Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ik heb een Singer!


YVONNE35

Aanbevolen berichten

Via een omweg ben ik een poos geleden op dit forum terechtgekomen, ik was namelijk op zoek naar een ouderwetse handnaaimachine. Ik vond mezelf toen (nog) geen prepper.

Inmiddels heb ik heel veel gelezen en beseft dat ik wel degelijk een prepper ben, al is het wel een low - profile :o

 

Ik heb Marktplaats een poosje in de gaten gehouden (ook omdat ik ergens iets las dat DickBerts niet op zoek wilde voor mensen uit Drenthe :p en laat ik nou net in Drenthe wonen).

Alle gekheid op een stokje: afgelopen weekend heb ik in de buurt een Singer 28 opgehaald - voor maar € 10.

De schroef van het handvat was afgebroken, maar als het restantje uitgeboord is valt dat makkelijk te maken.

Verder moet hij (zij) grondig schoongemaakt worden. Maar wie weet wat ik verder nog tegenkom....

De machine lijkt compleet te zijn en er zitten helemaal geen reserveonderdelen bij behalve een extra (langwerpig) spoeltje.

 

Inmiddels druk bezig met het afstruinen van het wereld wijde web om zoveel mogelijk informatie bij elkaar te sprokkelen.

Het wiel draait heel zwaar, ik begrijp nu waarom de schroef van het handvat afgebroken is.

 

Het mag dan (nog) wel niet zo'n fantastische machine zijn, ik ga ermee aan de slag en probeer er het beste van te maken.

Krijg ik hem (haar) niet aan de praat, dan nog ben ik een enorme ervaring rijker.

Ik heb een fantastische YouTube tutorial gevonden over hoe je een antieke Singer moet schoonmaken en oliën.

Mag ik die link hier ook neerzetten?

 

Heb inmiddels de eerste onderdelen losgeschroefd en jongens, hier ben ik wel even zoet mee! ;)

Gelukkig heb ik geen haast, het is gewoon leuk om te doen :cool:

Ik heb me inmiddels aangemeld bij de Singer Gekkies, ik zal proberen om regelmatig een update te geven van het restauratieproces en zonder twijfel zal ik de nodige vragen stellen ;)

singer-01.jpg.5ab2d4199143cb9e55b5149a9502b479.jpgDSC01046.jpg.58c2b07ab35ee41ff5e731268b372efb.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk hoor zo'n oldskool Singer. :D Leuk ook dat je het hier even post. Mijn ervaring met Singers is dat ze onverwoestbaar zijn en eigenlijk altijd wel weer aan de praat zijn te krijgen. Succes met je project!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @YVONNE35, welkom hier. Die afgebroken bout van de slinger van je Singer kun je er uit halen met een linkse tap. Daar zijn dure pfi set van te koop, maar ik heb er wel eens één bij een bouwmarkt gekocht voor een paar euro, en die deed wat-ie moest doen. Ik heb geen garage bedrijf, dus zo vaak heb je geen linkse tap nodig. Even een klein (1mm) gaatje boren (koelen met olie, bv wd40). Het restant van de bout lekker bespuiten met wd40. De linkse tap er in draaien, en hopen dat de bout mee gaat draaien.

 

Hier een voorbeeld van een linkse tap: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithaler-3-4-5-6-8mm/p/B401074

 

Oja, links mag je hier gewoon plaatsen, maar je mag maximaal één alinea citeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @YVONNE35, welkom hier. Die afgebroken bout van de slinger van je Singer kun je er uit halen met een linkse tap. Daar zijn dure pfi set van te koop, maar ik heb er wel eens één bij een bouwmarkt gekocht voor een paar euro, en die deed wat-ie moest doen. Ik heb geen garage bedrijf, dus zo vaak heb je geen linkse tap nodig. Even een klein (1mm) gaatje boren (koelen met olie, bv wd40). Het restant van de bout lekker bespuiten met wd40. De linkse tap er in draaien, en hopen dat de bout mee gaat draaien.

 

Hier een voorbeeld van een linkse tap: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithaler-3-4-5-6-8mm/p/B401074

 

Oja, links mag je hier gewoon plaatsen, maar je mag maximaal één alinea citeren.

 

Dank je wel voor de info. Mijn man is van beroep oorspronkelijk metaaldraaier (nu leraar techniek), dus voor zo'n boutje uitboren draait hij zijn hand niet om.

Na de schoolvakantie gaat hij dat voor mij doen :-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is 'ie dan, de link naar de YouTube tutorial over hoe je een antieke Singer moet schoonmaken en oliën:

https://www.youtube.com/watch/?v=bidpJsAzc2A

Hij bestaat uit 2 delen van ieder ongeveer 14 minuten.

Deel 2 start automatisch nadat deel 1 afgelopen is.

 

Alles is wel Engelstalig maar dat hoeft volgens mij geen probleem te zijn.

Als je niet dezelfde machine hebt geeft het toch een goed beeld van hoe je het onderhoud moet aanpakken.

 

Tijdens mijn zoektocht naar informatie ben ik heel veel interessante zaken tegengekomen, ik heb ze allemaal (nou ja, bijna) verzameld op een Pinterest bord.

https://www.pinterest.com/yvonneke35/singer-hand-sewing-machine/

 

Voor degenen die niet weten hoe Pinterest werkt:

Elk plaatje (foto) met een kleine beschrijving is een link naar de oorspronkelijke pagina waar de betreffende info te vinden is.

Klik op het plaatje en je ziet een grote versie van het plaatje, met de tekst die eronder staat.

Klik nog een keer op het plaatje en je gaat naar de betreffende pagina.

 

Er waren ook een paar sites die niet pin-baar waren omdat er geen plaatjes op stonden.

In dat geval heb ik "gewoon" een van mijn eigen foto's genomen en de link naar de site die ik wilde pinnen in de tekst onder de foto gezet.

Je kunt dan op de link in de tekst klikken om naar de pagina te gaan.

 

Een van die sites is een site van een organisatie die bepaalde types oude Singers opknapt voor verzending naar Afrika.

Ze hebben pdf bestanden gemaakt met handleidingen over waar je op moet letten bij het restaureren van een Singer, en een handige checklist om na te gaan of je echt alle punten hebt afgehandeld.

http://www.tfsr.org/publications/technical_information/sewing_machine_manual/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben inmiddels ijverig aan het poetsen geslagen, de volgorde van het YouTube filmpje in mijn vorige bericht volgend.

Eerst maar eens de meest eenvoudige dingen:

 

- de kopplaat verwijderd, de afdekplaatjes van het spoelhuis en onder de naald verwijderd.

- met een oude (zachte) tandenborstel en metaalpoets aan de slag op deze onderdelen

 

De mooi versierde kopplaat was aan de achterkant wel heel erg vies met aangekoekte olie. Ik heb daar behoorlijk op zitten boenen voordat er ook maar een klein beetje viezigheid vanaf ging.

Dat moet anders kunnen. Ik weer op zoek naar informatie op het wereld wijde web.

De eerste kreet wat is tegenkwam was dat je beslist geen water of "water-based" producten mag gebruiken op oude naaimachines in verband met mogelijke roestvorming.

Maar ja, hoe krijg je die troep en dan af?

Verder zoeken dus. Ik kwam op een blog (die ik nu natuurlijk niet meer terug kan vinden) waar iemand noemde dat je met "Oxi clean" de boel weer heel mooi glanzend kon krijgen.

Oxi clean is een soort Vanish, en ik heb ontdekt dat de goedkope Action variant ook heel goed werkt!

 

Ga als volgt te werk:

- neem een hittebestendige bak of schaal die groot genoeg is voor het onderdeel wat je wilt schoonmaken

- doe een klein schepje Oxi spul (in mijn geval Subliem Oxi Booster van de Action) in de schaal

- giet er kokend water op, zoveel dat het onderdeel onder komt te staan

- even roeren met een lepel, zodat het poeder goed oplost. Het bruist nu een beetje.

- doe het onderdeel erin en laat een paar minuutjes weken (5 of zo, als het nog niet schoon is laat je het wat langer zitten)

- neem het onderdeel uit de schaal (pas op - het KAN nog heet zijn!!) en spoel het goed af met schoon water (ik heb het gewoon onder de warme kraan gehouden)

- DROOG HET ONDERDEEL GOED AF!!!

- gebruik eventueel een föhn als er hoekjes of zo zijn waar je niet met een theedoek bij kunt

- poets het daarna op met metaalpoets

- en klaar is Klaartje :-)

 

Hieronder een collage van foto's van voor en na de poetsbeurt.

Slide1.JPG.6a2e97ab839aa49e5b28fca5da4eccc2.jpg

 

Mooi dat is klaar.

Dan gaan we verder met de binnenkant van de kop.

- verwijder het voetje

- haal zoveel mogelijk alle kleine onderdelen van de naaldhouder-stang en de voetje-bevestigingsstang af (geen idee hoe het precies heet, maar je begrijpt vast wat ik bedoel)

- maak veel foto's zodat je later weer kan nakijken hoe alles in elkaar zat

- ik heb een reep van ongeveer een cm breed van mijn poetslap (een oud t-shirt) geknipt en ben daarmee aan het priegelen gegaan om de stangen te poetsen

een stukje (onder de veer aan de linkerkant) kon ik niet achterlangs komen, dus die is alleen een klein beetje aan de voorkant gepoetst

- en alweer klaar!

 

Ook hier weer een collage van foto's.

....En toen kwam ik erachter dat ik geen foto gemaakt van van na de poetsbeurt.

De naaimachine is nu opgeruimd vanwege familiebezoek dus ik zal die foto later nog eens moeten maken.

Slide2.JPG.a8b24bf7395276dfb577c2854423b58a.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Superleuk dat je dit deelt @YVONNE35. Ik heb zelf een Singer trapnaaimachine met tafel. Staat tot nu toe voor de sier in mijn woonkamer omdat ik nog niet de moed heb gehad er iets mee te doen en ik een prachtige elektrische naaimachine heb voor mijn werk. Al vermoed ik dat de Singer er niet ver voor onderdoet als je hem in de vingers hebt.

Ik blijf je vorderingen graag volgen!

 

Ps. wat een prachtige kopplaat trouwens! Mijne is gewoon "saai" gestreept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Tijdens mijn zoektocht naar informatie ben ik heel veel interessante zaken tegengekomen, ik heb ze allemaal (nou ja, bijna) verzameld op een Pinterest bord.

https://www.pinterest.com/yvonneke35/singer-hand-sewing-machine/

 

Een van die sites is een site van een organisatie die bepaalde types oude Singers opknapt voor verzending naar Afrika.

Ze hebben pdf bestanden gemaakt met handleidingen over waar je op moet letten bij het restaureren van een Singer, en een handige checklist om na te gaan of je echt alle punten hebt afgehandeld.

http://www.tfsr.org/publications/technical_information/sewing_machine_manual/

 

Top links! Dank!

 

Geen idee welke olie je gebruikt om je Singer(s) te smeren. Ik gebruik zuurvrije olie en/of PTFE (Teflon) olie op de interne zwaarder belaste onderdelen. Ik zou die schoongemaakte plaat toch nog even met een vettige lap opwrijven. Het lijkt me anders te gevoelig voor corrosie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heerlijk om te lezen :)

 

gisteren heb ik zelf ook een naaimachine volledig uiteen gehaald om wat dingen (lees: héél veel) te herstellen en heb me rot geamuseerd!

(Brother Compal Star - iets moderner)

 

voor zwaar belaste onderdelen gebruik ik een eigen smeermiddel (gemaakt uit mix van onder andere motorolie en Molybdeen), zo kan ik de vloeibaarheid aanpassen naargelang het onderdeel dat ik wil smeren. a little goes a long way!

 

voor "high speed" onderdeeltjes, of delen met een spannende passing gebruik ik dan weer standaard naai olie.

 

als je delen "droog" wil smeren, zoals plaatsen waar stof zich snel ophoopt, kan je ook grafiet (ouderwets potlood) gebruiken, dit trekt het stof minder snel aan...

 

 

 

graag nog meer van dit soort posts! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Geen idee welke olie je gebruikt om je Singer(s) te smeren. Ik gebruik zuurvrije olie en/of PTFE (Teflon) olie op de interne zwaarder belaste onderdelen. Ik zou die schoongemaakte plaat toch nog even met een vettige lap opwrijven. Het lijkt me anders te gevoelig voor corrosie?

 

voor zwaar belaste onderdelen gebruik ik een eigen smeermiddel (gemaakt uit mix van onder andere motorolie en Molybdeen), zo kan ik de vloeibaarheid aanpassen naargelang het onderdeel dat ik wil smeren. a little goes a long way!

 

voor "high speed" onderdeeltjes, of delen met een spannende passing gebruik ik dan weer standaard naai olie.

 

als je delen "droog" wil smeren, zoals plaatsen waar stof zich snel ophoopt, kan je ook grafiet (ouderwets potlood) gebruiken, dit trekt het stof minder snel aan...

 

Dank jullie wel voor de tips over smeermiddelen. Op dat gebied ben ik een echte leek.

Ik heb momenteel maar een paar flesjes olie tot mijn beschikking (zie foto) en tot nu toe red ik me er aardig mee.

Die WD40 heeft mijn man "ingebracht", maar ik heb hem nog niet gebruikt.

 

Wat betreft de kopplaat en de corrosie: de hele machine (inclusief de glimmende delen poets ik na een deel van de reparatie op met een beetje naaimachine olie (Singer super olie), een paar druppels op een wattenschijfje laat de boel weer mooi glimmen.

 

smeermiddelen-1.jpg.28996e6f9f263fa39504af9b4e1bee6b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben weer een klein stukje verder gegaan met de restauratie. Tijd wordt schaars; naast een fulltime job zijn ook de (avond) herhalingslessen van de EHBO weer begonnen.

Heej, ik ben toch meer prepper dan ik had verwacht toen ik deze site voor het eerst vond! :o

 

Enfin, de restauratie.

Toen ik de machine voor de eerste keer "omklapte" om de onderkant te bekijken zag ik een vies bruinachtig iets op de rand van de machine zitten (zie de fotocollage iets verder).

Ik had geen idee wat het was en of het ergens voor diende, en ondanks mijn dringende behoefte om die troep eraf te peuteren heb ik het toch eerst maar laten zitten.

 

Later las ik in een van de bestanden op de site met de checklists (zie een paar berichten terug) dat je ook moest controleren dat de leren halve maantjes nog in goede conditie waren....

Het blijkt dat die halve maantjes onderin de houten bak horen te zitten, op het randje waar de metalen machine rust.

De leren stukjes waren duidelijk NIET in een goede conditie - Vandaar dat de vorige eigenaar waarschijnlijk zelf een of ander "stootblokje" gefabriceerd had.

Pfff, dat geval kon ik dus met een gerust hart verwijderen.

 

stootblokjoud.jpg.4a45cab37914e086306225e5941f6cbf.jpg

 

De leren stukjes zijn/waren bedoeld om klapperen en rammelen tegen te gaan.

Maar ook om de machine ietsje hoger boven de houten rand uit te laten komen.

 

Als je machine namelijk op het hout rust kun je het afdekplaatje van het spoelhuis niet openen zonder eerst de machine een beetje naar achteren te duwen (zie foto's).

OK, eerst maar eens op zoek naar een stukje leer - een oude broekriem misschien?

Hmm, de enige beschikbare oude riem die ik vond had al een poosje ergens achterin een kast gelegen en was weliswaar in een betere conditie dan de stukjes uit de bak, maar in mijn ogen niet goed genoeg om nog jaren mee te kunnen gaan als stootblokjes.

 

Dan maar op zoek naar een alternatief: een oude canvas marinekoppel (riem) - zou dat werken?

Eerst even proberen: een klein reepje afknippen (iets minder dan een cm breed) en op het randje leggen.

Ja!! dat gaat prima! Even een beetje in vorm knippen en met een beetje contactlijm vastzetten.

Nu kunnen we ook weer het afdekplaatje van het spoelhuis soepeltjes openschuiven zonder de machine om te hoeven duwen.

 

stootblokjnieuw.jpg.5633681adacae977a75ef3f2288fdb2d.jpg

 

Tussen de bedrijven door ook de zwarte bodemplaat schoongemaakt.

Eerst de meeste troep eruit geveegd met een paar stukken keukenpapier, en daarna de plaat met een beetje olie op een stuk keukenpapier nageveegd.

 

Weer een stukje verder :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...