aan te schaffen.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...