Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Kciroj

VU Medisch Centrum geëvacueerd na gesprongen waterleiding

Recommended Posts

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Bericht stond er al, in 'storingen infrastructuur'

Het zou wat loze topics schelen als men gebruik maakt van bestaande topics. Het zou het forum overzichterlijker maken.

Kan het samengevoegd @Greener ?

[modbreak] Blijft eigen topic vanwege de grote impact

Deze post delen

In totaal zijn drie lager gelegen verdiepingen van het VUmc ondergelopen. Naast het ketelhuis gaat het om een paar laboratoria en het mortuarium. De patiënten die daar liggen worden overgebracht naar een andere lokatie.

Het VUmc ging daarop over op het noodplan en probeerde de noodaggregaten in te schakelen, maar dat maakte niks uit. "De stroom tot aan het ziekenhuis kon daarmee gegarandeerd, maar ín het ziekenhuis liep het vervolgens mis"

De evacuatie gaat nog wel een tijd duren omdat de liften het maar sporadisch doen. "Er zijn momenten geweest dat geen enkele lift het deed, één lift werd bijna handmatig bediend.

..lang onduidelijk was of de patiënten van de intensive care "in huis gehouden konden worden". Later bleek dat zeker 22 van hen naar andere lokaties in het gebouw waren overgebracht.

Zomaar wat citaten uit: http://www.nu.nl/binnenland/4121567/vu-medisch-centrum-volledig-geevacueerd-lek-waterleiding.html

De citaten roepen stuk voor stuk vraagtekens bij mij op, maar dat kan ook komen door de taalvaardigheid van de dienstdoende journalist.

Deze post delen

Het is allemaal live op TV te volgen, kennelijk heel belangrijk en heftig nieuws allemaal.

Wat ik wel constateer is dat deze evacuatie rustig en netjes verloopt omdat er geen acute dreiging zoals brand is. Als prepper zou ik bij een echte grote ramp niet graag in het zkh liggen, want om honderden zieken te evacueren ben je wel even mee bezig.:(

Deze post delen

Het lijkt inderdaad allemaal goed en voorspoedig te verlopen, complimenten voor de betrokkenen. De vraag is natuurlijk wel: had dit niet voorkomen kunnen worden?

Wat beelden ter illustratie van de impact van deze gesprongen waterleiding:

Deze post delen

Ik las het toen ik vandaag klaar was met mijn stage dag hier in het ziekenhuis in de buurt. Ik kan me precies voorstellen wat een hel dat moet zijn voor medewerkers. En vooral ook doodzieke patiënten. Ik ga morgen gelijk informeren hoe wat zit bij mij op de afdeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Deze post delen

Enkele jaren terug is hetzelfde gebeurd in Den Haag bij het ziekenhuis (Haga lokatie Leyweg). Daar betrof het de leiding van de stadsverwarming waardoor er bijna kokend water en stoom uit een enorme krater stroomde. Weet niet of er toen slachtoffers waren, wel diverse autos het gat in.

Het probleem in Nederland is dat alles zo vol is. (Niet sprekend over de inwoners, dat is een ander topic) Onder mijn woning lopen bijvoorbeeld een waterleiding, glasvezelkabel en telefoniekabel van de halve wijk. (Zit vlak bij verdeelpunten) Ik kan preppen wat ik wil maar als het fout gaat dan loopt het bij mij ook onder. We bouwen en we bouwen maar, op en over alles heen dat er in de grond zit. Trekken er een kabel bij en dan gaat het fout bij rioleringswerk (ontploffing in Apeldoorn als ik me niet vergis, en drinkwaterleiding en riolering in Wateringen)

In de randstad en grote steden is er helaas geen ruimte en dit soort dingen zal alleen maar vaker gebeuren wanneer alles verouderd en het geld voor onderhoud steeds minder wordt.

Maar zoals @Dr.Prepper zei: complimenten voor de betrokkenen.

Deze post delen

Het UMC utrecht heeft blijkbaar calamiteiten hospitaal. Daar kunnen een whopping 200 mensen in. Prima dat het er is hoor daar niet van, maar dat is naar mijn mening echt noppes capaciteit bij een echte ramp.

Waarom moet het hele ziekenhuis eigenlijk ontruimen? Kunnen ze niet tegen natte voeten, of zal het de elektra zijn die af en toe uitvalt?

Deze post delen

Het UMC utrecht heeft blijkbaar calamiteiten hospitaal. Daar kunnen een whopping 200 mensen in. Prima dat het er is hoor daar niet van, maar dat is naar mijn mening echt noppes capaciteit bij een echte ramp.

Waarom moet het hele ziekenhuis eigenlijk ontruimen? Kunnen ze niet tegen natte voeten, of zal het de elektra zijn die af en toe uitvalt?

Het Rampenopvangplan beschrijft de procedures voor de opvang van 100 patiënten na een opstarttijd van 30 minuten. (Onder bijzondere omstandigheden uit te breiden naar 300)

Dit is het standaard beschikbare noodhospitaal. Bij grote rampen kan leger binnen 24 uur noodhospitaals op locatie creëren.

Tot die tijd is dit er.

Leuke materie om je eens in te lezen, wat er allemaal in werking kan gaan bij grote rampen en calamiteiten. Geen puf om de link voor je te zoeken,maar als ik het ooit gevonden heb dan zal jij het ook wel vinden.

Het schiet trouwens niet op, van de 339 patiënten zijn er nog maar 63 geëvacueerd.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24469637/__Inmiddels_63_patienten_weg__.html

Deze post delen

Het gaat om het niet kunnen garanderen van de continuiteit van zorg. Dus het uitvallen van de stroom zonder noodstroom zou een levensgevaarlijk probleem kunnen zijn. De meeste apparatuur heeft nog een accu, maar die gaan vaak maar een uur of 2 mee. een OK zonder stroom tijdens een spoedoperatie of een IC zonder ademondersteuning of medicatiepompen.

Deze post delen

Het schiet trouwens niet op, van de 339 patiënten zijn er nog maar 63 geëvacueerd.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24469637/__Inmiddels_63_patienten_weg__.html

Zodra het echt nodig is zullen alle ambu's in de regio doorschuiven om zo meer voertuigen vrij te maken. Defensie en witte kruis zouden ook transportmiddelen regelen en de politie/KMAR zouden de routes afzetten.

Maar zo'n operarie opzetten zonder echte noodzaak is een leuke oefening maar niet zinvol.

Deze post delen

Zodra het echt nodig is zullen alle ambu's in de regio doorschuiven om zo meer voertuigen vrij te maken. Defensie en witte kruis zouden ook transportmiddelen regelen en de politie/KMAR zouden de routes afzetten.

Maar zo'n operarie opzetten zonder echte noodzaak is een leuke oefening maar niet zinvol.

Wat ik lees zijn er wagens genoeg...maar maar twee werkende liften die handmatig getornd worden...en tja, dát schiet niet op.

Deze post delen

Wat ik lees zijn er wagens genoeg...maar maar twee werkende liften die handmatig getornd worden...en tja, dát schiet niet op.

Hoorde ik net op het nieuws ook langskomen. Had ik gemist tussen alle newsfeeds. Dat werkt ook niet bevorderlijk voor de snelheid.

Sorry, my bad.

Deze post delen

Het lijkt inderdaad allemaal goed en voorspoedig te verlopen, complimenten voor de betrokkenen. De vraag is natuurlijk wel: had dit niet voorkomen kunnen worden?

Wat beelden ter illustratie van de impact van deze gesprongen waterleiding:

Ik denk een drempel voor de ingang van de kelder/parkeergarage, zodat er geen water naar binnen kan lopen.

Noodstroom aggregaat zal in de kelder staan. Loopt ook als je de deur dichtlaat (ik ga even uit van een doordachte bouw).

Liften kan je tornen met de hand. Voor één keer op of neer maar niet om op en neer te gaan. Klinkt alsof er meer aan de hand is.

(familielid is liftmonteur dus ik kan er over meepraten ;-)

Deze post delen

Pff een meetje water en heel Nederland lult er over.

Wat als het echt fout gaat!

Daarom heb ik dit topic geopend, blijkbaar kan de zorg in een academisch ziekenhuis niet gegarandeerd worden bij een plons water, maar misschien bagatelliseer ik...

Ik werk zelf in een ziekenhuis dus ik vind dit interessant, ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom echt alle patiënten geëvacueerd moeten worden. Zou de directie de evacuatie opgeschaald hebben zodat er meteen goed geoefend is?

Deze post delen

Vocht in een ziekenhuis?Is niet zo bevorderlijk voor de hygiëne..en men zegt dat schoon water uit de kranen niet gegarandeerd is.

Deze post delen

Ik hoor ook net dat het ziekenhuis een week (!) dichtblijft, omdat er niet gegarandeerd kan worden dat het water (uit de kraan) schoon is...

Deze post delen

,,Door de wateroverlast zijn er cruciale, infrastructurele onderdelen defect geraakt. Stoom, warm water en verwarming zijn nu niet stabiel. Er is daarom besloten het beddenhuis van VUmc te sluiten."

Toch wel fijn dat stom niet gegarandeerd is...

Deze post delen

Daarom heb ik dit topic geopend, blijkbaar kan de zorg in een academisch ziekenhuis niet gegarandeerd worden bij een plons water, maar misschien bagatelliseer ik...

Ik werk zelf in een ziekenhuis dus ik vind dit interessant, ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom echt alle patiënten geëvacueerd moeten worden. Zou de directie de evacuatie opgeschaald hebben zodat er meteen goed geoefend is?

Morgen dan maar even kijken waar het noodstroom aggregaat staat ? ;-)

Het blijft allemaal een kwestie van geld en ego's.

Het nieuwe verzorgingshuis waar mijn moeder was kreeg geen brancardlift omdat meneer de argitect dat niet mooi vond. Een verzorgingshuis hé !

Na een maand werden er hoge toiletten geplaatst omdat ze "vergeten" waren dat er oudjes woonden. En zo kan ik er nog wel een paar noemen.

Deze post delen

Die vervelende KS had vorig jaar een brief geschreven naar de directie van een ziekenhuis in aanbouw, bij mij in de buurt. Met aanbevelingen over wat als....nooit een reactie op gehad. Onder andere gaf ik tips over problemen met water. Ik hoop dat de directeur zich nu achter de oren krabt. Ja, die KS is echt helemaal gestoord. Stel je voor, een ramp in Nederland, doe niet zo gek!

• Leuk 2

Deze post delen

Gast Jim90

Ik werk zelf in een ziekenhuis, en vind het eigenlijk een miniversie van onze huidige maatschappij. Er liggen veel veer zwakke mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en dus eigenlijk alleen kunnen bestaan dankzij anderen en technologieën.

Denken we even mee:

- water & voedsel voor enorm veel mensen, uiteraard volgens het 'just in time'-principe

- afvalverwerking, riool (infectierisico!)

- airco (koeling voor het mortuarium)

- alleen maar kunstlicht dus overal aardedonker

- electra voor liften, monitors, beademings- en dialyseapparatuur.

- vloeibare zuurstof in een aantal grote tanks, dan ist op

- geen werkende sprinklers en brandmeldinstallatie

- communicatie van personeel onderling,dossiers en het bellensysteem.

- alleen veelgebruikte medicatie op voorraad, hooguit voor een week

- vervoer om patienten van-en naar het ziekenhuis te krijgen

- wat doet het personeel. Werken of voor het eigen gezin gaan zorgen?(denk orkaan katrina)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...