Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk type boog?


apex

Aanbevolen berichten

Ik overweeg een boog aan te schaffen voor jacht en zelfverdediging, maar ben nog in dubio welk type het gaat worden. Het gaat een beetje tussen:

- kruisboog

- compound bow

- recurveboog

 

Ik ben het meest ervaren met de recurveboog, maar die heeft dan op een long bow na ook de minste trekkracht. Hij is echter vrij licht en snel te laden.

 

Is er hier iemand die ervaring heeft met diverse type bogen? Pro's, con's en je overwegingen, ik hoor ze graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik overweeg een boog aan te schaffen voor jacht en zelfverdediging, maar ben nog in dubio welk type het gaat worden. Het gaat een beetje tussen:

- kruisboog

- compound bow

- recurveboog

 

Ik ben het meest ervaren met de recurveboog, maar die heeft dan op een long bow na ook de minste trekkracht. Hij is echter vrij licht en snel te laden.

 

Is er hier iemand die ervaring heeft met diverse type bogen? Pro's, con's en je overwegingen, ik hoor ze graag.

 

Eerste post uit het draadje bevat heel veel links met info: http://preppers.nl/forum/threads/5153-Hulp-bij-aanschaf-(hand)boog-en-pijlen?highlight=boog

Met de zoekfunctie is vast nog meer nuttigs te vinden.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar de recurve, want een geïmproviseerde pees op de andere twee soorten monteren zal lastig zijn in het veld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: koop ze allemaal

Haha, tja een ding tegelijkertijd ;) Plus, schuur vol materieel is leuk, maar moet ook nog trainen met het spul.

 

Eerste post uit het draadje bevat heel veel links met info: http://preppers.nl/forum/threads/5153-Hulp-bij-aanschaf-(hand)boog-en-pijlen?highlight=boog

Met de zoekfunctie is vast nog meer nuttigs te vinden.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar de recurve, want een geïmproviseerde pees op de andere twee soorten monteren zal lastig zijn in het veld.

 

Thanks!

 

Jacht? Serieus? Ik hoop dat je nog een blik bonen geprept hebt dan :)

 

Ik ben een voorstander van een compound kruisboog, veel kracht, je kan rustig mikken, echte afstand overbruggen enz.

 

Ah, blik bonen, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb ;)

 

Ik zou voor een kruisboog gaan met wat reserve onderdelen.

 

Voor zelfverdediging? Zijn andere dingen meer geschikt.

 

Alleen als je met z'n tweeën bent, en je hebt twee kruisbogen, kun je in het geval van zelfverdediging een redelijke hoeveelheid pijlen afschieten op je belager(s). Eéntje spant de boog en plaatst de pijl, de ander schiet.

 

Zelfverdediging is ook meer een secundaire eigenschap ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej,

 

Persoonlijk zou ik gaan voor een compoundboog met jacht pijlen.

Ze zijn heel krachtig, compacter dan een recurve ..... en als je op youtube zoekt op bowhunting dan zie je dat de overgrote meerderheid met een compound schiet ... en dat is niet voor niets denk ik dan.

 

Met een kruisboog heb ik 0,0 ervaring en kan je daar dan ook niets over melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Järv Goeie tip, maar overtreed je met jachtpijlen de wapenwet niet?

 

Ja dat doe je en het mag niet en het is heel stout en een opmerking van mij waar ik sorry voor zeg ...... maar waarvoor wil je een boog?

- omdat je de sport zo leuk vind en je wil de beste zijn?

- of om te zorgen dat als tshtf je voor je eten kan zorgen?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi onderwerp!, ik denk dat een handkruisboog het makkelijkste is...., zoéén als van deze dumpstore..

http://www.dumpstore.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=434_437&products_id=6216

 

Ik ben momenteel op zoek naar een krachtig waterpistool.., en deze vul ik met een mengsel van 'cayenne peper en zuur', ik ben nog aan het zoeken op het web naar een nog betere vulling... zuurder of bijtend..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de handbogen heb je 3 soorten: de recurve, de compound en de hybride. die laatste is vooral bekend geworden door het 2de seizoen van Arrow en heeft imo de voordelen van zowel de recurve als de compound, is gebruiks en onderhoudsvriendelijk en je kan zelf de pees vervangen. Nadeel is dat je een aardige duit voor deze bogen neertelt.

 

Een kruisboog vraagt minder skills qua schieten zelf maar dan weer meer qua onderhoud en je schiet beduidend minder pijlen: 1 gua snelheid maar ook in slijtage met je pees omdat deze continue over het frame wrijft. je kan dan wel om de 5 pijlen waxen maar uiteindelijk gaan door de scherpe hoek ook de lussen van de pees bij een recurve sneller slijten. Bij een compound heb je dan weer 3 verschillende systemen. Een met haaksysteem waar je zelf makkelijker de pees kan vervangen. Met de contactpunten in de catrol zelf is er al een groter probleem en dan de reverse limb die de armen omgedraaid hebben (heb ik geen ervaring mee). Zowel bij recurve als compound kruisbogen moet je voor en na elk schot je pees controleren, bij de compound komen daar de kruispezen nog eens bij. Van wat ik vernomen heb zijn er nu ook testen aan de gang met hybride kruisbogen maar officieel kan het nog even duren eer deze verkrijgbaar zijn.

 

Het is voor mijn een onderwerp waar ik ook verschillende uren over kan praten en typen maar ik denk dat het best is dat je eens langs een schietclub gaat en probeer voor jezelf uit te maken welke van deze voor jou het comfortabelste aanvoelt.

 

Ik heb zelf een aantal bogen maar ook ik heb een favoriet waar ik veel beter mee schiet tegenover de andere.

 

Ook zijn pijlen een onderschat onderwerp. Ik heb pijlen die bij de ene boog loodrecht vliegen en bij de andere slingeren en vice versa. Dan is men snel geneigd om als een gek (oa de pijlenloper of het visier) van de boog te gaan afstellen terwijl een zwaardere of lichtere of dikkere of dunnere of langere of kortere pijl de oplossing kan bieden. Pijlen voor een lichte handboog kan je relatief makkelijk zelf maken of heb je deftige alternatieven voor. Ga je naar compoundbogen dan moeten ze echt recht zijn of je hebt een probleem. Pijlen zelf maken voor Kruisbogen vanaf 150lbs.. Veiligheidshalve waag ik me zelfs niet aan ook met m'n meer dan 30 jaar ervaring.. --> that's just waiting for accidents to happen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips :) Ik neig toch naar een compoundboog toe ivm het gewicht van de boog, de snelheid waarmee je aan kunt leggen en de trekkracht die je zelf moet uitoefenen. En inderdaad, als de pijltjes het allemaal begeven hebben, dan wil je zelf wat nieuws kunnen maken. En dan moeten je zelfgemaakte houten pijlen met 150lbs niet uit elkaar spatten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...