Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nabootsen SHTF-situatie


Aanbevolen berichten

beste preppers,

 

alhoewel ik nog maar sinds gisteren lid ben, denk ik al wel een half jaartje serieus na over preppen en lees ik veel op deze site. Wat ik niet veel tegenkom is ervaring van preppers met het nabootsen van een SHTF-situatie. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil eigenlijk volgende week drie dagen lang dit doen. Ben alleenstaand, en heb vakantie, dus een ideale kans. IMHO heb ik voldoende in huis om het op alle gebieden twee weken uit te houden. Dat wil ik testen, eerst maar eens drie dagen lang: dus geen electriciteit, geen gas en geen water uit de kraan gebruiken. Niet naar de supermarkt. Niet douchen, en koken op een campinggasbrander. Eten uit blik en pak, water uit flessen en pakken. WC doorspoelen met regenwater. We kunnen preppen wat we willen maar een stukje ervaring lijkt me heel nuttig. Ik zal jullie op de hoogte houden! Ik ga wel op 1 vlak smokkelen: overdag wel radio en cd aan (maar 's avonds kaarsen en een opwindbare LED-lamp).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
beste preppers,

 

..We kunnen preppen wat we willen maar een stukje ervaring lijkt me heel nuttig. Ik zal jullie op de hoogte houden! Ik ga wel op 1 vlak smokkelen: overdag wel radio en cd aan (maar 's avonds kaarsen en een opwindbare LED-lamp).

 

Waar ik me het meeste zorgen om maakt, is niet de vraag of ik in staat ga zijn om 25/50/100 terug in de tijd kan gaan qua levensstijl, maar hoe mijn omgeving hier mee om zal gaan.

En dat stukje kunnen we helaas niet nabootsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Een aantal jaren geleden heb ik een driedaagse prep oefening gehouden. Gas, water en licht zelf afgesloten. Viel me reuze mee, alleen jezelf en je huis schoonhouden valt tegen. Vochtige doekjes blijken ineens goud waard. Ik zou zo'n oefening alleen in de winter houden, dat is veel spannender en veel leerzamer dan in de zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal jaren geleden heb ik een driedaagse prep oefening gehouden. Gas, water en licht zelf afgesloten. Viel me reuze mee, alleen jezelf en je huis schoonhouden valt tegen. Vochtige doekjes blijken ineens goud waard. Ik zou zo'n oefening alleen in de winter houden, dat is veel spannender en veel leerzamer dan in de zomer.

 

Wat jij met vochtige doekjes had, heb ik met wc-papier: tjee, wat kun je daar een hoop mee doen.

 

De uitdaging voor de zomerperiode vind ik vooral: hoe de koelkast te vervangen. En hoe het huis redelijk koel te houden zonder ventilator of een airco.

Tijdens de winter: de was (buiten in de vrieskou wassen op een vuurtje was behoorlijk pittig) en hoe de was te drogen (tijdens een oefenperiode was alleen één ruimte in het huis verwarmd = de rest.ijskoud). Tijdens een droge vorstperiode de was buiten gehangen en laten vriesdrogen: dat bleek de snelste manier te zijn de was te drogen.

 

GroningerPrepper: een heel goed idee om een bug-in uit te proberen. Maar waarom je de stroom niet helemaal uitzet voor cd's kan ik niet helemaal volgen. Tijdens een echte stroomuitval kan je (behalve wanneer je zonnecellen hebt) naar muziek luisteren wel vergeten, of het ding werkt op batteriijen. Worden dan snel schaars gauw onmogelijk om aan te komen Voor de radio kan ik daar nog wel enigzins inkomen wanneer je alleen naar het nieuws wil luisteren. Heb je een radio op batterijen of zo'n opwind geval??

 

En heb je een andere optie voor het watertoilet??

 

Enfin, lovenswaardig en slim dat je het in iedergeval wil gaan doen. ik hoop dat je een verslag van je ervaringen wil posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers,

 

zoals ik vorige week al aankondigde wilde ik een driedaagse SHTF-situatie testen. Om redenen die er niet toe doen ben ik zaterdag begonnen ipv maandag. Nu, na twee dagen, heb ik er wel genoeg van, dus het werd alleen gisteren en vandaag.

Het was erg leerzaam!

 

- drinkwater (Bar le Duc): ik gebruikte voor koken, thee en koffie, spoelen van theepot en pan en bij het tandenpoetsen al ruim 3 liter per dag, 1 liter meer dan ik had gedacht.

- mijn vooraf getankte leidingwater voor koud afwassen, lichaam wassen (geen douche!) en handen wassen ging er ook rap doorheen. Ik had gerekend op max 3 liter per dag maar het werd zeker 5 liter per dag.

- ik bleek geen blokje zeep in huis te hebben, dus moest ik me wassen met zeep uit een pompje (en een washandje en koud water. Niet erg prettig). En het is nu zomer en dus warm in huis.

- koken duurt vrij lang met een eenpits gasbrandertje. Alleen eenpans maaltijden zijn relatief makkelijk te maken. Gastankje was sneller leeg dan ik had verwacht.

- het eten uit blik (kant en klaar nasi) en de zakjes kruidenmix (voor macaroni) smaken erg zout.

- ik heb bewust geen vers brood gegeten maar knackebrot. Dat vult niet echt de maag.

- ik heb beide dagen maar twee keer per dag de wc doorgespoeld, met regenwater uit mijn twee regentonnetjes (samen 120 liter). Desondanks zou ik zelfs in dat tempo bij een SHTF in een week al door mijn voorraad regenwater heen zijn.

- verlichting was nu geen probleem, maar het is hartje zomer. Hoe gaat dat in de winter? De opwindbare LED-lamp geeft in het begin wel redelijk wat licht maar het wordt snel minder. Een keer per kwartier een minuutje zwengelen is echt wel nodig. Kaarsen zijn onmisbaar.

- niet kunnen stofzuigen is na twee dagen al erg irritant. Moet nu echt een stoffer en blik kopen.

 

Conclusie: dit was een erg nuttige actie! Qua voedsel zou ik het op dit moment wel 14 dagen uithouden, maar het zal dan wel eenzijdig worden, al dat blikvoer en pasta en rijst. Er moet meer variatie komen. Qua water zou ik het nu amper een week redden, qua gastankjes voor mijn campinggasbrander ook hooguit een week. Ik dacht dat ik voor wel twee weken in huis had. Er mag ook wel een (grotere) LED-lamp bij om de woonkamer, samen met kaarsen, enigzins te verlichten. Dus: werk aan de winkel, vooral veeeeeeeel meer water inslaan! Ik lees op dit forum steeds over waterfilters, maar wat doe je als je op een flat woont, midden in een droge periode? Waar haal je dan (zelfs vervuild) water?

 

Hoe zouden jullie dat doen in een geval van SHTF? Ben zelf nogal van stealth, dus niet teveel naar buiten, ook niet teveel licht maken, of in ieder geval de gordijnen dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inmiddels weer wat verder met preppen. Heb nu genoeg voedsel en gaspatronen in huis voor twee maanden, wc-papier en overige persoonlijke verzorging (tandpasta, zeep, deo, uierzalf) voor een half jaar, en water voor een maand. Dit blijft een heel zwak punt, mijn watervoorraad, heb nu eigenlijk ook geen ruimte voor meer in mijn appartement. Een Katandin, daar twijfel ik nog aan, nergens bij mij in de buurt is oppervlaktewater. Bovendien geloof ik heilig in stealth. Verder nog wat zaken gekocht die nuttig zijn bij een langdurige SHTF, maar waar veel mensen denk ik niet zo bij stilstaan: veters voor je schoenen, Biotex, stoffer en blik, heel veel lucifers, ondergoed en t-shirts, touw, tape, messenslijper, kopieen van je paspoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- niet kunnen stofzuigen is na twee dagen al erg irritant. Moet nu echt een stoffer en blik kopen.

 

Dus: werk aan de winkel, vooral veeeeeeeel meer water inslaan! Ik lees op dit forum steeds over waterfilters, maar wat doe je als je op een flat woont, midden in een droge periode? Waar haal je dan (zelfs vervuild) water?

 

Goed bezig hoor maarehh, 2 dagen niet kunnen stofzuigen is irritant? Goed dat je dit oplost met een stoffer&blik maar vergeet niet dat je jezelf ook mentaal moet voorbereiden. Luxes als dagelijks stofzuigen zit er niet in als de bijv de stroom uitvalt, en het is maar de vraag of je je tijd in dat soort situaties niet beter in andere zaken kunt steken.

 

Qua water opslaan: wees creatief met je ruimte en vul je kelderbox. Opslagruimte in de buurt huren is wellicht ook een optie. Waterfilter is een must; als je water op is ga je vanzelf op zoek en zodra je wat vind (ook al is het uren wandelen) dan kun je het maar beter filteren..

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

met zon mooie zachte bezem vegen, vind het beter dan stofzuigen, maar ik kan niet tegen de herrie van het stofzuigen ;)

 

ik zit met het idee te spelen om met een paar man in een huis dit te doen, dat is met hyperinflatie een realistisch scenario, bedoel je zelf 3 dagen afzonderen is niet het moeilijkste

een week met 2 a 3 gezinnen (of stellen) lijkt mij veel zwaarder

Link naar reactie
Delen op andere sites

if its yellow leave it for the next fellow, if its brown flush it down ;)

doen ik en de vrouw ook om water te besparen, tenzij we gasten hebben ofzo

scheelt best een beetje zeg maar

 

Mooie spreuk, kende ik nog niet :D En inderdaad: scheelt een hoop water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@GroningerPrepper, met alleen een mot blik en veger krijg je een hernia met een groot vloeroppervlak. Vergeet dus niet gewoon een grote zachte veger erbij te kopen. Zo'n ouderwets handrollertje (met soort rollende vegertjes erin) kan ook handig zijn zonder stroom.

 

PS over het toilet: mocht je een beetje buiten de bewoonde wereld wonen, kun je ook overwegen om je plas buiten te doen (natuurlijk niet bij de planten waarvan je wilt gaan eten, dus bij een put van het riool oid) Scheelt ook weer water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS over het toilet: mocht je een beetje buiten de bewoonde wereld wonen, kun je ook overwegen om je plas buiten te doen (natuurlijk niet bij de planten waarvan je wilt gaan eten, dus bij een put van het riool oid) Scheelt ook weer water.

 

Vroeger leegde de boer de emmer uit het schijthuis JUIST bij de groenten waarvan je wou eten. Mooie goeie bemesting ervoor. Mijn opa en oma hebben wel eens verteld hoe er bij hun thuis vroeger een geultje rond bijvoorbeeld de rabarber werd gemaakt waarna de emmer daarin geleegd werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...