Ga naar inhoud
GENEGEERD

Als je nog wijn wilt inslaan.


Dreutel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 5 jaren later...

Tips,

Vele Wijnen zijn vegetarische instinker,  

waar moet je dan op letten???.

 

 

Sommige voedingsmiddelen bevatten dierlijke ingrediënten zonder dat we ons daarvan bewust zijn.

Wijn bijvoorbeeld is een vegetarische instinker. Hoe kan dat?

Wijn wordt gemaakt van druiven, dus vegetarisch, toch? In de meeste gevallen niet. Wijnbouwers voegen vaak iets toe om de drank te filteren en sneller helder te krijgen. Na de fermentatie is wijn namelijk troebel, door gistcellen en restjes van druivenschillen. Die lossen deels vanzelf op, maar dierlijke eiwitten versnellen dat 'klaringsproces'.  

Uit maag of beenderen

Om wijn helder te maken wordt meestal stremsel (een extract uit de lebmaag van pasgeboren kalfjes), gelatine (een bindmiddel uit huid en beenderen), vislijm (gelatine uit membranen van de visblaas), caseïne (een eiwit uit melk) of varkensvet gebruikt.

Ook verschillende bieren en vruchtensappen worden trouwens met dierlijke eiwitten geklaard. 

 https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/wist-je-dat-wijn-niet-vegetarisch-is/

 

Wie een flesje met het Europese vegan-logo koopt, is alvast zeker dat hij of zij van een plantaardig glas geniet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou moe! das nie eerlijk, niet! Tjemig zeg! 

We worden al  dagelijks belazerd met wat we eten en drinken!

En nu ook nog es met wijn! 
En ik let nog wel ZO goed op! ?

(sommige dingen zetten ze ook niet op het etiket, he?)

Als het minder dan een bepaald percentage is, heb ik begrepen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

 

 

Op 5-9-2020 om 14:16, JJ&A zei:

 

Sommige voedingsmiddelen bevatten dierlijke ingrediënten zonder dat we ons daarvan bewust zijn.

 

en niet alleen voedingsmiddelen bevatten dierlijke ingredienten.

Gisteravond heb ik op NPO 3 uitzending gezien van Keuringsdienst van Waarde.

Daarin werd getoond dat zelfs in wasverzachter dierlijk afvalvet wordt verwerkt.

Kijk , in zeep is wel bekend dat dat wordt verwerkt , maar met wasverzachter verwacht 

je toch eigenlijk niet. En staat dus ook niet op etiketten vermeld.

Dat vind ik toch wat kwalijk.

Gebruikte het spul al niet, maar weet nu zeker dat ik er niks aan mis !

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-9-2020 om 10:51, Sjuul zei:

 

(sommige dingen zetten ze ook niet op het etiket, he?)

Als het minder dan een bepaald percentage is, heb ik begrepen...?

 

"Een ingrediëntenlijst is voor sommige producten niet verplicht. Dat geldt bijvoorbeeld voor vers fruit, verse groenten, bruiswater en voedingsmiddelen die bestaan uit slechts één ingrediënt zoals koffie, olijfolie en vers vlees. Ook voor dranken met een alcoholgehalte van meer dan 1,2 % is een ingrediëntenlijst niet verplicht." --> Oftewel: van vrijwel alle alcoholische dranken heb je geen idee wat je naar binnen giet!

https://www.nice-info.be/gezond-eten/het-etiket/de-lijst-van-ingrediënten-lezen-en-begrijpen

 

"Ook bepaalde bestanddelen hoef je niet op te nemen in de lijst van ingrediënten (tenzij het om een allergeen gaat). Deze zijn vastgesteld in artikel 20 van Verordening (EU) nr. 1169/2011. Het gaat onder andere om:

Levensmiddelenadditieven die zijn gebruikt als technische hulpstof

Draagstoffen

Opgietvloeistof die gewoonlijk niet wordt geconsumeerd"

https://normecfoodcare.com/kennisbank/ingredientendeclaratie/

 

Zo was ik eens zeeeeeer verbaasd om in een 'suikervrij' snoepje toch suiker op de ingrediëntenlijst te zien. Toen ik erover belde, bleek dat iets suikervrij mag heten zolang er niet meer dan een 0.5 gram suiker per 100 gram product in zit (en nee, we hebben het nu niet over dat grijze gebied van de fruitsuikers, agavestroop, etc.; gewone kristalsuiker mag er in). Ook heel bijzonder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MamaM,

 

Ja, ook op dat terrein worden we belazerd.

Door een voedselallergie, in de familie,  heb ik een etiketten lezen tic ontwikkeld 😁

Je wilt niet weten, wat voor troep ze door dingen doen, vaak ook totaal niet noodzakelijk.

Ik bedoel; suiker in vleeswaren? WTH!! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MamaM,

 

Ja, ook op dat terrein worden we belazerd.

Door een voedselallergie, in de familie,  heb ik een etiketten lezen tic ontwikkeld 😁

Je wilt niet weten, wat voor troep ze door dingen doen, vaak ook totaal niet noodzakelijk.

Ik bedoel; suiker in vleeswaren? WTH!! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel,

 

Tjsa,mono cultuur is ook niet echt een natuurlijk gebeuren...

ik heb nog nooit in "de natuur" alleen maar velden van brandnetel gezien,  er staat altijd van alles tussen, voor het noodzakelijke natuurlijke evenwicht... 

Dus, ach ja... t is wachten op dit soort problemen... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...