Ga naar inhoud
GENEGEERD

Flexibele oprolbare zonnepanelen.


Aanbevolen berichten

Een prima oplossing voor onderweg, voor flexibele mobiele toepassingen, is de 60 watt opvouwbare paneel, die heeft een kleinere pak volume, dan de flex-varianten die ik tot nu ben tegen gekomen.

 

60-watt-portable-opvouwbaar-zonnepaneel-_446_16.jpg

201412092206466061.jpg

 

Prima om off-grid, alle 12volt toepassingen mee te laden, zeker voor een bug-out situaties, portofoons laden en mobiel te blijven.

 

Wel even opletten, bij sommige leveringen, zal je de kabel van het paneel naar de lader zelf even moeten modificeren, voor het beste resultaat.

Een dergelijk paneel met een redelijke accu, geeft veel flexibiliteit.

Voor BUG-OUT en mobiele situaties ga ik eigenlijk alleen uit van 12volt toepassingen.

 

Maar de techniek gaat met rasse schreden vooruit.. Maar dit is een betaalbare en zeer flexibele oplossing, desnoods geschikt voor een draagframe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De kleinere panelen zijn bedoeld voor het laden van kleine accu's en batterijen tbv bv. je smartphone en tablet. Daar zit geen omvormer in, goede omvormers zijn vrij prijzig.

 

Ik neem aan van wel toch. Volgens mij moet je zonnepaneel altijd een omvormer naar 230 volt hebben om bruikbaar te zijn toch?

 

Met dat 40 watt zonnepaneeltje kun je niet zo simpel rekenen. Ik geloof (maar mensen die het beter weten corrigeer dit) dat je in optimale situaties mag uitgaan van ongeveer 41% rendement over de dag. Alleen als de zon op z'n hoogst staat, je redelijk dicht bij de evenaar zit en de lucht kristal helder is ga je even die 40 watt aantippen.

 

Dus 40 watt is ook de maximale opbrengst (net zoals het bij andere apparaten het maximale verbruik is). Dat is inderdaad wel een belangrijke aantekening. Ik ging uit van een gemiddelde output, maar het is inderdaad niet gerechtvaardigd om die conclusie eruit te trekken. Wel neem ik aan dat het aantal watts gebaseerd is op het maximale rendement van een zonnepaneel toch (want dat is nooit 100%, dus dat zou een slecht uitgangspunt zijn)? Overigens bedoeld ik trouwens met mijn voorbeeld aan te geven hoe je kunt rekenen op basis van een bepaalde output en hoe het zich verhoudt tot andere apparaten.

 

De huidige systemen die je aanschaft voor op het huis zijn compleet met een installatie die precies doet wat jij beschrijft en de overproductie aan het net leveren. Mijn vader heeft sinds mij 10 x 250 watt panelen liggen op z'n dak met zo'n constructie en de komende drie jaar krijgt hij voor elke geleverde kWh hetzelfde als hij betaalt voor ieder afgenomen kWh van het net. Tot nu toe (sinds mei) produceert hij veel meer dan hij gebruikt. Volgend jaar mei kan ik pas zeggen hoeveel procent van zijn eigen stroom hij opwekt, maar met het tempo van de laatste maanden denk ik dat hij dicht in de buurt komt van zijn eigen verbruik. Het helpt dat hij af en toe in het koude seizoen twee maanden in Spanje zit. Totale kosten na BTW teruggaaf (huidige stimuleringsregeling zeg maar) is 4100 euro. In drie maanden tijd heeft hij zo'n 250 euro aan elektriciteit opgewekt (1,07 MWh), maar het is zomer nu, dat wordt van de winter wel aanzienlijk minder.

 

Ik weet dat het in de 'grote' en 'vaste' systemen zit, maar het zou ook interessant zijn als je een mobiel zonnepaneel kunt aansluiten, zodat je stroom bespaard met Prepper-spullen die anders toch in de kast liggen. Het punt bij mijn huis (in de stad) dat ik niet zoveel mogelijkheden heb om rendabel een vast systeem aan te leggen, maar een klein zonnepaneel (dat ik toch al zou willen hebben voor vakanties/preppen) zou daar wel aan kunnen bijdragen. Anders had ik sowieso wel zonnepanelen aangeschaft, want van de meerwaarde ben ik wel overtuigd.

 

Thnx voor wederom je uitgebreide reactie trouwens ;-) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan van wel toch. Volgens mij moet je zonnepaneel altijd een omvormer naar 230 volt hebben om bruikbaar te zijn toch?

 

 

 

Dus 40 watt is ook de maximale opbrengst (net zoals het bij andere apparaten het maximale verbruik is). Dat is inderdaad wel een belangrijke aantekening. Ik ging uit van een gemiddelde output, maar het is inderdaad niet gerechtvaardigd om die conclusie eruit te trekken. Wel neem ik aan dat het aantal watts gebaseerd is op het maximale rendement van een zonnepaneel toch (want dat is nooit 100%, dus dat zou een slecht uitgangspunt zijn)? Overigens bedoeld ik trouwens met mijn voorbeeld aan te geven hoe je kunt rekenen op basis van een bepaalde output en hoe het zich verhoudt tot andere apparaten.

 

 

 

Ik weet dat het in de 'grote' en 'vaste' systemen zit, maar het zou ook interessant zijn als je een mobiel zonnepaneel kunt aansluiten, zodat je stroom bespaard met Prepper-spullen die anders toch in de kast liggen. Het punt bij mijn huis (in de stad) dat ik niet zoveel mogelijkheden heb om rendabel een vast systeem aan te leggen, maar een klein zonnepaneel (dat ik toch al zou willen hebben voor vakanties/preppen) zou daar wel aan kunnen bijdragen. Anders had ik sowieso wel zonnepanelen aangeschaft, want van de meerwaarde ben ik wel overtuigd.

 

Thnx voor wederom je uitgebreide reactie trouwens ;-) !

 

Je kan bijvoorbeeld een klein 60 wat paneel gebruiken met een tractieaccu, om al je mobiele devices, via 12volt stekkers op te laden. Je accu's van foto-apparatuur, (portofoons, je kan sommige lampen op 12 volt laten werken met 12volt led's. zelfs laptops laden ,

Met simpele paneeltjes, zoals dat vouwpaneel kan al op balkon van een flat en een 12volt kabeltje naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan van wel toch. Volgens mij moet je zonnepaneel altijd een omvormer naar 230 volt hebben om bruikbaar te zijn toch?

 

Als je geen 230 wisselspanning nodig bent, is zo'n omvormer verspilling want die heeft ook maar een bepaald rendement. Je gaat geen accu opladen, vervolgens omzetten naar 230 volt wisselspanning en daar dan de meegeleverde lader van je smartphone insteken. Alle kleinere setjes hebben dus geen omvormer naar 230 wisselspanning, maar meteen naar 5v (USB) gelijkspanning. Kijk maar naar bv. de Goal Zero 10 uit de prepshop.

 

Dus 40 watt is ook de maximale opbrengst (net zoals het bij andere apparaten het maximale verbruik is). Dat is inderdaad wel een belangrijke aantekening. Ik ging uit van een gemiddelde output, maar het is inderdaad niet gerechtvaardigd om die conclusie eruit te trekken. Wel neem ik aan dat het aantal watts gebaseerd is op het maximale rendement van een zonnepaneel toch (want dat is nooit 100%, dus dat zou een slecht uitgangspunt zijn)? Overigens bedoeld ik trouwens met mijn voorbeeld aan te geven hoe je kunt rekenen op basis van een bepaalde output en hoe het zich verhoudt tot andere apparaten.

 

Inderdaad maximaal, zoals gezegd, als de zon op zijn hoogst staat, je niet te noordelijk op deze planeet zit en de lucht kristalhelder is. De kracht van de moderne zonnepanelen is dat ze niet meer perse de volle zon nodig hebben om wat electriciteit te produceren. De oudere types gaven 0,0 stroom op een bewolkte dag en vroeg en laat op de dag.

 

Ik weet dat het in de 'grote' en 'vaste' systemen zit, maar het zou ook interessant zijn als je een mobiel zonnepaneel kunt aansluiten, zodat je stroom bespaard met Prepper-spullen die anders toch in de kast liggen. Het punt bij mijn huis (in de stad) dat ik niet zoveel mogelijkheden heb om rendabel een vast systeem aan te leggen, maar een klein zonnepaneel (dat ik toch al zou willen hebben voor vakanties/preppen) zou daar wel aan kunnen bijdragen. Anders had ik sowieso wel zonnepanelen aangeschaft, want van de meerwaarde ben ik wel overtuigd.

 

Thnx voor wederom je uitgebreide reactie trouwens ;-) !

 

De iets grotere mobiele systeem, zie bv. de Goal Zero producten in de prepshop en aanverwanten, hebben vaak een doos waarin zowel de accu zit, laadregeling en omvormer.

Omvormers heb je ook weer in allerlei kwaliteiten. De meest simpele die je voor een paar tientjes voor je auto koopt werken wel met bv. een koelkast (waar een simpel motortje in zit), of apparaten waar nog een extra stroomregelaar aan vast zit, denk aan een laptop voeding. Zou je zo'n goedkope rechtstreeks op meer geavanceerde apparatuur aansluiten, bv. je TV, loop je een groot risico dat die kaduuk gaat.

 

Je kunt prima zelf hobbyen, zoals al velen doen, maar dan moet je idd goed weten wat je aan het doen bent, of je koopt een kwalitatief goed kant en klaar systeem. Die lijken duur, maar goede panelen, goede accu's (semi of full tractie) en goede omvormers zijn duur, ook als je het zelf gaat bouwen. Een goedkoop paneeltje, regelaartje, auto accu en omvormertje gaat niet werken, tenminste niet als je er mee dan een ouderwetse gloeilamp op wilt laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goal zero apparaten zijn redelijk duur..

 

De GoalZero Yeti 1250 solar kit kost 1799 en een beetje.. En dan heb je 2x 30watt panelen met lader, en omvormer. en een 100ah accu...

 

Als je het los koopt, en zelf een klein beetje knutselt, ben je heel veel goed koper uit..

 

Opvouwbaar paneel met 60watt vermogen en lader en accu kost nog geen 450 euro.. nog wat bekabeling en sigaretten aansteker stopcontacten met USB laders voor in de auto.. ben je nog geen 500 euro kwijt, en dan hoef je alleen rode en zwarte draadjes kunnen volgen.

 

Wil je toch naar 220volt. koop je er een zuivere sinus omvormer bij van 350W OMVORMER 12V NAAR 230V VICTRON PHOENIX 12/350 voor 129 euro

 

Voor 650,00 bouw je het zelf, en stop je het bijvoorbeeld in een Engelskrat met deksel of nog beter een Aluminium transport Kist..

 

En dan hou je nog wat bij 1000 euro's over..

 

Een televisie aansluiten op een 100ah accu via een inverter/omvormer, betekend dat je net een uurtje TV kan kijken in de avond. en dat de accu dan leeg is. (kan een half uurtje meer of realistischer minder zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...