Ga naar inhoud
GENEGEERD

Emigratie naar Hongarije


Gast Waterval

Aanbevolen berichten

Hallo beste forumleden,

 

Ik zag in het draadje "zelfvoorzienend leven in Hongarije" leuke initiatieven voorbij komen. Heel inspirerend. Zelf ben ik nog in de opstartfase, aan het sparen, en informatie aan het zoeken over het kopen van huis met grond in Hongarije. De prijzen varieren nogal, vanaf ongeveer 3000 euro voor een bouwval, maar wel een flink stuk grond erbij, voor hollandse begrippen althans. Eerst dacht ik aan het plaatsen van zonnepanelen, maar dat blijkt niet zo kosteneffectief te zijn, aangezien de electriciteit daar goedkoop is. Liever zou ik natuurlijk geheel off-grid zijn, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn! Koken ga ik wel proberen te doen op een Solar Cooker. Graag wil ik mijn eigen groente, fruit en aardappels verbouwen, vraag mij wel af hoe ik aan voldoende water kom als de neerslag zo gering is. Ik las dat in het uiterste zuid-westen er meer neerslag is, maar om de keuze van een lokatie daar nu van af te laten hangen... Contact met de mensen daar is voor mij heel belangrijk, en ook door bijvoorbeeld het ruilen van verbouwde gewassen en zaden elkaar te helpen. Daarom ben ik Hongaars aan het leren, dan kan ik mij een beetje redden. Het lijkt mij ook leuk om contacten met nederlanders, belgen of duitsers te hebben, hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Ik zoek nog een betaalbare manier om te verhuizen, de offertes voor groupage verhuizingen zijn nog steeds veel te duur, ik overweeg daarom om mijn inboedel weg te doen en ter plaatse tweedehands te kopen. De rest in een busje misschien en nog wat dozen met de post?

 

Alle tips en tricks zijn welkom! :)

 

Vriendelijke groet,

Waterval (nieuw lid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo @Waterval,

 

Welkom.jpg.5a1291d7a12591b7e49c2bd5a773b49f.jpg

 

Je kan hier een schat aan informatie vinden met meer dan 11.000 onderwerpen en meer dan 300.000 berichten kan je hier

uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site met nog +/- 580 actieve leden.

Er is zoveel informatie te vinden hier, dat je tijd te kort komt.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook:o

 

 

Kijk ook eens op :Forum - Preppers.nl FAQ

Hier kan je antwoorden vinden op vragen over hoe het forum werkt. Gebruik de links of de zoek box hieronder om je weg door het forum te vinden.

Zie ook: Wegwijs op het forum van Loreen.

 

Met vriendelijke groet, Popeye.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wilde ik ook net zeggen @Piroska zit er al een paar jaar en heeft een schat aan ervaring opgebouwd.

 

Maar wat ik er van heb begrepen is het behoorlijk aanpoten voor je levensonderhoud, dat kan ik helaas niet meer i.v.m. gezondheid maar als je jong bent is het wel een uitdaging. Al is Nederland natuurlijk wel het land van melk en honing voor een groot deel van de immigranten die niet begrijpen waarom je hier weg zou gaan om ergens anders je uit de naad te werken voor je levensonderhoud.

Misschien kun je ons dat uitleggen, eigenlijk wil ik het graag zelf weten waarom een groot deel van de wereldbevolking naar Nederland wil en dat sommigen er juist weg willen om zich ergens anders te vestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: mm, ik ben niet meer zo piep, en fysiek ook niet helemaal in orde, maar hopelijk nog wel in staat om wat groente te verbouwen. Nederland heeft vele voordelen, alles is netjes geregeld, onderwijs, huisvesting, vervoer. Wat ik vooral mis is vrijheid, de mogelijkheid om je leven in te richten zoals je dat zelf voor je ziet, en daar zie ik in Nederland geen mogelijkheid voor, hangt ook een kostenplaatje aan, vandaar mijn emigratie plannen. En als je de hele dag met je hobby bezig kunt zijn, wie heeft het dan nog over werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert,

 

Wilde het in 1 keer doen, voorstellen en met de deur in huis vallen. Heb nu een

voorstel mailtje in de rubriek voorstellen geplaatst, mocht je nog iets willen weten dan hoor ik dat graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je ons dat uitleggen, eigenlijk wil ik het graag zelf weten waarom een groot deel van de wereldbevolking naar Nederland wil en dat sommigen er juist weg willen om zich ergens anders te vestigen.

 

Ik kan niet voor @Waterval spreken maar die twee zaken houden voor veel mensen die ik gesproken heb nauw verband met elkaar. Enerzijds willen allerhande paupers en onrendabelen zich grondig laven aan de schier onuitputtelijke staatstiet en aan de andere kant staan de mensen die het privilege hebben om dit allemaal te bekostigen terwijl hun vrijheid, besteedbaar inkomen, veiligheid, woonomgeving en kwaliteit van leven steeds minder worden. Nederland is een prachtland, behalve als je graag je eigen broek ophoudt, dan mag je tot eind september zwoegen ter meerdere glorie van o.a. Europa, bankdirecteuren, importparels, werkschuwen en alleenstaande babyfabrieken voordat je eindelijk bezig bent met je eigen boterham.

 

Als je dan toch hard gaat werken kun je dat beter doen in landen met meer ruimte, meer vrijheid, een beter klimaat en minder cultuurverrijking, minder overheidsbemoeienis en een effectieve belastingdruk onder de 85%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom: mm, ik ben niet meer zo piep, en fysiek ook niet helemaal in orde, maar hopelijk nog wel in staat om wat groente te verbouwen. Nederland heeft vele voordelen, alles is netjes geregeld, onderwijs, huisvesting, vervoer. Wat ik vooral mis is vrijheid, de mogelijkheid om je leven in te richten zoals je dat zelf voor je ziet, en daar zie ik in Nederland geen mogelijkheid voor, hangt ook een kostenplaatje aan, vandaar mijn emigratie plannen. En als je de hele dag met je hobby bezig kunt zijn, wie heeft het dan nog over werken?

 

Als je gezondheid niet helemaal top is, kan je misschien toch beter twee keer nadenken. De gezondheidszorg is er of privé en vreselijk duur of door de overheid georganiseerd en niet bijster goed. Als je toch de stap wil zetten, dan zou ik de grenzen van Oostenrijk opzoeken. Als je gezondheid slecht is kan je dan altijd nog de trein, de bus, de taxi nemen naar een behoorlijk georganiseerd land.

 

Vorige week hadden we een klein medisch probleem in de buurt van Eger. Uiteindelijk zijn we bij 4 apotheken geweest en een halve dag gespendeerd aan het kopen van een zalfje van een paar euro terwijl dat in Vlaanderen een fluitje van en cent is. De Hongaren hebben er een handje van weg om dingen die eenvoudig zijn vreselijk complex te maken. Zo kan ik je nog wel meer verhalen vertellen. Wat het leren van Hongaars betreft : ik vind je heel moedig. Zelf heb ik talent voor talen maar dit ging echt wel mijn petje te boven. Er is ook geen enkele link met een andere taal, behalve het Fins.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: taal: het is eigenlijk een soort oer-Russisch (Oegrish). Ik vind vooral de uitspraak moeilijk, en als je het verkeerd uitspreekt betekent het iets heel anders. "Nem jool" en dan wijs ik op waar het zeer doet, hoop dat het werkt.

Gezondheid: ja, als er iets gebeurd wordt dat een terugkeer naar NL, al dan niet via Budapest of Wenen. Zoek inderdaad daarom ook een plek die met IC trein verbonden is met voorgenoemde steden, voor het geval. Maar om nu er van af te zien? Leven is volgens mij risico nemen... en anders blijf ik het jammer vinden dat ik het niet gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Waterval welkom op dit forum en ook met je plannen om je in Hongarije te vestigen, maar eigenlijk nog belangrijker, de manier waarop je wil leven. Er zijn natuurlijk geen garanties in het leven, ook niet in Hongarije, maar proberen je droom te laten uitkomen, is misschien wel het belangrijkste in ieders leven. Veel mensen in NL voelen aan dat er meer is in het leven, maar weten niet los te geraken uit het dagelijkse ritme van werk en consumeren. Dus, geweldig dat je het gaat proberen. Ja, klopt, de taal is moeilijk, maar ik ken iemand die het in 2 jaar heeft geleerd, als je maar integreert, dan lukt het wel, in het begin met handen en voeten. Over medische verzorging, er zijn zoveel verhalen als er mensen zijn, sommige zijn tevreden, anderen weer niet. Ook hier geldt, integreer, leer Hongaren kennen, en leer hoe het werkt. Bijvoorbeeld in mijn dorp, heeft de buurvrouw een zoon die arts is in Pecs, en zodoende heb ik een directe "lijn", mocht er iets zijn, enz... Zoiets kom je alleen te weten, als je de Hongaren opzoekt.

 

Hoe dan ook, probeer je droom gestalte te geven, dat geeft energie, en de mens is flexibel genoeg, als je iets echt wil, lukt het (linksom of rechtsom), en loopt het ten einde, dan voel je je in ieder geval gesterkt dat je het geprobeerd hebt.

 

Heel veel succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom @Waterval, zowel op het forum als ( binnenkort) in Hongarije.

 

Zoals genoemd, ik woon hier al een paar jaar en weet wel het een en ander.

 

Je vraag over water: vrijwel elk huis in Hongarije heeft een waterput, let bij aankoop erop dat er inderdaad water in staat en zo niet, dan graaf je hem uit of sla je een nieuwe, of laat je dat doen. Zodoende heb je altijd grondwater. Als je heel hoog gaat wonen kan het wel duur zijn een nieuwe put te boren, koop dan beslist een huis met werkende waterput.

 

Over het regenwater: het regent inderdaad niet zoveel, al was dat vorig jaar wel anders, toen zijn we verzopen hier.

 

Dit jaar is het extreem droog maar toch valt er af en toe een onweersbui, meestal is dat flink wat water. Wij hebben kuub-vaten onder de regenpijp staan en die zijn met zoon bui binnen een kwartier vol en je hebt ( met 1 vat ) dus meteen 1000liter. Als je hier een paar van neerzet kom je dus een heel eind. Ook zijn er op heel veel plekken beekjes te vinden, wij hebben er ook 1 die over ons land stroomt. Water is hier echt niet zon groot probleem als je de juiste locatie uitzoekt.

 

Spullen verhuizen is inderdaad tamelijk prijzig, de vraag is dan of dat je inboedel waard is. Veel huizen hier staan leeg met de ( antieke) inboedel erin. Zo kocht ik in december nog een huisje erbij waar ALLES aanwezig was. Normaal moet de verkoper het leeg maken maar als je er specifiek bi jzegt dat dat niet hoeft, hou je na alle rotzooi weggooien nog een leuk meubilairtje over. Dit als je een authentiek, oud huis koopt, koop je een opgeknapt huis van buitenlanders dan is het meestal leeg. Er zijn vele markten en ook 2e hands winkels voor meubels, al moet het natuurlijk allemaal maar net je smaak zijn.

 

Mocht je nog andere dingen willen weten, vraag maar, wie weet kan ik je helpen. Ik heb je ook geantwoord in het diernoppas-topic van mijzelf.

 

groetjes

 

Piroska

 

edit, wat @Flex ook zegt, het is niet altijd drama hier met de gezondheidzorg hoor, ieder zijn ervaring. Ik moest op 2e paasdag notabene naar het ziekenhuis, ben geweldig geholpen, Engels sprekende artsen, snel ( zover dat mogelijk was) en uitstekende nazorg. Geen kosten. ( verzekering)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gezondheid niet helemaal top is, kan je misschien toch beter twee keer nadenken. De gezondheidszorg is er of privé en vreselijk duur of door de overheid georganiseerd en niet bijster goed. Als je toch de stap wil zetten, dan zou ik de grenzen van Oostenrijk opzoeken. Als je gezondheid slecht is kan je dan altijd nog de trein, de bus, de taxi nemen naar een behoorlijk georganiseerd land.

 

Vorige week hadden we een klein medisch probleem in de buurt van Eger. Uiteindelijk zijn we bij 4 apotheken geweest en een halve dag gespendeerd aan het kopen van een zalfje van een paar euro terwijl dat in Vlaanderen een fluitje van en cent is. De Hongaren hebben er een handje van weg om dingen die eenvoudig zijn vreselijk complex te maken. Zo kan ik je nog wel meer verhalen vertellen. Wat het leren van Hongaars betreft : ik vind je heel moedig. Zelf heb ik talent voor talen maar dit ging echt wel mijn petje te boven. Er is ook geen enkele link met een andere taal, behalve het Fins.

 

Klopt. Ik ken iemand die naar midden-Amerika is gegaan. Heerlijk goedkoop daar alles en zeer weinig overheidsbemoeienis. Lekkere "vrijheid". Alleen als je beroofd wordt of ziek bent staat ineens niemand voor je klaar. En als je geld hebt wordt de doktersrekening daar op aangepast. De vrijheid blijkt dan vaker wetteloosheid die vooral uitpakt voor zwakke mensen, vrouwen in het algemeen en mensen die een normaal leven proberen te lijden. Waar geen overheid is wordt dit wel ingevuld door een ander mechanisme, want de behoeften van mensen zijn uiteindelijk allemaal hetzelfde. Net als in het "definitie van vrijheid" topic geldt dat de ene vrijheid meestal gepaard gaat met een onvrijheid aan de andere kant. In Hongarije is dat naar mijn idee toch vooral corruptie en vriendjespolitiek. En als je de taal niet goed onder de knie hebt... ik geef het je dan te doen. En inderdaad als Hongaars aan Fins gelieerd is... dan heb je van doen met één van de moeilijkste talen ter wereld.

 

Zelf vind ik Oostenrijk een zeer interessant (en betaalbaar) alternatief. Zelf zou ik dat lijstje aanvullen met Noorwegen, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen of Polen. Al weet ik dan nog niet waarom ik precies uit Nederland zou vertrekken. Ieder land heeft net zulke specifieke nadelen als dat Nederland dat heeft.

 

Probeer dan maar eens Baskisch te verstaan @lewieke

 

Gelukkig praten de meeste Basken zowel Spaans als Engels weet ik uit eigen ervaring.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Ik ken iemand die naar midden-Amerika is gegaan. Heerlijk goedkoop daar alles en zeer weinig overheidsbemoeienis. Lekkere "vrijheid". Alleen als je beroofd wordt of ziek bent staat ineens niemand voor je klaar. En als je geld hebt wordt de doktersrekening daar op aangepast. De vrijheid blijkt dan vaker wetteloosheid die vooral uitpakt voor zwakke mensen, vrouwen in het algemeen en mensen die een normaal leven proberen te lijden. Waar geen overheid is wordt dit wel ingevuld door een ander mechanisme, want de behoeften van mensen zijn uiteindelijk allemaal hetzelfde. Net als in het "definitie van vrijheid" topic geldt dat de ene vrijheid meestal gepaard gaat met een onvrijheid aan de andere kant. In Hongarije is dat naar mijn idee toch vooral corruptie en vriendjespolitiek. En als je de taal niet goed onder de knie hebt... ik geef het je dan te doen. En inderdaad als Hongaars aan Fins gelieerd is... dan heb je van doen met één van de moeilijkste talen ter wereld.

 

Zelf vind ik Oostenrijk een zeer interessant (en betaalbaar) alternatief. Zelf zou ik dat lijstje aanvullen met Noorwegen, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen of Polen. Al weet ik dan nog niet waarom ik precies uit Nederland zou vertrekken. Ieder land heeft net zulke specifieke nadelen als dat Nederland dat heeft.

 

 

 

Gelukkig praten de meeste Basken zowel Spaans als Engels weet ik uit eigen ervaring.

 

Dat klopt idd.

 

Kijk aan de ene kant klagen wij Nederlanders over regeldruk, overal is wel een regeltje voor. In landen waar die regeltjes er niet zijn, ga je daarvan ook de nadelen ondervinden.

 

Het is dan vaak aan de lokale BoBo, bv. een burgemeester of rijke boer en als die je niet mot, heb je een probleem. Je 'recht' gaan halen bij een rechtbank is in vele gevallen niet mogelijk en als dat wel het geval is weet je zeker dat het niet plezierig wonen wordt, want je hebt net die lokale BoBo te kakken gezet. Het is veel verstandiger om die Bobo, als hij bv. opmerkt dat jouw kersenbomen zo mooi vol hangen, een flinke portie lekkere kersen te geven. :)

 

Dat werkt niet alleen zo in landen waar veel minder bij wet geregeld is, maar eigenlijk overal in plattelandsgebieden. Bv. in Frankrijk is het in een klein dorpje zaak om ook goed te liggen bij de burgemeester en hem eens te trakteren op een goede fles drank of lekkere sigaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt idd.

 

Kijk aan de ene kant klagen wij Nederlanders over regeldruk, overal is wel een regeltje voor. In landen waar die regeltjes er niet zijn, ga je daarvan ook de nadelen ondervinden.

 

Het is dan vaak aan de lokale BoBo, bv. een burgemeester of rijke boer en als die je niet mot, heb je een probleem. Je 'recht' gaan halen bij een rechtbank is in vele gevallen niet mogelijk en als dat wel het geval is weet je zeker dat het niet plezierig wonen wordt, want je hebt net die lokale BoBo te kakken gezet. Het is veel verstandiger om die Bobo, als hij bv. opmerkt dat jouw kersenbomen zo mooi vol hangen, een flinke portie lekkere kersen te geven. :)

 

Dat werkt niet alleen zo in landen waar veel minder bij wet geregeld is, maar eigenlijk overal in plattelandsgebieden. Bv. in Frankrijk is het in een klein dorpje zaak om ook goed te liggen bij de burgemeester en hem eens te trakteren op een goede fles drank of lekkere sigaar.

 

Dat is hier niet heel anders hoor, weleens de verkeerde ambtenaar of belastinginspecteur boos gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Piroska: dank voor je reactie, gelukkig, over water hoef ik mij dus niet druk te maken. Gisteren de prijsopgaaf van een verhuizer binnengekregen, en best te doen. En ik ben benieuwd met welke makelaars in Hongarije je goede ervaringen hebt. Ik ben op zoek naar iets in de trant van jullie tweede huisje, met inboedel. Omdat ik reis met openbaar vervoer zoek ik iets wat een redelijke bus of treinverbinding heeft met een stad zoals Kaposvar, Dombovar, Pecs, Bonyhad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...