Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kweken van paling voor consumptie


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Jaren geleden waren mijn maatje en ik gepassioneerd hobby vissers. Niet dat we zo professioneel waren, maar we vonden het prachtig uren lang door te brengen aan en op het water (vooral de Maas en Nieuwe Waterweg). Dat begon al als kind en hele vakanties hebben we samen gevist op de rivieren en grote plassen.

 

Mijn lievelings-vis was altijd al de paling, al ging de soort op dat moment behoorlijk achteruit. Wij aten de vissen niet op toen maar later ben ik me gaan verdiepen in het kweken van paling. Voor de hobby natuurlijk, maar gezien de hoge prijs (+\- 17,50€ voor een pond) moest je er ook wat aan over kunnen houden.:cool:

 

Het grote probleem van paling is dat deze zich niet voortplant in gevangenschap. Tegen de tijd dat een paling aan voortplanting denkt, gaat hij terug naar zijn geboorteplek ver in de oceanen. De mannetjes liggen dan al op de vrouwtjes te wachten en ...... je krijgt dan eerst glasaal, waaruit de paling voortkomt. Afijn, er zijn al kwekers die glasaal opkopen, meestal in Spanje dus dat wilde ik niet. Toen dacht ik, als ik nu eens wat hengels uitwerp en mijn hobby weer oppak,dan de kleine paling meenemen en wanneer groot genoeg voor consumptie de paling roken. Dat is dus echter ook verboden in NL. Als jonge hond heb ik het idee toen maar laten varen al volgde ik wel de vooruitgang.

 

Ik wist dat er diverse pogingen zijn ondernomen om glasaal in gevangenschap te kweken, met name door Universiteiten maar het was nog nooit echt gelukt. In Volendam (waar anders) wordt nu een serieuze poging gedaan om glasaal te gaan kweken, zodat deze niet meer uit de oceanen wordt gevist en de natuur in stand kan worden gehouden. Misschien over een paar jaar toch weer mijn idee oppakken en eigen paling kweken.

 

http://www.volendamglasaal.com/

http://www.hetkanwel.net/2015/08/28/waarom-glasaal-volendam-anders-is-dan-traditionele-palingkwekerijen/

 

glasaal-volendam.jpg.6255d56cb206fa6dc00595309b1424f5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Paling kweken uit glasaal bestaat al lang hoor, voorbeeld:

https://www.palingkopen.nl/over-ons.html

Helaas gooien die Spanjolen ( en Fransen en Portugezen) bakken met glasaal zo de frietpan in, schijnt een delicatesse te zijn daar.

http://meerspanje.nl/gastronomie/30766/baby-paling-een-noord-spaanse-delicatesse/

Als je bedenkt dat elk glasaaltje een volwassen paling zou kunnen worden, dan weet je nu waarom het palingbestand zo laag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we idd hopen dat de paling kan gaan werken aan een come back.

Zover ik weet wordt de meeste glasaal al gevangen bij spanje zodat er hier te weinig komt dus dan zou het mooi zijn als we ze hier kunnen kweken zodat dit mooie aaltje niet zal uitsterven.

 

Er wordt gelukkig tegenwoordig heel wat glasaal en jonge paling in de NL wateren uitgezet, dus NL uitgezet dus hopenlijk komt de paling straks weer overal voor. Dat wordt gelukkig parallel opgepakt, want het is een hele mooie en lekkere vis.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paling kweken uit glasaal bestaat al lang hoor, voorbeeld:

https://www.palingkopen.nl/over-ons.html

Helaas gooien die Spanjolen ( en Fransen en Portugezen) bakken met glasaal zo de frietpan in, schijnt een delicatesse te zijn daar.

http://meerspanje.nl/gastronomie/30766/baby-paling-een-noord-spaanse-delicatesse/

Als je bedenkt dat elk glasaaltje een volwassen paling zou kunnen worden, dan weet je nu waarom het palingbestand zo laag is.

 

 

Ja, ik ken de kwekerij achter deze website, kwekerij Rijpelaal. Een van oorsprong varkensboer die al 25 jaar van glasaal volwassen paling kweekt met veel succes. Voortplanting in gevangenschap is echter niemand nog gelukt. Palingen hebben een soort ingebouwde gps en alleen in de Atlantische oceaan op bepaalde plekken waar ook zij geboren is, plant de paling zich voort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ken de kwekerij achter deze website, kwekerij Rijpelaal. Een van oorsprong varkensboer die al 25 jaar van glasaal volwassen paling kweekt met veel succes. Voortplanting in gevangenschap is echter niemand nog gelukt. Palingen hebben een soort ingebouwde gps en alleen in de Atlantische oceaan op bepaalde plekken waar ook zij geboren is, plant de paling zich voort.

 

Dat is volgens mij onjuist.

 

Het grootste probleem is blijkbaar het voedsel wat de larven eten.

 

Als het gaat om "natuurlijke voortplanting" is het wel juist.

 

Ik weet nog goed dat ik vroeger op paling viste met een kruisnet van 1x1 meter

In die tijd ging je naar huis als je emmer vol was.

Ik hou nog steeds van paling, maar het is voornamelijk de Ierse en de Nieuw-Zeelandse paling die ze tegenwoordig in een palingrestaurant serveren.

 

@wildemossel

De afname van het palingbestand is echt niet alleen door het vangen van de glasaal.

 

Vroeger was paling "armenvoedsel", tegenwoordig schrik ik me wezenloos als ik 2 kilo paling koop op de markt.

 

Paling "in het groen" blijft voor mij een feestmaaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is volgens mij onjuist.

 

Het grootste probleem is blijkbaar het voedsel wat de larven eten.

 

Als het gaat om "natuurlijke voortplanting" is het wel juist.

 

Ik weet nog goed dat ik vroeger op paling viste met een kruisnet van 1x1 meter

In die tijd ging je naar huis als je emmer vol was.

Ik hou nog steeds van paling, maar het is voornamelijk de Ierse en de Nieuw-Zeelandse paling die ze tegenwoordig in een palingrestaurant serveren.

 

@wildemossel

De afname van het palingbestand is echt niet alleen door het vangen van de glasaal.

 

Vroeger was paling "armenvoedsel", tegenwoordig schrik ik me wezenloos als ik 2 kilo paling koop op de markt.

 

Paling "in het groen" blijft voor mij een feestmaaltijd.

 

Wanneer je de geschiedenis van het bedrijf doorneemt zie je dat in 2012 een mede-eigenaar in het bedrijf is gekomen die de genoemde webwinkel heeft opgezet.

 

In 2012 werd zoon Paul Meulendijks mede-eigenaar van het bedrijf. Met een frisse wind zorgde hij voor vernieuwing binnen Rijpelaal. Hij zette de webwinkel palingkopen.nl op waarmee Rijpelaal over heel Nederland en België paling per post thuis af levert. De inspiratie voor deze webwinkel vond hij doordat de klanten van Rijpelaal van steeds verder weg kwamen. Er kwam wel eens de vraag of Rijpelaal de paling niet op zou kunnen sturen. Paul deed hiervoor diverse tests met boxen en ijselementen om uit te vinden hoe deze paling onder de juiste condities per post verstuurd kunnen worden.

 

De hele geschiedenis van het bedrijf is echter ook interessante informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer zijn er dingen die ik niet snap . ( Zal wel aan mij liggen ) . Als paling enkel in de Sargassozee geboren uitgepikt (of hoe je het wil noemen ) wordt.

Hoe komen ze dan aan de namen die ik hier in dit draad lees . Europese paling , nieuwzeelandse paling , japanse paling enz.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer zijn er dingen die ik niet snap . ( Zal wel aan mij liggen ) . Als paling enkel in de Sargassozee geboren uitgepikt (of hoe je het wil noemen ) wordt.

Hoe komen ze dan aan de namen die ik hier in dit draad lees . Europese paling , nieuwzeelandse paling , japanse paling enz.?

 

De Europese paling zou inderdaad in de Sargassozee geboren worden

De Japanse paling zou rond de Noordelijke Marianen worden geboren

 

De Nieuw-Zeelandse paling is weer een ander soort.

Zou in locatie Tonga geboren worden

 

Er zijn nog veel meer soorten, maar deze 3 zijn de meest bekende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer zijn er dingen die ik niet snap . ( Zal wel aan mij liggen ) . Als paling enkel in de Sargassozee geboren uitgepikt (of hoe je het wil noemen ) wordt.

Hoe komen ze dan aan de namen die ik hier in dit draad lees . Europese paling , nieuwzeelandse paling , japanse paling enz.?

 

De Hollandse Nieuwe (haring) wordt ook gewoon voor de kust van Denemarken gevangen.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ken de kwekerij achter deze website, kwekerij Rijpelaal. Een van oorsprong varkensboer die al 25 jaar van glasaal volwassen paling kweekt met veel succes. Voortplanting in gevangenschap is echter niemand nog gelukt. Palingen hebben een soort ingebouwde gps en alleen in de Atlantische oceaan op bepaalde plekken waar ook zij geboren is, plant de paling zich voort.

 

Als ze zich alleen op die locaties voortplanten, zorg dat er een groot schip met bassins in die locatie vaart dan kunnen ze zich daar gecontroleerd voortplanten. De glasaal weer verkopen en nieuwe paling laten paren. Daarna steeds verder naar de (Nederlandse)kust, dan krijgen ze een nieuwe thuislocatie, het zal enkele jaren (en generaties paling) aan tijd kosten. Maar als je moet een keer beginnen....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zich alleen op die locaties voortplanten, zorg dat er een groot schip met bassins in die locatie vaart dan kunnen ze zich daar gecontroleerd voortplanten. De glasaal weer verkopen en nieuwe paling laten paren. Daarna steeds verder naar de (Nederlandse)kust, dan krijgen ze een nieuwe thuislocatie, het zal enkele jaren (en generaties paling) aan tijd kosten. Maar als je moet een keer beginnen....

 

Dat zou mooi zijn maar ik denk dat de locatie hard geprogrammeerd staat en dat de ideale omstandigheden daar aanwezig zijn om op dat moment te gaan paren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...