Ga naar inhoud
GENEGEERD

Off-grid solar setje, wat heb ik nodig?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 164
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@FincaInSpanje

 

Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik snap je afweging niet tussen je accupack/zonnepanelen en het simpele alternatief van een generator die 6.5 KW kan leveren op 1 liter diesel per uur.

Zodra mijn vrouw wil/moet wassen moet ze een knop omzetten, en zijn we 2 euro aan diesel kwijt.

Tijdens dit proces kunnen alle zware toepassingen zoals stofzuiger, airco, broodrooster etc worden gebruikt, en laden de accu's ook gelijk op.

 

suntom.jpg.89effa8300b5f31cad966ca59ac4e97b.jpg

 

 

Verder probeer ik ook voor 24V te gaan, dan laden je panelen 2x zo snel de accu op t.o.v. 12V.

Dat lijkt me stug.

Als je voltage verdubbel dan halveert het vermogen/spanning, dus netto kom je naar mijn idee op hetzelfde uit.

(en het is minder goed voor een batterij om ze te snel te laden)

 

Nu zit jij uiteraard het probleem van externe mensen waardoor bewustwording een stuk lastiger is, maar de rekensom die ik mijn vrouw ooit heb voorgehouden tussen een zwaarder systeem (met alsnog beperkingen) versus een licht systeem wat voor 90% ruimschoots voldoet, was voldoende om haar bewust te laten omgaan met energie.

 

Maar back to Rogan.

Als hij toch al een aggregaat heeft dan kan je deze als laadoptie gebruiken voor de accus, en zal een bescheiden systeem naar mijn idee ruim voldoende zijn.

En als hij nu een gasversie heeft van een koelkast met diepvries dan zal de besparing op zijn gasflessen ruimschoots de kosten dekken van die paar liter diesel die hij zal verstoken tijdens een paar dagen bewolking.

(en een moderne diepvries verbruikt niet veel stroom, en kan in gesloten toestand makkelijk 2 dagen zonder stroom)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Ridderkerk zit een groothandel in zonnepanelen en omvormers.

Ze verkopen ook aan particulieren als je langs ga, dus niet bellen.

 

Er staat ook een goedkope verkleurde partij zwarte 250wp panelen die ze goedkoop per 2 stuks verkopen.

 

55cent per WP.

Maar dit is al 6mnd geleden.

 

ridderkerk oosterparkweg 35g

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aggregaat heb je zeker nodig als back-up en voor het zwaardere werk. Ik ken mensen die al 7 jaar in Mora wonen. Zij hebben 7 panelen van 180 watt op 12V systeem met een accubank. In de zomer gaat dat wel goed, maar in de winter moet hij regelmatig de aggregaat bij schakelen op de mindere dagen. Nu zul je misschien niet wakker liggen van 100 liter diesel per winter, maar goed alles werkt mee. In de zomer zitten de accu's vol rond13u en in de winter rond 16u. Als je de accu's te veel ontlaad gaan ze sneller kapot, wat bij hun al voor enkele cellen het geval was na een paar jaar. Ik denk dat Rogan met een 24v systeem dus voor wat betreft koeling, laptop en verlichting de winter wel door kan komen. En dan op de zonnige dagen de was doen en andere zwaardere klusjes.

 

Met het laden van de accu's bedoel ik dat als je 20A per uur bij 12V laadt of 20A bij 24V je feitelijk het dubbele laadt. Ik zit zelfs op 48V en mijn laadcontrollers kunnen maximaal 80A aan,al heb ik ze nog nooit boven de 42A zien laden. Het is gewoon fijn als je wat overcapaciteit hebt en uitbreidingsmogelijkheden. Dan belast je het systeem minimaal wat de levensduur verlengd.

 

Ik begrijp dat jij kijkt naar wat je minimaal nodig hebt en ik kijk gewoon naar wat ik maximaal uit mijn systeem kan halen. Klinkt gek, maar ik heb nu 15 panelen aangesloten en er nog een paar liggen voor nog een string van 3 klaar (en een reserve paneel). Op termijn komen er dus nog panelen bij EN een extra accubank gezien ik toch 2 laadcontrollers heb. Ik kan uitbreiden naar volgens mij 12-15 panelen per laadcontroller en daar streef ik uiteindelijk naar. Misschien is dat over de top, maar in de toekomst wil ik de zgn. overcapaciteit gebruiken voor persen, wecken, alcohol stoken van alles wat ik lokaal maar kan krijgen. Op bouw ik nog een werkplaats met machines zodra we er willen gaan wonen.

 

Rogan zal denk ik met 2 panelen op 24V maximaal 20A per uur laden en als er later nog panelen bijkomen 40A. Met die 20A heeft hij bij totaal lege accu's (theorie) 10 uur zon nodig en wanneer hij 40A kan laden 5 uur zon. Dat laatste is natuurlijk het einddoel, want dan kan hij in de ochtend zijn zware dingen zoals de was doen en dan heeft het systeem voldoende tijd om voor de avond nog vol te geraken.

 

 

@FincaInSpanje

 

Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik snap je afweging niet tussen je accupack/zonnepanelen en het simpele alternatief van een generator die 6.5 KW kan leveren op 1 liter diesel per uur.

Zodra mijn vrouw wil/moet wassen moet ze een knop omzetten, en zijn we 2 euro aan diesel kwijt.

Tijdens dit proces kunnen alle zware toepassingen zoals stofzuiger, airco, broodrooster etc worden gebruikt, en laden de accu's ook gelijk op.

 

suntom.jpg.89effa8300b5f31cad966ca59ac4e97b.jpg

 

 

 

Dat lijkt me stug.

Als je voltage verdubbel dan halveert het vermogen/spanning, dus netto kom je naar mijn idee op hetzelfde uit.

(en het is minder goed voor een batterij om ze te snel te laden)

 

Nu zit jij uiteraard het probleem van externe mensen waardoor bewustwording een stuk lastiger is, maar de rekensom die ik mijn vrouw ooit heb voorgehouden tussen een zwaarder systeem (met alsnog beperkingen) versus een licht systeem wat voor 90% ruimschoots voldoet, was voldoende om haar bewust te laten omgaan met energie.

 

Maar back to Rogan.

Als hij toch al een aggregaat heeft dan kan je deze als laadoptie gebruiken voor de accus, en zal een bescheiden systeem naar mijn idee ruim voldoende zijn.

En als hij nu een gasversie heeft van een koelkast met diepvries dan zal de besparing op zijn gasflessen ruimschoots de kosten dekken van die paar liter diesel die hij zal verstoken tijdens een paar dagen bewolking.

(en een moderne diepvries verbruikt niet veel stroom, en kan in gesloten toestand makkelijk 2 dagen zonder stroom)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten hier maar eens over bomen van het weekend, @FincaInSpanje, want dit is op zich wel een plan. Kunnen we het altijd nog uitbouwen met panelen, stukje bij beetje. Is er alleen het punt dat die generator ook weer geleend is :(

 

Voor het systeem van Rogan is dat ook de bedoeling, minimaal beginnen maar uitbreidbaar. Hij begint met 2 panelen dus 480 watt piek en kan later uitbreiden naar 4 panelen.

 

Je moet alleen je accu's, omvormer en laadcontroller gelijk goed sizen, anders moet je straks weer nieuwe kopen. Voor 69€ heeft hij een laadcontroller van 20A en voor 89€ gelijk een goede die uitbreidbaar is naar 4 panelen tot 40A. Geef beter die 20€ extra uit, dan dat je straks weer een nieuwe grotere moet aanschaffen.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels weer terug van de SC waar een aantal bekenden me een bedrag hebben toegespeeld om bij te dragen aan de set. Echt geweldig. Zodra we alles bij elkaar hebben, kunnen we plannen maken voor een trip richting Spanje. Rogan zal echt blij en verrast zijn als we met een paar preppers voor zijn deur staan om een zonnepanelen set te installeren.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

 

Vanavond ga ik de ET Solar panelen ophalen in Gelderland. Ik heb een afspraak met de eigenaar staan en hij heeft de panelen gereserveerd staan. Ik hoop maar dat het een man van zijn woord is, want ik ben overboden.:eek:

 

Daarnaast ben ik met iemand in Friesland (Leeuwarden) bezig met een zware 24v naar 230v omvormer die weinig gebruikt is. Hiermee heeft Rogan eventueel gelijk genoeg power om zijn hele huishouden op te draaien. Helaas ken iik geen prepper in Leeuwarden, anders had hij het voor me kunnen ophalen. Maar opsturen is ook een optie.

 

Verder houdt ik alle advertenties goed in de smiezen voor een eventuele nieuwe opportuniteit.:cool:

 

Er is al 200€ gedoneerd door preppers die Rogan willen helpen. Het zou uiteindelijk leuk zijn wanneer we alles compleet hebben om met die groep een reisje te maken en de boel te installeren. Ik overweeg ook mijn Inblikmachine, die ik eigenlijk nooit heb gebruikt, te verkopen en dit bedrag ook bij te leggen. Ik heb nl. gekozen om meer te gaan wecken, dus de machine is overbodig geworden. Het is echter wel een duur ding en er is moeilijk aan te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is er voor alles een eerste keer, maar ik ben al heel vaak overboden en heb nog nooit meegemaakt dat een verkoper terugkomt op de afspraak.

Ik ga er van uit (en hoop in ieder geval voor je) dat alles goed komt. :cool:

 

De koper heeft woord gehouden en na bijna 4 uur in de auto, hebben we de panelen binnen. Zelfs heb ik nog wat vragen gesteld en gaf hij mij heel goed advies m.b.t. de installatie en plaatsing.

 

Mañana ga met de omvormer verder die ik op het oog heb.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het begint een mooi setje te worden zo langzamerhand, beter dan ik in eerste instantie had gedacht (maar als er kansen op MP langskomen, dan moet je die pakken).:o Het zijn in ieder geval al 3 panelen en daarmee moet hij toch redelijk wat kunnen opladen. En ook kocht ik een 24v omvormer 4000 watt piek en volgens de verkoper zuivere sinus. Deze is weinig gebruikt en wordt vanmiddag vanuit Leeuwarden verzonden. Hij wilde minimaal 150€ hebben en de bezorgkosten hebben we gedeeld.

 

Van de kerel waarvan ik de panelen kocht kreeg ik nog hele goede uitleg hoe ik de panelen het beste kon aansluiten in de configuratie die we voor ogen hebben. Daardoor is de checklist wat langer geworden. De kabels ga ik pas bestellen wanneer de laadcontroller is aangeschaft, dan weet ik hoe deze aangesloten moet worden op die specifieke laadcontroller. We maken alles plug and play, zodat het aansluiten zelf in Spanje een relatief makkelijke klus gaat worden. @Charlie had ook al voorgesteld om hier alvast het frame te lassen en deze compleet met boutjes en moertjes mee te nemen naar Spanje. Dus ook dat wordt dan ook ter plekke in elkaar gezet, plug and pray.:p

 

3x 240wp ET Solar zonnepaneel 1,5 jaar gebruikt dus nog meer dan 20 jaar fabrieksgarantie op de opbrengst. Betaald 275€.;)

Laadcontroller MPPT 24v

Omvormer 24-230v max. 4000 watt. Betaald 157€.;)

Accubank minimaal 200Ah bij 24v, liefst semi-tractie

2x MC4 (female en male) 3-weg Y-kabel om alle + en - op aan te sluiten (parallel leveren de panelen ongeveer 30V wat perfect is voor deze set)

2x MC4 (female en male) kabel naar de laadcontroller

Frame om panelen op te monteren met bouten en moeren compleet P&P @Charlie \ @Geert:confused:)

 

De centjes zijn even op dus de komende periode vooral veel kijken en mogelijk voorbereidingen voor het aansluiten treffen. Ik zal binnenkort mijn inblik machine te koop zetten, inclusief 2 dozen blikken maar ik moet er even foto's van maken. Ik heb nl. besloten het bij Wecken te houden (al is dat wat duurder dan inblikken). De machine zal ik als eerste op preppers.nl aanbieden en deze moet minimaal 300€ opbrengen anders gaat deze niet weg. Het is een relatief zwaar en dure machine van degelijke kwaliteit welke in de winkel (VS) destijds al het 3-voudige heeft gekost.

 

Het projectje heeft dus enige voortgang geboekt.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om iemand zo te helpen,

 

ook voel ik bewondering voor de manier waarop die mensen tot nu toe hebben geleefd zonder elektriciteit.

 

en wat me ook verbaasd is dat ze niet zelf al profiteren van de Spaanse zon, hebben ze echt niet een zonne-boiler ofzo? dat lijkt mij namelijk niet zo heel moeilijk te maken, met gewoon een paar buizen die je zwart verft en daar water door laat stromen. gewoon de waterleiding naar het dak laten lopen en de leiding opsplitsen in 20 of dertig buizen ofzo die je over het dak laat lopen ( wel erop letten dat de buizen glad zijn vanbinnen want anders blijven in ribbels misschien luchtbellen hangen die de warmte heel slecht doorgeven ), en dan aan de andere kant uit laten komen in een klein reservoir met een bijverwarmer. en dat je de boel s'winters dan wellicht wel direct naar de geiser stuurt zodat die zelfde mooie dakinstalatie niet juist ten koste gaat van de temperatuur, al weet ik niet hoe koud Spaanse winters überhaupt zijn, dus misschien heb je er nog wel het hele jaar plezier van. zomaar een ideetje, op die manier kun je zelf ook heel simpel een zwembadverwarming maken voor in de zomer.

 

zomaar een ideetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om iemand zo te helpen,

 

ook voel ik bewondering voor de manier waarop die mensen tot nu toe hebben geleefd zonder elektriciteit.

 

en wat me ook verbaasd is dat ze niet zelf al profiteren van de Spaanse zon, hebben ze echt niet een zonne-boiler ofzo? dat lijkt mij namelijk niet zo heel moeilijk te maken, met gewoon een paar buizen die je zwart verft en daar water door laat stromen. gewoon de waterleiding naar het dak laten lopen en de leiding opsplitsen in 20 of dertig buizen ofzo die je over het dak laat lopen ( wel erop letten dat de buizen glad zijn vanbinnen want anders blijven in ribbels misschien luchtbellen hangen die de warmte heel slecht doorgeven ), en dan aan de andere kant uit laten komen in een klein reservoir met een bijverwarmer. en dat je de boel s'winters dan wellicht wel direct naar de geiser stuurt zodat die zelfde mooie dakinstalatie niet juist ten koste gaat van de temperatuur, al weet ik niet hoe koud Spaanse winters überhaupt zijn, dus misschien heb je er nog wel het hele jaar plezier van. zomaar een ideetje, op die manier kun je zelf ook heel simpel een zwembadverwarming maken voor in de zomer.

 

zomaar een ideetje.

Water leiding en een geizer hebben ze daar ook niet . Dus ook de zonneboiler wordt lastig .

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om iemand zo te helpen,

 

ook voel ik bewondering voor de manier waarop die mensen tot nu toe hebben geleefd zonder elektriciteit.

 

en wat me ook verbaasd is dat ze niet zelf al profiteren van de Spaanse zon, hebben ze echt niet een zonne-boiler ofzo? dat lijkt mij namelijk niet zo heel moeilijk te maken, met gewoon een paar buizen die je zwart verft en daar water door laat stromen. gewoon de waterleiding naar het dak laten lopen en de leiding opsplitsen in 20 of dertig buizen ofzo die je over het dak laat lopen ( wel erop letten dat de buizen glad zijn vanbinnen want anders blijven in ribbels misschien luchtbellen hangen die de warmte heel slecht doorgeven ), en dan aan de andere kant uit laten komen in een klein reservoir met een bijverwarmer. en dat je de boel s'winters dan wellicht wel direct naar de geiser stuurt zodat die zelfde mooie dakinstalatie niet juist ten koste gaat van de temperatuur, al weet ik niet hoe koud Spaanse winters überhaupt zijn, dus misschien heb je er nog wel het hele jaar plezier van. zomaar een ideetje, op die manier kun je zelf ook heel simpel een zwembadverwarming maken voor in de zomer.

 

zomaar een ideetje.

 

Dit zijn hele lieve maar wat conservatieve (om het maar zo te noemen) mensen. Ze zijn weliswaar hoogopgeleid op een bepaald vakgebied (archeologie), maar hebben geen enkel benul van de moderne dingen die je tegenwoordig allemaal kunt bewerkstelligen met relatief weinig middelen. Geen TV en internet via een oude laptop die ik ze gaf en een dongel, voornamelijk voor email en familiecontact. Ze hebben geen elektra, alleen als de generator aan gaat en ze leven vrij primitief. In de avonden een paar uur een generator aan en de rest doen ze met batterij ledlampjes en kaarsen qua verlichting.

 

Qua verwarming in de winter hebben ze op 3-4 plekken mogelijkheden voor houtverbranding, dan wel gaskachels. Dat laatste kost natuurlijk ook weer veel gas. Dat moet dit een later project gaan worden om dat aan te pakken.;) Water wordt opgevangen van de regen en kunnen ze eventueel bij de bron van de schaapherder halen. Dat pompen ze naar een 1000 liter vat wat iets hogerop gelegen staat. Daar vanuit stroomt het door natuurlijk verval naar hun kraan en douche. Warm water moeten ze koken. Een geiser werkt ook niet omdat deze een minimale druk moet hebben en daar zit je vaak onder met natuurlijk verloop.

 

Deze mensen zijn 12 jaar geleden in Spanje komen wonen toen ze nog relatief fit waren. Door diefstal hebben ze het huis nooit af kunnen bouwen en of dat ooit zal lukken zonder hulp, daar heb ik dan ook mijn vraagtekens bij. Of we moeten de loterij winnen. Nu inmiddels zijn het 60- en 70-ers en niet zo fit meer als voorheen. Ze staan echter voor iedereen klaar en het zijn goede vrienden en buren met een hele goede lokale reputatie. Dus zo af en toe helpen we allemaal elkaar een beetje.

 

Omdat ze de meeste "relatief" moderne mogelijkheden vaak van mij te horen krijgen, heb ik me voorgenomen mijn buren af en toe te helpen met iets waar ze mee vooruit kunnen. Zo gebruiken ze momenteel mijn ledbollen als verlichting die ze overdag door de zon laten opladen. Verder een zuinige kleine camping wasmachine, 2 generatoren, mijn 4x4 auto en nog bergen aan spul etc. etc. Wij zien onze buren als goede vrienden, bijna familie want ook voor ons staan ze altijd klaar en als we niet in Spanje zijn letten ze op ons huis en verzorgen ze de vogels. Rogan helpt me ook altijd met klussen als ik in Spanje ben en de voorbereidingen ervan.

 

Inmiddels kennen zo'n 15 preppers Rogan en Valerie wel en zij hebben vaak ook privé contact met hem. Het afgelopen jaar zijn ze beiden behoorlijk ziek geweest en Rogan is bang dat hij alleen komt te staan opgegeven moment. Ik denk dat het leven op de campo dus uiteindelijk te zwaar gaat worden als ze nu niet voor bepaalde faciliteiten gaan zorgen, dan wel het huis een beetje op orde krijgen. Nu is dus het moment af en toe een projectje te starten dit te realiseren. Gelukkig en het mooie is dat een aantal preppers die deze mensen ook kennen daarbij gaan helpen. Dat vind ik helemaal geweldig van deze community.

 

Een idee, zoals jouwe voor warm water gaat er zeker ooit eens komen. Maar voor nu zou verlichting (elektra) dus al een hele grote stap zijn. Daarna wil ik bijvoorbeeld volgend jaar aan de verwarming gaan denken. Ook zal ik Rogan af en toe helpen met het afbouwen van zijn huis. Echt waterdicht maken en pannen overal op alle daken. Het mooie is dat het klussen altijd beter werkt samen. Dus de ene keer help ik hem en de andere keer hij mij weer.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje .

Weet jij al hoe groot de drie panelen samen zijn ? Onder welke hoe die moeten geplaatst worden . En hoe vlak is het dak waar ze opgeplaatst moeten worden ?

 

Ja, de panelen zijn uit mijn hoofd 164cm bij 99,2cm breed.;) Een frame zal dus ongeveer 3 meter breed worden en 165 hoog onder een hoek van 45-48 graden, want dan pak je de meeste zon in onze regio. Er zitten echter op het aluminium frame van het paneel "standaard al gaten op bepaalde plekken. Tegen de tijd dat we het dus gaan bouwen, zal ik een paneel meebrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de panelen zijn uit mijn hoofd 164cm bij 99,2cm breed.;) Een frame zal dus ongeveer 3 meter breed worden en 165 hoog onder een hoek van 45-48 graden, want dan pak je de meeste zon in onze regio. Er zitten echter op het aluminium frame van het paneel "standaard al gaten op bepaalde plekken. Tegen de tijd dat we het dus gaan bouwen, zal ik een paneel meebrengen.

Controleer dan wel van tevoren even of alle drie de panelen exact even groot zijn en de gaten op exact dezelfde plek hebben. Zal waarschijnlijk wel zo zijn, maar het is knap lullig als je het frame af hebt en de boel wilt plaatsen en het past net niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer dan wel van tevoren even of alle drie de panelen exact even groot zijn en de gaten op exact dezelfde plek hebben. Zal waarschijnlijk wel zo zijn, maar het is knap lullig als je het frame af hebt en de boel wilt plaatsen en het past net niet ;)

 

Ga ik zeker doen en anders is een gat zo gemaakt in de aluminium lijst.:cool: Maar ik denk ook dat het standaard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een frame als ik vragen mag ?

 

Mijn set zit met kikkerplaatjes vast op twee balken.

Die balken hangen aan haken aan de panlatten.

 

Bij een platdak heb je driehoekige beugels. Drie per twee panelen. Beugels zet je vast of verzwaar je tegen wegwaaien.

DE ideale hoek bestaat overigens niet. Theoretisch heeft elke hoek twee keer per jaar een maximale opbrengst.

 

Maar er van uitgaande dat de zon het meeste schijnt in de zomermaanden is de ideale hoek de hoek waarop de zon max aan de hemel staat.

En dat is weer afhankelijk van de locatie.

 

Ons dak heeft 45graden waardoor we alleen in april en september midden op de dag de maximale opbrengst kunnen halen uit de panelen.

 

Edit: Overigens een waanzinnig mooie actie !

Idee om het meteen uit te bouwen met een heatpipe systeem ?

Als ik het zo allemaal lees hebben die oudjes dat wel verdiend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een frame als ik vragen mag ?

 

Mijn set zit met kikkerplaatjes vast op twee balken.

Die balken hangen aan haken aan de panlatten.

 

Bij een platdak heb je driehoekige beugels. Drie per twee panelen. Beugels zet je vast of verzwaar je tegen wegwaaien.

DE ideale hoek bestaat overigens niet. Theoretisch heeft elke hoek twee keer per jaar een maximale opbrengst.

 

Maar er van uitgaande dat de zon het meeste schijnt in de zomermaanden is de ideale hoek de hoek waarop de zon max aan de hemel staat.

En dat is weer afhankelijk van de locatie.

 

Ons dak heeft 45graden waardoor we alleen in april en september midden op de dag de maximale opbrengst kunnen halen uit de panelen.

 

Edit: Overigens een waanzinnig mooie actie !

Idee om het meteen uit te bouwen met een heatpipe systeem ?

Als ik het zo allemaal lees hebben die oudjes dat wel verdiend.

 

Het dak waar de panelen op komen is plat en wordt niet met pannen gedekt. Het is momenteel een soort dakterras. We kunnen dus een plekje zoeken zodat de panelen pal op het zuiden komen te liggen voor een ideale opbrengst. Naast de hoek van 45 graden is het verstandig tegen harde wind en beveiliging de panelen zo goed mogelijk vast te maken. Anders worden ze er zo afgehaald al is de waarde van panelen nu ook weer niet zo groot tegenwoordig.

 

Die heatpipes zouden geweldig zijn als we er bijvoorbeeld een IBC van 1000 liter mee kunnen verwarmen. Dan hebben we direct warm water voor bijv. een douche. Of dat in 1 trip tegelijk realiseerbaar is, moeten we dan nog even bekijken, maar top is het idee wel natuurlijk.;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de panelen zijn uit mijn hoofd 164cm bij 99,2cm breed.;) Een frame zal dus ongeveer 3 meter breed worden en 165 hoog onder een hoek van 45-48 graden, want dan pak je de meeste zon in onze regio. Er zitten echter op het aluminium frame van het paneel "standaard al gaten op bepaalde plekken. Tegen de tijd dat we het dus gaan bouwen, zal ik een paneel meebrengen.

@Geert en Finca, laat me op tijd weten hoe en wat, dan probeer ik vrij te maken of te zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...