Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ondergronds huis in Zweden


Sebas

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dan zit je dus in het zuidelijkste puntje van Zweden als je in zone 7 zit.

Inderdaad meer dan genoeg mogelijk en zou je in principe nog niet eens met microklimaten hoeven te gaan werken.

Hou me op de hoogte.

 

Greener

Nee, ik weet niet hoe het NL is maar in Zweden heb je zone 1-8 waarbij 8 het koudste is. Zone 7 gaat van midden naar noord Zweden

 

Zie http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik weet niet hoe het NL is maar in Zweden heb je zone 1-8 waarbij 8 het koudste is. Zone 7 gaat van midden naar noord Zweden

 

Zie http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

 

Ik hanteer de klimaatzones die men wereldwijd gebruikt.

Zuidelijkste puntje van Zweden is zone zeven.

Ga je noordelijker dan zit je al gauw in zone 6 (en dus kans op strengere en eerdere vorst)

Ik zit niet op mijn vaste comp dus hier even snel een gevonden afbeelding al is deze niet accuraat te noemen.

 

image.jpg.a787dd7aa7e9d47fe19b24e8a3e6e3b7.jpg

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast je eigen tuin heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om paddestoelen en bosbessen buiten je tuin te plukken. Een uur in het bos kan al snel een kilo aan cantharellen opleveren (komen ieder jaar weer op dezelfde plek terug)

 

Sent from my Swedish using Tapatalk

 

Jahh allemansrecht, wij zijn lekker aan het plukken lingon, bosbessen, frambozen en er is hier een paddestoelenvrouwtje die je leert wat wel en niet eetbaar is.

Haar stelling is "alle paddestoelen zijn eetbaar, alleen sommige maar 1 keer" ze heeft droge humor.

 

voor de mensen die het allemans recht niet kennen, verdiep je er even in. Er zijn wel spelregels en dit lang bestaande verworven recht om vrij te kamperen en bv bessen te plukken moet wel respectvol genoten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hanteer de klimaatzones die men wereldwijd gebruikt.

Zuidelijkste puntje van Zweden is zone zeven.

Ga je noordelijker dan zit je al gauw in zone 6 (en dus kans op strengere en eerdere vorst)

Ik zit niet op mijn vaste comp dus hier even snel een gevonden afbeelding al is deze niet accuraat te noemen.

 

image.jpg.a787dd7aa7e9d47fe19b24e8a3e6e3b7.jpg

 

Greener

Ah ja dat is inderdaad een andere kaart :-)

 

Sent from my Swedish using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jahh allemansrecht, wij zijn lekker aan het plukken lingon, bosbessen, frambozen en er is hier een paddestoelenvrouwtje die je leert wat wel en niet eetbaar is.

Haar stelling is "alle paddestoelen zijn eetbaar, alleen sommige maar 1 keer" ze heeft droge humor.

 

voor de mensen die het allemans recht niet kennen, verdiep je er even in. Er zijn wel spelregels en dit lang bestaande verworven recht om vrij te kamperen en bv bessen te plukken moet wel respectvol genoten worden.

Haha ja dat is waar alle paddestoelen zijn eetbaar :-)

 

Sent from my Swedish using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Sebas!

 

Toch maak je hier opnieuw een misrekening.

De bekende boeken die gaan over het voeden van gezinnen op 1 hectare gaan allemaal over een andere klimaatzone dan dat waar jij zit.

 

Uiteraard kan ik het compleet mis hebben en heb jij een boek wat ik nog niet ken!

Laat maar horen ben zeer nieuwsgierig.

 

Greener

Er is inderdaad een misrekening (in mijn voordeel weliswaar) de meeste boeken spreken over self sufficiency op 1 acre. Een acre is niet hetzelfde als een hectare.

 

1 acre is circa 4000m2 en ik heb 16.000m2 :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inderdaad een misrekening (in mijn voordeel weliswaar) de meeste boeken spreken over self sufficiency op 1 acre. Een acre is niet hetzelfde als een hectare.

 

1 acre is circa 4000m2 en ik heb 16.000m2 :-)

 

En is dat dan landbouw grond? Veel grond is te arm om zomaar wat om te scheppen en te verwachten dat de opbrengst van de groenten fantastisch is. Je zult veel (kunst)mest nodig hebben, rotatie van beplanting enzovoort.

 

Mocht ik het land en de tijd hebben dan zou ik streven naar groot deel bos tuin. Ergens hier op het forum staat daar een documentaire van de BBC over. Kennis van insecten zowel schadelijk als onschadelijk en noodzakelijk, in combinatie met de bomen en planten, is ook belangrijk. Idealiter creëer je een micro ecosysteem, in combinatie met kassenbouw. Ook die kassen bouw je deels ondergronds dat heeft veel voordelen.

 

Ik ben zelf stadsbewoner en zal bij een kleine ramp vooral op mijn skills en voorraad moeten vertrouwen. Als TEOTWAWKI scenario denk ik toch aan PH.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En is dat dan landbouw grond? Veel grond is te arm om zomaar wat om te scheppen en te verwachten dat de opbrengst van de groenten fantastisch is. Je zult veel (kunst)mest nodig hebben, rotatie van beplanting enzovoort.

 

Mocht ik het land en de tijd hebben dan zou ik streven naar groot deel bos tuin. Ergens hier op het forum staat daar een documentaire van de BBC over. Kennis van insecten zowel schadelijk als onschadelijk en noodzakelijk, in combinatie met de bomen en planten, is ook belangrijk. Idealiter creëer je een micro ecosysteem, in combinatie met kassenbouw. Ook die kassen bouw je deels ondergronds dat heeft veel voordelen.

 

Ik ben zelf stadsbewoner en zal bij een kleine ramp vooral op mijn skills en voorraad moeten vertrouwen. Als TEOTWAWKI scenario denk ik toch aan PH.

Dat is correct. Ik zal kippen hebben die voor mest zorgen en uiteraard eerst de nodige (juiste ph) grond kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is dat dan landbouw grond? Veel grond is te arm om zomaar wat om te scheppen en te verwachten dat de opbrengst van de groenten fantastisch is. Je zult veel (kunst)mest nodig hebben, rotatie van beplanting enzovoort.

 

Mocht ik het land en de tijd hebben dan zou ik streven naar groot deel bos tuin. Ergens hier op het forum staat daar een documentaire van de BBC over. Kennis van insecten zowel schadelijk als onschadelijk en noodzakelijk, in combinatie met de bomen en planten, is ook belangrijk. Idealiter creëer je een micro ecosysteem, in combinatie met kassenbouw. Ook die kassen bouw je deels ondergronds dat heeft veel voordelen.

 

Ik ben zelf stadsbewoner en zal bij een kleine ramp vooral op mijn skills en voorraad moeten vertrouwen. Als TEOTWAWKI scenario denk ik toch aan PH.

 

Bij TEOTWAWKI, inpakken en deze kant op komen, voorraad mee, huizen genoeg hier in de buurt die leeg staan en een dokter is altijd welkom! :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn konijnen dan wellicht niet beter dan kippen? Of allebei? Ik heb kippen gehad en ze kunnen een hoop lawaai maken, verder waren ze niet echt betrouwbaar qua leggen en had ik kippen die eindeloos broeds waren terwijl het ras eigenlijk niet broeds werd. Ik had geen 'officiele' legkippen.

Konijnen planten zich snel voort, maken niet veel lawaai en je hebt de huiden. Wat in een koud klimaat ook handig is. En hun mest is mindet scherp zodat je het snel kunt gebruiken.

Wij zijn ons nog aan het verdiepen in het evt houden van konijnen, maar idealiter zouden we daar wat meer ruimte bij huis voor nodig hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn konijnen dan wellicht niet beter dan kippen? Of allebei? Ik heb kippen gehad en ze kunnen een hoop lawaai maken, verder waren ze niet echt betrouwbaar qua leggen en had ik kippen die eindeloos broeds waren terwijl het ras eigenlijk niet broeds werd. Ik had geen 'officiele' legkippen.

Konijnen planten zich snel voort, maken niet veel lawaai en je hebt de huiden. Wat in een koud klimaat ook handig is. En hun mest is mindet scherp zodat je het snel kunt gebruiken.

Wij zijn ons nog aan het verdiepen in het evt houden van konijnen, maar idealiter zouden we daar wat meer ruimte bij huis voor nodig hebben.

Konijnen zijn inderdaad een betere keuze voor een vlees eter. Ik ben vegetariër, ik eet eieren maar niet veel en heb geen enkel probleem met hanen en kippen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook vegetarier geweest, maar helaas lukt dat niet meer vanwege diverse voedselintoleranties.

Is het nog een idee om miniversies te houden van runderen of geiten. Ik las laatst iets over Dexter cattle en Nigerian Dwarfs.

 

En is het een idee om kleinere bunkers erbij te maken voor opslag van voedsel en andere spullen?

En ik ben heel benieuwd hoe jullie het wassen en vooral het drogen van kleding willen doen in zo'n kleine ruimte. in de zomer niet zo'n punt, behalve dan als je echt onzichtbaar wilt blijven.

En heb je al mensen in gedachten die jouw huis willen huren? Lijkt me dat het mensen moeten zijn die je echt kunt vertrouwen en die mogelijk zelf ook preppers zijn. Nee, ik bied mezelf niet meteen aan :rolleyes: al heb ik wel een zwak voor Zweden en blijft het idee om naar Zweden te gaan een van onze opties. Ik heb gedachtes om Zweeds te gaan leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hebben preppers toch met Zweden? ,En Noorwegen dan.

 

Heel lage bevolkingsdichtheid, een groot deel van de mensen die er wel wonen is tig keer meer zelfredzaam dan de mensen hier, uitgestrekte bossen, veel wild, huizen die voor onze begrippen bijna gratis zijn en dan water uit eigen bron, houtkachels, een houtoven en meerdere bijgebouwen hebben... Tja, geen idee waarom een prepper dat interessant zou vinden! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig kiezen. Noorwegen staat er financieel veel beter voor. Het heeft helaas veel minder vruchtbare en bruikbare grond. Verder vind ik het Zweedse klimaat fijner. En dan bedoel ik die delen met een landklimaat. Qua leren van de taal denk jk dat dat niet veel uitmaakt als Nederlands je eerste taal is.

Als shtf is het onduidelijk wat er allemaal gaat gebeuren. Maar voor nu is Zweden veel goedkoper dan Noorwegen qua huizenprijzen en voedsel. Ik heb gelezen dat de huizenprijzen in Noorwegen booming zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noorwegen is alleen een optie als je de loterij hebt gewonnen of als je er een inkomen verdiend.

Vandaar dat wij in Varmland zijn terechtgekomen

 

En drank is in Noorwegen helemaal stervensduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En drank is in Noorwegen helemaal stervensduur.

 

Iedereen stookt er zelf. De installatie kan je via de Vlaamse connectie vanzelfsprekend verkrijgen tegen gunstprijs. Het materiaal dat ik kan leveren heeft één dichting te weinig om te functioneren (die wordt per post desgewenst toegestuurd) Een installatie van 5-600l is mogelijk. Interesse?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen stookt er zelf. De installatie kan je via de Vlaamse connectie vanzelfsprekend verkrijgen tegen gunstprijs. Het materiaal dat ik kan leveren heeft één dichting te weinig om te functioneren (die wordt per post desgewenst toegestuurd) Een installatie van 5-600l is mogelijk. Interesse?

 

Graag gedaan, maar bedankt lewieke. Hier heb ik er geen mogelijkheden en plaats voor.

En ik heb niet de (financiële) middelen om naar een Scandinavisch land te verhuizen.

Nog afgezien van het feit dat ik er niemand heb, en de taal niet machtig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...