Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alphen aan de Rijn: Bouwkranen op woonwijk gevallen!

Changing the mindset
 Share

Recommended Posts

Hierbij een draadje over wat mij vanavond pas ter ore was gekomen. Twee forse bouwkranen zijn tijdens het ophijsen van een brugdeel voor de julianabrug van het ponton gegleden waar ze op stonden en op een aantal woonhuizen/winkelpanden terechtgekomen.

Misschien dat enkele leden die er in de buurt wonen/werken (politie/brandweer/ambulance) wat meer kunnen danwel mogen vertellen?

Hieronder het nieuws:

http://www.nu.nl/binnenland/4100295/drie-personen-als-verdachte-aangemerkt-bij-ongeluk-alphen.html

Twitter:

https://twitter.com/mariannezw

Nieuws buitenland:

http://www.bbc.com/news/world-europe-33762806

Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.133851,4.663587,3a,75y,298.06h,87.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPsXHizS-TGUcjiI8GpokNQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Beeldmateriaal:

http://www.nu.nl/dvn/4100176/in-beeld-ongeval-alphen-rijn.html

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
En de relatie tot preppen is?

Begrijp mij niet verkeerd, het is heel naar voor de betrokkenen en slachtoffers maar wat is de meerwaarde van dit te bespreken voor het forum?

Dat het een ramp is. Chaos in de routinaire maatschappij. Onveilige situatie ontstaan. Reddingswerkzaamheden, Evacuatiezones.

Ik zie zat connecties.

Link naar reactie

Dat het een ramp is. Chaos in de routinaire maatschappij. Onveilige situatie ontstaan. Reddingswerkzaamheden, Evacuatiezones.

Ik zie zat connecties.

Nou ja okay, het zijn elementen die je kunt linken aan preppen.

Maar dit heeft verder zo'n beperkte impact, behalve voor de direct betrokkenen natuurlijk, dat je niet echt kunt zeggen dat het een situatie is die voor een grote groep mensen of omwonenden tot een ramp heeft geleid of zou kunnen leiden met massale evacuaties of gevolgen voor de gezondheid. Zoals bijvoorbeeld een probleem bij een chemische fabriek.

Evacuatiezone klinkt mij wat overdreven in de oren. Onveilige situaties en reddingswerkzaamheden zijn bij wijze van spreken aan de orde van de dag.

Maar da's mijn mening.

• Leuk 1
Link naar reactie

Nou ja okay, het zijn elementen die je kunt linken aan preppen.

Maar dit heeft verder zo'n beperkte impact, behalve voor de direct betrokkenen natuurlijk, dat je niet echt kunt zeggen dat het een situatie is die voor een grote groep mensen of omwonenden tot een ramp heeft geleid of zou kunnen leiden met massale evacuaties of gevolgen voor de gezondheid. Zoals bijvoorbeeld een probleem bij een chemische fabriek.

Evacuatiezone klinkt mij wat overdreven in de oren. Onveilige situaties en reddingswerkzaamheden zijn bij wijze van spreken aan de orde van de dag.

Maar da's mijn mening.

Nou ja, je kan er zelf lessen uit trekken. Niet nodeloos onder lasten van kranen rijden of gaan staan. Zo zag ik een paar maanden geleden een paar gigantische stalen buizen van een kraanhaak naar beneden kukkelen, op de rijweg. Of niet onder een ladder gaan lopen. Of gewoon je ogen open houden en potentieel risicovolle situaties juist inschatten. Dat heeft voor mij en mijn gezin al vaker het verschil gemaakt. Vandaag alleen al ben ik twee keer moeten tussenkomen om de risico's te beperken en mijn kinderen te beschermen.

Link naar reactie

Voor de goede orde: het gaat mij er om dat het in Macro - Binnenland staat. Daar kan ik nog begrip voor hebben als het wordt gebracht met de context zoals @lewieke het hierboven verwoordt maar als opzichzelfstaand incident vind ik het niet zo interessant (in relatie tot preppen dus) en past het beter in de koffiecorner.

Link naar reactie

Qua gevolgschade is het ergens gerelateerd (omgeving is niet meer vrijelijk toegankelijk) en hoe voorkom je dat je van zulks last hebt... Voor mij is de Koffie Corner ook een goede locatie, om de eenvoudige reden dat dit geen universeel draadje gaat worden denk ik en

dat later het gewoon de vuilbak in zal kunnen... althans dat verwacht ik.

Link naar reactie

Of er nu een bouwkraan op jou hoofd valt of een vliegtuig maakt eigenlijk niet uit als je toevallig op de verkeerde plaats bent, ben je het schaap . Dus die enge lnge topic over neergestorte vliegtuigen zijn voor mij ook niet prep waardig .

Bij neergestorte vliegtuigen is vaak in eerste instantie onduidelijk of het eventueel gaat om een aanslag of aanval. Beide kunnen gevolgen hebben voor buitenlandse betrekkingen, sancties of zelfs oorlogsdreiging. Dat alles kan wel degelijk gevolgen hebben voor Nederland / Belgie / Europa en in die zin ook voor preppers. Ik heb dus minder moeite met het bespreken van een vliegtuigongeluk dan een incident als in Alphen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Pardon?!

Joh!

Bron: BNR.

Prepper gerelateerd of niet. Het geeft maar weer eens aan hoe door menselijk handelen (of gebrek daaraan) rampen/ongelukken kunnen ontstaan.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ook een leermoment is dat de machinisten en andere werkers zo snel mogelijk wegrenden naar de kade, heb ik begrepen.

Wel begrijpelijk, maar dat is dus wat er gebeurd bij een ramp als de uitvoerende medewerkers snel vluchten.

Dus als je in een onbekend scenario verzeild raakt in een rampsituatie vertrouw niet te veel op de mensen die de machines/voertuigen bedienen.

En waar ik dan aan denk is als er tijdens een SHTF scenario de bemanning/bestuurders van machines/voertuigen niet kunt vertrouwen.

Dat doet me denken aan de spreuk die ik als jongeman al leerde tijdens de opleiding voor chauffeur bij van Gend & Loos;

WEES VERTROUWD MAAR VERTROUW NIEMAND. dat sloeg dan op de technische staat van een voertuig, ga nooit af op alles werkt en is o.k. maar doe zelf een check van de belangrijkste veiligheidseisen. En dan pas op weg.

Dus zelf de controle houden indien mogelijk en dan ben je ook meer zelfverzekerd van je zaak. (niemand kan je ooit wat verwijten).

Ach zo maar wat jeugd ervaringen die mij te binnen schieten :o

Link naar reactie

Ook een leermoment is dat de machinisten en andere werkers zo snel mogelijk wegrenden naar de kade, heb ik begrepen.

Wel begrijpelijk, maar dat is dus wat er gebeurd bij een ramp als de uitvoerende medewerkers snel vluchten.

Dus als je in een onbekend scenario verzeild raakt in een rampsituatie vertrouw niet te veel op de mensen die de machines/voertuigen bedienen.

En waar ik dan aan denk is als er tijdens een SHTF scenario de bemanning/bestuurders van machines/voertuigen niet kunt vertrouwen.

Heeft met veiligheidsrichtijnen te maken niet met het al dan niet vertrouwen van mensen die met die machines werken... normaal gezien beschermt de cabine van zo'n kraan de bestuurder tegen kantelen maar dit is geen normale situatie, hier kwam nog eens een gevaar voor verdrinking bij. Ook wanneer een kraan instabiel wordt in dit geval door de pontons, blokkeren alle bedieningen van de kraan die het lastmoment vergroten maar specifiek in dit geval wil dat zeggen dat je de andere kraan naar je toe trekt, dus corrigeren was ook niet de optie. als blijkt dat die beveiliging werd overbrugt zitten de machinisten in foute papieren...

Ik ben geen expert, maar wat ik heb kunnen uitmaken van het videomateriaal is dat de last(het brug) niet geheel geleidelijk verdeeld was, de hoek van hijsen iets te groot werd en is beginnen verplaatsen.

Ik werk al verschillende jaren met redelijk zware toestellen en het is ook niet voor niets dat je voor het werken hiermee een deftige opleiding moet hebben, praktijk is belangrijkste maar als je in theorie niet weet hoe bepaalde dingen werken ... gaat het vroeg of laat wel eens fout.

Link naar reactie

Ik ben ook 15jaar in dit soort werkzaam geweest als machinist, en ze hebben iedergeval verkeerde kranen gebruikt.

Het hadden rupskranen moeten zijn met een giek, deze kunnen veel meer last verdragen in de zij, en hoeven niet waterpas te staan.

Maar als de omgevallen telescoopkranen niet voor 99% tegelijk zwenken krijgen beide kranen zeer veel zijwaardse krachten, waardoor ook de pontons scheef gaan hangen, en dan gaat het dubbel zo hard van je af.

Je kan dit voorkomen door van 1 kraan de zwenk vrij te zetten, deze volgt dan in iedergeval netjes de last in de zij.

Dat de omgeving niet van tevoren ontruimt is vind ik niet vreemd, dit gebeurt ook nooit bij heiwerkzaamheden, terwijl deze vaak tot op de grens moeten werken, en bijna geen omvalbeveiliging hebben.

In de drukke tijd van de bouw van de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn en etc... viel er elke 3weken een heistelling om, dus wees op je hoede.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...