Ga naar inhoud
GENEGEERD

wollen deken stinkt na het wassen


Aanbevolen berichten

Ik heb van mijn opa een oude 100% wollen deken gekregen die al jaren bij hem op zolder lag. Het leek mij wel een goed idee om de deken maar eens te wassen voordat ik hem in de kast zou leggen, dus op het wol programma met speciaal wol wasmiddel in de wasmachine. Vervolgens opgehangen op de waslijn. Helaas niet buiten met dit rot weer.

 

Alleen de deken stinkt nu behoorlijk, een nogal muffe lucht. Heeft wel wat weg van een natte hond. Ik heb nog nooit een nat schaap geroken, maar daar zou het ook op kunnen lijken :p

 

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om die stank te verminderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Pas op met wollen dekens wassen. De structuur kan veranderen en daardoor erg stug worden of vervilten. Wol heeft uitstekende vuil afstotende eigenschappen waardoor het niet nodig is om het product vaak te wassen. Wol kan zichzelf reinigen en vuil blijft aan de buitenkant van het oppervlak door de natuurlijke oliën in de wol. Je kunt wol het beste buiten laten luchten op een dag met een hoge luchtvochtigheid/mistig weer.

Als je wollen deken toch wil laten reinigen, breng het dan naar de stomerij.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag avond een fles bio ethanol van de Action gekocht en daar zaterdag de deken mee ingespoten en weer buiten gehangen. 's Middags de deken omgedraaid en de andere kant ook bespoten. 's Avonds was de stank volledig verdwenen. Zondag de deken nog maar een dagje buiten gehangen, gewoon omdat het kon :)

 

De deken ligt nu in de kast en van een vieze lucht is niks meer te merken. Bedankt allemaal voor jullie adviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag avond een fles bio ethanol van de Action gekocht en daar zaterdag de deken mee ingespoten en weer buiten gehangen. 's Middags de deken omgedraaid en de andere kant ook bespoten. 's Avonds was de stank volledig verdwenen. Zondag de deken nog maar een dagje buiten gehangen, gewoon omdat het kon :)

 

De deken ligt nu in de kast en van een vieze lucht is niks meer te merken. Bedankt allemaal voor jullie adviezen!

 

En wij zijn blij voor jou . Ook omdat je naar wijze raad wilt luisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 5 jaren later...

Wind en zon kunnen wasgoed ook heel goed opfrissen.

Ik heb wel een experimenteel gebruikt ondergoed niet zichtbaar smerig in de zon gelegd en het was weer goed fris om te gebruiken.

Ook goed gewassen kleding kan onfris gaan ruiken als het met vochtig weer lang duurt voor dat het droog is.

 

 

Ook kunnen zich wasmachines veel bacterien gaan nestelen als door veel op lage temperaturen te wassen.

Door af en toe met soda op de hoogste stand de wasmachine laten draaien raak je heel was bacterien drab kwijt, zou best een halve pond kunnen zijn.

 

Zo als @Stuudje ook al schreef wollendekens hebben extra aandacht nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...