Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
TheSilverMountain

Schaarste op de zilvermarkt: is er een echt tekort?

Recommended Posts

Steeds vaker verschijnen berichten in de media over eventuele tekorten van fysiek zilver. Op de website van de Perth Mint, één van de grootste munthuizen ter wereld, werd recent een artikel geplaatst om duidelijk te maken wanneer er sprake is van een echt tekort aan fysiek zilver en wanneer er enkel sprake is van oplopende levertijden bij munthuizen die de vraag - tijdelijk - niet kunnen bijbenen.

Een vrije vertaling van dit artikel kunt u lezen op het Edelmetaal Blog.

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
@wodan ik denk dat we wel tegen het einde aan zitten. Mijnen sluiten in een rap tempo

Ten eerste zijn er maar heel weinig mijnen die enkel zilver mijnen, ten tweede sluiten er geen mijnen in rap tempo, want zoveel zijn er niet. Mijnen leggen soms de productie (tijdelijk) stil

maar dat is om later weer op te starten en dat heeft vaak meerdere redenen. Een echt gesloten mijn terug opstarten, dat vraagt tijd en veel geld... Dat is ook de reden waarom

mijnen soms verder mijnen ondanks dat ze met verlies (of gedeeltelijk verlies) verder doen, evenals vaste afname contracten.

Mijnkost is ook grotendeels petroleum kost gerelateerd, iets wat dalend is, dus de exploitatie kost daalt ook... Dus meerdere factoren bepalen een type metaal kost.

Feit is wel dat de duurdere mijnen er al mee gestopt zijn. Deze zullen weer opgestart worden van zodra het rendabel wordt. Pure marktwerking.

Deze post delen

Er zit een handelaar in Antwerpen die nagenoeg alle edelmetaal reserves opkoopt en mondjesmaat afgeeft om de prijs kunstmatig hoog te houden...

Deze post delen

Er zit een handelaar in Antwerpen die nagenoeg alle edelmetaal reserves opkoopt en mondjesmaat afgeeft om de prijs kunstmatig hoog te houden...

Dus de zilverprijs is afhankelijk van een enkele handelaar in Antwerpen?

Deze post delen

Er is geen zilver tekort op dit ogenblik.Mocht de prijs opnieuw stijgen komt er opnieuw meer zilver op de markt zowel van zilvermijnen als van recyclage.

Als de prijs stijgt naar 50 dollar per ounce zouden bovendien heel wat verzamelaars van 1 oz.munten wat minder kopen.Reden hiervoor is dat een deel van de verzamelaar of investeerder een bepaald budget voor ogen heeft en bijv.niet meer dan voor 1000 euro per jaar gaat kopen(bij hogere prijs koopt hij dus minder oz.)..Een ander deel van de :investeerders stopt zelf met kopen bij een bepaald prijsniveau.

Ik zie de eerste jaren geen tekorten ontstaan als het huidig financieel systeem op poten blijft.Mocht dit systeem echter falen zou zilver opnieuw zijn monetaire rol kunnen opeisen.In dit laatste geval kunnen tekorten ontstaan voor langere tijd omdat dan pas het breed publiek de echte waarde van zilver opnieuw zou ontdekken en er behoefte aan hebben.Nieuwe zilvermijnen openen niet van de ene dag op de andere en echte tekorten zouden dan onvermijdelijk zijn.Het is daarom verstandig om zeker nu gezien allerlei onzekerheden en relatief lage prijs van zilver een flink pak munten in handen te hebben. Wie als prepper er nog echt geen in bezit heeft zou ik aanraden al een bepaald aantal te kopen.Met gespreid kopen is niets mis(prijs kan nog tijdelijk dalen maar ook stijgen).

Deze post delen

Geloof jij jezelf als je zulke onzin vertelt? De zilvermarkt is relatief klein, maar als een handelaar in A'pen de zilver prijs dan wel de beschikbaarheid al zou kunnen gaan beïnvloeden, dan zou dat wel HEEL sterk zijn.

En geloven dat de muntvraag een significante invloed zou hebben op de totale zilver vraag, is dat momenteel zwaar overschatten.

Deze post delen

Geloof jij jezelf als je zulke onzin vertelt? De zilvermarkt is relatief klein, maar als een handelaar in A'pen de zilver prijs dan wel de beschikbaarheid al zou kunnen gaan beïnvloeden, dan zou dat wel HEEL sterk zijn.

En geloven dat de muntvraag een significante invloed zou hebben op de totale zilver vraag, is dat momenteel zwaar overschatten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Bunker_Hunt

Om je een idee te geven hoe moeilijk het is om de zilvermarkt te controleren...

• Leuk 1

Deze post delen

Ten eerste zijn er maar heel weinig mijnen die enkel zilver mijnen, ten tweede sluiten er geen mijnen in rap tempo, want zoveel zijn er niet. Mijnen leggen soms de productie (tijdelijk) stil

maar dat is om later weer op te starten en dat heeft vaak meerdere redenen. Een echt gesloten mijn terug opstarten, dat vraagt tijd en veel geld... Dat is ook de reden waarom

mijnen soms verder mijnen ondanks dat ze met verlies (of gedeeltelijk verlies) verder doen, evenals vaste afname contracten.

Mijnkost is ook grotendeels petroleum kost gerelateerd, iets wat dalend is, dus de exploitatie kost daalt ook... Dus meerdere factoren bepalen een type metaal kost.

Feit is wel dat de duurdere mijnen er al mee gestopt zijn. Deze zullen weer opgestart worden van zodra het rendabel wordt. Pure marktwerking.

Denk dat het wel klopt wat je zegt, maar de tekorten op de officiële markt kunnen ook een reflectie zijn dat de industrie wakker wordt en een andere markt zoeken die een betere prijs betaald. Waardoor het lijkt dat er een tekort is en er alsnog een einde komt aan de huidige methode van prijs berekening.

Deze post delen

Wat allemaal invloed heeft is complex; zie: https://www.goldbroker.com/how-gold-silver-prices-are-determined

en de grootste invloed komt van de beurs, in het kort de COMEX. De speculaties daar bepalen de wereld spot prijs.

Al de rest is ven weinig tel. (De simpele wetten van fysieke vraag en aanbod spelen daar maar een kleine rol).

De mijn industrie moet geen markten zoeken, deze die willen kopen zoeken de raffinaderijen op en deze zoeken dan weer de mijnen wel op...

Deze post delen

Fysiek klopt dit inderdaad. Maar via de comex future contracts, kan het prima, bewijzen genoeg dat dit effectief ook gebeurt.

Wij zien het denk ik wel ongeveer hetzelfde, dit was als contrast bedoeld tegen het Antwerpse handelaarsverhaal. Los daarvan zit er natuurlijk een wezenlijk verschil tussen de huidige manipulaties, en hetgeen de Hunt Brothers van plan waren.

• Leuk 1

Deze post delen

Binnenkort heeft de comex geen invloed meer, de markt is vernietigd door papiersilver. Ze zullen mensen vinden die hun product kopen voor een reële prijs.

Deze post delen

Binnenkort heeft de comex geen invloed meer, de markt is vernietigd door papiersilver. Ze zullen mensen vinden die hun product kopen voor een reële prijs.

En dan is de hamvraag natuurlijk wat de prijs van fysiek zilver gaat doen. Zoals algemeen bekend staat die nu zeg maar gelijk met die van de papiermarkt.

Als er hier een klant aankomt die iets fysieks van ons bedrijf wil kopen dan kan die vertellen wat die wil mbt prijzen waar hij ergens anders voor zou kunnen kopen, maar wij bieden hem ons product aan voor onze prijs. Wat niet wil zeggen dat die prijs voor elke klant hetzelfde is.

Dus wat mij betreft kunnen alle dagdromen over gigantische prijsverhogingen van PM door het eventuele wegvallen van een papiermarkt blijven waar ze horen: in dromenland.

just for the record: hier in huize ET zit ook een deel van het bezit in PM.

Deze post delen

Enkele jaren terug ging de prijs van zilver ook een paar keer over de kop, denk dat dat niet onrealistisch is. Maar wanneer de wereld economisch in problemen komt met bubbel na bubbel dan pas geloof ik dat PM enorm gaat stijgen.

Een man mag dromen :>

Deze post delen

Hebben jullie zin in een prijsvraag over de zilverprijs en waar jullie een mooie zilveren munt kunnen winnen gesponsord door The Silver Mountain? Bij 10 plusjes ga ik dat regelen.

Deze post delen

Kuch, geloof jij dat iemand je een beleefd antwoord terug geeft als je direct zo uit de hoek komt? Misschien geldt het niet voor jou maar dat zou mijn mening nog niet direct onwaar maken.

Nou Range, bewijs dan met je grote b...!

Ehh nee, want ik zit er niet in en heb het van iemand vernomen die zelf ook een munten verzameling heeft. Of dat zilver is weet ik niet. Wel durf ik te beweren dat mijn bron betrouwbaar is en dat er een handelaar ergens (in dit geval Antwerpen) die grote partijen opkoopt om zo de prijs kunstmatig hoog te houden.

En dat klinkt in de huidige westerse marktwerking als een volkomen slimme (nog net legale) actie om zelf er veel aan over te houden voor... decennia!

Deze post delen

Sorry voor mijn inderdaad bot antwoord, maar onzin blijft onzin en zulks moet direct ontkracht worden voordat het een eigen leven leidt. En het is niet omdat iemand zelf muntjes verzamelt, hij iemand is met wat macro-economische kennis... Ik en vele anderen met mij hebben al tig posts geplaatst waarin de manipulatie van de zilvermarkt wordt aangetoond.

Ik lees niet graag woorden als groot, veel en enorm omdat het niets zeggend is. Zou je spreken van bvb duizenden kilo's per maand voor Belgie, dan zegt dat wat, maar "Grote partijen" zegt niets. Wat voor mij klein is kan voor een ander groot zijn en omgekeerd. Wat de een iedere week koopt, heeft een ander nog niet bijeen verzameld en is toch trots op zijn of haar grote verzameling.

Off-topic: Doet me Loreensgewijs aan piemels denken, iedereen wil de grootste hebben, tot je gezegend bent met zo en kolos en je schaamt omdat je er meer last van hebt dan iets anders...

De dag dat jij @Range kan aantonen met cijfers dat een Antwerpse handelaar op zijn eentje de markt in België alleen al kan beïnvloeden met meer dan 1%,

krijg je van mij een oprechte bekentenis in het openbaar dat ik fout zat. Dit om de eenvoudige reden dat alle grote handelaren, rechtstreekser kopen.

Weet jij eigenlijk hoe groot de zilvermarkt voor fysiek zilver is en hoe groot deze is van 'papieren' zilver? Ik zal eens een beetje helpen met slechts één linkje: https://www.goldbroker.com/news/paper-silver-market-250-times-size-physical-silver-market-526 ... en denk dat ik het daarbij ga laten. Succes met je verder informeren, je kan nooit teveel weten.

Deze post delen

Zilver, de fysiek markt, was 2 miljard ofzo.
Uitdrukken in troy ounces, zonder maateenheid zegt het weinig... Diesel druk je ook niet uit in meter of €, maar ik liter of gram... ik zeg maar wat :)

Deze post delen

Uitdrukken in troy ounces, zonder maateenheid zegt het weinig... Diesel druk je ook niet uit in meter of €, maar ik liter of gram... ik zeg maar wat :)

15.2 in dollars.

Maar van welk jaar is dat bedrag?

Deze post delen

Sorry voor mijn inderdaad bot antwoord, maar onzin blijft onzin en zulks moet direct ontkracht worden voordat het een eigen leven leidt. En het is niet omdat iemand zelf muntjes verzamelt, hij iemand is met wat macro-economische kennis... Ik en vele anderen met mij hebben al tig posts geplaatst waarin de manipulatie van de zilvermarkt wordt aangetoond.

Ik lees niet graag woorden als groot, veel en enorm omdat het niets zeggend is. Zou je spreken van bvb duizenden kilo's per maand voor Belgie, dan zegt dat wat, maar "Grote partijen" zegt niets. Wat voor mij klein is kan voor een ander groot zijn en omgekeerd. Wat de een iedere week koopt, heeft een ander nog niet bijeen verzameld en is toch trots op zijn of haar grote verzameling.

Off-topic: Doet me Loreensgewijs aan piemels denken, iedereen wil de grootste hebben, tot je gezegend bent met zo en kolos en je schaamt omdat je er meer last van hebt dan iets anders...

De dag dat jij @Range kan aantonen met cijfers dat een Antwerpse handelaar op zijn eentje de markt in België alleen al kan beïnvloeden met meer dan 1%,

krijg je van mij een oprechte bekentenis in het openbaar dat ik fout zat. Dit om de eenvoudige reden dat alle grote handelaren, rechtstreekser kopen.

Weet jij eigenlijk hoe groot de zilvermarkt voor fysiek zilver is en hoe groot deze is van 'papieren' zilver? Ik zal eens een beetje helpen met slechts één linkje: https://www.goldbroker.com/news/paper-silver-market-250-times-size-physical-silver-market-526 ... en denk dat ik het daarbij ga laten. Succes met je verder informeren, je kan nooit teveel weten.

Nou, dan zijn we er toch over uit dat er manipulatie gebeurd? En dat er een 'handelaar' (hetzij misschien onder een andere naam?) de voorraden opkoopt en zelf opslaat om mondjesmaat af te geven? Hoe veel die voorraad is, geen idee. Maar ga er maar vanuit dat als je deze voorraden kan bereiken/opkopen dat we het hier inderdaad over 'duizenden kilo's per maand' hebben.

Ik heb niet gezegd dat het niet gebeurd. Ik heb alleen gezegd dat o.a. dit één van de tactieken is die worden toegepast.

Waar wat bomt mij het nou? Ik heb geen cent op dat gebied. Ik wilde jullie gewoon iets zeggen dat ik te weten was gekomen, misschien had je er wat aan en misschien ook niet. Misschien kun je met deze opmerking even nagaan of je zilver toch echt wel zo 'rechtstreeks' gekocht wordt of niet.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...