Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Cyberbeer

Mollivirus sibericum

Recommended Posts

Soms vraag ik me af of het wel verstandig is wat wetenschappers doen, zoals het tot leven wekken van een virus dat al meer dan 30.000 jaar in het permafrost zit. De kans bestaat dat het hier om een ongevaarlijke virus gaat, maar wat als dat niet zo is en de wetenschappers besmet raken met een virus dat levensgevaarlijk is voor de mensheid? Een uitbraak zou dan wel eens hele grote gevolgen kunnen hebben.

Mollivirus sibericum

Wetenschappers gaan 30.000 jaar oud virus tot leven wekken

Het virus werd gevonden in de bevroren woestenij van Siberië.

http://www.zie.nl/video/wetenschap/Wetenschappers-gaan-30.000-jaar-oud-virus-tot-leven-wekken/j3nzkpwflc8j

New ‘mega virus’: Is it dangerous for humans?

http://www.rt.com/op-edge/314929-virus-siberia-scientific-discovery/

Virussen.jpg.4a7b3aa3bd99e2ae21184bbcc005b8db.jpg

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ik had het artikel deze week ook gelezen, stond bij dat het ongevaarlijk was volgens mij, maar dat door klimaatverandering het wel zo kon zijn dat er veel meer oude virussen vrij komen.

Deze post delen

Ik ben geen wetenschapper, maar ik vind het OERstom om een OERvirus terug tot leven te wekken.

Kan me niet voorstellen, dat we daar iets goeds uit kunnen leren, denk dat de gevaren groter zijn.

Moet alles maar kunnen, in naam van de wetenschap ?

Draven die lui niet een beetje door ?

Zo van: Ik ben wetenschapper, dus ik mag alles ?

Denk dat er grenzen zijn, wanneer de mensheid in gevaar kan komen, maar ja, dat is slechts een mening van een zeeuwse dame, waarvan wetenschappers zullen denken, ja, ja, en vrolijk verder gaan, met hun ontdekkingsdriften. Bah.

Deze post delen

Tja, ze zullen wel weten hoe ze zich moeten beschermen zeker? Misschien is het beter dat we het nu onderzoeken en misschien zelfs een vaccin vinden, dan dat het op een dag onverwacht uitbreekt..

Deze post delen

Ik heb er geen verstand van. Ik heb er daarom ook geen oordeel over. De kans is groot dat de wetenschappers heel goed weten waar ze mee bezig zijn en dat niet voor niets doen. Misschien ontdekken ze wel iets belangrijks waar de mensheid iets aan heeft.

Hoe dan ook, het is tamelijk stupide om meteen moord en brand te roepen terwijl we er geen flauw benul van hebben wat er aan de hand is.

Deze post delen

Tja, destijds met de eerst kernproef waren er ook zorgen dat de gehele atmosfeer in brand zou vliegen. Wetenschappers: 'Meeeh, let's try it anyway' -.-

Deze post delen

Teveel wetenschappelijke nieuwsgierigheid is dodelijk.

We kunnen teveel, en weten niet genoeg om de gevolgen ervan te overzien. Koppel dat aan de arrogantie dat de mens belangrijk is en alles kan/mag/moet controleren ... :eek:

Deze post delen

Ik heb er geen verstand van. Ik heb er daarom ook geen oordeel over. De kans is groot dat de wetenschappers heel goed weten waar ze mee bezig zijn en dat niet voor niets doen. Misschien ontdekken ze wel iets belangrijks waar de mensheid iets aan heeft.

Hoe dan ook, het is tamelijk stupide om meteen moord en brand te roepen terwijl we er geen flauw benul van hebben wat er aan de hand is.

Dat wetenschappers geacht worden te weten waar ze mee bezig zijn, lijkt mij logisch maar is geen feit. Verschillende keren is het al mis gegaan met dit soort wetenschap met al dan niet grote gevolgen.

De vragen die iedereen zou moeten stellen zijn, wat is het nut en het doel ervan om zoiets tot leven te wekken en wat gebeurd er als er iets mis gaat.

Ik zie het nut er wel van in. Immers de afsmelting van het ijs (een overblijfsel uit de laatste ijstijd) gaat gewoon door en over niet al te lange tijd zullen die virussen toch wel boven komen drijven. Misschien is het wel handig om nu al te weten welke virussen het zijn, welk gevaar ze vormen en hoe je ze kunt bestrijden. Maar helaas bewijst de geschiedenis dat de mensheid niet te vertrouwen is en ze ongetwijfeld een ander doel voor ogen hebben met die virussen.

Niet zo lang geleden mochten Nederlandse wetenschappers een gevaarlijk virus gaan manipuleren zodat het imuum zou worden voor alle bestaande medicatie. Nadat er veel ophef over werd gemaakt, moesten ze daar weer snel mee stoppen, mochten later toch doorgaan en inmiddels is het verboden op dringend verzoek van de VS. Ik snap best dat het voor bepaalde wetenschappers uitermate spannend en interessant zal zijn om dit soort ongein uit te proberen, maar ik ben blij dat het uiteindelijk verboden is. Al denk ik ook dat zulke onderzoeken evenwel toch gedaan worden zonder dat het breeduit uitgemeten wordt in de media....

Deze post delen

Ik ben geen wetenschapper, maar ik vind het OERstom om een OERvirus terug tot leven te wekken.

Kan me niet voorstellen, dat we daar iets goeds uit kunnen leren, denk dat de gevaren groter zijn.

Moet alles maar kunnen, in naam van de wetenschap ?

Draven die lui niet een beetje door ?

Zo van: Ik ben wetenschapper, dus ik mag alles ?

Denk dat er grenzen zijn, wanneer de mensheid in gevaar kan komen, maar ja, dat is slechts een mening van een zeeuwse dame, waarvan wetenschappers zullen denken, ja, ja, en vrolijk verder gaan, met hun ontdekkingsdriften. Bah.

Het is een unieke kans, als men het virus kan opkweken en huidige varianten kan vinden kan men meer te weten komen over de evolutie van virussen.

Dit kan in veel onderzoeken van pas komen

• Leuk 1

Deze post delen

Het is een unieke kans, als men het virus kan opkweken en huidige varianten kan vinden kan men meer te weten komen over de evolutie van virussen.

Dit kan in veel onderzoeken van pas komen

Toen kernfusie werd uitgevonden heeft die ontdekker ook niet kunnen bevatten wat de destructieve kant van de mens daar voor toepassingen voor kon verzinnen. Wetenschappelijk brein werkt zo niet, helaas dat van anderen wel. Menselijke creativiteit is niet altijd positief, wat dat betreft zijn wij een erg jonge soort en nog niet uit de alles moet/kan stuk fase die bijna elk kind wel heeft.

Deze post delen

tuurlijk is wetenschap gevaarlijk.

Maar waar zaten we zonder ? Het is een unieke kans en ik vind dat we die moeten grijpen, mischien kan het ons ooit nog wel een redden van een super virus.

Bovendien moesten wetenschappers weten wat ze aan het doen waren dan was het geen wetenschap ;)

Deze post delen

tuurlijk is wetenschap gevaarlijk.

Maar waar zaten we zonder ? Het is een unieke kans en ik vind dat we die moeten grijpen, mischien kan het ons ooit nog wel een redden van een super virus.

Bovendien moesten wetenschappers weten wat ze aan het doen waren dan was het geen wetenschap ;)

Ik lees hier toch verschillende meningen, en oke, er zit overal wel wat in.

Maar hierboven staat een hele goede vraag:

Maar waar zaten we zonder wetenschap, de onderzoeken en de daaruit komende verbeteringen in ons leven ?

Dit is best een interessante vraag, stel die jezelf eens.

Kijk, wanneer je puur zakelijk kijkt, zonder emotie, is de ontdekking van b.v. penicilline, een grote verbetering geweest, omdat het mensen in leven kan houden.

De keerzijde echter, is dat, dat door deze ontdekking, de wereldbevolking veel te groot is geworden.

Ik denk, dat er wel vele ontdekkingen zijn geweest, die heel verbeterend leken, maar uiteindelijk ons wel eens de kop kunnen kosten.

• Leuk 1

Deze post delen

Dit is typerend voor veel preppers hier. Meteen doemdenken en overal beren op de weg zien. Als dat niet erg genoeg is verzinnen we er een ongeloofwaardige complottheorie achteraan waarvoor geen spatje bewijs is. En dan vinden we het gek dat buitenstaanders denken dat er aan preppers een steekje los zit.

De zon schijnt. Het leven is zo kwaad nog niet. De kat spint en de koffie pruttelt in de keuken. Ik weiger toe te geven aan ongefundeerd negativisme. Cheer up allemaal. :)

• Leuk 1

Deze post delen

Dit is typerend voor veel preppers hier. Meteen doemdenken en overal beren op de weg zien. Als dat niet erg genoeg is verzinnen we er een ongeloofwaardige complottheorie achteraan waarvoor geen spatje bewijs is. En dan vinden we het gek dat buitenstaanders denken dat er aan preppers een steekje los zit.

De zon schijnt. Het leven is zo kwaad nog niet. De kat spint en de koffie pruttelt in de keuken. Ik weiger toe te geven aan ongefundeerd negativisme. Cheer up allemaal. :)

Wat is er doemdenken aan kritisch nadenken ?

Weet jij wel wat dat is eigenlijk ?

Kritsch nadenken, betekend dat je niet alles voor zoete koek slikt.

Als je doem denkt, dat zie je alles negatief, en dat proef ik uit onderstaande posts niet.

Altijd ben jijzelf erg kritisch op andere preppers, dus ben jij dan een doemdenker over preppers ?

Of ben je dan ook gewoon kritisch in dit geval ?

• Leuk 1

Deze post delen

Ik vind niet dat ik aan doemdenken doe, maar ik ben wel realistisch. 9-11 is niet uitgevoerd door een stelletje baard-dragende mannen in een grot. AIDS is niet een natuurlijk onstane ziekte. Wetenschap is prima, maar door geld en macht gedreven mensen nemen teveel risico. We hebben het over een groep mensen die 95 procent van ons dood wil (mening). Mijn oma, die 93 is geworden vertelde me altijd dat als een klein groepje mensen macht krijgt of heeft over de rest dat er slechte dingen in het vooruitzicht liggen. Marcus Aurelius zei, denk over alles wat het in zichzelf is, wat is de natuur ervan. In deze tijd zou dat vervangen kunnen worden door, wie heeft er voordeel bij, en wat willen ze?

Deze post delen

Inderdaad. Je kunt beter pas moord en brand roepen als het kalf al verdronken is. Als het te laat is.

Wetenschappers zijn net mensen. Zij willen ook de geschiedenisboekjes halen, een nobelprijs winnen en roem vergaren. En net als mensen nemen ze soms grote risico's en maken ze foutjes.

Wetenschap heeft goede dingen voortgebracht, maar het is mede dankzij de wetenschap dat wij nu voor de grootste uitdagingen staan die de mensheid ooit heeft gekend: klimatologische verandering (waardoor het permafrost begint te smelten), enorme vervuiling die het leven op aarde bedreigen en overbevolking.

Het is mede door deze 'voortuitgang' dat de moderne mens zover van de natuur afstaat en er geen binding meer mee heeft.

Het wonder van de wetenschap heeft ons Tsjernobyl en Fukushima gebracht. Maarja, dat zijn de offers die gebracht moeten worden in de vaart der volkeren.

Eens zien wat nanotechnologie en genetisch gemanipuleerd voedsel nog voor ons in petto hebben. Maar we wachten af tot er zich problemen voordoen, voordat we zeggen: Dit hadden jullie niet moeten doen.

Charlie

Deze post delen

Dank je, hier regent het, is het somber en voel ik me klote omdat een vriendin van me is overleden, maar dankzij deze post heb ik toch even kunnen lachen.

Wacht, weet je wat? Aangezien je mij hebt laten lachen op deze duistere dag, ga ik er nog moeite in steken ook.

Hier wat posts van ons zonnestraaltje:

In overlevingssituaties zijn huisdieren vooral heel erg lastig. Als er al voordelen zijn wegen deze niet op tegen de enorme hoeveelheid nadelen.

Ik verwacht aanslagen, rellen en uiteindelijk een burgeroorlog. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Het zal alleen maar erger worden. Ik zie er geen romantiek in. Slechts ellende en bloedvergieten met onbekende afloop.

Dat is niet nodig want dat doen de media wel. We worden overspoeld met berichten die er stuk voor stuk op wijzen dat het de verkeerde kant op gaat met Nederland en de rest van Europa. In sneltreintempo nog wel. Als er dan nog steeds wereldvreemde figuren zijn die denken dat het allemaal wel meevalt, tja, dan moeten ze het zelf maar weten.

Aan naïeve mensen helaas geen gebrek. Er is een islamitische D-Day aan de gang. Europa wordt letterlijk bestormd. En zij willen koffie met koekjes uitdelen...

Voor mij wel hoor. Ik ben pragmaticus. Wat mij betreft schieten we alle boten lek en verzuipen ze allemaal. Als ze dat niet willen dan moeten ze maar niet komen. De tijd van aardig zijn is voorbij. Nu moeten we als westerse cultuur overleven. Het is zij of wij.

En de toppertjes waar ik wat verder voor moest graven:

Sommige kinderen zijn overduidelijk NIET de toekomst. Dat is nu juist de kern van het probleem.

Eugenetica was zo gek nog niet. Zwakzinnigen behoren geen kinderen te krijgen. Daar komt alleen maar ellende van.
  • Leuk 1

Deze post delen

Dank je, hier regent het, is het somber en voel ik me klote omdat een vriendin van me is overleden, maar dankzij deze post heb ik toch even kunnen lachen.

Wacht, weet je wat? Aangezien je mij hebt laten lachen op deze duistere dag, ga ik er nog moeite in steken ook.

Hier wat posts van ons zonnestraaltje:

Ja, van naieve mensen zijn er genoeg, zoals Enigma 13 zegt, daarvan gaan er 13 in een dozijn. ;)

Deze post delen

Het is een kwestie van geestelijke gesteldheid. Het glas is halfvol of halfleeg. Persoonlijk denk ik dat doemdenkers, al dan niet religieus, deze wereld met hun bangmakerij meer kwaad hebben gedaan dan wetenschappers.

Deze post delen

Inderdaad. Je kunt beter pas moord en brand roepen als het kalf al verdronken is. Als het te laat is.

Wetenschappers zijn net mensen. Zij willen ook de geschiedenisboekjes halen, een nobelprijs winnen en roem vergaren. En net als mensen nemen ze soms grote risico's en maken ze foutjes.

Wetenschap heeft goede dingen voortgebracht, maar het is mede dankzij de wetenschap dat wij nu voor de grootste uitdagingen staan die de mensheid ooit heeft gekend: klimatologische verandering (waardoor het permafrost begint te smelten), enorme vervuiling die het leven op aarde bedreigen en overbevolking.

Het is mede door deze 'voortuitgang' dat de moderne mens zover van de natuur afstaat en er geen binding meer mee heeft.

Het wonder van de wetenschap heeft ons Tsjernobyl en Fukushima gebracht. Maarja, dat zijn de offers die gebracht moeten worden in de vaart der volkeren.

Eens zien wat nanotechnologie en genetisch gemanipuleerd voedsel nog voor ons in petto hebben. Maar we wachten af tot er zich problemen voordoen, voordat we zeggen: Dit hadden jullie niet moeten doen.

Charlie

Wetenschap heeft enorme uitdagingen getrotseer en staat nu weer voor enorme uitdagingen.

maar

tsjernobyl en fukushima zijn ons niet gebracht door het wonder der wetenschap maar door menselijke slordigheid, dit was toepassing van de wetenschap.

Genetische manipulatie: een wonder der wetenschap maar door de hebzucht van multinationals

Deze post delen

Laten we eens kijken.

Omdat de virusen zeer oud zijn kunnen ze inzicht bieden in de evolutie ervan. En is de aarde niet aan het opwarmen? Misschien is het beter om ze nu veilig (!) te onderzoeken en misschien zelfs een geneesmiddel te vinden, dan dat het binnen 500 jaar door gesmolten ijs naar boven komt, dodelijk blijkt te zijn, en een ware ravage aanricht.

No offence meant, maar het is makkelijk om uitspraken te doen obv films. Hoe besmettelijk materiaal behandeld werd 40 jaar geleden en nu, is enorm veranderd. Nu moet je binnen met een overdrukpak, in een hermetisch afgesloten lab, om daarna in een bleekwaterdouche terecht te komen. Dit is hoe Ebola het eerst werd geïdentificeerd: 'De blauwe thermos uit Kinshasa waaruit we het ebolavirus isoleerden, was routinewerk. We zaten aan een gewone tafel met rubberhandschoenen aan en een laboratoriumschort om.'

Deze post delen

Laten we eens kijken.

Omdat de virusen zeer oud zijn kunnen ze inzicht bieden in de evolutie ervan. En is de aarde niet aan het opwarmen? Misschien is het beter om ze nu veilig (!) te onderzoeken en misschien zelfs een geneesmiddel te vinden, dan dat het binnen 500 jaar door gesmolten ijs naar boven komt, dodelijk blijkt te zijn, en een ware ravage aanricht.

[/i]'

Als ik effe de Viroloog mag uithangen,

Het virus is 30.000 jaar oud. Dat wil zeggen dat de dieren waarin het virus toen leefde al zijn uitgestorven. Dus is de kans groot dat het virus geen vectoren vind en zich dus niet kan verspreiden.

Bovendien stel dat het een soort gelijkend die vind hoe groot is de kans dat het weefsel van dat dier niet ver genoeg geëvolueerd is ? Virussen kunnen zich niet in eender wel weefsel voortplanten.

en mischien nog het belangrijkste de kans dat het niet eens meer leeft is enorm

Deze post delen

Het virus is 30.000 jaar oud. Dat wil zeggen dat de dieren waarin het virus toen leefde al zijn uitgestorven.

Say what??

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...