Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hut bouwen met blote handen en een vuistbijl


Invictus

Aanbevolen berichten

Ik heb niet gezien dat het hier al een keer geplaatst is, maar het is een youtubefilmpje met 4+ miljoen views.

Is een mooi onderkomen geworden met een netto bouwtijd van 30 dagen.

Ziet er allemaal echt uit hoewel je natuurlijk nooit zeker weet dat er niet gemanipuleerd en vals gespeeld is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wow, ik ben wel onder de indruk van dit filmpje als bouwkundige en architect. Het is een bijzondere prestatie en volgens mij vergt het ook wel aardig wat inspanning om tot zover te komen. En het is bovendien zeer leerzaam.

 

Een paar opmerkingen zijn toch wel op z'n plaats:

 

1 - Het gebouwtje is erg klein, de constructieve principes die in dit filmpje gaan niet op voor grotere gebouwen, terwijl je die wel nodig hebt voor opslag en voor dagelijks gebruik is het ook nog eens interessant. Stabiliteit is sowieso een issue, want hoe meer gewicht er op het dak komt hoe meer de muren moeten kunnen houden.

2 - Hij gebruikt een aantal materialen die niet altijd en overal voorhandig zijn. Je moet maar net het goede soort steen hebben (dat hij als werktuig gebruikt), een goed soort klei of leem, boomstammetjes van het goede formaat welke bovendien erg recht zijn en van dat lekkere natuurlijke touw.

3 - Ik heb gekeken naar de schoorsteenconstructie, maar ik verwacht dat deze zeer kwetsbaar is voor zijwaartse krachten zoals bijvoorbeeld wind enzovoort. Ik denk niet dat dat op termijn werkt, al had hij het kunnen voorkomen door ook stokken te gebruiken als een soort wapening.

4 - Verder is zo'n noodoplossing vooral interessant als... noodoplossing. Moderne gebouwen zijn wat betreft binnenklimaat (licht, vocht, ventilatie enzovoort) vele malen beter.

5 - Ik miste iets van sanitatie. Zeker als je met meerdere mensen op één plek zit is dit een noodzakelijk element wat mij betreft.

6 - Tot slot vind ik de wijze van bouwen niet echt leerzaam. Het zijn allemaal bekende technieken, maar juist de constructieve kennis (voordeel van nu) laat hij nogal onbenut. Het zijn vooral leuke filmpjes, maar er had meer ingezeten als hij wat meer vanuit een plan had gewerkt. Er zitten immers een hoop do's en don'ts in het bouwen van constructies. Het is nu vooral een leuk plaatje waarop het wachten is op de problemen. De meeste rurale bouwsels van vroeger en nu zijn juist wel ingericht op hele praktische problemen als constructie, opslag, sanitatie, ventilatie enzovoort. Maar goed, wellicht vraag ik iets teveel van het filmpje ;-) !

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@GodelEscherBach pretendeert ook niet bijzondere bouwkundige inzichten te hebben. Hij beschouwt het bouwen van deze hutten als een hobby en de uitdaging die hij zichzelf oplegt is om ze te maken met louter natuurlijke materialen en zonder moderne gereedschappen, om zo enig inzicht te krijgen in hoe men vroeger dergelijke hutten bouwde.

 

 

https://primitivetechnology.wordpress.com/about/

About Primitive Technology

 

Primitive technology is a hobby where you make things in the wild completely from scratch using no modern tools or materials. This is the strict rule. If you want a fire- use fire sticks, an axe- pick up a stone and shape it, a hut- build one from trees, mud, rocks etc. The challenge is seeing how far you can go without modern technology. If this hobby interests you then this blog might be what you are looking for.

 

Also It should be noted that I don’t live in the wild but just practice this as a hobby. I live in a modern house and eat modern food. I just like to see how people in ancient times built and made things. It is a good hobby that keeps you fit and doesn’t cost anything apart from time and effort.

 

En hier schrijft hij nog wat over de hut:

https://primitivetechnology.wordpress.com/2015/07/20/palm-thatched-wattle-and-daub-hut/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GodelEscherBach pretendeert ook niet bijzondere bouwkundige inzichten te hebben. Hij beschouwt het bouwen van deze hutten als een hobby en de uitdaging die hij zichzelf oplegt is om ze te maken met louter natuurlijke materialen en zonder moderne gereedschappen, om zo enig inzicht te krijgen in hoe men vroeger dergelijke hutten bouwde.

 

https://primitivetechnology.wordpress.com/about/

 

En hier schrijft hij nog wat over de hut:

https://primitivetechnology.wordpress.com/2015/07/20/palm-thatched-wattle-and-daub-hut/

 

Thnx. Zeker het bouwkundige aspect had nog wel een grotere meerwaarde kunnen leveren. Het ziet er dan alleen naar uit dat ik zelf dit soort filmpjes moet gaan maken ;-) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...