Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

MIEKE VAN STIGT constateert dat empathie uit onze samenleving verdwijnt en dat de samenleving aan het verharden is. Artsen die "ongezonde" patiënten niet meer willen behandelen, werkgevers die spreken over "labbekakken" in de bijstand, en hele volksstammen die het over "dobbernegers" hebben als ze vluchtelingen bedoelen. LEES:

http://www.socialevraagstukken.nl/site/column/hoe-empathie-uit-onze-samenleving-verdwijnt/

• Leuk 1

MIEKE VAN STIGT constateert dat empathie uit onze samenleving verdwijnt en dat de samenleving aan het verharden is. Artsen die "ongezonde" patiënten niet meer willen behandelen, werkgevers die spreken over "labbekakken" in de bijstand, en hele volksstammen die het over "dobbernegers" hebben als ze vluchtelingen bedoelen. LEES:

http://www.socialevraagstukken.nl/site/column/hoe-empathie-uit-onze-samenleving-verdwijnt/

Helaas ja....mensen denken alleen nog maar aan zichzelf tegenwoordig en het wordt als maar erger. Verhufterisering..

Wat we ons af moeten vragen is hoe het komt, wat zijn de oorzaken? Als je het mij vraagt zit het gewoon allemaal ingebakken in ons hele systeem, het is er inherent aan. In ons economische systeem loont het niet om anderen te helpen, voor jezelf gaan levert meer op.

• Leuk 1

Dat was dus hetgene wat ik begon te verliezen:(.

Dank voor de posting:)

• Leuk 2

Een kanttekening: een dergelijk artikel is puur gebaseerd op gevoel, er is geen statistische onderbouwing of de huidige generatie inderdaad harder is geworden dan voorheen. Het is algemeen bekend dat zo beetje elke huidige generatie nostalgisch terugkijkt en constateert dat "het vroeger beter was", maar er zijn genoeg onderzoeken dat de huidige generatie het beter heeft dan menig vorige generatie, maar dat wordt vaak vergeten. Het is mens eigen om vooral naar negatieve kanten van een samenleving te kijken, men vergeet de positieve ontwikkelingen (ook dit is onderzocht, negatief nieuws komt 2 keer harder aan dan positief nieuws). Mieke's betoog om meer barmhartigheid is goed, maar om nu te zeggen dat het allemaal fout is tegenwoordig,,, te veel door de negative bocht bekeken. Maar het levert wel veel lezers op, dus goede marketing van Mieke :-)

Het artikel is wel aardig om te lezen, maar het is treurig dat de schrijfster het verschil tussen empathie en mededogen door elkaar haalt.

Dit zijn 2 compleet verschillende zaken. Empathie is het kunnen inleven in een ander. Het artikel gaat vervolgens over mededogen.

En stel dat er inderdaad een afname is te constateren in mededogen, dan kan je dat redelijk eenvoudig verklaren met de toename in "shit" waar we mee te maken krijgen.

De verdeelsleutel van mededogen is naar mijn idee de optelsom van "shit". Hoe meer "shit", hoe hoger je de lat zal leggen om nog mededogen te kunnen hebben met details.

En zo aardig waren ze in de middeleeuwen nou ook weer niet, dus ik vraag me af of het niet meer een gevoel is, dan werkelijkheid.

Getuige het stuk staat empathie volgens deze vrouw gelijk aan de mens zien als een handelingsonbekwaam wezen. Mensen zijn zielig, kunnen niet voor zichzelf zorgen en moeten geholpen worden.

Maar door wie dan? Het, zelfbenoemde, niet handelingsonbekwame deel van de bevolking?

Brave new world here we come....

Het artikel is wel aardig om te lezen, maar het is treurig dat de schrijfster het verschil tussen empathie en mededogen door elkaar haalt.

Dit zijn 2 compleet verschillende zaken. Empathie is het kunnen inleven in een ander. Het artikel gaat vervolgens over mededogen.

En stel dat er inderdaad een afname is te constateren in mededogen, dan kan je dat redelijk eenvoudig verklaren met de toename in "shit" waar we mee te maken krijgen.

De verdeelsleutel van mededogen is naar mijn idee de optelsom van "shit". Hoe meer "shit", hoe hoger je de lat zal leggen om nog mededogen te kunnen hebben met details.

En zo aardig waren ze in de middeleeuwen nou ook weer niet, dus ik vraag me af of het niet meer een gevoel is, dan werkelijkheid.

Ik snap je punt over het verschil tussen empathie en mededogen. Heb hem ook gerate, want t is lekker scherp.

Mededogen komt echter uit empathie voort. Het is er een vorm van.

Mensen verplaatsen zichzelf in anderen, krijgen daar een bepaald negatief/zielig gevoel bij en kiezen er daarom voor om de persoon te helpen, of niet.

• Leuk 1

Mijn empathie voor Mevrouw Mieke van Stigt is als sneeuw voor de zon verdwenen na het lezen van haar artikel.

Maar goed, het is maar een column, een opiniestuk met geen enkele statistische of wetenschappelijke onderbouwing. Slechts een aantal -oppertune- voorbeelden die haar (waan)denkbeelden moeten onderbouwen.

Als ik kijk naar de mantelzorgers, vrijwillige hulpverleners, verplegend personeel, HIV buddies of artsen die iemand helpen bij het verlossen uit ondraaglijk lijden waarbij de arts in kwestie ook nog eens zijn/haar carriere en soms zelfs leven op het spel zet, kan ik niet anders zeggen dan:

Mevrouw van Stigt, beste Mieke; het glas is halfvol en niet halfleeg.

Het feit dat u -en passant- twee totaal verschillende zaken als empathie en mededogen volledig door elkaar haalt laten we gemakshalve maar even buitenwegen.

Enfin, halfvol dus.

Gast Jim90

We slaan enorm door naar de andere kant. Waarom zou ik mee moeten betalen aan gelukzoekers en mensen die zich kapotzuipen,roken nog nooit een dag hebben gewerkt en maar blijven doorfokken?

En de gemiddelde nederlander is te stompzinnig bezig om zelf een mening te vormen dus dobberen ze vrolijk mee met dit soort 'experts' en zieltjeswinnende politici.

We slaan enorm door naar de andere kant. Waarom zou ik mee moeten betalen aan gelukzoekers en mensen die zich kapotzuipen,roken nog nooit een dag hebben gewerkt en maar blijven doorfokken?

.

Om dezelfde reden waarom die mensen meebetalen aan zaken die jou ten goede komen. Waarom zouden anderen nog meebetalen aan mensen zoals jij als jij het vertikt om mee te betalen aan anderen. Ons hele sociale systeem is gebaseerd op solidariteit en werkt alleen als iedereen solidair is.

De tendens in Nederland, maar ook in de rest van de wereld is idd 'iedereen voor zich'. Lijkt misschien beter, maar op den duur gaat dat systeem zich tegen je keren. Want ook jij wordt ouder en ook jij gaat gebruik maken of maak al gebruik van de sociale voorzieningen. Maar helaas pindakaas, anderen weigeren om voor jou te betalen dus zoek het maar uit.

Dus ja, we slaan idd door naar de andere kant en vroeger was het idd vele malen beter!

• Leuk 1

Gast Jim90
Om dezelfde reden waarom die mensen meebetalen aan zaken die jou ten goede komen. Waarom zouden anderen nog meebetalen aan mensen zoals jij als jij het vertikt om mee te betalen aan anderen. Ons hele sociale systeem is gebaseerd op solidariteit en werkt alleen als iedereen solidair is.

De tendens in Nederland, maar ook in de rest van de wereld is idd 'iedereen voor zich'. Lijkt misschien beter, maar op den duur gaat dat systeem zich tegen je keren. Want ook jij wordt ouder en ook jij gaat gebruik maken of maak al gebruik van de sociale voorzieningen. Maar helaas pindakaas, anderen weigeren om voor jou te betalen dus zoek het maar uit.

Dus ja, we slaan idd door naar de andere kant en vroeger was het idd vele malen beter!

Het is geven en nemen. En momenteel wordt er vooral veel gegeven en rondgepompt (door politici met belastinggeld).

Lijkt me geen houdbare situatie... Je kunt geen geld blijven bijdrukken:rolleyes:

Het is geven en nemen. En momenteel wordt er vooral veel gegeven en rondgepompt (door politici met belastinggeld).

Lijkt me geen houdbare situatie... Je kunt geen geld blijven bijdrukken:rolleyes:

Dat is altijd al zo geweest. Het valt nu alleen wat meer op door de crisis ;-)

Straks, tegen de tijd dat er weer 2e kamer verkiezingen zijn, krijgen we allemaal een paar centen extra en zijn we alle ellende weer vergeten. Zo is het bij de voorgaande crisissen geweest en zo zal het bij de volgende crisis ook gaan.

Het hele beleid van Rutte is erop gericht om de in eerste jaren zeer fors te bezuinigen zodat ze tegen de tijd dat er weer gekozen mag worden, een extra-tje uit kunnen delen in de hoop dat de kiezer weer op ze gaat stemmen. En als ik zo de peilingen zie, werkt het nog ook!

En ja, het kabinet maakt de verkeerde keuzes. Maar dat hebben we te danken aan de kiezer die de verkeerde keuzes heeft gemaakt!

Gast Jim90
Dat is altijd al zo geweest. Het valt nu alleen wat meer op door de crisis ;-)

Straks, tegen de tijd dat er weer 2e kamer verkiezingen zijn, krijgen we allemaal een paar centen extra en zijn we alle ellende weer vergeten. Zo is het bij de voorgaande crisissen geweest en zo zal het bij de volgende crisis ook gaan.

Het hele beleid van Rutte is erop gericht om de in eerste jaren zeer fors te bezuinigen zodat ze tegen de tijd dat er weer gekozen mag worden, een extra-tje uit kunnen delen in de hoop dat de kiezer weer op ze gaat stemmen. En als ik zo de peilingen zie, werkt het nog ook!

En ja, het kabinet maakt de verkeerde keuzes. Maar dat hebben we te danken aan de kiezer die de verkeerde keuzes heeft gemaakt!

Heb je helemaal gelijk in natuurlijk. En dat door media beïnvloede stemvee blijft natuurlijk jaar in jaar uit op dezelfde partij stemmen.

Helaas ja....mensen denken alleen nog maar aan zichzelf tegenwoordig en het wordt als maar erger. Verhufterisering..

Wat we ons af moeten vragen is hoe het komt, wat zijn de oorzaken? Als je het mij vraagt zit het gewoon allemaal ingebakken in ons hele systeem, het is er inherent aan. In ons economische systeem loont het niet om anderen te helpen, voor jezelf gaan levert meer op.

Wij als gezin vroeger: we wandelen me elkaar, ben met mijn vader weze slootje springen, winters gingen we samen met de dooi op het nog dikke pak ijs en sneeuw wat aan het smelten was bij de kanten was het ijs al wat vlak bij de wal wat gaan smelten door bevonden zich veel paling mijn vader schepte ze op het ijs ik pakte de paling snel en deed het in een grote emmer, schaatsten ook met elkaar, mijn vader ging hokken timmeren, ging een vijver graven, wat hij ook deed ik was bij hem, aan de eind van de middag gingen we ook vaak spelletjes doen, mijn moeder was heel muzikaal we speelde met elkaar muziek en zongen er bij,, eten er werd vaak een grote koekenpan op de tafel gezet en we aten er gezamenlijk van, vissen deden we ook met elkaar moeder had drinken broodjes klaar gemaakt, we hadden een fijne band met elkaar, tot dat ......................, een ingrijpend verhaal.

Kijk dat ontbreekt en aan veel gezinnen aan een ieder leeft zijn eigen leven op een kamertje met stereo, Tv en hobby's, men kent elkaar niet meer, problemen worden besproken met leeftijds- genootjes, of helemaal niet we zijn vereenzaamt, alle ingrediënten voor een generatie kloof, de gevolg verharding van de maatschappij, Empathie en andere goede eigenschappen worden als iets zwaks gezien, ike ike en de rest kan stikken is de motto geworden, zieken en gehandicapten ouderen horen er niet meer bij.

We zijn ook lid van de seniorenweb BE, we zijn geschrokken wat daar werd beschreven, k'zal proberen het op te zoeken, maar bij ons verschild het ook niet zo.

Ook hoeven we niet zo ver te kijken zie regelmatig de reactie op dit forum heel jammer dat het ook hier zo gaat, maar het is bespreekbaar en de een komt gelukkig ook wel weer voor de ander op, we moeten het weer leren elkaar met respect te bejegenen, dat heeft dus een diepe oorzaak velen zijn het slachtoffer van de leden, vele zijn daar het slachtoffer van.

Beste Windmill we zijn benieuwd wat de Empathie nu weer gaat opleveren.

Helaas ja....mensen denken alleen nog maar aan zichzelf tegenwoordig en het wordt als maar erger.

Even los van het artikel, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het nav de reacties niet gelezen heb, wil ik hier even op reageren.

Ik denk namelijk niet dat het klopt wat je zegt. De zogenaamde verharding vind ik ook boeiend, ik zie het ook om me heen, of althans dat denk ik te zien. Hoe dan ook valt het me meer op. Hoe zich dat verhoudt tot vorige generaties weet ik niet aangezien ik nu vanuit mezelf praat, ik baseer me puur op mijn eigen ervaringen vroeger vs nu.

Maar wat ik zelf zie, is dat het bij velen juist voortkomt uit een vorm van medeleven met anderen. Voorbeeld: een stel koptrappers trapt "zomaar" op een jongen in. Mensen keuren de daad van de koptrappers af. Maar daar blijft het niet bij: de koptrappers zijn evil en moeten dus dood. Levenslang is niet genoeg, nee ze verdienen een nekschot. De mensen zijn zelf niet geraakt door de daad, het is dus niet zo dat ze alleen met zichzelf bezig zijn. Ze leven zich in als het om het slachtoffer gaat, bij de daders is dit echter niet het geval. Nou is het natuurlijk ook moeilijk om je in te leven in koptrappers, gelukkig kunnen de meeste mensen zich niet voorstellen waarom je zoiets zou doen. Het wordt echter zo zwart wit, dat de koptrapper zijn daad wordt, hij wordt een koptrapper en koptrappers moeten dood. En daar zit in mijn ogen het pijnpunt: op het moment dat een persoon een dader wordt, wordt zijn menselijkheid hem ontnomen. Hij wordt niet langer gezien als mens, maar meer als een object dat niet meer juist functioneert, en daarom geen bestaansrecht meer heeft.

Dit is in mijn ogen exact hetzelfde dat bij de vluchtelingen gebeurt, daarom benoemde ik dit gisteren al: mede door middel van allerlei denigrerende benamingen als gelukszoekers en cultuurparels worden ze geobjectificeerd, door ze niet langer als mens te zien is het makkelijker om ze te verwerpen. Het gemak waarmee gezegd wordt dat het geen probleem is om die bootjes lek te schieten en die cultuurparels te laten verzuipen, het gemak waarmee beelden van aangespoelde gelukszoekers als "opgeruimd staat netjes" aan de kant worden geschoven verdwijnt als je die zelfde mensen vraagt om personen uit hun omgeving, die ze kennen, die een gezicht, een naam, een geschiedenis en een toekomst hebben, op een bootje te zetten en vervolgens dat bootje lek te schieten. Als je ze foto's laat zien van diezelfde personen, verdronken, aangespoeld op een strand. Want dan zijn het opeens mensen in plaats van objecten.

Woorden gebruiken als "stemvee", "gelukszoekers", "cultuurparels", feitelijk gezien is het denk ik een teken van onvermogen om de onvolmaaktheid van de mens te kunnen accepteren. Empathie vereist spiegeling, spiegeling vereist herkenning. Erkennen dat de "bad guy" ook een mens is, vraagt dus om te erkennen dat je zelf ook maar een mens met gebreken bent, dat je zelf ook een "slechte kant" in je hebt. En dan komt het opeens wel heel dicht bij.

In de huidige tijdsgeest is het denk ik niet moeilijk verklaringen hiervoor te vinden. Enerzijds de anonimiteit die internet met zich meebrengt, anderzijds de maakbaarheid die zowel internet, als heel de huidige (wetenschappelijke) levenswijze impliceren.

Enerzijds de anonimiteit: niet alleen kan je zelf je verschuilen achter een nickname en een avatar, wat het makkelijker maakt om radicaler te reageren en dingen te zeggen die je niet tegen je directe omgeving zou durven zeggen, ook de andere kant is anoniem. Het maakt het makkelijker om met de vinger te wijzen, want als iemand iets zegt dat je niet aanstaat is het gewoon een domme lul zonder hersenen. Dat is heel anders als je moeder of je partner iets zegt dat je niet aanstaat; ik denk dat je eerder geneigd bent wat langer stil te staan bij de woorden van de ander als je die ander kent. Als je ergens door getriggerd wordt kan je gewoon je pc uitzetten en letterlijk weglopen van de confrontatie, en als je iemand maar irritant vindt dan trap je hem uit je lijst of zet je hem op ignore. Maar vooral: de ander heeft geen gezicht. De ander is plat, leeft niet, wat het makkelijker maakt om de ander in zijn geheel af te wijzen.

Anderzijds de maakbaarheid: er wordt door velen zorgvuldig aan imago-bouwen gedaan, men zoekt uit welke kant men van zichzelf wil laten zien. Vrolijke familiekiekjes op facebook, en de vuile was heeft geen bestaansrecht, mag er niet zijn, laat staan dat hij gezien mag worden. Dit heeft ook weer een tweeledig karakter: anderen zien al die perfecte leventjes en gaan daar hun eigen leven weer aan spiegelen: zij moeten immers ook zo perfect zijn.

Men identificeert zich met "het goede", en verwerpt "het slechte". Naast de verharding en polarisatie die dit met zich meebrengt (alles wordt zwart/wit, of goed, of fout) ontneemt men zichzelf zo ook de kans om zich te ontwikkelen, om te groeien. Want als je je eigen beperkingen in zijn geheel verwerpt, hoe kan je er dan aan werken?

Ik denk dus niet dat het een gebrek aan empathie is, eerder een gebrekkige empathie.

Sorry, het is maar een suffe brainfart van mijn kant, ik weet niet of het stand houdt of relevant is maar ik vind het leuk om over na te denken. Kan zo nog wel uren doorlullen maar zal het hier maar bij houden :p Ook excuses voor het hak-op-de-tak, tijdens het schrijven sprong ik ook nog opeens naar de tak "angst voor de dood", maar dat heb ik er maar weer uitgehaald ;) Het vormt echter wel een mooi bruggetje: tijd voor zombies!

FTWD here I come :)

• Leuk 1

Als ik kijk naar de mantelzorgers, vrijwillige hulpverleners, verplegend personeel, HIV buddies of artsen die iemand helpen bij het verlossen uit ondraaglijk lijden waarbij de arts in kwestie ook nog eens zijn/haar carriere en soms zelfs leven op het spel zet, kan ik niet anders zeggen dan:

Mevrouw van Stigt, beste Mieke; het glas is halfvol en niet halfleeg.

Mee eens, als ik om mij heen kijk, zie ik ook veel goede trends, zowel directe omgeving als op FB, maar ook op de Preppers site en andere forums, men is veel meer bewust dan voorheen wat er gaande is in de wereld, en er is een groeiende behoefte om daar iets beters van te maken, okay, het mag soms wat sneller, en we moeten ook beter stemmen (politiek), maar het is maar naar waar je wil kijken. Zoals ik schreef, het is mens eigen om meer naar negatief nieuws te luisteren, dan naar positief nieuws, en negatief nieuws levert meer lezers op.

Even los van het artikel, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het nav de reacties niet gelezen heb, wil ik hier even op reageren.

Ik denk namelijk niet dat het klopt wat je zegt. De zogenaamde verharding vind ik ook boeiend, ik zie het ook om me heen, of althans dat denk ik te zien. Hoe dan ook valt het me meer op. Hoe zich dat verhoudt tot vorige generaties weet ik niet aangezien ik nu vanuit mezelf praat, ik baseer me puur op mijn eigen ervaringen vroeger vs nu.

Maar wat ik zelf zie, is dat het bij velen juist voortkomt uit een vorm van medeleven met anderen. Voorbeeld: een stel koptrappers trapt "zomaar" op een jongen in. Mensen keuren de daad van de koptrappers af. Maar daar blijft het niet bij: de koptrappers zijn evil en moeten dus dood. Levenslang is niet genoeg, nee ze verdienen een nekschot. De mensen zijn zelf niet geraakt door de daad, het is dus niet zo dat ze alleen met zichzelf bezig zijn. Ze leven zich in als het om het slachtoffer gaat, bij de daders is dit echter niet het geval. Nou is het natuurlijk ook moeilijk om je in te leven in koptrappers, gelukkig kunnen de meeste mensen zich niet voorstellen waarom je zoiets zou doen. Het wordt echter zo zwart wit, dat de koptrapper zijn daad wordt, hij wordt een koptrapper en koptrappers moeten dood. En daar zit in mijn ogen het pijnpunt: op het moment dat een persoon een dader wordt, wordt zijn menselijkheid hem ontnomen. Hij wordt niet langer gezien als mens, maar meer als een object dat niet meer juist functioneert, en daarom geen bestaansrecht meer heeft.

Dit is in mijn ogen exact hetzelfde dat bij de vluchtelingen gebeurt, daarom benoemde ik dit gisteren al: mede door middel van allerlei denigrerende benamingen als gelukszoekers en cultuurparels worden ze geobjectificeerd, door ze niet langer als mens te zien is het makkelijker om ze te verwerpen. Het gemak waarmee gezegd wordt dat het geen probleem is om die bootjes lek te schieten en die cultuurparels te laten verzuipen, het gemak waarmee beelden van aangespoelde gelukszoekers als "opgeruimd staat netjes" aan de kant worden geschoven verdwijnt als je die zelfde mensen vraagt om personen uit hun omgeving, die ze kennen, die een gezicht, een naam, een geschiedenis en een toekomst hebben, op een bootje te zetten en vervolgens dat bootje lek te schieten. Als je ze foto's laat zien van diezelfde personen, verdronken, aangespoeld op een strand. Want dan zijn het opeens mensen in plaats van objecten.

Woorden gebruiken als "stemvee", "gelukszoekers", "cultuurparels", feitelijk gezien is het denk ik een teken van onvermogen om de onvolmaaktheid van de mens te kunnen accepteren. Empathie vereist spiegeling, spiegeling vereist herkenning. Erkennen dat de "bad guy" ook een mens is, vraagt dus om te erkennen dat je zelf ook maar een mens met gebreken bent, dat je zelf ook een "slechte kant" in je hebt. En dan komt het opeens wel heel dicht bij.

In de huidige tijdsgeest is het denk ik niet moeilijk verklaringen hiervoor te vinden. Enerzijds de anonimiteit die internet met zich meebrengt, anderzijds de maakbaarheid die zowel internet, als heel de huidige (wetenschappelijke) levenswijze impliceren.

Enerzijds de anonimiteit: niet alleen kan je zelf je verschuilen achter een nickname en een avatar, wat het makkelijker maakt om radicaler te reageren en dingen te zeggen die je niet tegen je directe omgeving zou durven zeggen, ook de andere kant is anoniem. Het maakt het makkelijker om met de vinger te wijzen, want als iemand iets zegt dat je niet aanstaat is het gewoon een domme lul zonder hersenen. Dat is heel anders als je moeder of je partner iets zegt dat je niet aanstaat; ik denk dat je eerder geneigd bent wat langer stil te staan bij de woorden van de ander als je die ander kent. Als je ergens door getriggerd wordt kan je gewoon je pc uitzetten en letterlijk weglopen van de confrontatie, en als je iemand maar irritant vindt dan trap je hem uit je lijst of zet je hem op ignore. Maar vooral: de ander heeft geen gezicht. De ander is plat, leeft niet, wat het makkelijker maakt om de ander in zijn geheel af te wijzen.

Anderzijds de maakbaarheid: er wordt door velen zorgvuldig aan imago-bouwen gedaan, men zoekt uit welke kant men van zichzelf wil laten zien. Vrolijke familiekiekjes op facebook, en de vuile was heeft geen bestaansrecht, mag er niet zijn, laat staan dat hij gezien mag worden. Dit heeft ook weer een tweeledig karakter: anderen zien al die perfecte leventjes en gaan daar hun eigen leven weer aan spiegelen: zij moeten immers ook zo perfect zijn.

Men identificeert zich met "het goede", en verwerpt "het slechte". Naast de verharding en polarisatie die dit met zich meebrengt (alles wordt zwart/wit, of goed, of fout) ontneemt men zichzelf zo ook de kans om zich te ontwikkelen, om te groeien. Want als je je eigen beperkingen in zijn geheel verwerpt, hoe kan je er dan aan werken?

Ik denk dus niet dat het een gebrek aan empathie is, eerder een gebrekkige empathie.

Sorry, het is maar een suffe brainfart van mijn kant, ik weet niet of het stand houdt of relevant is maar ik vind het leuk om over na te denken. Kan zo nog wel uren doorlullen maar zal het hier maar bij houden :p Ook excuses voor het hak-op-de-tak, tijdens het schrijven sprong ik ook nog opeens naar de tak "angst voor de dood", maar dat heb ik er maar weer uitgehaald ;) Het vormt echter wel een mooi bruggetje: tijd voor zombies!

FTWD here I come :)

Niks suffe brainfart, top post! (Alinea 2 en 3 ++)

Min of meer aansluitend bij mijn veel te korte post: http://preppers.nl/forum/threads/9832-Crash-binnen-6-12-maanden?p=380697&viewfull=1#post380697

Ik snap dat het verband niet meteen duidelijk is....

Laat ik een poging doen.

Wij krijgen allemaal een overdaad aan informatie op ons afgevuurd, een overdaad van keuzes te maken in het leven en een overdaad aan bewustzijn over allerlei diverse andere groepen mensen op deze planeet, met zijn klimaat, andere bewoners enzovoort. Objectivering, versimpeling, classificering is hierbij een must, we kunnen een dergelijke informatie stroom helemaal niet aan! Zo snel mogelijk proberen we een hokje te vinden voor ieder nieuwtje wat ons brein bereikt, anders zouden we gek worden.

Afhankelijk van iemands instelling, voorkeuren en ervaringen heeft ieder zo zijn eigen hokjes. Vooral mensen waarbij die verschillende hokjes in grote mate verschillen van elkaar, zie je vaak botsen, ook op een forum als dit.

Voor de rest zie mijn brainfart van een tijdje terug (geen quote van iemand anders idd), mijn onderschrift.

Het enige wat ik aan mijn onderschrift wil verduidelijken, is niet dat ik hiermee domme mensen bedoel, maar IEDEREEN heeft hier mee te maken. (shit, door caps te gebruiken ben ik nu links?)

Net als een post van net, die ik hier boven al quotte.

Mee eens. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leven. En bij rechten horen plichten. Dat laatste wordt tegenwoordig vaak vergeten.

In mijn ogen en dus niet feitelijk bewezen, al zal menigeen het onderstrepen zijn ee mede door intrede van de computer en de robot veranderd in nummers dan mensen sociale gevoelens ziijn vervangen door stelsel die financieel onderbouwing in een overbevolkte wereld moeten geven. Juist daar waar menigeen het vertrouwen in het vroeger bekende sociale systeem. Mensen stonden op een andere manier voor elkaar klaar. Tegenwoordig is men bang voor de buur, die men vaak niet echt kent. Die buur die in dorp en stad enkele weken dood in huis kan liggen.

Is het glas halfvol of half leeg.... ik zou zeggen dat het anders is , ieder voordeel heeft zijn nadeel. Het is aan ons om de oplossing (en) te vinden in plaats van de beren op de weg te vinden. Een uitdaging in een gecompliceerde samenleving waar veel van mensen gevraagd wordt en gegevens als rust en privacy ontnomen zijn in toenemende mate. Mens zijn veranderd in de tijd en als er iets moeilijk is voor de mens is het veranderingen en en het blijvend aanpassen. Stilstand is achteruitgang. Het moet allemaal sneller en beter ten koste van de sociale samenleving zoals we die vaak van vroeger meekregen of zoals "het kleine huisje op de prairy" .

Gevoelens zijn gegevens die men makkelijk ter zijde zet voor eigen belang net als de gamer die afk gaat . Afk betekent away from keybord... weg ander onderwerp.

Dit handelen, deze manier van leven is niet makkelijk wetenschappelijk vast te leggen netzo als het vermogen om oplosdingsgericht te kunnen leven.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...