Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Mama, moeten we geen schuilkelder bouwen?'

Tom
 Share

Recommended Posts

Dat is toch wel een bijzondere ervaring denk ik als ouder om dat van je kind te horen, dit keer zijn er geen complotdenkers in het spel.

Neen! gewoon in de TELEGRAAF.NL

’Ben jij bang voor IS?", vraagt mijn dochter van acht. Ik ben daar heel bang voor, maar dat kun je natuurlijk niet zeggen tegen je kind.

Of we geen schuilkelder moeten bouwen? Ik vraag hoe ze daarbij komt. Blijkt dat de vader van haar beste vriendinnetje er eentje aan het bouwen is, vertelt ze. Compleet met bedden en noodpakketten voedsel. Dochterlief stelt voor om onze box uit te ruimen en hetzelfde te doen. Wat gaat er allemaal om in die koppies?

Op drift.

Ook ik heb angst, .................................. Kennelijk zijn het wel de gesprekken die zij op school voeren.

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/mama_maatschappij/24483165/___Mama__moeten_we_geen_schuilkelder_bouwen____.html

En lees ook de reacties eens, erg leerzaaam wat er in de koppies van de gemiddelde volwassen lezer omgaat!

Verder zeg ik er niets over:)

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ken dat ... mijn dochtertje vraagt mij ook wel eens als ze toevallig het nieuws heeft gezien of die boze mannen niet naar hier komen om mensen dood te maken ( Doelend op een nieuwsuitzending met bv IS )

Mijn zoons hebben al een klein arsenaal klaar liggen op hun kamer en zeggen me dat de eerste de beste die kwaadwillend bij ons huis komt, dat ze die een enkeltje grasveld geven.

In mijn tijd had je dat niet, speelde je onbezorgd buiten, klom je in bomen, speelde je tikkertje ..... maar moet je de kinderen van nu zien waar ze eigenlijk mee belast worden .... een hele negatieve spiraal vind ik zelf jammer genoeg :(

Link naar reactie

Kijk is een paar dagen geen TV en lees de krant niet en zit niet op internet, gooi je telefoon in de kast.

Elke dag horen dat ze mensen elkaar levend de keel afsnijden of weer een bom is ontploft in een drukke winkelstraat, elke dag zo leven met het idee dat het wel is de laatste kan zijn is geen leven ook in slechte tijden heeft de wereld heel wat mooie dingen en er valt genoeg te ontdekken.

d28beab505c8f824535515b4930699f0.jpg.7a51a04212591f51eeb1b5edb5c29e3c.jpg

Link naar reactie

Kijk is een paar dagen geen TV en lees de krant niet en zit niet op internet, gooi je telefoon in de kast.

Tv is voornamelijk gemaakt voor de doelgroep 12jarigen...

Je mist weinig als je geen tv hebt, inderdaad, zouden meer mensen mogen doen.

Maar ouders zouden in mijn ogen sowieso moeten zorgen dat hun kinderen vrij van de indringende tv-beelden zijn en blijven. Helaas doen velen die moeite niet om hun kinderente bechermen tegen de invloed van tv, het is zo makkelijk he, zaterdagmorgen de kids achter de tv zodat je uit kan slapen, tegen etenstijd druk en dus de kids achter de tv...

Aan de andere kant, ook vroeger kregen wij verhalen mee. Ellendige nasleep van de tweede wereldoorlog/Jappenkamp, de Koude oorlog, het ijzeren gordijn, Zuid-Afrika met hun Apartheid, ellende van de Ira,Eta en Rote Armee Fraktion, bootvluchtelingen uit Vietnam, Cuba-ellende.

Het is een tijdje wat rustiger geweest in de grote boze buitenwereld, maar laten we dat niet als norm nemen. Het is verder de kunst met je kinderen te blijven praten en te zorgen dat ze niet onnodig ongerust zijn.

• Leuk 1
Link naar reactie

Nou ja daar noem je ook wat...de telegraaf

Zoals je weet zijn journalisten altijd op zoek naar preppers voor de opvallende figuren met rampenverhalen...niet gek dat zo'n verhaal dan ook de krant haalt.

Preppen is ook je de kop niet gek laten maken.

Ow, misschien wordt Gekke Leon wel weer herhaalt!!!

Om eerlijk te zijn kan ik je reactie niet helemaal plaatsen?

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het raadzaam is om te relativeren, en je niet door angst te laten leiden. Maar hoe ik het artikel lees gaat het niet om "opvallende figuren met rampenverhalen", maar om een "gewoon" kind, met een "gewone" moeder. Dat lijkt mij juist het interessante artikel, dat blijkbaar door kinderen gesproken wordt over het belang van voorbereiding. Nou weet ik natuurlijk niet of het alleen op die school zo gaat, mijn kinderen heb ik in ieder geval niet met dit soort verhalen thuis horen komen. Maar de onderstaande reacties zijn dan ook weer interessant.

Dus om eerlijk te zijn zie ik de link tussen Leon en dit artikel niet zo?

Tuurlijk is het de telegraaf, en tuurlijk spelen ze lekker in op de emoties. Maar op mij komt het niet over als "kijk mij eens even met m'n helmpie door het bos rennen".

• Leuk 2
Link naar reactie

Mijn dochter vraagt mij ,, papa jij gaat tovh weer niet die voorraad van jou vergroten he ,, Geef iets aan die arme vluchtelingen . Dus daar in zijn mijn dochter en ik het nu niet over eens .

Maar ouders zouden in mijn ogen sowieso moeten zorgen dat hun kinderen vrij van de indringende tv-beelden zijn en blijven. Helaas doen velen die moeite niet om hun kinderente bechermen tegen de invloed van tv, het is zo makkelijk he, zaterdagmorgen de kids achter de tv zodat je uit kan slapen, tegen etenstijd druk en dus de kids achter de tv...

Aan de andere kant, ook vroeger kregen wij verhalen mee. Ellendige nasleep van de tweede wereldoorlog/Jappenkamp, de Koude oorlog, het ijzeren gordijn, Zuid-Afrika met hun Apartheid, ellende van de Ira,Eta en Rote Armee Fraktion, bootvluchtelingen uit Vietnam, Cuba-ellende.

Het is een tijdje wat rustiger geweest in de grote boze buitenwereld, maar laten we dat niet als norm nemen. Het is verder de kunst met je kinderen te blijven praten en te zorgen dat ze niet onnodig ongerust zijn.

Om eerlijk te zijn kan ik je reactie niet helemaal plaatsen?

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het raadzaam is om te relativeren, en je niet door angst te laten leiden. Maar hoe ik het artikel lees gaat het niet om "opvallende figuren met rampenverhalen", maar om een "gewoon" kind, met een "gewone" moeder. Dat lijkt mij juist het interessante artikel, dat blijkbaar door kinderen gesproken wordt over het belang van voorbereiding. Nou weet ik natuurlijk niet of het alleen op die school zo gaat, mijn kinderen heb ik in ieder geval niet met dit soort verhalen thuis horen komen. Maar de onderstaande reacties zijn dan ook weer interessant.

Dus om eerlijk te zijn zie ik de link tussen Leon en dit artikel niet zo?

Tuurlijk is het de telegraaf, en tuurlijk spelen ze lekker in op de emoties. Maar op mij komt het niet over als "kijk mij eens even met m'n helmpie door het bos rennen".

Hier zijn mensen die een beetje gezond verstand met een vleugje (zwarte) humor vermengen! Ga zo door!

Link naar reactie

Of bomen knuffelen én een schuilkelder bouwen, dat heeft mijn voorkeur :D

ja inderdaad.. er moet vaker een boom geknuffeld worden! Een schuilkelder is nog enigszins nuttig.. maar elkaar angst aan praten helemaal niet.

Bomen knuffelen en schuilkelders bouwen? Ik knuffel liever een boom, maar als ik met mijn familie een schuilkelder moet bouwen en inrichten, dan zal ik dat ook doen. Al zou het goed genoeg moeten zijn om een noodpakket te hebben en een aantal oefeningen te doen. Dan zou ik graag aan met eventuele medepreppers aan de minister van Binnenlandse Veiligheid en de minister van Defensie vragen om samen met het Rode Kruis en het leger een Bescherming Bevolking Organisatie te heroprichten. En we moeten zeker geen moord en brand schreeuwen om paniek onder de mensen te zaaien!

Angstzaaiers zijn er genoeg op de wereld, en gek genoeg worden ze ook nog de baas van de wereld, het moet niet veel gekker worden.

Dit zong Robert Long eens:

"En dat is allemaal angst, allemaal angst,

de allergrootste schreeuwers, die zijn dikwijls het bangst.

Maar als er ooit iets gebeurt, nou dan moet het zo wezen,

wie het meeste angst heeft, die heeft vaak het minst te vrezen."

Robert Long heeft daarbij groot gelijk. Jammer dat hij niet meer onder ons is, anders zou hij dit refrein nog vaak moeten zingen. Dank je wel voor de wijze les, meneer Long, we zouden dit nog vaak voor ons zelf moeten herhalen.

Japio

Link naar reactie

Ik zou mijn tv-tje toch wel missen, mag graag mijn dvd collectie bekijken !! ;)

Ik denk ook dat er hier een gros aan mensen zit die het ijzeren gordijn, Zuid-Afrika met hun Apartheid, ellende van de Ira,Eta en Rote Armee Fraktion, bootvluchtelingen uit Vietnam, Cuba-ellende. nog geeneens bewust hebben mee gemaakt i.v.m leeftijd

Maar en ik citeer : Maar ouders zouden in mijn ogen sowieso moeten zorgen dat hun kinderen vrij van de indringende tv-beelden zijn en blijven. Helaas doen velen die moeite niet om hun kinderente bechermen tegen de invloed van tv, het is zo makkelijk he, zaterdagmorgen de kids achter de tv zodat je uit kan slapen, tegen etenstijd druk en dus de kids achter de tv... vind ik grote onzin !!

Tv is tv tegenwoordig en dat hoort bij de generatie van tegenwoordig .... zelfs tekenfilms zijn gewelddadig ... geproduceerd door ouders van kinderen of de oudere generatie ;) ... dan moet je kinderen oordoppen en oogkleppen opzetten , want niet alleen op tv maar overal komen ze dit soort dingen tegen / te zien / te horen.

ik blijf praten met mijn kinderen, maar zolang volwassen zoals de wereld, jullie en ik er over discussiëren .... krijgen ze er altijd wat van mee , of je nu wilt of niet ! ..... kinderen zijn niet gek en niet zo makkelijk te bespelen als 50 jaar geleden.

Link naar reactie

Of bomen knuffelen én een schuilkelder bouwen, dat heeft mijn voorkeur :D

Of een boom knuffelen in je schuildkelder xD!

Het is alsof de realiteit van vroeger vandaag de dag alleen maar in films nog aanwezig is. De realiteit nu is heel anders en zal altijd anders blijven. Maar ik geloof dat hoe extremer het één hoek op gaat, hoe harder het tegenovergestelde zal gaan duwen. Immers, evenwicht is het antwoord!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...