Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Lekker

Gouden tientje vs Maple leaf

Recommended Posts

Hey mensen, denk eens met mij mee en vul aan waar ik complete onzin uitkraam.

Omdat ik er moeite mee heb steeds eerst voor een 1000+ euro te sparen voor ik weer een 1 troy ounce gouden Maple Leaf kan aanschaffen zit ik te denken aan Nederlandse gouden tientjes. Deze gaan momenteel voor net boven de 200 euro over de toonbank (203 euro).

Een Maple Leaf is gemaakt van 99,99% goud, één troy ounce, ofwel 31,103 gram goud en kost op dit moment rond de 1053 euro.

Een gouden tientje is gemaakt van 90% goud, het bruto gewicht bedraagt 6,72 gram, een gouden tientje bevat netto 6,048 gram goud.Dat is omgerekend 0,1947 troy ounce.

Gouden tientjes kosten nu rond de 203,00 per stuk.

1 troy ounce delen door 0,1947 (het goud in een tientje) is 5,136. Wat betekend dat je 5,136 gouden tientjes nodig hebt voor dezelfde hoeveel goud goud als in een Maple Leaf.

En als ik nu de prijs bereken van die 5,136 gouden tientjes kom ik op het volgende: 5,136 x 203 = 1042,608 euro. Wat zou betekenen dat de gouden tientjes in prijs/goud ratio goedkoper zijn als een Maple Leaf.

Bijkomend voordeel is dat ik sneller een 200 euro bij elkaar spaar als 1000 euro, extra voordeel is dat je de gouden tientjes in elke stad die een gerespecteerde muntenhandelaar heeft contant kunt kopen, zonder digitaal spoor of extra verzendkosten (een Maple Leaf moet ik altijd online bestellen, extra bezorg kosten en een digitaal spoor).

Ik zit er dan ook aan te denken vaker een gouden tientje aan te schaffen.

Wat vinden jullie van bovenstaande? Alvast bedankt voor jullie input. (houd zilver of andere PM even buiten de discussie).

@Greener, @Kans, @FincaInSpanje, @GodelEscherBach, @jobs

Ook kun je overwegen om Goud aan te schaffen in kleinere munteenheden. Zo koop ik regelmatig 1/4 Maple Leafs. Of je kiest voor 1/10, 1/20

Bij een SHFT is een Maple Leaf veel beter verhandelbaar dan een Gouden Tientje.....

@Lekker misschien zijn de tientjes goedkoper omdat een hogere premium op maples wordt geheven? De tientjes zullen maar een kleine groep geïnteresseerden hebben en voor de maples is vraag vanuit de hele wereld en zijn daardoor "schaarser" en duurder. Daarnaast zijn de gouden tientjes niet altijd meer in mint conditie en de maples meestal wel? Zou het kunnen dat de verschillen hierdoor veroorzaakt worden?

@Lekker misschien zijn de tientjes goedkoper omdat een hogere premium op maples wordt geheven? De tientjes zullen maar een kleine groep geïnteresseerden hebben en voor de maples is vraag vanuit de hele wereld en zijn daardoor "schaarser" en duurder. Daarnaast zijn de gouden tientjes niet altijd meer in mint conditie en de maples meestal wel? Zou het kunnen dat de verschillen hierdoor veroorzaakt worden?

Gouden tientjes hebben ook geen productie en transportkosten, en worden direct van de consument ingekocht ipv de tussenhandel.

@Lekker

Gewoon doen. Als het voor jouw werkt is het goed. De spread tussen aan-en verkoopprijs is ongeveer 5€ vandaag, dus je 'verlies' bij verkoop is beperkt. Je kan ook kiezen voor Napoleons of Vrenelis, die ongeveer in dezelfde prijzen op de markt staan. Dit zijn historische munten met een bewezen waarde. Bovendien worden munten steeds zeldzamer waardoor je in de toekomst wellicht ook nog een premie kan opstrijken. Sommige jaren zijn zeldzamer dan andere, dat kan je proberen uit te vogelen en je kansen op winst verhogen.

Munten komen meestal in 22kt, omdat het ze wat slijtvaster maakt in het gebruik. De munten op het vasteland komen meestal met een zuiverheid van 900/1000, de britse munten komen meestal met 917/1000. Je kan het beste bekijken hoe 'scherp' je inkoopt door en leverancier te zoeken met een kleine spread tussen aan- en verkoop. De koers middenin weerspiegelt het best de goudprijs. Het verschil tov de middenkoers is de marge die de leverancier neemt op de munten.

• Leuk 1

Of je koopt een 25je. 25 is een uniek product uitgegeven door de Royal Canadian Mint. Het bestaat uit 25 Maple Leaf munten geslagen in een gewicht van precies 1 gram puur goud. Elk muntje wordt apart gepresenteerd in een kunststof capsule omsloten door een vierkante certicard met eigen serienummer. Dit betekent dat je de mogelijkheid hebt om de munten afzonderlijk van elkaar te verhandelen.

[ATTACH=CONFIG]20274[/ATTACH]

@Lekker, in principe is goud natuurlijk goud (ook al hebben bepaalde munten ook verzamelwaarde). Wanneer ik 203€ deel door 6,72 gram dan kom ik op iets van 30,3€ per gram goud. Wat momenteel (bijna 33€) onder de spotprijs ligt. Dus heb je een goede deal ook. Al moet je muntgoud wat niet 99,9% nooit met bijv. een goudbaar vergelijken.

Enige wat ik niet begrijp is dat mensen altijd munten willen hebben. Ik heb juist baren die altijd direct inwisselbaar zijn, 99,9% goud bevatten en onbeschadigd dus die men niet eerst om zou hoeven smelten om er zuiver goud uit te halen. Mijn advies is dus om over te stappen op baren. Heb je een paar honderd euro, neem je 10 gram. Heb je meer een zwaarder baartje. Kun je een hele goede deal maken met gouden tientjes, dan gewoon doen.;)

@Lekker, in principe is goud natuurlijk goud (ook al hebben bepaalde munten ook verzamelwaarde). Wanneer ik 203€ deel door 6,72 gram dan kom ik op iets van 30,3€ per gram goud. Wat momenteel (bijna 33€) onder de spotprijs ligt. Dus heb je een goede deal ook. Al moet je muntgoud wat niet 99,9% nooit met bijv. een goudbaar vergelijken.

Enige wat ik niet begrijp is dat mensen altijd munten willen hebben. Ik heb juist baren die altijd direct inwisselbaar zijn, 99,9% goud bevatten en onbeschadigd dus die men niet eerst om zou hoeven smelten om er zuiver goud uit te halen. Mijn advies is dus om over te stappen op baren. Heb je een paar honderd euro, neem je 10 gram. Heb je meer een zwaarder baartje. Kun je een hele goede deal maken met gouden tientjes, dan gewoon doen.;)

@Lekker, de berekening is delen door 6.048(aantal gramme zuiver goud) en dan rekening houden met het feit dat het dus geen zuiver goud is, wat altijd een kleine minderprijs zal geven en meer risico op vervalsing/moeilijker te controleren. de prijs is dus ongeveer spot.

de 5grams of 10grams baartjes zijn dan zoals Finca aangeeft een goed alternatief en slechts 3-5% duurder dan de gouden tientjes

Persoonlijk geef ik op vandaag de voorkeur aan munten. Die zijn door veel mensen goed gekend, er wordt nauwelijks mee gefraudeerd en ze zijn ook mooi om naar te kijken. Bovendien worden de historische munten zeldzaam en wat zeldzaam is wordt in de toekomst duurder.

Er is een reden waarom gouden geld een munt was en geen baar in het verleden... die reden geldt nog steeds dunkt me.

Zeker in Nederland is opteren voor een gouden tientje in mijn ogen een verstandige keuze. Verder sluit ik me bij de post van lewieke aan.

@Lekker,

zelf bezit ik zowel munten als baren. Voor mij is de premie het belangrijkst. Ik koop dus steeds goud dat op dat moment het dichtst tegen de spotprijs aanzit, soms zijn dit munten (vaak via Marktplaats), soms baren. Ook vind ik het belangrijk om kleine en grote goudstukken te hebben, als ik ooit een beetje goud wil verkopen hoef ik niet meteen een grote baar in te wisselen.

Behalve gouden tientjes, gouden ponden en Maple Leafs, heb ik ook gouden dukaten. Deze munten zijn mijn favoriet, ze zijn klein, hebben een hoog goudgehalte (.983), en zijn soms tegen spotprijs verkrijgbaar.

Tijdens WWII zijn mijn beide grootouder-paren Nederland ontvlucht. Met goede reden, anders hadden ze het niet overleefd. Als je in zo'n situatie in het buitenland terecht komt (zoals mijn grootouders), zou ik toch liever kleine Maple leafs of Philharmonikers hebben, dan gouden tientjes. Voor zover een willekeurige boer of burger verstand heeft van gouden munten (niet, waarschijnlijk) zou ik voorkeur hebben voor een muntje waar het woord "gold" op staat, het gehalte en het gewicht. Dat geldt alledrie niet voor het gouden tientje. Daarbij is het best aannemelijk te maken dat het echt gouden muntjes zijn. Met name kleine muntjes zijn moeilijker cq het is minder rendabel om neppers van te maken.

Advies: 1/10 oz of 1/4oz Maple leafs of Philharmonikers. Die zijn beide 99.99% goud (in tegenstelling tot de Amerikaanse Eagles.

Een 1/10oz Maple leaf kost momenteel rond de 125 euro.

Een 1/4oz Maple leaf kost momenteel rond de 290 euro.

Via marktplaats zou ik zelf niet snel kopen.

Want?

Als je niet thuis bent in de materie snap ik het.

Met wat ervaring en wat testjes is er niets aan de hand.

Ik heb ook wel eens een bij een geenomeerde munthandel een munt aangetroffen die niet in orde was.

Na wat uitleg zat de handelaar ook met een rood gezicht en hebben toen samen een sterke bak koffie gedronken ;)

@Lekker,

Als je fractioneel goud kan kopen voor ongeveer dezelfde kosten als eenmaal een 1 oz zou ik het zeker niet laten.

Greener

En om het even te laten zien dat erkende! Handelaren het nog steeds niet begrijpen:

[ATTACH=CONFIG]20288[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]20289[/ATTACH]

Beiden zijn nu te koop via MA-shop, overkoepelend orgaan voor verkoop van numimastiek.

1 munt is origineel, de andere is een juweliersuitgave die in de jaren 70 Vd vorige eeuw in vnl Israël in juwelen werden verwerkt.

Zo zie je dus dat het soms zeer moeilijk is om iets goeds te kopen als je niet weet waar je het over hebt.

Greener

Ps: de verschillen in de 1 verraden de "foute".

Wel goud, soms wat minder karaat maar geen originele Amerikaanse munt.

@Lekker

Lastige vraag. Zelf zou ik waardemiddelen zoals goud (of zilver) zoveel mogelijk spreiden. Naast gouden munten investeren in gouden tientjes (of soortgelijk) lijkt me geen slecht idee. Die vertegenwoordigen naast de waarde van goud ook een zekere numismatische waarde en zijn bovendien herkenbaar voor verzamelaars. Daarnaast ben ik het met verschillende Preppers eens dat kijken naar baren ook geen onverstandige keus is. Ik zou sowieso niet teveel inzetten op veel van 1 soort, ook al is het goud. Als de goudprijs daalt en je zelf in de problemen zit lever je dik in (zie bijvoorbeeld Venezuela die nu zijn goud goedkoop moet verkopen: http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-19/cash-strapped-venezuela-may-sell-gold-reserves-citigroup-says).

Let je trouwens ook goed op de koersen van goud (en zilver). Waarschijnlijk moet Venezuela een deel van z'n goud verkopen om goederen te kunnen importeren (daarvoor hebben ze vreemde valuta nodig en niemand accepteert nog Bolivars). Dat drukt waarschijnlijk weer de goudprijs verder naar beneden. Verder gaat het niet zo goed met de beuren in Azië en Zuid-Amerika en als gevolg daarvan kunnen de grondstofprijzen (ook edelmetalen) nog wel eens verder gaan dalen.

Zijn de future contracten niet veel meer bepalend voor de PM prijzen dan dat een land wat PM op de markt gooit? Het is maar een gedacht...

Want dan had het massaal opkopen door andere landen (China?) ook het omgekeerde effect moeten hebben en dat is er niet.

Zou het kunnen dat de normaal aanvaardbare wetten van fysieke vraag en aanbod niet gelden in de (papieren) PM markt?

Zijn de future contracten niet veel meer bepalend voor de PM prijzen dan dat een land wat PM op de markt gooit? Het is maar een gedacht...

Want dan had het massaal opkopen door andere landen (China?) ook het omgekeerde effect moeten hebben en dat is er niet.

Zou het kunnen dat de normaal aanvaardbare wetten van fysieke vraag en aanbod niet gelden in de (papieren) PM markt?

Die redenering klopt alleen in een markt waarin 'vertrouwen' heerst. 323ton aan short orders werden vorige week geannuleerd. Het lijkt er ook op dat grote spelers momenteel niet over voldoende fysiek goud beschikken om hun 'papieren' posities af te dekken. Wie heeft er belang bij dat de 'papieren' goudposities behouden blijven? Wie deze vraag kan beantwoorden weet ook hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Daarnaast is het doel van traders, fondsen, hefboomfondsen anders dan dat van 'rijken' die een verzekering zoeken. De eersten zoeken snel geldgewin en het maakt niet uit of dat in een stijgende of dalende markt is. Zodra de markt 'omkeert' worden posities verlaten. Degenen die fysieke posities aanhouden zoeken niet in de eerste plaats rendement maar waardebehoud. Papieren posities worden door hen aangehouden om zich te beschermen tegen al te sterke schommelingen in de goudprijs. Bij een verwachte dalende markt worden shorts gekocht, bij een stijgende markt worden 'longs' gekocht. Zo worden fysieke posities beschermd. Het echte goud komt zelden uit de kluizen.

Het heeft er de schijn van dat de fysieke markt kost wat kost onder controle moet worden gehouden. De eigenschap dat goud wat 'op en neer wipt' maakt het voor beleggers minder interessant maar net wel voor speculanten. Voor wie goud bekijkt als compacte waardeopslag verandert er in principe niets.

@lewieke, natuurlijk moet je uitkijken als je via Marktplaats koopt. Ik heb dat een paar keer gedaan door te wachten tot er iets in de buurt wordt aangeboden, dan spreek ik bij de verkoper thuis af en fiets ik erheen. In mijn regio (groot Amsterdam) is er altijd wel wat te koop. Door bij de verkoper af te spreken betaal ik geen verzendkosten, ik laat geen papieren sporen van de transactie na, en het geeft me een beetje vertrouwen niet opgelicht te worden, want dan weet ik waar de oplichter woont om verhaal te halen. Ik koop alleen goudstukken waar ik bekend mee ben, zo ben ik er vrij zeker van dat ik echte munten koop. De mogelijkheid dat ik in de loop der tijd een of enkele vervalsingen heb gekocht sluit ik niet uit. Ik denk dat dat risico sowieso nooit helemaal uit te sluiten is.

Hier in Vlaanderen koop je gewoon de gouden munten in de bank bijv.Belfius,PB.Zowel 1 oz. of gouden tientjes,Leopold 20 frank.

Je stapt gewoon binnen als je er klant bent en na max.1 week heb je ze.

Hier in Vlaanderen koop je gewoon de gouden munten in de bank bijv.Belfius,PB.Zowel 1 oz. of gouden tientjes,Leopold 20 frank.

Je stapt gewoon binnen als je er klant bent en na max.1 week heb je ze.

En dan betaal je bij de bank gewoon veel te veel. Die bank koopt ze bij de bulliondealer waar ik ze koop en neemt er ook nog eens marge bovenop. Bel maar even naar je bank, dan kunnen we eens de prijzen vergelijken.

Ik heb dat al herhaaldelijk gedaan bij de bank waar ik klant ben en is steeds goedkoper dan ik vind bij gelijk welke bulliondealer die ik vind op internet(geen verzendkosten)

Ik heb mijn eerste 2 munten die vader kocht in 1976 voor mijn 5 de verjaardag nog en doe het nog steeds op die manier.Bovendien heb ik geen 10 of meer verzendkosten voor een 20 frank van 193 euro op dit moment.

Ik heb dat al herhaaldelijk gedaan bij de bank waar ik klant ben en is steeds goedkoper dan ik vind bij gelijk welke bulliondealer die ik vind op internet(geen verzendkosten)

Ik heb mijn eerste 2 munten die vader kocht in 1976 voor mijn 5 de verjaardag nog en doe het nog steeds op die manier.Bovendien heb ik geen 10 of meer verzendkosten voor een 20 frank van 193 euro op dit moment.

Bij welke bank is dat dan? Lijkt me inderdaad vrij goedkoop...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...