Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wenger Clava of Wenger Fidis?


Enigma13

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kost dat dingetje? En is deze Shockproof? Had ook zoiets maar 1 val op de stoep in stukken uit elkaar gesprongen.

 

Iets minder dan 50 euro. De Clava heeft een rubber laagje maar daar verwacht ik geen wonderen van. Toch redelijk shock-proof als ik het zo zie. Niet minder dan alle andere aanstekers in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat gister eens te denken he, in het geval van een EMP zal een aansteker die werkt met een electrische ontsteking het nogwel doen ? en dan heb ik het gewoon over een simpele aansteker waarbij je moet drukken om een electrisch vonkje te krijgen

 

Ik geloof dat een EMP alleen dingen met een moederbord beïnvloed, Elektriciteit blijft wel bestaan alleen is het moederbord van alles als het ware verbrand. Vandaar dat mensen ook hun belangrijke dingen in faraday cages doen. Een simpele aansteker heeft alleen een vonkje nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze van de prepshop aan mijn sleutelbos hangen:

 

True Utility FireStash Peanut lighter, mini aansteker op benzine

Super compacte waterdichte aansteker op benzine, een paar druppels zippo vloeistof of benzine is vele vuurtjes.

Aanbiedingsprijs 7,95

 

Natuurlijk kun je, als je er 1 op benzine zoekt, ook een ordinaire zippo kopen.

 

Maar, voor die 50 euro kun je ook een enorme berg Bic aanstekers kopen. Kun je jaren mee vooruit, en er nog eens 1 verliezen, of weggeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat gister eens te denken he, in het geval van een EMP zal een aansteker die werkt met een electrische ontsteking het nogwel doen ? en dan heb ik het gewoon over een simpele aansteker waarbij je moet drukken om een electrisch vonkje te krijgen

 

Ja. Zo'n aansteker heeft geen elektrisch circuit.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pi%C3%ABzo-elektrisch_effect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat een EMP alleen dingen met een moederbord beïnvloed, Elektriciteit blijft wel bestaan alleen is het moederbord van alles als het ware verbrand. Vandaar dat mensen ook hun belangrijke dingen in faraday cages doen. Een simpele aansteker heeft alleen een vonkje nodig.

 

Nee, het is alles met een elektrisch circuit. Dus heel simpel gezegd, als er een koperdraadje door loopt zal dat draadje bij een EMP kaduuk gaan en daarmee het apparaat.

 

Ik hoop dat ik het goed uitleg want het is alweer jaren geleden dat ik me verdiept heb in EMPs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is alles met een elektrisch circuit. Dus heel simpel gezegd, als er een koperdraadje door loopt zal dat draadje bij een EMP kaduuk gaan en daarmee het apparaat.

 

Ik hoop dat ik het goed uitleg want het is alweer jaren geleden dat ik me verdiept heb in EMPs

 

Klopt in grote lijnen wel. Een E1 E2 of E3 EMP geven allen een ander pulse en brengen schade aan op verschillende nivo's/vlakken.

 

Een E1 EMP zit in het "early time" stadium. En zit in de veldsterkte van 50kV/m horizontal en 20kV/m vertikaal, heeft een piektijd van enkele nano secondes en een lengte van hooguit 1 microseconde. Tevens zit de E1 pulse in de 10kHz tot 100MHz range. Effecten zijn; computers die "hangen" en ge-reboot moeten worden, auto's die uitvallen (en los gekoppeld moeten worden van de accu) en hierna meestal wel weer blijven werken. Ondanks dit zijn lange electriciteitskabels erg kwetsbaar voor de E1 pulse en kunnen over lange afstanden spanningen opwekken tot 100.000V-5.000.000V !! Ik verwacht dat de piezo aansteker met een E1 defect raakt....

 

De E2 EMP heeft een lagere veldsterkte dan de E1 en zit in de "intermediate time" stadium. Hierdoor kan je apparaten waar dit mogelijk is voorzien van een reguliere overspanningsbeveiliging / bliksembeveiliging, zodat ze redelijk tot goed beveiligd zijn tegen een E2 EMP. Let wel op dat HF radio's met lange antenne's zeer gevoelig zijn voor een E2 EMP! (dus koppel deze af)

 

De E3 EMP pulse is een "late time" stadium pulse en volgt dus als laatste op de E1 en E2. Deze laag frequente pulse van de E3 is vaak de meest schadelijke. Met name hoogspanningsleidingen/masten etc zullen hier last van krijgen incl transformatoren en dat alles over zeer grote afstanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Piezo elektrische ontstekers zijn volgens mijn kennis en bevattingsvermogen gewoon EMP proof... Maar werken enkel met gas maar blijven wel heel lang vonkjes geven, terwijl deze met vuursteentje ook op benzine en zo werken,

tot het vuursteentje op is en vervangen moet worden...

 

Al eens een Zippo proberen aankrijgen bij lichte wind en -20°C ...? Geef mij dan maar een gasaansteker en piezo ontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Piezo elektrische ontstekers zijn volgens mijn kennis en bevattingsvermogen gewoon EMP proof... Maar werken enkel met gas maar blijven wel heel lang vonkjes geven, terwijl deze met vuursteentje ook op benzine en zo werken,

tot het vuursteentje op is en vervangen moet worden...

 

Al eens een Zippo proberen aankrijgen bij lichte wind en -20°C ...? Geef mij dan maar een gasaansteker en piezo ontsteking.

 

Dan zal je gasaansteker het ook niet doen, tenzij je deze op de huid draagt voor het gebruik.

 

In maart 2005 zat ik in de ardennen met -20, en smorgens met -15 deed mijn gasaansteker het echt niet.

En mijn zippo en wat lucifers had ik natuurlijk niet bij me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal je gasaansteker het ook niet doen, tenzij je deze op de huid draagt voor het gebruik.

 

In maart 2005 zat ik in de ardennen met -20, en smorgens met -15 deed mijn gasaansteker het echt niet.

En mijn zippo en wat lucifers had ik natuurlijk niet bij me.

Inderdaad, even handwarm maken en klaar...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, even handwarm maken en klaar...

 

bij -20 of lager valt dat 'even handwarm maken' niet mee kan ik je uit ervaring vertellen. Zelfs de knop indrukken is al een hele opgave met ijskoude handen. Ik heb daarom mijn vrouw geprept om me warm te houden, stomende seks doet wonderen hahahha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zippo is techniek uit 1932. Om de haverklap bijvullen, gedoe met vuursteentjes en lontjes. Mij niet gezien. Een peanut als reserve is een optie als de brandstof netjes op zijn plaats blijft en niet na een paar maanden al vervliegt.

 

Een berg losse aanstekers meenemen lijkt mij niet handig. Een paar als back-up wel, maar alleen met piëzo-ontsteker want die doen het nog steeds als ze nat zijn geworden en het wieltje kan niet vast komen te zitten. Dat laatste is een veelvoorkomende kwaal van goedkope aanstekers.

 

Dat butaangas bevriest onder de nul graden weet ik. Echter, het vriest hier bijna nooit en anders warm ik dat ding wel op in mijn broekzak. Daar staat een veel hogere vlamwamte tegenover. Dat kan in natte situaties voordelen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de aanschaf van een goede survivalaansteker aan het overwegen. Het mag wat kosten maar dan wil ik ook betrouwbare topkwaliteit. Ik ben aan het twijfelen tussen de Wenger Clava en de Wenger Fidis, maar er zijn mogelijk beter alternatieven.

 

Wat zouden jullie kiezen, en waarom?

 

 

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met deze aanstekers. Zelf heb ik ze ook bekeken, maar vond ze te duur.

 

Al sinds 15 jaar gebruik ik turbo aanstekers en nagenoeg allemaal zijn ze onbetrouwbaar en gaan kort mee. Zowel de goedkope als de dure (30 euro). Inmiddels heb ik eentje gevonden die het wel goed doet en vreselijk lang mee gaat. Ook heeft die een groot gasreservoir zodat hij erg lang mee gaat op een vulling. De laatste SC had ik er een partijtje bij me, omdat ik ze hier lokaal veel goedkoper kan krijgen dan online (2,30 per stuk). Het gaat om de Easy Torch 8. Niet snel stuk te krijgen, maar als hij ongelukkig valt kan het klepje afbreken en dat klepje is vrij essentieel om de kop broekzakpluis vrij te houden. (stop je hem daarna in een plastic zakje).

 

Ik rook en ook nog rijstevloei en moet dus meestal een peukje meerdere malen aansteken. Gebruik hem dus zeker 60 keer per dag en dan gaat hij tien maanden mee voordat het pinnetje van de elektrische ontsteking dermate ver is afgesleten dat hij lastig gaat doen. Dat zijn dus bijna 20.000 vuurtjes en daarmee wat minder dan Wenger claimt, maar dat moet ik eerst nog maar eens zien. De dure turbo die ik ooit voor 30 euro kocht heb ik meermaals moeten laten repareren (verzendkosten eigen rekening) en ook een gekregen Camel Trophy turbo van meer dan 100 euro versleet zijn gloeispiraaltje sneller dan ik een pakje sjag op heb.

 

Online is dit volgens mij de goedkoopste aanbieder: https://www.grasscompany.com/nl/v-fire-easy-torch-8-outdoor-assorted-1pc.html

 

PS, de peazip houdt prima zijn brandstof vast, ik controleer en vul hem slechts eens per jaar bij. Zippo's zijn idd kut en overprized, dan liever twee keer zoveel uitgeven voor de Wenger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Online is dit volgens mij de goedkoopste aanbieder: https://www.grasscompany.com/nl/v-fire-easy-torch-8-outdoor-assorted-1pc.html

 

PS, de peazip houdt prima zijn brandstof vast, ik controleer en vul hem slechts eens per jaar bij. Zippo's zijn idd kut en overprized,

 

Kijk, daar heb ik tenminste wat aan. Dank je wel voor de tip! Ik denk dat ik maar voor de eekhoorntactiek ga. Een zooi van deze blijkbaar goede aanstekers (ik vertrouw op jouw oordeel) voor in de keukenlade, auto, jaszak, werkkoffertje etc. en een mooie Wenger voor de vuurkit in mijn officiële survivalkit in een grabbag. De allergoedkoopste aanstekers laat ik dan voor wat ze zijn. Mogelijk dat ik daar een zeur in ben maar daar heb ik minder vertrouwen in.

 

Misschien is het een idee dat de prepshop deze aanstekers van jou betrekt en deze zelf gaat aanbieden tegen een concurrerende prijs? Dan verdien je er zelf ook nog wat aan. Niet vergeten de butaanbusjes gas er bij te doen of zijn die bij jou net zo duur als hier? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, daar heb ik tenminste wat aan. Dank je wel voor de tip! Ik denk dat ik maar voor de eekhoorntactiek ga. Een zooi van deze blijkbaar goede aanstekers (ik vertrouw op jouw oordeel) voor in de keukenlade, auto, jaszak, werkkoffertje etc. en een mooie Wenger voor de vuurkit in mijn officiële survivalkit in een grabbag. De allergoedkoopste aanstekers laat ik dan voor wat ze zijn. Mogelijk dat ik daar een zeur in ben maar daar heb ik minder vertrouwen in.

 

Misschien is het een idee dat de prepshop deze aanstekers van jou betrekt en deze zelf gaat aanbieden tegen een concurrerende prijs? Dan verdien je er zelf ook nog wat aan. Niet vergeten de butaanbusjes gas er bij te doen of zijn die bij jou net zo duur als hier? :)

 

Ze zijn er ook nog met dubbele brander, maar die heb ik nog niet voldoende kunnen testen. Afgelopen SC heb ik er 18 stuks meegenomen en had er nog wel 10 kunnen kwijtraken. Tja, ik had er een handeltje in moeten beginnen kennelijk. ;) Je kunt altijd even de bevinden van die mensen afwachten.

 

Lijken mij ook goede aanstekers voor in de prepshop, maar die kan ze vast wel in de groothandel nog voordeliger kopen. Anderzijds, ben ik de preppertjes al aan het bevoorraden, as SC gaan er weer een stel mee.

 

Zelf heb ik altijd een stuk of 8 van die goede turbo's op voorraad, daarnaast nog 50 crickets die ik bij de Sligro haal in doosjes van 25 stuks voor een euro of 7 met de BTW erbij.

En als je alle vakjes, laatjes, auto, EHBO tasje, etc, na gaat kijken, liggen er nog wel 20. :p Eekhoorntjestactiek ten top en het is nog goede ruilhandel tzt ook.

 

De busjes gas zijn hier net zo duur als in heel Nederland, jammer dat het merk Swallow niet meer te krijgen is, want dat gas vond ik het beste en het tuitje van sommige zijn zo grof geproduceerd dat het bijvullen een hele klus is met veel verlies van gas. Het is dus een beetje experimenteren wat het beste gasbusje is. Met één gas busje doe ik als roker dus minimaal een jaar, als er niet meer te roken valt in de SHTF en je doet zuinig, dan gaat zo'n busje minimaal tien jaar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...