Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dr.Prepper

#preptember: Niet wachten. Doen. Maak vandaag jouw calamiteitenplan. [HELP MEE!]

Recommended Posts

Ik ben veilig.

In een noodsituatie ligt het mobiele telefoonverkeer vaak plat, maar is mobiel internet via het 3G-netwerk of wifi wel vaak beschikbaar.

Via http://www.ikbenveilig.nl van het Rode Kruis, kunnen slachtoffers via hun smartphone een persoonlijk bericht op de site plaatsen en dit verspreiden via hun Facebook-, Twitter- of LinkedIn-account. Verwanten kunnen, ook zonder sociale media-account, op de site naar een bericht van een getroffene zoeken. Dat kan onder meer op naam, geboortedatum en mailadres.

nrk_logo.gif

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wanneer je afhankelijk bent van medicijnen of andere hulpmiddelen, wil je daar te allen tijde over kunnen beschikken.

TEN ALLE tijden..... Jus' sayin'

En die site ziet er RETESTRAK uit wat ben je toch een Yoda!

Dank KS! Enne ... als je de taalnazi uit wilt hangen, moet je het wel goed doen hè ;) Te allen tijde is juist. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/staande-uitdrukkingen

Nog 1 x koffie inschenken en dan weer rock 'n roll met jullie teksten, verbeteringen en suggesties! Ik ehhh denk dat ik een publieke (hidden url, geen inlog nodig) Google spreadsheet maak voor het overzicht. Niet de beste qua privacy etc, maar imho acceptabel voor dit nu. Tenzij iemand beter alternatief heeft met een zelfde collaboration functionaliteit.

Deze post delen

Dit heb ik geloof ik nog niet gezien?

Veilig hoog en droog!

Dijkdoorbraak? Stortbuien?

Op de begane grond of in de kelder staat je voorraad niet veilig. Bewaar je noodpakket en voorraad hoog en droog. (Bijvoorbeeld op zolder)

Kijk op deze website hoe hoog het water bij jou kan komen te staan.

http://www.overstroomik.nl/hoe-hoog-komt-het-water.html

Deze post delen

Mooie site @Dr.Prepper

Misschien een onderwerp voor een dag: Wat cash geld in huis, voor als de pinautomaten niet meer werken.

Sta je met je volle boodschappenwagen in de rij voor de kassa, komt de mededeling dat er een computerstoring is bij de bank en doet de pinautomaat het niet! En je hebt maar € 5,- aan kleingeld op zak. Zorg ervoor dat je altijd 40 of 50 euro in je portemonnee hebt zitten, weggestoken zodat je ze niet ondoordacht uitgeeft. Scheelt een hoop ergernis als je het eens onverhoeds nodig hebt.

Deze post delen

Grote stroomstoring, en dan?

Het gebeurt steeds vaker. De Senseo doet het niet, de cv werkt niet, u heeft geen warm water, en u kan niet koken...

Om toch zelfredzaam te zijn kunt u zelf ook wat doen. Zorg voor zaklampen(en batterijen) kaarsen, een campinggasstel of petroleumstel, warme kleren.

Omdat geldautomaten ook niet werken is het handig om ook cash geld in huis te hebben.

Deze post delen

Ook handig om op voorraad te hebben:

Verlichting: b.v. olielampen, kaarsen, waxinelichtjes

Verwarming: b.v. houtkachel, oliekachel

Koken: b.v. op de houtkachel, petroleumstel, campingkooktoestel met gasfles

Deze post delen

Breng je omgeving in kaart

Waar zitten de boeren, waar is een meertje (water en vis), wie wonen er allemaal in de buurt, waar kan je schuilen, waar zijn er gevaren van industrie e.d., wat is je NAP, winkels en natuurlijk je nabije buren (wie zijn het en kan netwerk je hier al mee)

• Leuk 1

Deze post delen

@Dr.Prepper die site ziet er goed uit! Wat fantastisch dat je dat zomaar eventjes uit je mouw schudt!

Ik heb zojuist de vorige reacties vluchtig doorgelezen en ook ik wil mijn steentje bijdragen: de noodmap met alle persoonlijke gegevens bij de hand - zoals namen, geboortedata, recente foto's van gezin en ieder apart, allergieën/ziektes, huisarts, contactpersonen in geval van nood, verzekeringsgegevens etc.

Want wat als je onverhoopt iets overkomt en je familie moet zaken voor je regelen?

Herinnert me er trouwens wel aan dat mijn noodmap hoognodig bijgewerkt moet worden....:o

Ik kan wel een samenvatting maken van de onderwerpen die allemaal in de noodmap zouden kunnen als dat helpt.... daar moet ik alleen wel voor gaan zitten.

Ik heb alleen Engelstalige informatie waarop ik mijn noodmap gebaseerd heb. Even zoeken op Nederlandse informatie op het internet levert helemaal niet zoveel informatie op.... jammer!

En verder - Is het misschien ook handig/mogelijk om bij elk dagitem snelkoppelingen (knopjes) toe te voegen om de informatie snel te delen op de Social Media zoals Twitter, Facebook, Pinterest etc.?

Nu moet je eerst naar het bepaalde medium (Facebook in mijn geval) voor je het bericht kunt delen.

• Leuk 1

Deze post delen

Je kan ook een jaarlijkse reminder in je agenda zetten.

Je hebt helemaal gelijk!

Meteen maar gedaan :)

@Dr.Prepper Als ik het dagitem lees heb ik behoefte aan meer informatie en zou ik willen doorklikken....

Als ik op het pijltje rechts klik brengt me dat naar de volgende dag - en dan kan ik me voorstellen dat mensen afhaken:

Hmmm, nou moet ik zelf verder zoeken. En dan ga ik denken, nou laat maar - dat komt wel een keer.

Niet dus!

Misschien kunnen bij elke item linkjes toegevoegd worden naar sites met meer informatie?

Ik heb al diverse linkjes voorbij zien komen met meer informatie over onder andere de kleurcodes voor het weer.

Deze post delen

Je hebt helemaal gelijk!

Meteen maar gedaan :)

@Dr.Prepper Als ik het dagitem lees heb ik behoefte aan meer informatie en zou ik willen doorklikken....

Als ik op het pijltje rechts klik brengt me dat naar de volgende dag - en dan kan ik me voorstellen dat mensen afhaken:

Hmmm, nou moet ik zelf verder zoeken. En dan ga ik denken, nou laat maar - dat komt wel een keer.

Niet dus!

Misschien kunnen bij elke item linkjes toegevoegd worden naar sites met meer informatie?

Ik heb al diverse linkjes voorbij zien komen met meer informatie over onder andere de kleurcodes voor het weer.

Dat is inderdaad een goed idee, bij dijkdoorbraak bv. Naar crisis.nl en overstroomik.nl etc. Als mensen dan geïnteresseerd raken kunnen ze makkelijk verder lezen.

Deze post delen

Noodmap ook heel goed punt, zet ik erbij op de lijst. Zou een mooi punt zijn voor http://preppers.nl/wiki/ heeft iemand zin om daar een pagina over te maken?

@Dr.Prepper die noodmap wiki wil ik wel op me nemen.

Ik heb net eens rondgeneusd op de wiki, maar ik kan niet inloggen - mijn gebruikersnaam bestaat niet (met en zonder hoofdletters geprobeerd)?

Enfin, als iemand een pagina op de juiste plaats aanmaakt met een kort tekstje zoals bv. "werk in uitvoering" en ervoor zorgt dat ik die pagina ook kan aanpassen ;) wil ik hem wel vullen.

Langzamerhand, dat wel - ik moet ook de informatie overal en nergens bij elkaar sprokkelen.

Mogelijke kopjes die me zo te binnen schieten:

- inleiding

- waar bewaar je de gegevens

- wie doet wat wanneer je snel weg moet

- belangrijke telefoonnummers op 1 papier

- overzicht familieleden en huisdieren

- uitgebreide contactgegevens

- verzekeringen

- etc....

Als ik deze wikipagina inderdaad ga opzetten zal ik t.z.t. een nieuw draadje opzetten voor aanvullingen en feedback :D

Deze post delen

Ik heb net eens rondgeneusd op de wiki, maar ik kan niet inloggen - mijn gebruikersnaam bestaat niet (met en zonder hoofdletters geprobeerd)?

Zie http://preppers.nl/forum/threads/2922-Nieuw-Preppers-Wiki voor info. Je hebt nog een te lage postcount voor automatisch toegekende rechten. Maar heb het nu handmatig voor je aangezet, wil je het nog eens proberen? Anders even PM naar mij (om het verder buiten dit draadje te houden). Dank alvast!

Deze post delen

[planning & content]

Ik heb een opzetje gemaakt in een Google Spreadsheet waarbij je niet hoeft in te loggen, dus als het goed is weet (behalve natuurlijk Google, NSA en Plasterk) niemand wie/wat/waar je bent als je hier op kijkt/edit. @martin, correct me if I'm wrong ;)

** NB: Voor je de link hieronder klikt, eerst naar google.nl gaan en kijken of je niet bent ingelogd. En anders eerst even uitloggen of andere browser gebruiken **

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Jdkop4yX0QKKqgI6nZbM9qj9jCzUGPEXtCZGcN91fdk/edit?usp=sharing

Korte toelichting:

• Er staat een korte legenda
  • Iedereen heeft alle rechten om toe te voegen, editen, deleten e.d.
  • with great power comes great responsibility
  • dus pas op dat je niet de boel sloopt

Een aantal van de topics uit dit draadje heb ik al toegevoegd, maar nog niet allen. Mag je gerust ook zelf doen, als je wilt. En nieuwe topics kan je zelf direct in de spreadsheet zetten, evt hier melden welke je hebt toegevoegd. Zelf zal ik de eindredactie houden als ik denk dat bv de volgorde beter iets anders kan. Maar zonder tegenbericht mag je zelf kiezen op welke dag jouw topic voorbij komt. En ik zal een foto erbij zoeken.

Check ook nog even de openingspost van dit topic. Met name over de tone of voice van de onderwerpen. Het moet licht verteerbaar en uitnodigend zijn. "Preppen voor de pleuris uitbreekt" is bv geen handige teaser om de overige 99,999% te bereiken ;)

O ja en @Loreen gaat me ook helpen een persbericht te maken :D Kudos!

Deze post delen

@Dr.Prepper die noodmap wiki wil ik wel op me nemen.

Enfin, als iemand een pagina op de juiste plaats aanmaakt met een kort tekstje zoals bv. "werk in uitvoering" en ervoor zorgt dat ik die pagina ook kan aanpassen ;) wil ik hem wel vullen.

Langzamerhand, dat wel - ik moet ook de informatie overal en nergens bij elkaar sprokkelen.

Mogelijke kopjes die me zo te binnen schieten:

- inleiding

- waar bewaar je de gegevens

- wie doet wat wanneer je snel weg moet

- belangrijke telefoonnummers op 1 papier

- overzicht familieleden en huisdieren

- uitgebreide contactgegevens

- verzekeringen

- etc....

Als ik deze wikipagina inderdaad ga opzetten zal ik t.z.t. een nieuw draadje opzetten voor aanvullingen en feedback :D

Kijk hier anders even naar, misschien voor wat extra informatie.

http://preppers.nl/forum/showthread.php?t=13375

Deze post delen

@Dr.Prepper ik heb je spreadsheet niet ingevuld, ik doe het hier even:

Ik zie dat kinderen al zijn genoemd.

Ouderen en hulp behoevende. Ook in nood hebben ze wat extra aandacht en hulp nodig. In geval van nood, luister naar ze en help waar nodig! Helaas zijn velen ervaringsdeskundigen van rampen en oorlogen.

Deze post delen

[planning & content]

Ik heb een opzetje gemaakt in een Google Spreadsheet waarbij je niet hoeft in te loggen, dus als het goed is weet (behalve natuurlijk Google, NSA en Plasterk) niemand wie/wat/waar je bent als je hier op kijkt/edit. @martin, correct me if I'm wrong ;)

Als je inlogt (of ingelogd ben) en je maakt een wijziging dan kan je het Google account terugvinden onder "revisie."

Als je dit dan heb gedaan met je google account "peter janssen" waar je ook nog diverse andere zaken onder heb gebracht dan kan dat onwenselijk zijn.

Als je NIET inlogt binnen google heb je dit probleem niet, totdat je op chat drukt, want dan MOET je inloggen, en zie je weer de google naam voorbij komen.

Je kan wel zonder problemen een opmerking toevoegen zonder in te loggen.

Resumerend, zorg dat je altijd een fake google account achter de hand heb waar je niks/nada aan koppel zoals gmail,youtube etc.

• Leuk 1

Deze post delen

@Dr.Prepper: Geweldig bedacht en een mooie oproep! Nu gaat Nederland dankzij u en de medepreppers leren wat nodig kan zijn bij een ramp. Verder kunnen we de Amerikaanse overheid bedanken voor hun oproep. Ik denk dat ik nu nog een Polly ben, maar na deze maand ben ik dat zeker niet meer. Na deze maand heb ik zeker een kit met voor drie dagen water, voedsel en medicijnen. Verder denk ik dat ik met deze site meer dan genoeg leer. Het wordt eens tijd dat we de relieken van de Koude Oorlog eens gaan zoeken en afstoffen, we kunnen daarbij beginnen met een kit samenstellen. Het aanleren van vaardigheden, plus onze lichamelijke vorm (conditie) opkrikken.

@Stuudje en @Loreen en @Heksenboot: Bij vele topics lees ik dat jullie goede adviezen en daarbij ook goede raad geven. Dat maakt het waard om deze raadgevingen te volgen. Daarnaast bespeur in die adviezen een zeker gevoel voor humor, dit maakt het zeker de moeite waard om daar over na te denken en een kritisch oog naar te kijken.

@johnnyBravoNL en @ChangingTheMindset alsook @Keyser Suze: Doordat jullie heel veel topics schrijven, probeer ik die topics te lezen en te begrijpen, sommige topics vind ik te kort door de bocht. Het doet ook vaak de hersenen kraken, en vaak kan ik er dan niet eens mee zijn. Al ben ik wel van mening dat met jullie meningen dit forum wel kleur heeft.

Daarnaast wil ik de andere preppers ook niet vergeten, hopelijk zorgt de reuring die op dit forum vaak plaatsvindt tot vele slimme zetten. We maken van deze maand er een mooie maand van. Ik ben nieuwsgierig hoe dit gaat aflopen,daarnaast zal ik proberen om de site van Preptember meer bekend te maken onder mijn kring van mensen.

Een fijne en leerzame Preptember dan maar!

Japio

Deze post delen

Een aantal van de topics uit dit draadje heb ik al toegevoegd, maar nog niet allen. Mag je gerust ook zelf doen, als je wilt. En nieuwe topics kan je zelf direct in de spreadsheet zetten, evt hier melden welke je hebt toegevoegd. Zelf zal ik de eindredactie houden als ik denk dat bv de volgorde beter iets anders kan. Maar zonder tegenbericht mag je zelf kiezen op welke dag jouw topic voorbij komt. En ik zal een foto erbij zoeken.

Het is wel zo prettig als degene die er iets inzet,ook zijn naam erbij zet. Er zijn er twee toegevoegd zonder naam.

Deze post delen

Ik ben er van overtuigd dat (bijna) iedereen die dit topic leest er iets mee kan en iets mee doet, bijna dus, want hoe bereiken we nu eindelijk eens die 99.9% die niet prept?

Want wees er goed bewust van, de meeste mensen doen niks, maar zullen in geval van nood razendsnel door hebben wie er warmpjes bij zit. Hoe lossen we dit soort zaken op?

Deze post delen

Ik ben er van overtuigd dat (bijna) iedereen die dit topic leest er iets mee kan en iets mee doet, bijna dus, want hoe bereiken we nu eindelijk eens die 99.9% die niet prept?

Want wees er goed bewust van, de meeste mensen doen niks, maar zullen in geval van nood razendsnel door hebben wie er warmpjes bij zit. Hoe lossen we dit soort zaken op?

Net alsof doen of je zelf ook in de dikke shit zit en afstand houden van de mensen ,maar uiteraard niet opvallen dat is het belangrijkst ,doe mee met de schaapskudde.

Deze post delen

Hm, zie steeds meer ingevuld worden op de google-sheet...maar veel berichtjes eindigen met vragen.

Vind ikzelf niet zo handig. Je wilt mensen wegwijs maken, niet met vragen opzadelen, toch?

my2cents

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...