Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY batterij maken


Aanbevolen berichten

Op een alternatieve site, niburu.nl kwam ik dit verhaal tegen nadat ik eens ging zoeken naar de naam aardbatterij ( niet te verwarren met de aardbei). had daar ooit eens van gehoord.

Lijkt me interessant om eens te proberen en wil het zeker met jullie delen. Wellicht dat ook anderen het eens in elkaar willen knutselen en we dan onze ervaringen kunnen vergelijken. Mocht het werken, hebben we weer nieuw materiaal om te preppen, want zelf batterijen kunnen maken is natuurlijk handig.

 

aardbatterij.

 

 

A: de halve liter blik versie

 

Zaag de top van het blikje af en doe dat op het hoogste deel van het blik.

 

Ingrediënten:

 

Ongeveer 600 gram zand

150 gram cement

Ongeveer 150 gram steen (maaskei, marmersplit of ander soort waar kristal in zit)

20 gram zuiveringszout oftewel bitterzout

Een koperen buis met een diameter van 10 of 12 mm (een grotere diameter verhoogt het aantal ampére)

Tape

 

Werkwijze

 

Sla de steentjes tot pulp en meng het bovenstaande goed door elkaar

Voeg daarna water toe totdat het een papje wordt

Let op: niet te veel water toevoegen in het begin. Als het wordt gemixt dan wordt het pas na even roeren duidelijk of er nog water bij moet

Zaag het koperen buisje af op de juiste hoogte. Het buisje moet ongeveer 1 cm uitsteken boven de rand van het blikje

Doe een beetje tape aan de onderzijde van de koperen buis zodat deze geen direct contact maakt met het blikje

Plaats de koperen buis in het midden van het blikje

Vul het blikje met het mengsel en zet het weg zodat het kan drogen

Wees voorzichtig met het vastpakken in het uithardingsproces. Als het te vroeg wordt vastgepakt en men deukt het blikje, dan kan het zijn dat er geen contact meer is tussen de massa en het metaal. Geef het dus tijd om te drogen

 

B: de theelicht versie

 

Hiervoor gebruiken we de exacte mengverhouding zoals beschreven in de blik versie. Hiermee kunnen we direct ongeveer 20 theelichtjes afvullen.

 

Werkwijze

 

Sla de steentjes tot pulp en meng het bovenstaande goed door elkaar

Voeg daarna water toe totdat het een papje wordt

Let op: niet te veel water toevoegen in het begin. Als het wordt gemixt dan wordt het pas na even roeren duidelijk of er nog water bij moet

Zaag het koperen buisje af op de juiste hoogte. Het buisje moet ongeveer 0,5 cm uitsteken boven de rand van het theelichtje

Doe een beetje tape op de bodem van het theelichtje zodat deze geen direct contact maakt met de koperen buis

Plaats de koperen buis in het midden van het theelichtje

Vul het theelichtje met het mengsel en zet het weg zodat het kan drogen

Wees voorzichtig met het vastpakken in het uitharding proces. Als het te vroeg wordt vastgepakt en men deukt het theelichtje, dan kan het zijn dat er geen contact meer is tussen de massa en het metaal. Geef het dus tijd dat het kan drogen

 

Als het is uitgedroogd kan men de theelichtjes op elkaar stapelen en stroom aftappen. De onderzijde van het onderste theelichtje is de min en het koperen buisje in het bovenste theelichtje is de plus. Dit mengsel is tot stand gekomen door verschillende ingrediënten te proberen.

 

 

 

( bron: Niburu.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zat hier gisteren toevallig over te piekeren. Deze manier hierboven is al heel oud, het vermogen is niet groot. Met zuur en zinken plaatjes afgewisseld met koper kom je hoger uit. Maar ja, hoe produceer je post shtf of erger post teotwawki even wat sterk zuur. Als je dat kunt, dan kun je ook je eigen buskruit maken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat hier gisteren toevallig over te piekeren. Deze manier hierboven is al heel oud, het vermogen is niet groot. Met zuur en zinken plaatjes afgewisseld met koper kom je hoger uit. Maar ja, hoe produceer je post shtf of erger post teotwawki even wat sterk zuur. Als je dat kunt, dan kun je ook je eigen buskruit maken....

 

Moet geen sterk zuur zijn, azijn, of zelfs loog wil werken hoor... Zelfs met zure regen kan je wat, maar verwacht geen hoge stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet geen sterk zuur zijn, azijn, of zelfs loog wil werken hoor... Zelfs met zure regen kan je wat, maar verwacht geen hoge stroom.

 

Ja en volgens mij kan het ook met urine. Maar hoe lager de pH, hoe beter. Overigens kan lood ook gebruikt worden en dat vindt je langs elk huis bij de dakpannen, het zink bij de dakgoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem zes kleine stukjes zink, dito koper, verbind deze met druppel soldeer en 4cm draad Per Metaalsoort, maak aan één eind van de nu ontstane seriële metaal strips een langere draad, snij een citroen door, steek in de partjes om en om koper, zink en je kunt met de lange draden een fiets lampje of LED enige tijd laten branden. Daarna kun je hem opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hebben we denk ik allemaal wel eens gedaan bij scheikunde. Onze leeraar had er een paar geschakeld en er een kleine radio even op laten spelen.

Maar werken met steen, zand en cement is natuurlijk wel interessant voor de momenten dat er geen fruit en deze metalen voorhanden zijn. Zal er eens verder naar zoeken welke voltages en amperages er bereikt kunnen worden. info volgt zodra ik het gevonden heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

als de stroom gebruikt is, is het dan ook het einde van de bron

of laad ie zelf weer op?

want anders lijkt het een erg intensieve manier

net als wat KS schrijft zul je ook de citroen weer moeten verversen wat makkelijker is als

weer cement moeten mixen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'Frank-batterij' is ongeveer 2000 jaar oud, of zelfs ouder, en is een archeologische vondst geweest ergens in het midden oosten. Waar precies en hoe oud ben ik vergeten; naar de functie toen kan men slechts gissen....

 

Inderdaad. De batterij wordt op schilderingen aangetroffen uit het oude Egypte. Dus men wist er toen al vanaf. Het is zeker de vraag wat ze er toen mee deden, maar het zet je wel aan het nadenken i.i.g. Ik heb een tijdje geleden een goede boekenreeks gelezen, Ring des tijds van Robbert Jordan. Zijn dik 5000 pagina,s verdeeld over 11 boeken, maar wel aardig. In zijn verhaal ging hij er vanuit dat alle beschaving zoals wij die nu kennen en nog meer technische ontwikkelingen, vroeger verloren zijn gegaan door experimenten van de mensen met iets in de lucht op de hemel. Hmmmm H.A.A.R.P ?? Deze schrijver was in visie misschien zijn tijd wel vooruit, want in zijn boeken heeft dat gedoe, de mensheid teruggeworpen naar de middeleeuwen. Maar goed, das ff off-topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

@frank1964 dankzij @Heksenboot kwam ik op jullie thread over die aardbatterijen en ik heb geen succes gehad met zo'n kristal batterij hij werkt wel de eerste paar dagen maar daarna werd het

vrij snel steeds minder en minder dus heb ik gehouden bij water met zout /azijn of chloor en met name de laatste gaf de meeste stroom af voltage was nagenoeg hetzelfde

maar wat mij verwondert is dat jullie wel bezig zijn met deze batterijen hetgeen een goed ding is maar dat jullie niet gebruik maken van een Joule Thief , een erg klein elektronisch schakeling met zomaar 1 transistor , en spoeltje en een weerstand , (er zijn schakelingen die verbeterd zijn met meerdere transistoren en condensatoren maar met dit simpele 1 transistor /weerstand/spoeltje werkt het al )

en hiermee kan je de spanning mee omhoog transformateren en er een bright LED mee laten branden . wellicht dat het wat voor jullie is ??

de batterij die ik gebruikte was koolstof (potloodstiften ) met aluminium folie in een chloor /water oplossingen en ik heb het geheel ruim een week erop laten branden

gr wafels

 

DSCF7679.jpg.1f840c25583bc677c1f832fc41b854e7.jpg

 

1828270262_b76c867954.jpg.fa8858232a440d6e46bd959f60152388.jpg

 

DSCF7684.jpg.8f0a84534f8c4385a22271cc26057f71.jpg

 

DSCF7677.jpg.117ffac9e9e185c121844d2fb95b2e8e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Wafels, die joule thief ken ik van een site. Op Niburu.nl. waar ze heel lang bezig zijn geweest met vrije energie, is daar veel over te doen geweest. De uitkomsten waren m.i nogal vaag. Leuk dat jij het geexperimenteert hebt, het werkt dus. Inderdaad niet een heel moeilijk schema, dus wellicht iets om later eens te proberen. thanx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964 een JouleTthief heeft niets te maken met gratis energie hoor , ik heb dat toen ook gelezen bij Niburu.nl en moest er eigenlijk om lachen want het is gewoon een oscillatortje die je gelijkspanning omzet in een pulserende spanning hetgeen terug wordt geleid in de spoelwikkelingen en daar een emk van zelfinductie opwekt die hoger is als de spanning die erop aansluit oftewel je krijgt een spannings verhoging .maar zeker geen vrije energie die men staat stelt . en ja het werkt prima en is ook zeer geschikt om ''lege'' batterijen echt leeg te maken (als je een commercieele batterij gebruikt tot hij ''leeg '' is zit er bij een 1,5 volt batterij nog altijd zo'n 1 volt in tot 0,6 volt en zo'n joule thief heeft daar genoeg aan om een LED te laten branden oftewel je kan een LEDje laten branden op een lege batterij ;-)

Er zijn ook commercieele LED zaklampjes die op 1 1,5 volt batterij werken en daar zit ook gewoon zo'n joule thief in( dan wel meestal als chip op een printje)

als je er in geinteresseerd bent er staat genoeg op het internet en bij You Tube

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...