Ga naar inhoud
GENEGEERD

Landrover Defender als BOV ?


Gunnie

Aanbevolen berichten

Belastingvrij zijn de auto's niet duur, maar ja, dan moet hij tegenwoordig wel 40 jaar zijn. Onderdelen kosten niets tenopzichte van andere merken, en er is makkelijk aan te komen. Er zijn zowel in de UK als in NL diverse leveranciers die ook gewoon verzenden. Heb je het over een Land Rover, maar bedoel je gewoon een 4x4, dan zou ik je de Land Rover niet aanraden. Je moet wel echt iets met het merk hebben, want vaak heb je met zo'n auto een haat/liefde verhouding. Zelf sleutelen is een must, want breng je een auto weg, dan ga je failliet. Zelf al zo'n 10 Land Rovers gehad, van 2.25 benzine, tot T5. Tot op heden bevalt de 300tdi het beste. Op het moment 2 rijdende Land Rovers en nog een paar in onderdelen (maar dat telt niet zeg ik altijd tegen mijn vrouw)

 

O ja, een LaRo is zo goed als de monteur die er aan sleuteld ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gunnie,

 

ik rijd in een oude bestelbus, 2.5 liter diesel zonder turbo met nog een mechanische brandstofpomp. Alles simpel en veeeel ruimte.

Spotgoedkoop en niet stuk te krijgen.

 

het gebrek aan 4x4 zal je niet direct last van hebben, pas als je de auto van de weg af wilt zetten of bij heftige sneeuwval. Maar met extra dikke sneeuwkettingen, een handlier (wel een zware nemen), een beetje kennis van waar je wel en niet kunt rijden, kom je nog een heel eind.

 

Als ik onverhard moet rijden rijd regelmatig op gravel / zandwegen, soms met slechte stukken) zorg dan dat je weet waar het slecht is, check of je je wagen er niet op stuk rijdt en denk dan maar 'massa is traag'. in de 2 en gas erop VOOR het slechte stuk.

 

Heb laatste wel kwijlend naast een VW Amarok dubbele cabine XL gestaan.... maar die kosten in de bijtelling!!!! wat een geld!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gunnie,

 

ik rijd in een oude bestelbus, 2.5 liter diesel zonder turbo met nog een mechanische brandstofpomp. Alles simpel en veeeel ruimte.

Spotgoedkoop en niet stuk te krijgen.

 

het gebrek aan 4x4 zal je niet direct last van hebben, pas als je de auto van de weg af wilt zetten of bij heftige sneeuwval. Maar met extra dikke sneeuwkettingen, een handlier (wel een zware nemen), een beetje kennis van waar je wel en niet kunt rijden, kom je nog een heel eind.

 

Als ik onverhard moet rijden rijd regelmatig op gravel / zandwegen, soms met slechte stukken) zorg dan dat je weet waar het slecht is, check of je je wagen er niet op stuk rijdt en denk dan maar 'massa is traag'. in de 2 en gas erop VOOR het slechte stuk.

 

Heb laatste wel kwijlend naast een VW Amarok dubbele cabine XL gestaan.... maar die kosten in de bijtelling!!!! wat een geld!

 

Klinkt interessant, die bestelwagen van jou. Als prepper wil ik niet opvallen maar wel kunnen doen wat nodig is.Wil je het merk, type en bouwjaar van je auto met ons delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt interessant, die bestelwagen van jou. Als prepper wil ik niet opvallen maar wel kunnen doen wat nodig is.Wil je het merk, type en bouwjaar van je auto met ons delen?

 

ford transit MK5 (MK4 MK3 ook prima, dan ken ik alleen de motor keuzes niet)

http://www.gaspedaal.nl/Ford/Transit/?bmax=2000&srt=df

 

Pas op, ze worden ook geleverd met Lucas brandstofpomp (electrisch gestuurd en probleem gevoeliger). Je hebt dan ook een ECU (computer) en waarschijnlijk PATS (anti theft system) wat voor nare problemen kan zorgen als je aan het trekken gaat in draden.

 

bij voorkeur wil je een NON turbo met een 'banana' motor

 

zie hier wat fotos:

http://www.fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=80537#p688762

 

Wat je moet kunnen:

- lassen

 

wat je moet hebben:

- lasapparaat.

 

Ze roesten! dat is het wel zo'n beetje ;) ik las er met enige regelmaat METEEN een lapje in als ik wat zie om te voorkomen dat ik hele dorpels moet vervangen.

 

 

Deze zouden mooi kunnen zijn:

http://www.autowereld.nl/ford/transit/ft-80-s-trader-dubbelcabine-9-1996-15259301/details.html

LET OP: er staat start onderbreker! check de brandstofpomp

 

http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/ford-transit/2000/son/6lnju/ford-transit-25-d-ft-100-bj-2000-verlengt-verhoogt/

Als je de ruimte hebt is dit helemaal een geweldenaar! wel roest maar op zijn minst is het zichtbaar waar het slecht is gerepareerd.

ook hier ff de pomp checken, de langere versies hebben vaak een turbo motor.

 

http://www.autowereld.nl/ford/transit/2-5-diesel-1996-13158930/modelinformatie.html

ook een mooie, al geloof ik niet dat deze een sperdiff EN abs heeft.

als je wel een zeldzame achteras hebt gevonden met limited slip diff dan is alleen die as al dit geld waard.

ook hier lasapparaat nodig

 

Beetje basis MIG lassen is niet moeilijk!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

uhum, wij hebben met mijn gezin vier transits versleten. Ik kan maar één ding zeggen doe het niet.

Zonder turbo geen power, no speed, no fun.

 

Op vakantie begon dat ding al langzamer te rijden als we de helling op moesten bij Luik.

Wij zijn kampioen geworden in de afdeling: los laten trekken van een modderig parkeerveld. Gewoon geen grip.

Maar ja wel veel ruimte inderdaad. Fietsen stan gewoon achterin. Verhuizen was ook geen probleem.

 

En roest ja. Vooral bij de (schuif)deuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhum, wij hebben met mijn gezin vier transits versleten. Ik kan maar één ding zeggen doe het niet.

Zonder turbo geen power, no speed, no fun.

 

Op vakantie begon dat ding al langzamer te rijden als we de helling op moesten bij Luik.

Wij zijn kampioen geworden in de afdeling: los laten trekken van een modderig parkeerveld. Gewoon geen grip.

Maar ja wel veel ruimte inderdaad. Fietsen stan gewoon achterin. Verhuizen was ook geen probleem.

 

En roest ja. Vooral bij de (schuif)deuren.

 

owja, wij zijn er al aan gewend.

 

No fun, KLOPT. 110 is onze cruise snelheid, heuvel op ~100 a 90, en dan heb ik het over lichte hellingen rond parijs. Binnenwegen met echte heuvels ga je naar ~60 km/h.

Op deze motorblokken wordt overigens vaak een turbo gezet en zijn zelfs dan nog minstens net zo betrouwbaar als de gemiddelde rijdende computer, ik ben ondertussen aan de snelheid en de herrie gewend. Het is mijn dagelijkse auto.

 

- niet snel

- niet bellen onderweg, ze verstaan je toch amper

 

Grip is inderdaad ook ruk met een achterwiel aandrijving in een 'lege' bus aangezien het gewicht voorop rust (motor). Toch zit ik nog maar zelden vast. Parkeren op nat gras doe ik niet. Bermpje pakken voor tegenligger alleen bij droog weer of heuvel af :)

 

en roesten doen ze niet alleen bij de schuifdeuren hoor! dorpels voorste deel, in de voorste wielkasten, onder de laadvloer bekleding ... eigenlijk... alleen hte dashboard roest niet.

Als de transit ooit weg moet gaat de motor echter mee naar buitenland waar een vermoeide Series III landrover 2.25di staat te wachten. Daar zou dit wel eens een mooie donor voor kunnen zijn. Hoef ik niet aan de idiote zoektocht naar een 200tdi te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerlijke mening

 

Afhankelijk van ruimte die je nodig hebt, zou ik zelf kiezen voor een Lada Niva, of wellicht Gaz 69 of UAV, afhankelijk van de afstand welke je dien af te leggen natuurlijk. Deze auto's zijn relatief makkelijk te onderhouden en onderdelen zijn goed aan te komen. offroad, staan deze wagens bovenaan de lijsten. Dus op de vraag is Landrover Defender geschikt? Natuurlijk! Maar is het de beste keuze voor waar je dien te zijn, en is deze auto eenvoudig te onderhouden? Ik zou voor een ouder model gaan. Met zo min mogelijk electronica.

 

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerlijke mening

 

Afhankelijk van ruimte die je nodig hebt, zou ik zelf kiezen voor een Lada Niva, of wellicht Gaz 69 of UAV, afhankelijk van de afstand welke je dien af te leggen natuurlijk. Deze auto's zijn relatief makkelijk te onderhouden en onderdelen zijn goed aan te komen. offroad, staan deze wagens bovenaan de lijsten. Dus op de vraag is Landrover Defender geschikt? Natuurlijk! Maar is het de beste keuze voor waar je dien te zijn, en is deze auto eenvoudig te onderhouden? Ik zou voor een ouder model gaan. Met zo min mogelijk electronica.

 

grtz

 

 

een niva zal je vies tegenvallen. Voor een oudere defender is het wel handig dat je kunt sleutelen.

Voor een niva moet je GEK zijn op sleutelen en oplossingen verzinnen omdat je het onderdeel niet kunt krijgen, en kunnen lassen en .... ok dan kun je wel door de blubber naar de supermarkt. Verder zou ik er niet mee rijden.

 

Voor de handige jongen is een Defender prima (ik vindt ze geweldig!!!)

als je er gewoon veilig en goed vanaf wil komen neem je een toyota.

 

of zoals gekscherend wordt gezegd "Wil je de woestijn in, neem een Defender. Wil je er ook weer uit komen, neem een Landcruiser" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een niva zal je vies tegenvallen. Voor een oudere defender is het wel handig dat je kunt sleutelen.

Voor een niva moet je GEK zijn op sleutelen en oplossingen verzinnen omdat je het onderdeel niet kunt krijgen, en kunnen lassen en .... ok dan kun je wel door de blubber naar de supermarkt. Verder zou ik er niet mee rijden.

 

Voor de handige jongen is een Defender prima (ik vindt ze geweldig!!!)

als je er gewoon veilig en goed vanaf wil komen neem je een toyota.

 

of zoals gekscherend wordt gezegd "Wil je de woestijn in, neem een Defender. Wil je er ook weer uit komen, neem een Landcruiser" :)

 

Bedankt voor je advies. Niva is tot nu toe nog niet tegengevallen. Maar zoals ik al zei, het ligt eraan waar je de auto wil gebruiken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies. Niva is tot nu toe nog niet tegengevallen. Maar zoals ik al zei, het ligt eraan waar je de auto wil gebruiken. :)

 

True, houd ons op de hoogte :) Vindt de Niva wel erg mooi. Heb m serieus overwogen voordat ik mijn Series III 109 van Land Rover heb gekocht.

Ik zou m zelf volgens mij ook wel op de weg kunnen houden :) maar lijkt me geen sleutel-beginner-met-3-linkerhanden-auto :)

 

Een Uaz zou ik nog wel eens willen hebben :) Zou helemaal tof zijn als ik mijn transit motor en bak voor de reductiebak kan hangen :) maar dat is wel geel veel sleutelwerk denk ik.

Maargoed dan kan een Volvo C303 ook. :p zo dromen we weer verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...