Ga naar inhoud
GENEGEERD

slaapzak tips?


Aanbevolen berichten

Gezien mijn twijfel over mijn zojuist aangekochte snugpak softie elite 4 slaapzak graag jullie raad en advies. Ik ben een koukleum en wil in de winter lekker in nederland kunnen camperen met mijn slaapzakje. Ik overnacht dan in een bivakzak of onder een tarpje. Hebben jullie ervaring met deze slaapzak zal hij warm genoeg zijn? Waar ik verder erg over twijfel is de maat. Ik heb een normaal postuur en het voelt voor mij erg krap. Nu ben ik dekenmodellen gewend dus het is zoiezo anders. Ik trek graag 1 been op tijdens het slapen en dat lukt niet met deze slaapzak. Ook niet met het extra stuk aan de zijkant wat erin vast zit. Zal dit een kwestie van wennen zijn of zou een andere slaapzak beter voldoen. Alle tips en slaapzakwijsheid is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb net deze besteld, want ik ben niet zo'n koukleum en wil ook in andere seizoenen lekker liggen daar is hij speciaal voor gemaakt: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7

Lekker ruim en licht toch weegt het maar 750 gram, comfort 0 graden.

 

Als het kouder wordt gooi ik er een thermoliner in, scheelt weer een graad of 7 in de praktijk. Dan heb ik natuurlijk ook mijn thermo ondergoed bij me, die meteen dient als pyama. In de praktijk getest weer 5 graden erbij.

Jas, sweater, etc bovenop de slaapzak erbij, minimaal weer 3 graden. Dan lig ik al tot -15 lekker en kan ik nog thermo sokken aantrekken.

Modulair de boel opbouwen dus.

Een goedkope slaapzak van de Action blijkt precies om mijn huidige en toekomstige slaapzak te passen, maar ja, die is relatief lomp zwaar natuurlijk, maar is meteen waterafstotend. Tot nu toe is er geen nacht geweest dat ik dit kon gebruiken, ik zweet er dan bij een paar graden onder 0 compleet uit en dat in combinatie met m'n huidige slaapzak (comfort +5)

 

Mijn ervaring is dat een goede mat wonderen verricht, zelf lig ik op zo'n Exped Downmat (tot -27)

 

Voor een deken model tot -15 hoef je bij Cumulus niet te gaan shoppen, dat zijn allemaal mummie modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

comfort -10 extreem -15

echter als ik bij de reviews kijk is dat wat optimistisch.

 

De comfort temperatuur die opgeven wordt is normaal gesproken voor mannen die geen koukleum zijn. Bij mij klopt ie precies.

Tel er voor een vrouw standaard 5 graden bij op en koukleum vrouw nog een paar graad extra. Kan me goed voorstellen dat deze bij 0 graden voor jou nog voldoet qua temp, maar niet meer.

 

Nogmaals, vergeet je mat niet. Doordat je OP je slaapzakvulling ligt, perst die samen en geeft veel minder isolatie van onderen.

Zo'n goedkoop luchtbed met alleen lucht erin is echt een warmte zuiger, ik gebruik zo'n tientjes ding weleens als ik met de auto ben en het 's nachts boven de 15 graden blijft, anders is ie al te koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal mee eens. Je kan bij Cumulus je slaapzak aan laten passen, bijvoorbeeld met meer dons in de warmste dekenmodel. Informatie wat dat kost geen ze via email.

 

Je hebt helemaal gelijk. Dat is een optie, maar 15 graden extra dons erbij? Misschien kan het idd wel, geen idee, het lijkt me wat veel.

Door de bestelling heb ik wel ervaren dat ze snel reageren op emails en toen ik een verschil aankaartte tussen de prijs op de site en de prijs die ik moest afrekenen (wisselkoers gedoe) kreeg ik het verschil terug gestort.

 

Lijkt me een goede vraag om te stellen, kan een Comforter type slaapzak (dekenmodel) gevuld worden tot -15, -20 oid.

 

Ik zal nog wel eens wat posten over het aanschaffen van die slaapzak als ik hem eenmaal heb en de winter voorbij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, dat is mijn ervaring ook.

Zelf heb ik vooral meestal last van kou van de grond en is dat met een simpel isolatiematje (zo'n aluminium ding) opgelost.

Nu heb ik een simpel lichtgewicht mummie slaapzak van de Xenos (600gr +15C/+5C) gekocht voor als ik met de motor weg ga of naar een festival ga.

@fkaprinsesje het probleem van je been optrekken herken ik, daar moest ik onwijs aan wennen in dat mummieding. Je draait niet om/trekt je benen niet omhoog in je slaapzak maar met slaapzak en al. Went vanzelf na een paar keer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een thermarest matje eronder dus dat scheelt wel wat. In het verleden sliep ik nogal eens met een jas in zo'n legerslaapzak. Punt is dat ik bang ben dat dat in deze slaapzak gewoon niet past, hij is alleen bij de schouders breed, maar op de heupen vind ik hem vrij smal.

Benen optrekken met 2 tegelijk gaat idd wel, punt is dat ik graag 1 been optrek en de andere languit laat liggen.

 

zo'n donzen slaapzak lijkt me ideaal maar kwa budget momenteel niet haalbaar. Max ligt rond de 150 a 180 voor een echt goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een thermarest matje eronder dus dat scheelt wel wat. In het verleden sliep ik nogal eens met een jas in zo'n legerslaapzak. Punt is dat ik bang ben dat dat in deze slaapzak gewoon niet past, hij is alleen bij de schouders breed, maar op de heupen vind ik hem vrij smal.

Benen optrekken met 2 tegelijk gaat idd wel, punt is dat ik graag 1 been optrek en de andere languit laat liggen.

 

zo'n donzen slaapzak lijkt me ideaal maar kwa budget momenteel niet haalbaar. Max ligt rond de 150 a 180 voor een echt goede.

 

Ik ken het probleem.

 

Punt is dat als het in een rugzak te vervoeren moet zijn EN tot -15 isoleert, je niet ontkomt aan hogere bedragen. Die cumulus gasten vind ik eigenlijk nog goedkoop vergeleken bij vele andere gasten met dergelijke 'Extreme Gear'

 

Als het zwaarder mag zijn, kun je eens kijken naar een tweedehands M80 van het leger. Ze halen dan niet meer de -20 van een nieuwe, maar een goede tweedehands wel -15 en dat voor ongeveer 60 euro.

Voor mij was het geen optie, want die dingen wegen bijna 3kg.

 

Wel moet je met iedere donzen slaapzak zorgen dat hij goed droogt blijft, dat is het nadeel aan dons. De M80 heeft een waterdichte onderkant, dat is wel weer handig soms.

 

Maar als je met z'n tweeen bent, is dan een twee persoonsslaapzak geen optie? Scheelt gewicht en je hebt een kacheltje in je zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik slaap in een Gelert Pod xl van iets meer dan een meter breed (ik ben ook een vrij breed) ze worden beschreven als een 2 of soms 3 seizoens slaapzak maar met een extra fleece erin lag ik lekker toasty in de hangmat tijdens de sneeuw editie van sc nunspeet die tot op een moment tot bijna min 10 ging.

 

Ook ideaal om extra kledij mee in te leggen dat je bv de dag erop wil aandoen

 

Enige nadeel dat ik ermee heb is dat deze niet zo compact zijn wanneer opgerold..

 

1371649508-07268700.jpg.176366c5f055289c597b78ada13e601d.jpg

 

prijs is tussen de 45-70 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als slaapzak een donzen dekbed van de blauwe zweed. Er is een lap molton aan vastgenaaid die als een hoes over mijn exped matje gaat. Er zit een hele lange rits langs de ene lange zijde en het onderstuk langs mijn voeten. Ik noem het geen slaapzak maar een slaapsysteem.

 

In Spanje lag ik op de donzen dekbed en trok de lap molton over me heen. Met winterkamperen was deze dekbed met een zijden lakenzak ook warm genoeg. Wel had ik, net als thuis, een joggingpak als pyama en wollen sokken aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik slaap in een Gelert Pod xl van iets meer dan een meter breed (ik ben ook een vrij breed) ze worden beschreven als een 2 of soms 3 seizoens slaapzak maar met een extra fleece erin lag ik lekker toasty in de hangmat tijdens de sneeuw editie van sc nunspeet die tot op een moment tot bijna min 10 ging.

 

Ook ideaal om extra kledij mee in te leggen dat je bv de dag erop wil aandoen

 

Enige nadeel dat ik ermee heb is dat deze niet zo compact zijn wanneer opgerold..

 

attachment.php?attachmentid=20139&stc=1

 

prijs is tussen de 45-70 euro

 

Voor deze koukleum vast niet genoeg: [TABLE=class: data-table]

[TR=class: odd]

[TH=class: label]

Comfort temperatuur

[/TH]

[TD=class: data last]Bruikbaar tussen +3 tot +15 graden.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al zei met extra fleece erin geen probleem... met koudere temperaturen doe je automatisch thermisch ondergoed aan en dan is het bakken in zo'n ding...

 

Precies mijn tactiek, modulair opbouwen, als het moet prop je alles ertussen, bovenop, links en rechts wat maar ook isoleert. :)

 

M'n ex was ook zo'n koukleum. Twee slaapzakken aan elkaar en de hele nacht lag zij tegen me aan te kruipen en ik haar van me af te trappen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies mijn tactiek, modulair opbouwen, als het moet prop je alles ertussen, bovenop, links en rechts wat maar ook isoleert. :)

 

M'n ex was ook zo'n koukleum. Twee slaapzakken aan elkaar en de hele nacht lag zij tegen me aan te kruipen en ik haar van me af te trappen. ;)

 

weten we ook ineens waarom het je ex is :rolleyes:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, modulair opbouwen.

En voor de koukleumen even wat opties, ervan uit gaande dat er een goede slaapmat is, daar zit gewoon de meeste winst

Beetje bewegen en wat eten en naar de wc voor je in de slaapzak kruipt,

Je kan je slaapzak upgraden met zelf merino onderkleding aandoen en muts op (altijd droge spullen aan als je in je slaapzak kruipt)

Bij erge kou meer lagen, bv een zijde lakenzak, die is dun en warm(en zomers cool) of een fleece lakenzak, of de extreme thermo lakenzak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien mijn twijfel over mijn zojuist aangekochte snugpak softie elite 4 slaapzak graag jullie raad en advies. Ik ben een koukleum en wil in de winter lekker in nederland kunnen camperen met mijn slaapzakje. Ik overnacht dan in een bivakzak of onder een tarpje. Hebben jullie ervaring met deze slaapzak zal hij warm genoeg zijn? Waar ik verder erg over twijfel is de maat. Ik heb een normaal postuur en het voelt voor mij erg krap. Nu ben ik dekenmodellen gewend dus het is zoiezo anders. Ik trek graag 1 been op tijdens het slapen en dat lukt niet met deze slaapzak. Ook niet met het extra stuk aan de zijkant wat erin vast zit. Zal dit een kwestie van wennen zijn of zou een andere slaapzak beter voldoen. Alle tips en slaapzakwijsheid is welkom.

 

Als je twijfelt dan zou ik hem terugbrengen nu het nog kan.

 

Ben zelf geen retailprijzen gewend maar vind €99 nog best duur voor zo'n ding, voor dat geld (of minder) heb je ook een nieuwe, warmere, Carinthia Algemein II / Defense 4.

 

Een been optrekken schiet sowieso niet op in een mummyslaapzak, daarbij helpt het ook niet dat mummieslaapzakken op mannenlichamen worden ontworpen.

Als dit betekent dat je niet lekker slaapt zou ik toch maar kijken naar een dekenmodel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien mijn twijfel over mijn zojuist aangekochte snugpak softie elite 4 slaapzak graag jullie raad en advies. Ik ben een koukleum en wil in de winter lekker in nederland kunnen camperen met mijn slaapzakje. Ik overnacht dan in een bivakzak of onder een tarpje. Hebben jullie ervaring met deze slaapzak zal hij warm genoeg zijn? Waar ik verder erg over twijfel is de maat. Ik heb een normaal postuur en het voelt voor mij erg krap. Nu ben ik dekenmodellen gewend dus het is zoiezo anders. Ik trek graag 1 been op tijdens het slapen en dat lukt niet met deze slaapzak. Ook niet met het extra stuk aan de zijkant wat erin vast zit. Zal dit een kwestie van wennen zijn of zou een andere slaapzak beter voldoen. Alle tips en slaapzakwijsheid is welkom.

 

Dons.

Neem een slaapzak met donzen vulling, dat is voor mij nog altijd als lekkerst warmst gebleken, en lekker ligt.

Er onder een (dunne/kleine) Thermarest en als het echt koud is, daaronder een thermo matje, nooit koud gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik de Valandre Bloody Mary slaapzak. Comfort temp rond de -15 en moet zeggen slaapt heerlijk en is net een kacheltje van binnen. Wou eerst voor de Shocking Blue neo gaan, met een comfort temp van -20. Maar moet zeggen voor hier in Europa was de bloody mary een goede keus. Je moet alleen houden van donzen mummie modellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, met kleding aan? In een slaapzak slaap je vooral met geen/weinig kleding aan.

Eigenlijk verwarmt je lijf de lege ruimte in de slaapzak..hoe beter de slaapzak is, hoe minder er weglekt aan die warmte.En des te meer lucht er in een slaapzak zit, des te meer je lichaam moet verwarmen

Met kleren aan slapen, zorgt ervoor dat je niet die lege ruimte in je slaapzak goed op kan warmen. Daarom moet je ook warm de slaapzak in, een slaapzak zal je nooit verwarmen, die zorgt er enkel voor dat de warmte die je uitstraalt niet de lucht in vervliegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, met kleding aan? In een slaapzak slaap je vooral met geen/weinig kleding aan.

Eigenlijk verwarmt je lijf de lege ruimte in de slaapzak..hoe beter de slaapzak is, hoe minder er weglekt aan die warmte.En des te meer lucht er in een slaapzak zit, des te meer je lichaam moet verwarmen

Met kleren aan slapen, zorgt ervoor dat je niet die lege ruimte in je slaapzak goed op kan warmen.

 

Maar is het doel nu om de lucht in je slaapzak op te warmen of het zelf warm te hebben?

 

In het eerste geval heb je helemaal gelijk, zonder verdere isolatie om je lichaam zal de lucht in de slaapzak sneller opwarmen.

Maar als je het warm wil hebben kan je beter wat (droge!) kleren aantrekken, vandaar ook de uitvinding van dingen als thermokleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...