Ga naar inhoud
GENEGEERD

Auto accu naar 220 v?


Krullenbol

Aanbevolen berichten

Ik ben ontzettend nieuwsgierig of het mogelijk is om bijvoorbeeld een elektrische deken werkend te krijgen op een auto accu.

Nu heb ik al wel rond gekeken op internet. En heb ik in ieder geval al geleerd dat er zoiets als AC en DC is. Maar dat is ook ongeveer het punt waar ik de weg kwijt raakte :p Ik heb werkelijk waar geen verstand van dit soort zaken, daar kom ik eerlijk voor uit. Daarentegen vind ik het wel interessant en logischerwijs moet het toch mogelijk zijn?!

 

Vooral in combinatie met zoiets als dit (leek mij):

https://prepshop.nl/portable-solar-power/goalzero-sherpa-universal-inverter

 

Deze info is misschien nog handig in het hele verhaal:

20150806_173636.jpg.ecdcfec01582b8f5127ccbe08d7e74d9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Krullenbol: Kijk eerst eens hoeveel watt die elektrische deken trekt. Daarna kan het rekenen beginnen. Welke omvormer, hoe groot de accu, etc.

Volgens mij trekt een elektrische deken zo'n 100 watt, bijna net zoveel als je twee koplampen aan laten staan.

 

Je hebt handige apparaatjes die je tussen de omvormer en de auto prikt, die zorgt er dan voor dat je hem niet helemaal leeg trekt zodat je 's morgens toch niet de ANWB hoeft te bellen.

Het blijft echter wel lastig, want elke dag moet je de accu van de auto bijladen, op netstroom met een lader of door te gaan rijden. Een meetinstrument om de lading van je accu te meten is dan een must, maar het blijft een gedoe.

 

Andere optie is een tweede accu plaatsen in de auto, net zoals bij caravans en campers. Die is dan uitsluitend voor de stroom die je verbruikt als je stil staat. Toch mag je die ook niet helemaal leegtrekken, want dan gaat de accu zo kort mee en alsnog moet hij het liefst na iedere nacht worden bijgeladen.

 

Investeren in een goede slaapmat + slaapzak zou mijn voorkeur hebben. Als 't moet stop je er gewoon een ouderwetse kruik bij. Of je neemt een heetbloedig vriendje en een twee persoon slaapzak. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Krullenbol: Kijk eerst eens hoeveel watt die elektrische deken trekt. Daarna kan het rekenen beginnen. Welke omvormer, hoe groot de accu, etc.

Volgens mij trekt een elektrische deken zo'n 100 watt, bijna net zoveel als je twee koplampen aan laten staan.

 

Je hebt handige apparaatjes die je tussen de omvormer en de auto prikt, die zorgt er dan voor dat je hem niet helemaal leeg trekt zodat je 's morgens toch niet de ANWB hoeft te bellen.

Het blijft echter wel lastig, want elke dag moet je de accu van de auto bijladen, op netstroom met een lader of door te gaan rijden. Een meetinstrument om de lading van je accu te meten is dan een must, maar het blijft een gedoe.

 

Andere optie is een tweede accu plaatsen in de auto, net zoals bij caravans en campers. Die is dan uitsluitend voor de stroom die je verbruikt als je stil staat. Toch mag je die ook niet helemaal leegtrekken, want dan gaat de accu zo kort mee en alsnog moet hij het liefst na iedere nacht worden bijgeladen.

 

Investeren in een goede slaapmat + slaapzak zou mijn voorkeur hebben. Als 't moet stop je er gewoon een ouderwetse kruik bij. Of je neemt een heetbloedig vriendje en een twee persoon slaapzak. :p

 

Ik als leek had eigenlijk ook gewoon een losse accu in mijn hoofd (als in zonder auto er om heen :p)

Wat betreft hoeveel watt de deken nodig heeft, daarvoor had ik de foto geplaatst. (60 watt dus als ik het goed interpreteer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Krullenbol: Kijk eerst eens hoeveel watt die elektrische deken trekt. Daarna kan het rekenen beginnen. Welke omvormer, hoe groot de accu, etc.

Volgens mij trekt een elektrische deken zo'n 100 watt, bijna net zoveel als je twee koplampen aan laten staan.

 

Je hebt handige apparaatjes die je tussen de omvormer en de auto prikt, die zorgt er dan voor dat je hem niet helemaal leeg trekt zodat je 's morgens toch niet de ANWB hoeft te bellen.

Het blijft echter wel lastig, want elke dag moet je de accu van de auto bijladen, op netstroom met een lader of door te gaan rijden. Een meetinstrument om de lading van je accu te meten is dan een must, maar het blijft een gedoe.

 

Andere optie is een tweede accu plaatsen in de auto, net zoals bij caravans en campers. Die is dan uitsluitend voor de stroom die je verbruikt als je stil staat. Toch mag je die ook niet helemaal leegtrekken, want dan gaat de accu zo kort mee en alsnog moet hij het liefst na iedere nacht worden bijgeladen.

 

Investeren in een goede slaapmat + slaapzak zou mijn voorkeur hebben. Als 't moet stop je er gewoon een ouderwetse kruik bij. Of je neemt een heetbloedig vriendje en een twee persoon slaapzak. :p

Het deken is 60W de omvormer moet op zijn minst 3x dat vermogen geven anders gaat hij maar een uur mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij slaap je op een luchtbed @Krullenbol. Dat is erg koud want een luchtbed onttrekt warmte aan je lijf.

Een geïsoleerde mat niet. Er zijn slaapmatten van Exped die gevuld met dons en isoleren tot -34 graden.

 

Klopt, die Exped matten zijn echt prachtig! En zullen zeker warmer slapen dan een luchtbed, maar ik denk niet dat @Krullenbol op dit moment op zoek is naar advies over betere slaapvoorzieningen. Als ik haar een beetje ken, dan wil ze gewoon de puzzel oplossen :p :) En iets nieuws leren :D Wat toch weer een prachtig streven is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij slaap je op een luchtbed @Krullenbol. Dat is erg koud want een luchtbed onttrekt warmte aan je lijf.

Een geïsoleerde mat niet. Er zijn slaapmatten van Exped die gevuld met dons en isoleren tot -34 graden.

 

De laatste sc heb ik op een matras geslapen, dat was al weer beter te doen (het feit dat het 17 graden was de tweede nacht hielp ook). Maar dankzij zuslief zit ik ook stiekem te lonken naar de exped megamat 10 lxw :D

 

Het deken is 60W de omvormer moet op zijn minst 3x dat vermogen geven anders gaat hij maar een uur mee.

 

Kijk, zo leer ik nog eens wat :) Dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik als leek had eigenlijk ook gewoon een losse accu in mijn hoofd (als in zonder auto er om heen :p)

Wat betreft hoeveel watt de deken nodig heeft, daarvoor had ik de foto geplaatst. (60 watt dus als ik het goed interpreteer)

 

Die info op de foto had ik over het hoofd gezien. :o

 

60 Watt na omvorming. Geen idee wat het exacte rendement van de omvormer is, maar ik zou het getal voor het gemak verdubbelen (rendement van 50%).

 

De gemiddelde auto accu van een klein autootje is dan na een uurtje of 5 a 6 wel leeg. (55Ah accu, 12 volt = 660Wh)

Om de volledige nacht de electrische deken te laten draaien heb je dus al een flinke accu nodig EN moet je hem iedere dag opladen.

Dat wordt een lastig en/of erg duur verhaal. Dit setje zou ideaal zijn, maar dat wil je eigenlijk niet weten: https://prepshop.nl/goalzero-yeti-1250-solar-generator-kit

 

Verwarmen dmv elektriciteit is gewoon een dure zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk heel simpel, een auto accu vind het niet fijn als hij met meer dan 30% wordt ontladen, een semi tractie accu kan al 50% ontlading aan en een Full tractie accu wel 70%.

 

Dat betekend dat je bij een standaard auto accu van zeg maar 70Ah, maximaal 21Ah(x12V=250w-10% verlies door de omvormer = ca 225w) eruit mag trekken, en dan moet je hem weer tot vol opladen(dat is ongeveer 1 uur rijden)

Als je deken 60W trekt, dan kan je op een standaard auto accu dus de deken 3.5 uur gebruiken.

Als je dus de elektrische deken de hele nacht wilt gebruiken(SC nacht = 3 uur:p) zou het net aan kunnen.

Als je een goede semi tractie accu kunt vinden van bijvoorbeeld 280ah, kun je er wel 140ah(x12V=1680w-10% verlies door de omvormer = ca 1500w)eruit trekken, dat is al bijna 25 uur gebruik van de deken, ofwel genoeg voor een weekend. als je dan thuis een acculader hebt staan, kun je daarna de accu weer vol maken.

 

Maar het beste advies blijft in deze de aanschaf van een goede exped

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ookal draagt het totaaaaaaaaaaaaaaaal niet bij aan de puzzel die @Krullenbol op wil lossen, volgens mij is het makkelijker en goedkoper om een paar stenen bij het kampvuur te leggen, en daarna in je bed ;)

Of gewoon een lekkere vent natuurlijk. Of niet een lekkere maar wel een warme. Of niet een warme maar wel een actieve. Anyways, je snapt me wel denk ik XD

 

http://www.bostools.nl/aggregaten/inverter-aggregaten/kipor-sinemaster-ig-770/

of zoiets, en dan zet je die een beetje uit de buurt van je eigen tent, 25m verlengsnoer, en zolang er benzine in zit heb je het niet koud:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elektrische deken heeft een vermogen van 60 watt, bij een accuspanning van 12 volt is dat een stroom van 5 ampere.

 

De accu van een Toyota Aygo heeft een capaciteit van 40Ah in nieuwstaat en volledig opgeladen. Die accu kan dus 8 uur lang een stroom van 5 ampere leveren.

In een zware diesel zoals bijvoorbeeld een Volvo V70 zit een accu met een capaciteit van ongeveer 100Ah. In theorie kan je daar dus 20 uur lang deze deken mee voeden.

 

In de praktijk zijn de capaciteiten van een niet meer nieuwe accu wat lager en zul je ook wat vermogensverlies in de omvormer hebben. Dus de accu zal wat sneller leeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk heel simpel, een auto accu vind het niet fijn als hij met meer dan 30% wordt ontladen, een semi tractie accu kan al 50% ontlading aan en een Full tractie accu wel 70%.

 

Dat betekend dat je bij een standaard auto accu van zeg maar 70Ah, maximaal 21Ah(x12V=250w-10% verlies door de omvormer = ca 225w) eruit mag trekken, en dan moet je hem weer tot vol opladen(dat is ongeveer 1 uur rijden)

Als je deken 60W trekt, dan kan je op een standaard auto accu dus de deken 3.5 uur gebruiken.

Als je dus de elektrische deken de hele nacht wilt gebruiken(SC nacht = 3 uur:p) zou het net aan kunnen.

Als je een goede semi tractie accu kunt vinden van bijvoorbeeld 280ah, kun je er wel 140ah(x12V=1680w-10% verlies door de omvormer = ca 1500w)eruit trekken, dat is al bijna 25 uur gebruik van de deken, ofwel genoeg voor een weekend. als je dan thuis een acculader hebt staan, kun je daarna de accu weer vol maken.

 

Maar het beste advies blijft in deze de aanschaf van een goede exped

 

Op zich is 3,5 uur goed te doen, het gaat vooral over het in slaap vallen. Maar ja dan is het niet de bedoeling dat hij meteen al leeg is. Helemaal als je er eigenlijk twee op aan zou willen sluiten. Wat betreft exped, ben ik het met jou en ook @Stuudje eens. Dit zit er alleen financieel niet in momenteel. En realistisch gezien is de kans groot dat ik zelfs dan nog een elektrische deken nodig heb omdat mijn interne thermostaat zodanig kapot is.

 

Kan je me uitleggen wat een full tractie accu en een semi is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je toevallig ook hoe die handige apparaatjes heten?

 

Accu protector noemen ze hem hier: http://www.agradi.nl/giostyle-power-accu-protector-12volt.htm?utm_campaign=Outdoor%2fKoelboxen&utm_term=GioStyle%20Power%20Accu%20Protector%2012Volt&utm_content=GioStyle&utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc

@Geert: Klopt als een bus, een 200 watt max omvormer is minimaal nodig.

@Shush en @Krullenbol: Ik hoop dat jullie in gaan zien dat een mobiele electrische deken een kostbare zaak wordt. De kunst is nu om een oplossing te vinden die geen kapitalen kost en voor jullie toch werkt. :)

 

Zoals @Stuudje terecht opmerkt, die luchtbedden van jullie zijn echt rampzalig voor de warmte, ik gebruik zo'n ding weleens als koeling (bv. SC Zeeland), als het 's nacht 15+ graden is, zodat ik toch in m'n +5 slaapzak kan kruipen. Het belang van een goede mat, isolatie van de grond, wordt vaak zwaar onderschat. De huidige super matjes zijn vele malen beter je matras thuis.

 

Verreweg de meeste SC's worden gehouden op een plek waar er een stopcontact is. Net als mensen met een apneu apparaat heb je alleen wat minder keuze in de plek waar je wilt staan met je tent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is 3,5 uur goed te doen, het gaat vooral over het in slaap vallen. Maar ja dan is het niet de bedoeling dat hij meteen al leeg is. Helemaal als je er eigenlijk twee op aan zou willen sluiten. Wat betreft exped, ben ik het met jou en ook @Stuudje eens. Dit zit er alleen financieel niet in momenteel. En realistisch gezien is de kans groot dat ik zelfs dan nog een elektrische deken nodig heb omdat mijn interne thermostaat zodanig kapot is.

 

Kan je me uitleggen wat een full tractie accu en een semi is?

 

Semi tractie en full tractie wordt als term gebruikt voor accus die niet als startaccu(dus voor een auto) gebouwd zijn, maar bedoeld zijn voor langdurige belasting. de semi tractie is een beetje een combinatie en wordt veel in campers en boten gebruikt omdat daar de accu niet alleen voor het starten gebruikt wordt, maar ook als de motor niet draait. Dit type kan zowel een hoge kortstondige spanning(starten) leveren als een langdurige matige belasting aan. Een tractieaccu kan slecht tegen piekspanningen maar kan wel langdurig stroom leveren.

Kortom, het onderscheid zit hem in de manier van gebruiken

 

Aanvullend, als je een goede isolerende mat hebt, en voordat je in de slaapzak kruipt wat lichte oefeningen doet waardoor je het warm krijgt, dan slaap je (icm een goede slaapzak) zelfs bij -10% nog als een roos en koel je niet teveel af.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu protector noemen ze hem hier: http://www.agradi.nl/giostyle-power-accu-protector-12volt.htm?utm_campaign=Outdoor%2fKoelboxen&utm_term=GioStyle%20Power%20Accu%20Protector%2012Volt&utm_content=GioStyle&utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc

@Geert: Klopt als een bus, een 200 watt max omvormer is minimaal nodig.

@Shush en @Krullenbol: Ik hoop dat jullie in gaan zien dat een mobiele electrische deken een kostbare zaak wordt. De kunst is nu om een oplossing te vinden die geen kapitalen kost en voor jullie toch werkt. :)

 

Zoals @Stuudje terecht opmerkt, die luchtbedden van jullie zijn echt rampzalig voor de warmte, ik gebruik zo'n ding weleens als koeling (bv. SC Zeeland), als het 's nacht 15+ graden is, zodat ik toch in m'n +5 slaapzak kan kruipen. Het belang van een goede mat, isolatie van de grond, wordt vaak zwaar onderschat. De huidige super matjes zijn vele malen beter je matras thuis.

 

Verreweg de meeste SC's worden gehouden op een plek waar er een stopcontact is. Net als mensen met een apneu apparaat heb je alleen wat minder keuze in de plek waar je wilt staan met je tent.

 

Is helemaal waar én je (jullie) hebt (hebben) gelijk. De Exped MegaMat is ook het eerste item op ons beiden verlanglijstje! Het is jammer dat het accu-idee niet low (low, low, low) budget kan, want het is zo'n leuk idee. Niet praktisch, niet noodzakelijk, maar wel heel leuk :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is 3,5 uur goed te doen, het gaat vooral over het in slaap vallen. Maar ja dan is het niet de bedoeling dat hij meteen al leeg is. Helemaal als je er eigenlijk twee op aan zou willen sluiten. Wat betreft exped, ben ik het met jou en ook @Stuudje eens. Dit zit er alleen financieel niet in momenteel. En realistisch gezien is de kans groot dat ik zelfs dan nog een elektrische deken nodig heb omdat mijn interne thermostaat zodanig kapot is.

 

Kan je me uitleggen wat een full tractie accu en een semi is?

 

De Expeds zijn momenteel in de aanbieding bij vrijbuiter.nl maar alsnog een flinke investering. Zelf blijk ik het afgelopen jaar ongeveer drie maanden niet in m'n eigen bed geslapen te hebben en kan het al snel uit.

Een mobiele electrische deken gaat zelfs voor de zelfbouw hobbyist een veelvoud kosten. Je kunt je eigen interne thermostaat trainen, maar ook dat is geen simpele oplossing.

 

Zoals ik eerder zei, wat dacht je van 's avonds een paar lekkere kruiken vullen met heet water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is helemaal waar én je (jullie) hebt (hebben) gelijk. De Exped MegaMat is ook het eerste item op ons beiden verlanglijstje! Het is jammer dat het accu-idee niet low (low, low, low) budget kan, want het is zo'n leuk idee. Niet praktisch, niet noodzakelijk, maar wel heel leuk :o

 

Het accu idee kan best Low budget, maar dan wordt het een zware oplossing. Als je een of twee oude vrachtwagenaccus of een setje heftruckaccus op de kop kunt tikken voor weinig( minimaal 200ah) dan zit er vaak nog wel minstens 50% restcapaciteit in, en dat, samen met een druppellader van 2 tientjes maakt dat je ongeveer 500-700 watt aan energie mee kunt slepen die je na het kamperen gewoon weer thuis oplaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...